2015-03-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomsblues
Jag gick precis all in på börsen nu. Sitter jävligt skönt i båten.

Kan du inte svara på den uppenbara följdfrågan till din kommentar också?
Citera
2015-03-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Kan du inte svara på den uppenbara följdfrågan till din kommentar också?
Jag tänker långsiktigt. Jag har dessvärre inte tillgång till spåkulan som de flesta här inne verkar ha. Att jag är girig som få är dessutom en parameter värd att beakta.
Citera
2015-03-11, 19:18
Medlem
Saxar lite från en sida jag hittade på nätet https://onsdagsfonden.wordpress.com/2014/10/01/den-adla-konsten-att-veta-nar-man-ska-salja-sina-aktier-och-fonder/:

Det är roligt att köpa aktier, konstaterar bloggaren.

"Betydligt tråkigare och jobbigare blir det när beslutet handlar om att sälja. Även om kursen har stigit våndas man över om det nu är rätt att sälja, eller om man då kommer att missa en fortsatt uppgång. Behåller man placeringen kanske den där börsnedgången som alla pratar om verkligen kommer. Hur man än gör kommer det säkert att bli fel…"

och vidare vid en börsnedgång...

"Det är lätt att bli stressad och handla i affekt eller välja att blunda och inte göra något alls. En del placerare har ett kapital som de inte behöver använda under lång tid; utgifterna i tillvaron täcker man ändå. I den situationen är det enkelt att stapla argument för långsiktighet och ränta-på-ränta. Men de av oss som inte har en sparhorisont på minst 20-25 år och inte siktar på att bli mångmiljonärer i hög ålder behöver en strategi för att veta när det är dags att sälja en placering, av det enkla skälet att det gäller att minimera förluster och maximera vinster för att få en god och stabil värdeutveckling."

"I en placeringsstrategi brukar man tala om exits när det gäller att avyttra placeringar. "

säger bloggaren. Det har jag hört talas om!

Först pratar bloggaren om blandfonds-exits:

"Ett exempel på exit är den så kallade stop loss, som ju handlar om att sätta en kurs där man säljer för att undvika ytterligare förlust. Men en exit handlar lika mycket om att sälja med vinst. Exits är något du själv kan styra och därför är det logiskt att lägga energi på att utforma sådana. För ett sparande som till exempel premiepensionen, tjänstepension och annat fondsparande rekommenderar jag återigen tekniken med att skapa din egen blandfond, där du roterar mellan aktie- och räntefond baserat på en trendindikator i veckodiagram. Då behövs ingen mer utvecklad exit, det räcker med att kliva av när en börsuppgång verkar vara på väg att ebba ut."

Jag vill nog säga att jag haft en sån, men jag är inte säker...?

Sen tar bloggaren upp andra exits, där man kan vara tvungen att ge upp aktier trots att man ligger lite i förlust osv.

Läs vidare själva.
Citera
2015-03-11, 21:24
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Inte för att nån bryr sig men jag har idag (före 13:00) lagt en köporder på hela beloppet i LF Global Index.

Skriver mest för att dokumentera affären.

Det har gått ner något mellan sälj och köp så jag har "sparat" några tusingar, men jag förlorade ungefär lika mycket förra gången jag flyttade så det jämnar ut sig.

Visst bryr sig folk, du vet förhoppningsvis lite mer vad du snackar om än de flesta här eftersom du är äldre och har några fler miljoner att leka med, som du dessutom inte har cashat in i arv utan sparat ihop. Gick du all in i en global indexfond lever du ju som du lär, förutsatt att den har låg avgift och är passivt förvaltad
Citera
2015-03-11, 22:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
du är äldre

Citera
2015-03-12, 00:04
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Säg som det är "Fast bara för att sparat tidigare och ännu bättre" ;D

.. eller nehe.
Citera
2015-03-12, 01:05
Medlem
Bbobis avatar
Kanske börjar fler och fler kika tillbaka mot Ryssland i dessa tider då de inte känner sig säkra på hemmaplan?

Osäkra är väl att man inte vet ifall det blir värre eller när det släpper. Och när det släpper, vad för andra saker har hunnit hända runt om i världen?

Men det som kvarstår är väl att handeln med Ryssland är något Europeiska länder själva vinner på och när det här är över så kommer mycket återgå till det normala(re).

Och den dagen det sker lär det rusa med alla som vill in med sitt kapital de inte vågat investera eller tidigare flytt Ryssland med?

Köper på lite som krydda men hör gärna andras tankar. Mindre summor som får ligga kvar genom stormen.
Senast redigerad av Bbobi 2015-03-12 kl. 01:09.
Citera
2015-03-12, 02:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kanske börjar fler och fler kika tillbaka mot Ryssland i dessa tider då de inte känner sig säkra på hemmaplan?.

Absolut. Man kan inte endast sitta investerad på allt som står på "all time high" tycker jag.

Med det sagt får man givetvis vikta lite, men om något står på ett "all time low" och verkar pendla +/-5% kring det ett ganska bra tag brukar inte en investering vara särskilt dålig även om det kan dröja ett tag att nå resultat. Är samma situation med råvaror; om man vill ha en fond med många av de viktigare råvarorna finns Handelsbanken Råvarufond som har liknande innehav som SHB Commodity Index.

Skapade för övrigt en tråd om Ryssland förut.
Citera
2015-03-12, 09:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Säg som det är "Fast bara för att sparat tidigare och ännu bättre" ;D

.. eller nehe.
Precis! Haft hela livet på mig istället för halva!
Citera
2015-03-12, 09:12
Bannlyst
Den stora nedgången kommer nu, sanna mina ord
Citera
2015-03-12, 09:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Du verkar vara en obotlig optimist vad gäller börsen. Har du någonsin varit med om en börskrasch?
Om inte så tar jag dina svar med en nypa salt, dessa är ungefär samma svar som man skulle få om man frågade en 90-talist om bostadspriserna kommer att sjunka....
Kolla börsernas utveckling under hundra år, de går ju som en raket mot skyn. Även den värsta "börskrasch" är över på några år, oftast på några veckor. Det är bara den som behöver sina pengar inom en snar framtid som bör fundera på att kliva av. Med tiden stiger Börsen alltid, hundra års utveckling garanterar detta.
https://www.google.se/search?q=stockholmsb%C3%B6rsen+100+%C3%A5r+diagram &biw=1366&bih=631&tbm=isch&imgil=u6VmrF9qEZeS9M%25 3A%253Bp8wQZPvgmCzVZM%253Bhttp%25253A%25252F%25252 Fwww.dagensarena.se%25252Fi nnehall%25252F30-ar-av-borsrally%25252F&source=iu&pf=m&fir=u6VmrF9qEZeS9M %253A%252Cp8wQZPvgmCzVZM%252C_&usg=__Eshb1SFA8oVx3 sJFf3n0uFoOoKg%3D&ved=0CDMQyjc&ei=r04BVcqTDaXfywO6 oYGQBg#imgrc=u6VmrF9qEZeS9M%253A%3Bp8wQZPvgmCzVZM% 3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dagens arena.se%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F09%252Fb%2525C3%2 525B6rsen-och-bnp.jpg%3Bhttp%253A% 252F%252Fwww.dagensarena.se%252Finnehall%252F30-ar-av-borsrally%252F%3B460%3B344
Citera
2015-03-12, 09:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Den stora nedgången kommer nu, sanna mina ord
Finns ingen risk. Vad skulle orsaka det, varken krig, oljepriser, konkurser eller nånting annat kan stoppa utvecklingen. Trots de senaste dagarnas "ras", har vi en uppgång på Stockholmsbörsen med 13-14% i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in