38 468 besökare online
955 679 medlemmar • 49 869 400 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Fordon & trafik Trafik och körkortsfrågor
Svara på ämne
Ämnesverktyg
tjaswesniper
Medlem
Är det jag som håller på att bli tokig eller är det accepterat att åka 40 på 60 väg? Varje dag efter jobbet kommer jag till samma raksträcka där det klart och tydligt står 60 där det har blivit lite som en trend att ligga 40. Någon här som oftast glider upp till 40 och stannar där trots att bilar bakom vill åka i den hastighet som gäller?

Elchockad
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaswesniper 
Är det jag som håller på att bli tokig eller är det accepterat att åka 40 på 60 väg? Varje dag efter jobbet kommer jag till samma raksträcka där det klart och tydligt står 60 där det har blivit lite som en trend att ligga 40. Någon här som oftast glider upp till 40 och stannar där trots att bilar bakom vill åka i den hastighet som gäller?
Skulle vilja se den vägen.
I Linköping har vi en väg som kallas Lambohovsleden. Runt 16 brukar jag hålla 40-50km/h. Fördelen med det är att jag oftast inte behöver bromsa en enda gång medan jag ser rödljusblink som ett disco längre fram.
Ökar jag hastigheten så måste jag ändå bromsa för att ställa mig i kön vid rödljusen. När vägen väl tar slut har varken jag eller de bakom förlorat mer än kanske en sekund medan de tjänat in både bränsle och bromsar.
Men prova att köra om om det finns utrymme. Ingen större skillnad på en personbil som kör i 40 jämfört med traktorn som alla kör om.

Regel: 1.01 - Reklam och annonsering

Moltas666
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaswesniper 
Är det jag som håller på att bli tokig eller är det accepterat att åka 40 på 60 väg?

Här har vi en som sovit i några decennier...

Jodå, det går fint att köra i 40 när 60 är maxfarten.

"Jag har en ganska enkel smak, jag är alltid nöjd med det bästa - Oscar Wilde" ~ AS Roma

"SM-Guld till Malmö FF 2015" ~ "Hjärtat är blått - Malmö FF" ~ "Francesco Totti är Gud"
Senast redigerad av Moltas666 Idag kl. 20:41.

speedygonsalez
Medlem
speedygonsalezs avatar
ljud blir oljud och omvandlas till buller, lägre db krävs för att det ska eka i skallen.

snear lett påt.

Svara på ämne
Svara Topp Dela