Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-08, 20:45
  #1
Medlem
Som topic; fungerar det?
Sitter färgen bra eller lossnar den så fort jag rör vid chassit?

Är det okej att lacka med Montana Black och sedan ha det lackade föremålet inomhus (tänkte bara så det inte innehåller något onyttigt)?
Citera
2006-10-08, 21:15
  #2
Medlem
Kan ju vara bra att ha chassit utomhus medas du lackar för det osar ju en hel del, efter ca 24 timmar är det nog helt ofarligt och luktfritt.

Har lackat ett par chassin med spray dock inte montana. Det funkar ganska bra inte så att den flagnar eller nått men orginal färgen måste ruggas upp ordentligt först.
Citera
2006-10-08, 22:37
  #3
Avstängd
sammexs avatar
om jag skulle lacka mitt chassi skulle de vara med montana gold. den brukar sitta bättre på blanka ytor och färgen blir finare.
Citera
2006-10-09, 01:41
  #4
Medlem
jag spreya mitt chassi med militär grön montana, spreyade det utomhus sen tog jag in det
den lossnar inte lätt vad jag har märkt.
Citera
2006-10-09, 22:22
  #5
Medlem
ofins avatar
dra över ett lager lack eller två så sitter det garanterat
Citera
2006-10-10, 23:44
  #6
Medlem
Varför snåla? Köp redig färg isället..
Citera
2006-10-11, 00:06
  #7
Medlem
DexiLs avatar
Rugga upp ytan med ett fint våtslippapper, runt 1000. Lägg på ett tunt lager lack, låt klibbtorka innan du drar på nästa och fortsätt tills du har en fin och bra yta. Lägg sedan ett lager klarlack, vänta tills den är helt torr. Vill du ha en "djupare" yta så lägg på ett lager till, men slipa med ett riktigt fint våtslippapper innan. Du kan lägga på hur många lager klarlack som helst, ju mer du lägger på ju blankare yta får du. Klarlack ger lacken ett djup och skyddar även lacken så att du slipper att lacken flagnar efter en stund.
Finns olika klarlacker beroende på vad de ska användas till, jag brukar köra på en med extra härdare vilket ger en stark yta som skyddar mot repor. Har även kört med matta klarlacker som ger lacken en väldig matt finish.
Du kommer nog garanterat få en lite "apelsinskalsyta" när du är klar, det går att polera bort.

Sätter du på färgen utan klarlack som kommer den flagna bort garanterat. Om du får problem med att färgen rinner så har du lagt på för mycket färg, bara att slipa och börja om från början. Vilken lack spelar inte så stor roll om du gör ett bra grundarbete och använder en bra klarlack.

Och alla lacker innehåller något onyttigt, men det kommer du slippa när lacken väl har härdat. Kommer garanterat lukta lack ett tag dock.
Citera
2006-10-12, 10:14
  #8
Medlem
area_0223s avatar
Tänkte hjälpa till....

...men det hade ovanstående flashback'are redan hjälpt till med så pass bra ;-)

Passa dig bara för valet av klarlack,vet att auto-k har en tendens att faktiskt lösa upp montana färg,ja,ren motsatt effekt skumt nog.
Blev reckad av highligts (affär för "hiphop intressen") av en av deras egna klarlack till just montana ...
Citera
2006-10-12, 14:34
  #9
Medlem
DexiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area_0223
...men det hade ovanstående flashback'are redan hjälpt till med så pass bra ;-)

Passa dig bara för valet av klarlack,vet att auto-k har en tendens att faktiskt lösa upp montana färg,ja,ren motsatt effekt skumt nog.
Blev reckad av highligts (affär för "hiphop intressen") av en av deras egna klarlack till just montana ...

Humm, det verkar vara en skum klarlack. Kan även rekommendera Auto-Herba, de kan blanda klarlacken åt dig om du vill ha något utöver den vanliga klarlacken. Lite dyrt för 180 kr/burken, men vill man ha något bra så får man betala bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback