Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 00:35
  #20893
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Kul att du läser mina inlägg i varje fall. Mindre kul att du bara gör ett urval av vad du svarar på men jag vet ju redan att du bara svarar på sådant som inte ställer till det för din 'teori'.

Så till vad du faktiskt skrev, även om du nu försöker rädda ansiktet så var det väldigt avslöjande!

"Gissar att obducenten kom med sitt antagande om ett troligt datum för Catrines sista dag i livet i egenskap av professionell och duktig rättsläkare och tror faktiskt att obducenten var inne på rätt spår här"


Det enda jag ville belysa är att ett senare dödsdatum för offret än pingsthelgen och dagarna runt den 10-11/6 -84 är inte troligt, till stöd för detta antagande som går hand i hand med åklagarens gärningsbeskrivning så finns alltså obducentens "gissning" i ett polisförhör hösten 1987 där han nämner just den 10/6 som en trolig sista dag i livet för Catrine och istället för att racka ner på mina inlägg så borde du och andra fråga er om det verkligen är troligt att Catrine överlevde pingsthelgen 1984 ?

Det går visserligen inte att utesluta med 100% säkerhet att Catrine kan ha varit i livet kanske nån vecka till men det är inte troligt med tanke på de oerhört vaga fåtaliga vittnesuppgifter som finns, säckarna dök upp på FP1 runt den 20 juni och styckbilderna lämnade in den 21 juni, mellan kl 10 15 cirka på pingstdagen och tiden närmast därefter har någonting helt uppenbart hänt, kanske redan under de resterande timmarna på pingstdagen ?

Istället för att sabla ner mina inlägg så borde du/ni fråga er hur obducenten själv kunde komma fram till den 10/6 som ett troligt sista datum i livet för Catrine ?
Citera
2015-03-28, 01:34
  #20894
Medlem
Hur du än vrider och vänder på detta så blir det fel. Mannen som vittnade om att säckarna nog fanns invid ekelundsv. runt 20 juni är ju inte helt 100. Nåt skumt var det med honom,-/
Och Vilka bilder (filmer) lämnades in den 21juni?? Fanns dom alls?
Och hur går det med den tunga FUPen; uthämtad nu?? Och läsning av boken styckmordsepilogen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det enda jag ville belysa är att ett senare dödsdatum för offret än pingsthelgen och dagarna runt den 10-11/6 -84 är inte troligt, till stöd för detta antagande som går hand i hand med åklagarens gärningsbeskrivning så finns alltså obducentens "gissning" i ett polisförhör hösten 1987 där han nämner just den 10/6 som en trolig sista dag i livet för Catrine och istället för att racka ner på mina inlägg så borde du och andra fråga er om det verkligen är troligt att Catrine överlevde pingsthelgen 1984 ?

Det går visserligen inte att utesluta med 100% säkerhet att Catrine kan ha varit i livet kanske nån vecka till men det är inte troligt med tanke på de oerhört vaga fåtaliga vittnesuppgifter som finns, säckarna dök upp på FP1 runt den 20 juni och styckbilderna lämnade in den 21 juni, mellan kl 10 15 cirka på pingstdagen och tiden närmast därefter har någonting helt uppenbart hänt, kanske redan under de resterande timmarna på pingstdagen ?

Istället för att sabla ner mina inlägg så borde du/ni fråga er hur obducenten själv kunde komma fram till den 10/6 som ett troligt sista datum i livet för Catrine ?
Citera
2015-03-28, 02:32
  #20895
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag vill minnas att det fanns en porrbutik (eller liknande) på Malmskillnadsgatan, och det vore ju inte konstigt i så fall, men det finns ju ingen och ingenting som bevisar att da Costas död är sammankopplad med prostitution och Malmskillnadsgatan, och några bevis för att hon blev strypt finns inte heller. Strypt blev da Costa antagligen inte, eftersom lungorna inte var blodfyllda.

