Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-16, 19:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nappe
Har hört att man grillas om man rör en AM-antenn och är jordad, så man måste hoppa första steget. Är detta bara en myt?

Så farliga saker får inte finnas i annat än rejält inhängnade områden (tänk transformatorstationer).
Citera
2013-09-16, 20:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nappe
Har hört att man grillas om man rör en AM-antenn och är jordad, så man måste hoppa första steget. Är detta bara en myt?

En sändarmast för mellanvåg är som regel gjord så att själva masten är det strålande elementet, masten står på en fet keramikisolator. Så ja, ett par hundra kW RF i masten och du står på jord, då går det illa... men det finns inga mellanvågssändare kvar i Sverige.

I övrigt till diskussionen, en del master är farliga att klättra upp i och komma nära sändarantennerna. Ex. större TV och FM-sändare är det åtskilliga kW effekt ur. Andra, som vägverkets basstationer eller mobiltelefonbasar är rätt harmlösa, kanske 50-100W, men tar du i antennen bränner du dig och kan ramla ner. En del master har bara paraboler, energin riktas ut från dessa så bakom är det safe.
Citera
2013-09-21, 10:11
  #27
Medlem
Vill man ta livet av sig så . Ju högre mast, ju säkrare död när man kommer ned.
Citera
2015-02-21, 08:01
  #28
Medlem
Ricins avatar
Jag har den senaste tiden blivit intresserad av att klättra i radiomaster, och jag har i några månader nu försökt att förstå vad som är farligt med dessa master och hur folk dör.

Jag har t.om frågat strålsäkerhetsmyndigheten, och deras svar var att "Detta ska man absolut inte göra för man kan få inre brännskador." Dom sa inget om att man skulle dö direkt...

Så gott som alla säger att det är livsfarligt, men det finns inga rapporterade dödsfall (vad jag har sett) om att ungdomar skulle klättra upp för en mast och blev brända till döds. Dom enda dödsfallen man hittar är arbetare, som har varit allt för självsäkra och det är ju inget konstigt att dessa dör då det är deras arbete. Nej, dom dör inte utav strålningen utan att dom klättrar utan säkerhet och ramlar ner.

Sålänge man klättrar på stegen, och ingen annanstans så tror jag att det verkar lugnt. Om ni inte tror mig får ni gärna länka bevis på att folk har dött när dom har klättrat på radiomaster.
Citera
2015-02-21, 11:05
  #29
Medlem
dindummers avatar
Man ska inte vidröra mellanvågsmaster, se videoklippet http://youtu.be/6Scm-tKTHls . Inhägnaden vid den här masten ser inte ut att vara större än vid en lekplats, tvärt om, livsfarligt.
Citera
2015-02-21, 12:42
  #30
Medlem
LampknappeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag har t.om frågat strålsäkerhetsmyndigheten, och deras svar var att "Detta ska man absolut inte göra för man kan få inre brännskador." Dom sa inget om att man skulle dö direkt...

Och hur tror du att en inre brännskada skulle te sig förefalla på din kropp? Speciellt om du är 40 meter ovanför mark.

Citat:
Sålänge man klättrar på stegen, och ingen annanstans så tror jag att det verkar lugnt. Om ni inte tror mig får ni gärna länka bevis på att folk har dött när dom har klättrat på radiomaster.

Tror att det är lugnt om du använder stegen utan att vidröra något annat eller komma emellan strålningen och antennerna/ parabolerna.
Citera
2015-02-21, 16:27
  #31
Medlem
dindummers avatar
Borde inte vara några problem alls sålänge man håller sig på inuti och inte kommer framför sändarna, det är skugga mitt i masten av helt logiska skäl. Tekniker bryter knappast strömmen när dom klättrar upp i kombinerade master. Men skulle du av oförklarliga skäl komma framför en sändare, eller bara för att leka med tanken om att stoppa huvudet framför en sådan så tror jag att du skulle få ganska ont i huvudet efter ett tag. Gäller väl alla typer av sändare egentligen, men tv och radiosändare i synnerlighet antar jag.
Citera
2015-02-21, 20:11
  #32
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Tekniker bryter knappast strömmen när dom klättrar upp i kombinerade master.

Jag är helt säker på att finns det risk för skada så antingen släcker de antennen eller så har de mätinstrument som varnar, finns ingen som som i arbetet skulle riskera någonting.
Citera
2015-02-21, 20:25
  #33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
På eller i närheten av masten finns säkert skyltar med vem/vilka som sänder från den. Fram med luren och ring dom och be de stänga ned masten några timmar för att du tänkte klättra lite i den?
Citera
2015-02-23, 20:05
  #34
Medlem
Klättra inte i master klättra i lyftkranar hellre. Jag och några kompisar har ett flertal gånger klättrat i lyftkranar utan några problem. Lyftkranar är mycket säkrare då den består av olika "våningar", dvs att du har en stege på ca 4 meter. Sen kommer du till en plattform och på den finns ytterligare en stege. Då minskar risken att man trillar ner hela vägen till marken och istället landar man på plattformen. Sen kan man såklart ha otur också. På lyftkranar finns inga osynliga dödsgrillar heller vilket är bra
Citera
2015-03-22, 20:40
  #35
Medlem
islandmountain10s avatar
Någon som har koll på någon billig säkerhetsutrustning man kan använda?
Att bli grillad behöver jag inte oroa mig för då jag inte kommer klättra i aktiva radiomaster, men jag är inte så jättesugen på att ramla ner 50-100 meter upp i luften...

Någon enkel fallskyddsutrustning är väl det jag är ute efter. Jula har en billig sele för 349 kr, men sedan ska man ha något att spänna fast sig i stegen med också. Vill ju vara fastspänd hela tiden jag klättrar så antar att det är någonting sådant här man ska ha:
http://www.crux.se/bilder/progear/te..._34-CX4104.JPG
Tips på var man kan hitta det billigt?

Är det dock nödvändigt med en falldämpare? Visst, det hindrar rycket när man stannar, men det känns som om man faller onödigt långt först, och då riskerar att slå i någonting. Finns det någon motsvarighet fast med korta och stumma linor?
Citera
2015-03-22, 23:07
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islandmountain10
Någon som har koll på någon billig säkerhetsutrustning man kan använda?
Att bli grillad behöver jag inte oroa mig för då jag inte kommer klättra i aktiva radiomaster, men jag är inte så jättesugen på att ramla ner 50-100 meter upp i luften...

Någon enkel fallskyddsutrustning är väl det jag är ute efter. Jula har en billig sele för 349 kr, men sedan ska man ha något att spänna fast sig i stegen med också. Vill ju vara fastspänd hela tiden jag klättrar så antar att det är någonting sådant här man ska ha:
http://www.crux.se/bilder/progear/te..._34-CX4104.JPG
Tips på var man kan hitta det billigt?

Är det dock nödvändigt med en falldämpare? Visst, det hindrar rycket när man stannar, men det känns som om man faller onödigt långt först, och då riskerar att slå i någonting. Finns det någon motsvarighet fast med korta och stumma linor?

Kör med såna där på bilden om du vill vara safe. I bästa fall finns det anordningar för att fästa linorna på eller nära stegen, om inte så vet jag inte riktigt hur du ska kunna fästa din säkerhetslina. Du kan ju gärna inte ha en lång för när du kommer till en punkt där du vill byta fästpunkt måste du ju kunna nå första stället där du satt din lina. Sådana där korta som du visa på bilden funkar även i stege utan annordning för livlina. Det blir däremot ett jävla flyttande av dina säkerhetskrokar =P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback