2015-03-26, 09:43
Medlem
Hjortronsalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salamis
Tog en extrasväng från jobbet idag (är bil-buren medelålders ungdom...). Inget läger i Kallebäck pendelparkering, inga synliga bosättningar i skogen som är synliga från vägarna i nejden, inte heller nere vid vattenverket.

Lackarebäck, öster om järnvägen där några häckade förra året, inte ett spår...

Man ska inte klaga över detta, men eftersom jag ser fler och fler i aktiv tjänst utanför affärer, på gator o torg undrar man ju var i helsike de håller hus när de inte är i tjänst.
Underligt!

Finns det inga Göteborgare/Mölndalsbor som kan sprida ljus över detta mysterie?

Jag kanske får ta lite skogspromenader i ovan nämnda områden för att se om de bara ockuperat områden längre in i skogarna/strövområdena.

Intressant. Och skumt. Som du säger: de är ju inte precis färre än när det bodde 200 bulgariska zigenare på parkeringarna i Kallebäck ifjol. (Siffran är deras egen, kommunen tog ID på ca 100 pers då).

Dom 10-20 som bodde på parkeringen i Lackarebäck var rumänska zigenare. De fick visst ett "mer campingliknande ställe på Hisingen" för sina husvagnar efter att ha gråtit i GP (hade jag missat, undrar var det kan vara). Bläddrade just igenom GPs bildspel från avhysningen i april - och upptäckte ett bekant ansikte.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/molndalharryda/1.2342197-romerna-vraktes-fran-p-platsen

Tjejen på bilderna 4, 9, 13 och med ansiktet i en näsduk på bild 16 satt vid Frölunda torg i tre månader från strax före midsommar 2014 och halva september. Sedan var hon borta ett tag men återkom för senhöstsäsongen iförd Canada Goose-jacka. Då var det visst mackel med placeringarna, för hon försvann efter några dagar. Litet senare upptäckte jag att nu satt hon på andra sidan stan, vid ICA på Redbergsvägen (hon kände igen mig också). Där var hon fram till jul-nyår nån gång. Enda zigenerskan jag har träffat på som har ett visst mått av humor. Vi brukade till sist vinka till varandra med en viss ömsesidigt glad sarkasm.
2015-03-26, 09:51
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Frågan är dock om det gäller svenska medborgare eller om även EU-medborgare (läs rumänska zigenare) är inkluderade. Om det är det senare, vilket jag faktiskt tvivlar på, kommer det haverera tämligen snabbt.

Edit: Sant, jag kan ha misstolkat artikeln..
2015-03-26, 10:06
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Edit: Sant, jag kan ha misstolkat artikeln..

Det går ju att tolka lite hur som helst. Jag hörde det på SVT:s nyheter imorse och undrade själv vilka som menades. Tyvärr så skulle jag inte bli förvånad om den stockholmska röggrönrosa ledningens galenskap även skulle sträcka sig till att inkludera zigenarna.
2015-03-26, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Zigenarna har sedan minst en vecka tillbaka upprättat ett nytt husvagnsläger vid Högdaltopparna;
http://oi59.tinypic.com/2415p8j.jpg
http://oi60.tinypic.com/6qxssi.jpg

Nu när snön försvunnit så kan man tydligt se hur mycket de faktiskt skräpat ner omkring sig;
http://oi59.tinypic.com/6tl281.jpg
http://oi59.tinypic.com/eq56hc.jpg

I slutet av Augusti förra året så avhystes alla läger runt Högdalstopparna och området totalsanerades,och nu drygt 6 månader senare så finns det fler bosättningar och mer nedskräpning än någonsin på exakt samma plats.

Inte bara där, lite längre ner mot grustaget, precis intill Magelungsvägen, står ett 10-tal stulna husvagnar och ett gäng bilar utspridda på gångbanor etc. Ser ut som en veritabel soptipp och har eskalerat rejält de senaste veckorna. Tyvärr har ju Stockholm Stad i samband med maktskiftet sagt att de ska ha avhysning som absolut sista utväg, men här tycker man ju att polisen borde ta ett eget beslut om flytt, då de faktiskt har parkerat i terräng samt på gångväg...

EDIT: Stockholm stads hemsida för felanmälan/klagomål för er som känner er manade https://iservice.stockholm.se/open/TyckTill/Pages/TyckTill.aspx?systemId=synpunktsportalen
2015-03-26, 11:02
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djmarty
Inte bara där, lite längre ner mot grustaget, precis intill Magelungsvägen, står ett 10-tal stulna husvagnar och ett gäng bilar utspridda på gångbanor etc. Ser ut som en veritabel soptipp och har eskalerat rejält de senaste veckorna. Tyvärr har ju Stockholm Stad i samband med maktskiftet sagt att de ska ha avhysning som absolut sista utväg, men här tycker man ju att polisen borde ta ett eget beslut om flytt, då de faktiskt har parkerat i terräng samt på gångväg...

EDIT: Stockholm stads hemsida för felanmälan/klagomål för er som känner er manade https://iservice.stockholm.se/open/TyckTill/Pages/TyckTill.aspx?systemId=synpunktsportalen

Hur vet du att de är stulna?
2015-03-26, 11:36
Bannlyst
Citat:
Hur vet du att de är stulna?

Erfarenhet och insyn.

Iallafall i Stockholm så har uppskattningsvis 60% av husvagnarna som avhysts varit stulna.
2015-03-26, 11:39
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Erfarenhet och insyn.

Iallafall i Stockholm så har uppskattningsvis 60% av husvagnarna som avhysts varit stulna.

Med tanke på vilka vi talar om så kan det säkerligen vara så. Mina varningsklockor ringer dock alltid när folk hävdar saker utan att lägga fram några konkreta bevis. Har du någon källa till att mer än hälften av alla husvagnar varit stulna?

Annars tror jag inte att jag sett någon husvagn i deras ägo som har registreringsskylt.
2015-03-26, 11:44
Bannlyst
Citat:
Med tanke på vilka vi talar om så kan det säkerligen vara så. Mina varningsklockor ringer dock alltid när folk hävdar saker utan att lägga fram några konkreta bevis. Har du någon källa till att mer än hälften av alla husvagnar varit stulna?

Annars tror jag inte att jag sett någon husvagn i deras ägo som har registreringsskylt.

Jag vill undvika att röja mig och mina källor, men jag har personligen deltagit i avhysningar i Stockholmsområdet.

Ang registreringsskyltar så är det kanske ett tecken Bara för att skylten är bortskruvad betyder det ju inte att den inte går att identifiera.
2015-03-26, 11:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Kan inte minnas att jag sett några åtal för, åtminstone, häleri i sådana sammanhang?

Men det ligger kanske i sakens natur... . Suck.
2015-03-26, 12:46
Medlem
Medvallss avatar
Citat:

Med tanke på att dom flesta kommer hit i Atlassibs eller Atiroms bussar så gissar i alla fall jag på att det kan vara en smula knöligt att få med sig alla husvagnarna på bussen.

Men jag kan ha fel....
2015-03-26, 13:25
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Med tanke på att dom flesta kommer hit i Atlassibs eller Atiroms bussar så gissar i alla fall jag på att det kan vara en smula knöligt att få med sig alla husvagnarna på bussen.

Men jag kan ha fel....

En stor del av tiggeriet är ju organiserad. Därför skulle det lika gärna kunna vara så att det är avställda vagnar som hyrs ut på plats.
2015-03-26, 13:37
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
En stor del av tiggeriet är ju organiserad. Därför skulle det lika gärna kunna vara så att det är avställda vagnar som hyrs ut på plats.

Vågar man utgå ifrån att husvagnar som hyrs ut är skattade, besiktade och försäkrade samt utrustade med regplåtar?

Stulna husvagnar hittade i zigenskt tiggarläger i Stockholm

http://www.exponerat.net/stulna-husvagnar-hittade-i-zigenskt-tiggarlager-i-stockholm/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in