Film & videobutiken låg på Malmskillnadsgatan 13 eller strax bredvid, men om det var en "porrbutik" är mycket tveksamt för det fanns inga direkta tecken på porr på utsidan vad gäller skyltning men under disk och inne i butiken så kan det givetvis ha funnits filmer av en mer avklädd natur förutom de sedvanliga våldsfilmerna som i vissa fall var extremt våldsamma och förbjudna.

Vill minnas att i förhören med Werner eller Grundin så framkom det uppgifter om att deras "misstänkte kollega" tydligen fått tag i nåt ställe där man kunde hyra förbjudna filmer av våldsam natur, det är här videobutiken på Malmskillnadsgatan kommer in i bilden.
Möjligheten finns ju faktiskt att det var just den här butiken som avsågs ?
Rätt mig gärna om jag minns fel från förhören med de anställda på rättsmedicin.

Vad gäller dödsorsaken så finns det faktiskt en ganska klar indikation som säger att offret kan ha blivit strypt, varför annars avlägsna halsen om det nu inte fanns några skador på den ?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-03-28 kl. 02:52.
Citera
2015-03-28, 11:15
  #20896
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det enda jag ville belysa är att ett senare dödsdatum för offret än pingsthelgen och dagarna runt den 10-11/6 -84 är inte troligt, till stöd för detta antagande som går hand i hand med åklagarens gärningsbeskrivning så finns alltså obducentens "gissning" i ett polisförhör hösten 1987 där han nämner just den 10/6 som en trolig sista dag i livet för Catrine och istället för att racka ner på mina inlägg så borde du och andra fråga er om det verkligen är troligt att Catrine överlevde pingsthelgen 1984 ?

Det går visserligen inte att utesluta med 100% säkerhet att Catrine kan ha varit i livet kanske nån vecka till men det är inte troligt med tanke på de oerhört vaga fåtaliga vittnesuppgifter som finns, säckarna dök upp på FP1 runt den 20 juni och styckbilderna lämnade in den 21 juni, mellan kl 10 15 cirka på pingstdagen och tiden närmast därefter har någonting helt uppenbart hänt, kanske redan under de resterande timmarna på pingstdagen ?

Istället för att sabla ner mina inlägg så borde du/ni fråga er hur obducenten själv kunde komma fram till den 10/6 som ett troligt sista datum i livet för Catrine ?

Jag varken rackar eller sablar ner på ditt inlägg (det vi nu diskuterar), tvärtom. Men jag vet inte om du ännu riktigt förstått vad du skriver. Bortsett från vad du än vill låtsas belysa så avslöjade du med det inlägget att du egentligen inte tror på TH´s skuld. Nog om detta.

Vad gäller dina övriga inlägg så är det som jag redan vet helt meningslöst att föra en debatt med dig, du svara som sagt inte på något som inte passar för dig och bara på dina två senast inlägg så har du visat på vilket sätt du 'debatterar'.

När det gäller datumen för Catrines försvinnande så anpassar du dig till vad som passar bäst för dig just då, ömsom har hon försvunnit den 10:e ömsom senare.
Werner har jag försökt debattera med dig gällande hans trovärdighet det har du helt ignorerat men nu tar du åter upp honom som ett vittne som om inget hänt.
Jag kommer dock fortsätta 'racka ner' på sådant du skriver där jag kan gå in och förvänta mig att inte få något svar, för som jag skrivit tidigare - det visar bara på att 'din teori' inte håller ihop för dig.
Jag har sagt det förr och säger det gärna igen - du är en sorglig person!
Citera
2015-03-28, 18:07
  #20897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Film & videobutiken låg på Malmskillnadsgatan 13 eller strax bredvid, men om det var en "porrbutik" är mycket tveksamt för det fanns inga direkta tecken på porr på utsidan vad gäller skyltning men under disk och inne i butiken så kan det givetvis ha funnits filmer av en mer avklädd natur förutom de sedvanliga våldsfilmerna som i vissa fall var extremt våldsamma och förbjudna.

