Saxar lite från en sida jag hittade på nätet
https://onsdagsfonden.wordpress.com/2014/10/01/den-adla-konsten-att-veta-nar-man-ska-salja-sina-aktier-och-fonder/:
Det är roligt att köpa aktier, konstaterar bloggaren.
"Betydligt tråkigare och jobbigare blir det när beslutet handlar om att sälja. Även om kursen har stigit våndas man över om det nu är rätt att sälja, eller om man då kommer att missa en fortsatt uppgång. Behåller man placeringen kanske den där börsnedgången som alla pratar om verkligen kommer. Hur man än gör kommer det säkert att bli fel…"
och vidare vid en börsnedgång...
"Det är lätt att bli stressad och handla i affekt eller välja att blunda och inte göra något alls. En del placerare har ett kapital som de inte behöver använda under lång tid; utgifterna i tillvaron täcker man ändå. I den situationen är det enkelt att stapla argument för långsiktighet och ränta-på-ränta. Men de av oss som inte har en sparhorisont på minst 20-25 år och inte siktar på att bli mångmiljonärer i hög ålder behöver en strategi för att veta när det är dags att sälja en placering, av det enkla skälet att det gäller att minimera förluster och maximera vinster för att få en god och stabil värdeutveckling."
"I en placeringsstrategi brukar man tala om exits när det gäller att avyttra placeringar. "
säger bloggaren. Det har jag hört talas om!
Först pratar bloggaren om blandfonds-exits:
"Ett exempel på exit är den så kallade stop loss, som ju handlar om att sätta en kurs där man säljer för att undvika ytterligare förlust. Men en exit handlar lika mycket om att sälja med vinst. Exits är något du själv kan styra och därför är det logiskt att lägga energi på att utforma sådana. För ett sparande som till exempel premiepensionen, tjänstepension och annat fondsparande rekommenderar jag återigen tekniken med att skapa din egen blandfond, där du roterar mellan aktie- och räntefond baserat på en trendindikator i veckodiagram. Då behövs ingen mer utvecklad exit, det räcker med att kliva av när en börsuppgång verkar vara på väg att ebba ut."
Jag vill nog säga att jag haft en sån, men jag är inte säker...?
Sen tar bloggaren upp andra exits, där man kan vara tvungen att ge upp aktier trots att man ligger lite i förlust osv.
Läs vidare själva.