2015-03-11, 10:44
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Helt rätt, generellt sett.

Finns dock avvikelser t ex AP7 Aktiefond som gick +31,1% under 2014 medan dess kategori låg på +23,1% i genomsnitt och dess index (MCI World) gick +27,9%. Både 2013 och 2012 slog AP7 dessutom sitt index med nästan 10%, något få indexfonder kan skryta med. Däremot är väl inte AP7 riktigt aktiv, men inte riktigt 100% passiv heller.

Läs placeringsinriktningen: "Indexförvaltning av globala aktier. Hävstång. Aktiv förvaltning på vissa marknader."

Att slå marknaden med hjälp av hävstång när marknaden är på uppåtgående är en no-brainer. Ett annat sätt att slå index åren du nämner hade varit att gå in i Avanza zero med 100 % belåning, vilket spöat index med hästlängder.
Citera
2015-03-11, 10:47
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Helt rätt, generellt sett.

Finns dock avvikelser t ex AP7 Aktiefond som gick +31,1% under 2014 medan dess kategori låg på +23,1% i genomsnitt och dess index (MCI World) gick +27,9%. Både 2013 och 2012 slog AP7 dessutom sitt index med nästan 10%, något få indexfonder kan skryta med. Däremot är väl inte AP7 riktigt aktiv, men inte riktigt 100% passiv heller.

Att bara se på ett fåtal år säger inte så mycket.
En apa hade enskilda år kunnat slå ett jämförelseindex också.

Men okej, det ser ut att vara en bra fond.

edit: Viktig info som caparzo tillförde.
Det är därför fonden utvecklades sämre än sitt index 2011.
Citera
2015-03-11, 11:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Börsen har gått över 30 procent sedan mitten av oktober och 15 sedan årsskiftet i stort sett utan korrektioner. Det är dags för en liten sättning á 10-15% nu. När börsgraferna börjar likna en hockeyklubba allt för mycket är det dags att gå ner lite. Leta upp en graf över det senaste året så förstår ni vad jag menar.
Det blir inga sättningar i den storleksordningen, som mest 2-3%. Det finns bara positiva händelser framöver: räntorna kommer vara låga många år framöver, det kan t o m komma fler sänkningar. Bankerna går bättre än någonsin, och det finns inget som kan stoppa den utvecklingen. Telekomjättar och flygbolag varslar om uppsägningar, såna besparingar ger ofelbart ett lyft på Börsen. Ständiga rationaliseringar bland företagen ger utrymme för fler uppsägningsvågor, vilket är givna börsuppgångar.
Citera
2015-03-11, 11:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Läs placeringsinriktningen: "Indexförvaltning av globala aktier. Hävstång. Aktiv förvaltning på vissa marknader."

Att slå marknaden med hjälp av hävstång när marknaden är på uppåtgående är en no-brainer. Ett annat sätt att slå index åren du nämner hade varit att gå in i Avanza zero med 100 % belåning, vilket spöat index med hästlängder.

Ja, klart. Så blir det när man skriver innan första koppen kaffe.
Citera
2015-03-11, 12:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Lättare sagt än gjort!
Jovisst, men jag menar bara att råden att sitta still i båten när det stormar på börsen ges mot bättre vetande. Ser börsen ut att vända neråt, så är det bäst att gå ur. Och frågan är om det inte är ett sådant läge nu. Stabiliseras börsen och vänder uppåt kan kan man alltid gå in igen!
Citera
2015-03-11, 12:28
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jovisst, men jag menar bara att råden att sitta still i båten när det stormar på börsen ges mot bättre vetande. Ser börsen ut att vända neråt, så är det bäst att gå ur. Och frågan är om det inte är ett sådant läge nu. Stabiliseras börsen och vänder uppåt kan kan man alltid gå in igen!

Småspararna som följde ditt råd efter oktoberraset 2014 ringde och ville ha tillbaka sina besparingar.
Citera
2015-03-11, 12:30
Medlem
Citat:

Fast det gäller ju vilka pengar det är. Ska man inte ha pengarna på 3-5 år så spelar inte en nedgång nån större roll.
Citera
2015-03-11, 12:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Småspararna som följde ditt råd efter oktoberraset 2014 ringde och ville ha tillbaka sina besparingar.
Eller också kunde man göra som jag gjorde. Gå in i börsen igen i November. Det gick alldeles utmärkt.

Föresten är det ju försent att gå ur börsen efter raset. Det är när det börjar rasa som man skall gå ur.
Senast redigerad av Clodius 2015-03-11 kl. 12:49.
Citera
2015-03-11, 13:06
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Eller också kunde man göra som jag gjorde. Gå in i börsen igen i November. Det gicks ldeles utmärkt.

Du sålde på toppen, right? Sedan belånade du portföljen upp över öronen och tryckt in allt på dagen då index bottnade. Grattis, för all del. Ta en äggmacka och en pilsner och var nöjd över din bedrift, men att timea marknaden fungerar inte för gemene man. Hoppar du från båt till båt, måste du vara beredd på att hamna i plurret.
Citera
2015-03-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir inga sättningar i den storleksordningen, som mest 2-3%. Det finns bara positiva händelser framöver: räntorna kommer vara låga många år framöver, det kan t o m komma fler sänkningar. Bankerna går bättre än någonsin, och det finns inget som kan stoppa den utvecklingen. Telekomjättar och flygbolag varslar om uppsägningar, såna besparingar ger ofelbart ett lyft på Börsen. Ständiga rationaliseringar bland företagen ger utrymme för fler uppsägningsvågor, vilket är givna börsuppgångar.

Du verkar vara en obotlig optimist vad gäller börsen. Har du någonsin varit med om en börskrasch?
Om inte så tar jag dina svar med en nypa salt, dessa är ungefär samma svar som man skulle få om man frågade en 90-talist om bostadspriserna kommer att sjunka....
Citera
2015-03-11, 14:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om nån mot förmodan skulle vara intresserad så lade jag precis in säljorder för hela mitt innehav i DIGI, 557000 kronor.

Så nu hoppas jag givetvis börsen fortsätter ner ett par dagar.
Inte för att nån bryr sig men jag har idag (före 13:00) lagt en köporder på hela beloppet i LF Global Index.

Skriver mest för att dokumentera affären.

Det har gått ner något mellan sälj och köp så jag har "sparat" några tusingar, men jag förlorade ungefär lika mycket förra gången jag flyttade så det jämnar ut sig.
Citera
2015-03-11, 14:38
Medlem
Jag gick precis all in på börsen nu. Sitter jävligt skönt i båten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in