Vill minnas att i förhören med Werner eller Grundin så framkom det uppgifter om att deras "misstänkte kollega" tydligen fått tag i nåt ställe där man kunde hyra förbjudna filmer av våldsam natur, det är här videobutiken på Malmskillnadsgatan kommer in i bilden.
Möjligheten finns ju faktiskt att det var just den här butiken som avsågs ?
Rätt mig gärna om jag minns fel från förhören med de anställda på rättsmedicin.

Vad gäller dödsorsaken så finns det faktiskt en ganska klar indikation som säger att offret kan ha blivit strypt, varför annars avlägsna halsen om det nu inte fanns några skador på den ?

När jag var ung (minderårig med råge) på 80-talet så gick det att köpa cigaretter, porrtidningar, hyra videofilmer och lyssna på sk hårdrock. Om man var 28 år gammal läkare kunde man hyra videofilmen helt lagligt vilket många gjorde. Givetvis var hypade filmer som det skrevs om mycket populära. Detta har dock ingenting med CdCs död att göra. Hon föll inte offer för en videofilm eller en LP av hårdrockbandet WASP. Sorry.

Huvudet avlägsnades på CdC. Det är inte konstigt. Det intressanta för polisen är väl snarast avlägsnandet av buken (onödigt ur transportsynpunkt) och att kroppen var blodfattig (som Eremona påpekat).
Citera
2015-03-28, 18:53
  #20898
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
*** Ur förhöret med Anita Schröder, "ditt" huvudvittne, den 19/11-87. S=Schröder, F=Förhörsledaren.
F. ../Om vi kan börja, har du något minne ungefär var i tiden vi ligger.
S. Du menar sommaren där.
F. Ja om du kan dra dig till minnes vilket år vi är inne på.
S. Ja det, det var på sommaren.
F. Mm.
S. För ungefär fyra år sen.
F. Ja.
S. I, ja det var i varje fall sommar va.
F. Ja, du vet inte, sommaren är ju om man säger några månader.
S. Ja juli månad ungefär.
F. Mm, du vet inte vad det var för dag, veckodag eller.
S. Nej, nej det kommer jag inte ihåg.
F. Det kommer du inte ihåg.
S. Nej

Var det någon som nämnde svävande?.

Du återger endast en liten del av ett förhör där Anita försöker komma ihåg den exakta datumet/tidpunkten för inlämnandet av styckbilderna, som tur är så fanns vittnet "jägmästaren" och med hans hjälp kunde alltså det exakta datumet spikas en gång för alla.

Apropå "svävande uppgifter"", om vi tittar lite närmare på vad de misstänkta sade i polisförhören hösten -87 så kom tex allmänläkaren inte alls ihåg vad han gjorde under pingsaftonen 1984, inte heller kom han ihåg om han pratat med någon man under helgen (hustruns hävdade att detta ägt rum nämligen), vad gäller annandag pingst så är det enda han kommer ihåg att hans föräldrar kom på middag, som bekant kom han och dottern inte hem förrän strax före kl 18.

Du däremot ställer oerhört höga krav på att fru Schröder skulle komma ihåg precis allt som hände 3 år tidigare och ha ett mer eller mindre klockrent minne och kunna återge exakt på dagen/klockslaget när den mystiske fotokunden gjorde entre i butiken, på tre år kan dock minnesbilder suddas ut vad gäller exakta dagar och klockslag men själva inlämnandet av de hemska bilderna kom fru Schröder väl ihåg och tack vare vittnet RR så kunde händelsen alltså tidsbestämmas till den 21/6 -84.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-03-28 kl. 18:56.
Citera
2015-03-28, 19:21
  #20899
Medlem
Och så tar vi samma fråga en gång till:
OM det lämnades in filmer från dödandet/styckandet av Catrine, i Schröders fotobutik i Solna C, hur kan det då komma sig att inte en enda liten filmruta från en sådan "dokumentering" kunde påträffas hos någon av dina favoritmisstänkta läkare, mellan 1984 och 1989??
TH togs ju in och utreddes i nov-dec 84, borde inte ex.vis han ha haft en skokartong full med daCosta-bilder gömd under sin säng??


Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du återger endast en liten del av ett förhör där Anita försöker komma ihåg den exakta datumet/tidpunkten för inlämnandet av styckbilderna, som tur är så fanns vittnet "jägmästaren" och med hans hjälp kunde alltså det exakta datumet spikas en gång för alla.

Apropå "svävande uppgifter"", om vi tittar lite närmare på vad de misstänkta sade i polisförhören hösten -87 så kom tex allmänläkaren inte alls ihåg vad han gjorde under pingsaftonen 1984, inte heller kom han ihåg om han pratat med någon man under helgen (hustruns hävdade att detta ägt rum nämligen), vad gäller annandag pingst så är det enda han kommer ihåg att hans föräldrar kom på middag, som bekant kom han och dottern inte hem förrän strax före kl 18.

Du däremot ställer oerhört höga krav på att fru Schröder skulle komma ihåg precis allt som hände 3 år tidigare och ha ett mer eller mindre klockrent minne och kunna återge exakt på dagen/klockslaget när den mystiske fotokunden gjorde entre i butiken, på tre år kan dock minnesbilder suddas ut vad gäller exakta dagar och klockslag men själva inlämnandet av de hemska bilderna kom fru Schröder väl ihåg och tack vare vittnet RR så kunde händelsen alltså tidsbestämmas till den 21/6 -84.
Citera
2015-03-28, 20:05
  #20900
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du återger endast en liten del av ett förhör där Anita försöker komma ihåg den exakta datumet/tidpunkten för inlämnandet av styckbilderna, som tur är så fanns vittnet "jägmästaren" och med hans hjälp kunde alltså det exakta datumet spikas en gång för alla.

Apropå "svävande uppgifter"", om vi tittar lite närmare på vad de misstänkta sade i polisförhören hösten -87 så kom tex allmänläkaren inte alls ihåg vad han gjorde under pingsaftonen 1984, inte heller kom han ihåg om han pratat med någon man under helgen (hustruns hävdade att detta ägt rum nämligen), vad gäller annandag pingst så är det enda han kommer ihåg att hans föräldrar kom på middag, som bekant kom han och dottern inte hem förrän strax före kl 18.

Du däremot ställer oerhört höga krav på att fru Schröder skulle komma ihåg precis allt som hände 3 år tidigare och ha ett mer eller mindre klockrent minne och kunna återge exakt på dagen/klockslaget när den mystiske fotokunden gjorde entre i butiken, på tre år kan dock minnesbilder suddas ut vad gäller exakta dagar och klockslag men själva inlämnandet av de hemska bilderna kom fru Schröder väl ihåg och tack vare vittnet RR så kunde händelsen alltså tidsbestämmas till den 21/6 -84.

Det fetade.
Ja det är faktiskt inget orimligt krav att hon åtminstone skulle komma ihåg vilket år det var med tanke på vad hon påstår om hur fantastiskt illa berörd hon och hennes man blev.

Men skit samma för det fanns aldrig några bilder för precis som 'Niklas' skriver så hittades det ju aldrig några. Och du brukar ju påstå att man valde att framkalla dem i fotobutik för att man ville ha sådan fin kvalitet på bilderna, det borde ju borga för att man verkligen också sparat dem, eller vad säger du?
Men nu till det som verkligen gäller något - NÄR skulle denna fotografering ha skett enligt dig?
Citera
2015-03-29, 00:03
  #20901
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det fetade.
Ja det är faktiskt inget orimligt krav att hon åtminstone skulle komma ihåg vilket år det var med tanke på vad hon påstår om hur fantastiskt illa berörd hon och hennes man blev.

Men skit samma för det fanns aldrig några bilder för precis som 'Niklas' skriver så hittades det ju aldrig några. Och du brukar ju påstå att man valde att framkalla dem i fotobutik för att man ville ha sådan fin kvalitet på bilderna, det borde ju borga för att man verkligen också sparat dem, eller vad säger du?
Men nu till det som verkligen gäller något - NÄR skulle denna fotografering ha skett enligt dig?

Om det är tillåtet att spekulera och komma med teorier utan att vissa meningsmotståndare blir sura och väldigt otrevliga som vanligt så finns det skäl att anta att fotograferingen möjligtvis kan ha ägt rum under den senare delen av pingsthelgen (runt den 11:e) men tiden ända fram till max den 21:a är också möjlig men samtidigt så bör vi hålla i minnet att det finns inget som säger att styckningen måste ha ägt rum samma dag som offret avled.

Bara för att det inte hittades några bilder så betyder inte det att dom aldrig har existerat, det vore väl höjden av klumpighet att spara bilder av en "väldigt speciell art" som kan bevisa inblandning i ett så pass uppmärksammat brott när polisens misstankar väl började gå i en "viss riktning" ?

I en tidigare postad länk till en artikel i aftonbladet sa GW att fotografier som föreställer offret är inte ovanligt vid sexualmord och eftersom styckningen av CdC uppvisade tecken som för tankarna till en sexualsadistisk styckning så är det alltså inte helt orimligt att faktiskt kunna tänka sig att en fotografering ägde rum i just detta fall och att fotohandlarparet talade sanning om inlämningen av styckbilderna.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-03-29 kl. 00:10.
Citera
2015-03-29, 07:41
  #20902
Medlem
slemwalkers avatar
@lawnie, var tror du kroppen förvarades mellan dödstillfället och styckningtillfället? Styckningen kan ju skett i omgångar, det vet vi inget om
.


Sen refererar du till en artikel med Gw, är det 10-20% uttalandet för grövre våldsbrott du syftar på eller en annan artikel? För nu skriver du sexualmord, inte grövre våldsbrott.
Citera
2015-03-29, 17:57
  #20903
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om det är tillåtet att spekulera och komma med teorier utan att vissa meningsmotståndare blir sura och väldigt otrevliga som vanligt så finns det skäl att anta att fotograferingen möjligtvis kan ha ägt rum under den senare delen av pingsthelgen (runt den 11:e) men tiden ända fram till max den 21:a är också möjlig men samtidigt så bör vi hålla i minnet att det finns inget som säger att styckningen måste ha ägt rum samma dag som offret avled.

Bara för att det inte hittades några bilder så betyder inte det att dom aldrig har existerat, det vore väl höjden av klumpighet att spara bilder av en "väldigt speciell art" som kan bevisa inblandning i ett så pass uppmärksammat brott när polisens misstankar väl började gå i en "viss riktning" ?

I en tidigare postad länk till en artikel i aftonbladet sa GW att fotografier som föreställer offret är inte ovanligt vid sexualmord och eftersom styckningen av CdC uppvisade tecken som för tankarna till en sexualsadistisk styckning så är det alltså inte helt orimligt att faktiskt kunna tänka sig att en fotografering ägde rum i just detta fall och att fotohandlarparet talade sanning om inlämningen av styckbilderna.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Problemet är att du egentligen inte har något resonemang kring någon teori över huvud taget, skulle du ha det skulle du kunna ta till dig logiskt resonemang och det gör du inte. Du har som sagt en helt annan agenda. Men ok, vi kör.

Vad talar för att CdC avled en dag men styckades en annan?

Det här med varför bilderna hittades, hade jag både en synpunkt på och ställde en fråga till dig i mitt förra inlägg men den svarade du aldrig på. Just den delen visar ännu en gång på att du inte för ett logiskt resonemang utan har en agenda.

Det här med GW´s uttalande har jag redan provat att debattera med dig men då vägrade du svara. Men precis som 'slemwalker' skriver så förvränger du det som står där och bortsett från det så har det ju inget med detta att göra d.v.s. det bevisar absolut inte det DU vill bevisa.
Citera
2015-03-29, 19:41
  #20904
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad talar för att CdC avled en dag men styckades en annan?

Vad talar för att hon avled och blev styckad på en och samma dag ?

.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback