2015-03-18, 14:27
Medlem
njaexss avatar
Fy fan vad hände nu egentligen? Någon makronyhet som släpptes eller?!
Citera
2015-03-18, 14:32
Medlem
Alaroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Räntesäkning ner till -0.25.
Citera
2015-03-18, 14:33
Medlem
ErikPontis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs

Tjänstefel att länka till Aftonbladet men skitsamma.

''Riksbanken sänker till ny chockränta''

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article20487093.ab
Citera
2015-03-18, 15:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst kan det fortsätta uppåt. Det enda Riksbankens samlade kompetens kan åstadkomma är att sänka räntan. Låt säga att man fortsätter på samma spår, och sänker räntan med 0.10% med två-tre månaders mellanrum under 2015. Vid varje sänkning gör Börsen ett glädjeskutt liknande det igår och idag (upp 3 % totalt sen räntesänkningen igår) så har vi bara där en ökning av kursnivån på 10-15%. Lägg till det Stockholmsbörsens tendens att reagera positivt på det mesta i omvärlden så har vi snart ett rekordår framför oss.
Återigen får jag citera mig själv, förutsåg denna utveckling för flera månader sedan...
(Citat från 13/2)
Senast redigerad av Tammer 2015-03-18 kl. 15:22.
Citera
2015-03-18, 15:25
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Återigen får jag citera mig själv, förutsåg denna utveckling för flera månader sedan...
(Citat från 13/2)

In med alla besparingar och belåna huset till max, här ska handlas tulpanlökar!
Citera
2015-03-18, 15:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Vi har garanterat en ny räntesänkning före midsommar, eftersom inte heller denna sänkning kommer ge någon effekt. Gissningsvis till -0,5%, för att visa att man "menar allvar". Man har nu sänkt ränta 6 eller 7 gånger de senaste åren, utan andra resultat än att börsen stiger och bankspararna förlorar. Men man fortsätter envist på samma linje, håhå jaja...
Citera
2015-03-18, 15:36
Medlem
Har haft lite dålig koll vad som hänt de senaste räntesänkningarna.
Men är denna stora uppgång bara tillfällig idag och den kommer återgå till det "normala" imorgon. Eller tror ni den kommer fortsätta stiga lite de kommande dagarna för att sedan återgå till "upp och ned mönstret"
Citera
2015-03-18, 15:42
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Har haft lite dålig koll vad som hänt de senaste räntesänkningarna.
Men är denna stora uppgång bara tillfällig idag och den kommer återgå till det "normala" imorgon. Eller tror ni den kommer fortsätta stiga lite de kommande dagarna för att sedan återgå till "upp och ned mönstret"

Så länge inget oväntat händer lär börsen fortsätta upp.
Citera
2015-03-18, 16:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Tulpanlökshysterin varade bara ett par år och byggde på nominella värden. Stockholmsbörsen har stigit i över hundra år, och det finns substans bakom ökningen. Goda vinster, låga räntor, mycket kapital som ska investeras, allt detta garanterar en fortsatt uppgång.
Citera
2015-03-18, 16:12
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Tulpanlökshysterin varade bara ett par år och byggde på nominella värden. Stockholmsbörsen har stigit i över hundra år, och det finns substans bakom ökningen. Goda vinster, låga räntor, mycket kapital som ska investeras, allt detta garanterar en fortsatt uppgång.

Jag tror på en uppgång på flera års sikt, annars hade jag inte haft pengar på börsen. Men det känns som att folk lätt blir lite väl euforiska i tider som dessa.

Dock är det väl alltid så, att värdepapper och vilka andra varor som helst är värda exakt det som folk bevisligen är villiga att betala i en liberal marknadsekonomi.
Citera
2015-03-18, 16:14
Medlem
Jag hoppas alla inser att nästan hela uppgången vi haft sedan årsskiftet beror på att värdet på kronan gått ner snarare än att det faktiska värdet på börsen gått upp...? Räknar man i dollar så har t.ex. OMXS30 gått upp med 3,3 %, inte 16,7 %...
Citera
2015-03-18, 16:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
OMX30 skall ner 10-20% ganska så snart. Dubbeltoppen är i stort sett nådd nu och ungefär härifrån inleds en nedgång som varar ett par månader. Tror inte kraschen ner till under 1200 (dvs ca 30-40% ner från där vi är nu) kommer nu i sommar men inte uteslutet.
Det finns ingen topp, det finns inget tak. Börsen kommer att fortsätta upp i all oändlighet, med avbrott för nån mindre nedjustering då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in