Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-19, 09:46
  #3529
Medlem
PilotHockeys avatar
Fattar inte hur dåliga journalister är. Visst styrelsen har fått godkännande att flyga över atlanten men mig veterligen har de inte ens fått AOC:t godkänt för MNPS ops eller något.

Ryanairs ledare har alltså sagt att visst ni får flyga över atlanten om ni vill. Det kommer ta flera år innan det blir realitet för RYR dock.
Citera
2015-03-19, 12:42
  #3530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Inget sådant ännu, är troligen inte godkänt ännu.

Vet att fler bolag i Asien lurar på samma sak och att det utvecklas "ståstolar".

Det är nog bara en tidsfråga innan det är verklighet.

Nej. Du måste kunna spänna fast dina pax. Det är ett säkerhetskrav internationellt.

Dessutom måste du ha fler nödutgångar om du packar in fler pax, så det är inet bara att ta ut stolarna, man måste även göra stora designändringar i flygplanen.


Ståplatser är ett PR-stunt från O'Leary, det kommer inte ske.
Citera
2015-03-19, 13:59
  #3531
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Nej. Du måste kunna spänna fast dina pax. Det är ett säkerhetskrav internationellt.

Dessutom måste du ha fler nödutgångar om du packar in fler pax, så det är inet bara att ta ut stolarna, man måste även göra stora designändringar i flygplanen.

Ståplatser är ett PR-stunt från O'Leary, det kommer inte ske.

Sant alltihop I Ryans fall, är det rent PR.

Men läst i en tidning om att 2 Asiatiska bolag gör en seriös utredning ang. ståplatser. Vet inte om man skall kalla det "ståstol". Så det lär komma i framtiden, men det får tiden utvisa.
Citera
2015-03-19, 14:33
  #3532
Medlem
Jag har en väska som är exakt 3cm över tillåtna längd, 55cm, kan det bli problem? Är de så petiga?
Citera
2015-03-19, 17:05
  #3533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Nej. Du måste kunna spänna fast dina pax. Det är ett säkerhetskrav internationellt.

Dessutom måste du ha fler nödutgångar om du packar in fler pax, så det är inet bara att ta ut stolarna, man måste även göra stora designändringar i flygplanen.


Ståplatser är ett PR-stunt från O'Leary, det kommer inte ske.
Helt rätt, men om du kan spara plats i en del av flygplanet genom "tältstolar" kan du kanske på long-haul erbjuda riktiga sängar i andra änden - för hiskeligt bra pengar.
Citera
2015-03-20, 08:30
  #3534
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Jag har en väska som är exakt 3cm över tillåtna längd, 55cm, kan det bli problem? Är de så petiga?
Som jag skrivit tidigare i tråden, går väskan ner i behållaren som står vid gaten utan problem så får du ta med den ombord, om inte blir du tyvärr tvungen att betala dyrt för att kunna få med väskan.
Citera
2015-03-20, 14:15
  #3535
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Nej. Du måste kunna spänna fast dina pax. Det är ett säkerhetskrav internationellt.

Dessutom måste du ha fler nödutgångar om du packar in fler pax, så det är inet bara att ta ut stolarna, man måste även göra stora designändringar i flygplanen.


Ståplatser är ett PR-stunt från O'Leary, det kommer inte ske.
Visst, men ståstolar verkar inte vara omöjligt. Däremot krävs bland annat fler nödutgångar, vilket kostar pengar att utveckla, jag antar att skrovet måste förstärkas om man sågar upp fler hål i det. Så frågan är hur många sådana modeller de måste sälja för att det ska vara lönsamt.
Citera
2015-03-27, 02:25
  #3536
Medlem
294 sidor. Orkar såklart inte läsa alla.
MEN snygga flygvärdinnor öststaterna, i särklass billigaste bolaget, statistiskt sätt det säkraste i världen och det absolut mest punktliga.
Man borde hylla dom!
Citera
2015-03-27, 07:13
  #3537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
294 sidor. Orkar såklart inte läsa alla.
MEN snygga flygvärdinnor öststaterna, i särklass billigaste bolaget, statistiskt sätt det säkraste i världen och det absolut mest punktliga.
Man borde hylla dom!

Dom har en väldigt framgångsrik affärsmodell, men jag har inte flugit med ryanair på över tre år och jag tänker fortsätta att undvika flyga med Ryanair om det inte är helt oundvikligt.

Jag kan flyga med ett etablerat bolag utan att betala mycket mera. Då vet jag alltid vad min biljett kostar, jag vet att det inte finns dolda avgifter, att jag inte kommer bli behandlad som boskap och att personalen som arbetar ombord och med flygplanet har kollektivavtal, rätt till fackföreningar etc.

Finns många anledningar att inte stödja bolag som Ryanair, men visst är dom framgångsrika.
Citera
2015-03-28, 10:03
  #3538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
kollektivavtal, rätt till fackföreningar etc.


Är du lika blödig när du handlar exempelvis elektronik eller kläder?

Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
behandlad som boskap


Jag tycker inte att det är så farligt faktiskt. Varför skall just flyg vara så glamoröst med söta värdinnor som står och niger när man kommer. Varför inte jämföra med SJ, Swebus eller SL, där är det fan ingen som niger.
Citera
2015-03-28, 22:32
  #3539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Är du lika blödig när du handlar exempelvis elektronik eller kläder?



Jag tycker inte att det är så farligt faktiskt. Varför skall just flyg vara så glamoröst med söta värdinnor som står och niger när man kommer. Varför inte jämföra med SJ, Swebus eller SL, där är det fan ingen som niger.


Beror på vad det gäller. Jag betalar t.ex. hellre lite mera för hotell än sover på vandrarhem, eller äter lite bättre mat för att jag tycker det är godare etc.

Sen man kalla det "blödigt", "snobbigt", "medvetet", eller vilket lämpligt ord man vill. Men jag värderar mer än priset när jag konsumerar.

Varför ska det inte vara vettig service? Ska man resa med inställningen "Jag tycker inte att det är så farligt faktiskt" eller i någon form av komfort? Jag säger inte att man måste resa i business och first (jag själv reser nästan uteslutande i ekonomi) men alla har vi olika inställningar till vad resande är. För min del tycker jag det är viktigt att bolag behandlar sina anställda vettigt, så jag väljer medvetet bort bolag som jag vet inte sköter sina anställda okej. Ryanair är ett sånt bolag.

Jag har också flugit med ryanair, och ja jag tyckte man blev kasst behandlad. Jag föredrar att flyga med en besättning som är vänliga och tänker på mer än att man ska lyckas göra en turn-around på 25 minuter.
__________________
Senast redigerad av Hefaiston 2015-03-28 kl. 22:34.
Citera
2015-03-30, 17:02
  #3540
Medlem
En intressant not om den är riktig är att Ryanair tydligen tillämpade FAA´s regler om cockpitbemanning, dvs. alltid 2 personer, medan de flesta "major" inklusive SAS och Lufthansa inte haft det som princip. Nu efter olyckan i Alperna verkar alla eniga om hur bra det är.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback