Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-11, 02:16
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Givetvis är det så. Om man inte har något kan man heller inte förlora något.

Generellt sätt håller hyresrätter lägre klass, även om de inte på något sätt är dåliga. Jag menar inte att det är sprickor i golvet eller hål i väggen. Hyresrätter har väldigt hög standard trots allt. Det jag menar är att när en hyresvärd renoverar så är det otroligt sällsynt att de kostar på marmorbänk istället för plåtbänk, eller kakel istället för matta, eller inbyggt handfat etc. förutsatt att den dåvarande hyresgästen inte ville betala extra för det, vilket de oftast inte vill. Den typen av "lyx" ska man ha en väldig tur att få som hyresgäst. Vidare har man sällan tvättmaskin och tumlare direkt i bostaden.

Mvh
AsburyPerk

Senaste hyresrätten jag bodde i hade helkaklat badrum med sjöstensgolv. Samma sjösten i hall och vid köksbänk (ingen marmorskiva förvisso, men fönsterbänkarna var i marmorimitation). Parkett (inte klickgolv) i hela lägenheten i övrigt.

Av de två innan dess hade den ena också helkaklat bad med stenplattor på golvet medans den andra faktiskt hade matta. Parkett respektive gamla slipade trätiljor på golven. Alla tre fastigheter ägdes av privatvärdar.

Vad gäller tvättmaskin och torktumlare så tycker iaf jag att det är smidigare att ha en tvättstuga att tvätta i än i lägenheten så länge den inte är alltför fullbokad. Att ha det i lägenheten är överskattat. För en barnfamilj kan jag förvisso köpa fördelen, men det är heller inte särskilt dyrt att köpa (vilket man ju även gör i en BR, de dyker ju inte magiskt upp gratis).

I snitt ser jag skillnaderna som minimala så länge man inte råkar hamna hos de värsta små privatvärdarna som inte klarar av att sköta sina fastigheter (det finns såklart rötägg överallt).
Citera
2015-03-11, 05:38
  #602
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Senaste hyresrätten jag bodde i hade helkaklat badrum med sjöstensgolv. Samma sjösten i hall och vid köksbänk (ingen marmorskiva förvisso, men fönsterbänkarna var i marmorimitation). Parkett (inte klickgolv) i hela lägenheten i övrigt.

Av de två innan dess hade den ena också helkaklat bad med stenplattor på golvet medans den andra faktiskt hade matta. Parkett respektive gamla slipade trätiljor på golven. Alla tre fastigheter ägdes av privatvärdar.

Vad gäller tvättmaskin och torktumlare så tycker iaf jag att det är smidigare att ha en tvättstuga att tvätta i än i lägenheten så länge den inte är alltför fullbokad. Att ha det i lägenheten är överskattat. För en barnfamilj kan jag förvisso köpa fördelen, men det är heller inte särskilt dyrt att köpa (vilket man ju även gör i en BR, de dyker ju inte magiskt upp gratis).

I snitt ser jag skillnaderna som minimala så länge man inte råkar hamna hos de värsta små privatvärdarna som inte klarar av att sköta sina fastigheter (det finns såklart rötägg överallt).

Nu blir det väldigt OT här, men jag måste fråga, på vilket sätt är det smidigare att ha en tvättstuga att springa fram och tillbaka till? På vilket sätt är det inte smidigare att ha det direkt i lägenheten?

Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-03-11, 07:19
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Nu blir det väldigt OT här, men jag måste fråga, på vilket sätt är det smidigare att ha en tvättstuga att springa fram och tillbaka till? På vilket sätt är det inte smidigare att ha det direkt i lägenheten?

Mvh
AsburyPerk

För att oftast är det ordentliga maskiner som tål mer tryck och man kan få allt gjort på en omgång. Torkrum, mattvätt, mangel "jaja". Det är ju extremt olika beroende vart man bor hur bra tvättstugorna är dock. Hatade tvättstugan i förra hyreshuset jag bodde i eftersom folk respekterade ej folks prylar, analfabet babbar och WT som tvättade på ens tider. Nuvarande brf funkar det suveränt i.
Citera
2015-03-11, 07:20
  #604
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Det första jag kan säga om din kalkyl är att du nog allt får slänga på minst en miljon för en tvåa centralt i vår huvudstad. Minst. Så redan där har du fel.
Och nej, alla bor såklart inte i Stockholm, men det innebär att ganska många människor som bor, eller vill flytta till Stockholm, helt enkelt inte har råd att ta dom här lånen eller betala handpenningen.

Så din kalkyl kanske passar på vissa ställen, men långt ifrån på alla ställen.
Du för knappt en sketen etta för 1.5 här.

Och räkna in amorteringar måste du nästan göra iom att det är, eller kommer komma, krav på det.
Oavsätt om du betalar till dig själv eller inte så är det en kostnad för dig varje månad som du inte kan hoppa över eller inte räkna med i din månadsbudget.

Att du sen eventuellt kan "få tillbaka den" vid en försäljning ändrar inte på att du varje månad måste betala det.

Ska man jämnföra kostnader så måste man väl ändå jämnföra den totala kostnaden som blir att bo där, oavsätt VART pengarna hamna, eftersom du inte kan tillgodoräkna dig eventuell vinst förens du faktiskt sålt?

Hur stor andel av landets BR marknad utgörs av de dyraste delarna i Stockholms innerstad? En ganska så liten andel, så det blir väldigt snedvridet om man pratar om det som det normala. Om du belånar dig till 100% och köper ett boende där så kommer du att få en väldig dyr boendekostnad.

En amortering har inget med huruvida värdet på din lägenhet går upp eller ner. Däremot så sänker det din faktiska skuld vilket i praktiken är ett sparande till dig själv. Ett låst tvångssparande till dålig ränta för visso om sådana krav införs och ja pengarna ska fram varje månad.

En kostnad definieras som en resurs som förbrukas och det är inte en amortering. Det är en utgift ja men jämför vi de faktiska kostnaderna för BR och HR så går det inte att räkna med amorteringen. Sen måste man självklart ta hänsyn till amortering när det gäller betalningsförmåga när man gör en personlig boendekalkyl.
Citera
2015-03-11, 07:56
  #605
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
För att oftast är det ordentliga maskiner som tål mer tryck och man kan få allt gjort på en omgång. Torkrum, mattvätt, mangel "jaja". Det är ju extremt olika beroende vart man bor hur bra tvättstugorna är dock. Hatade tvättstugan i förra hyreshuset jag bodde i eftersom folk respekterade ej folks prylar, analfabet babbar och WT som tvättade på ens tider. Nuvarande brf funkar det suveränt i.

Det stora behovet att "få allt gjort på en gång" uppstår ju endast pga du inte har tvättmaskin och tumlare i lägenheten, du samlar på dig stora mängder tvätt under veckan. Om du istället hade en normalstor tvättmaskin och tumlare i lägenheten så skulle du som de flesta jag känner använda tvättmaskinen som tvättkorg och köra den när den blir full. Extremt mycket smidigare än att hålla på och springa till en tvättstuga.

Det kan helt omöjligt vara smidigare med en tvättstuga. Det är ungefär som att säga "det är smidigare att ha busstoppet 500 meter från ytterdörren istället för 50".


Mvh
AsburyPerk
__________________
Senast redigerad av AsburyPerk 2015-03-11 kl. 08:02.
Citera
2015-03-11, 08:04
  #606
Medlem
Jag skulle aldrig köpa en bostadsrätt för dagens priser.

Jag trivs bra i hyresrätt då jag är bekväm utav mig och har en väldigt bra hyresvärd och fastigfastighetsskötare. Har aldrig haft några problem med tidigare värdar.

Jag lägger in mina pengar på börsen istället och behöver inte ha ett konto för eventuella fel i lägenheten.

Jag bor billigare i min hyresrätt med ett kanonläge som jag hade fått betala mycket dyrt för annars.


Kommer aldrig köpa en bostadsrätt, bekvämligheten gör mig nöjd!
Citera
2015-03-11, 08:33
  #607
Medlem
AsburyPerks avatar
Frågan är, varför tillåter staten att marknaden när det gäller att köpa får va helt fri, medan markanden att hyra har mer regleringar? Detta är ju dels inte rättvist men har även resulterat i att det är relativt svårt att hitta lägenheter att hyra vilket är absurt. I andra länder är det enkelt.

Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-03-11, 09:20
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Jag skulle aldrig köpa en bostadsrätt för dagens priser.

Jag trivs bra i hyresrätt då jag är bekväm utav mig och har en väldigt bra hyresvärd och fastigfastighetsskötare. Har aldrig haft några problem med tidigare värdar.

Jag lägger in mina pengar på börsen istället och behöver inte ha ett konto för eventuella fel i lägenheten.

Jag bor billigare i min hyresrätt med ett kanonläge som jag hade fått betala mycket dyrt för annars.


Kommer aldrig köpa en bostadsrätt, bekvämligheten gör mig nöjd!
Bekvämligheten tycker jag är ett av de största argumenten för hyresrätt, förutsatt att man har bra fastighetsskötare och fastighetsägare då.
Citera
2015-03-11, 10:04
  #609
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Det första jag kan säga om din kalkyl är att du nog allt får slänga på minst en miljon för en tvåa centralt i vår huvudstad. Minst. Så redan där har du fel.
Och nej, alla bor såklart inte i Stockholm, men det innebär att ganska många människor som bor, eller vill flytta till Stockholm, helt enkelt inte har råd att ta dom här lånen eller betala handpenningen.

En dryg femtedel, skulle jag uppskatta, av bostadsrätter finns i Stockholm. Och nej, det är rätt att man inte får en central lägenhet i Stockholm för 1,5 miljoner. Troligare 2,5 miljoner eller mer.

Av Sveriges befolkning bor dock bara dryga miljonen i Stockholms kommun och 2,2 miljoner människor i Storstockholm. Prisbilden förändras dramatiskt när du kommer utanför tullarna och du kan hitta en centralt belägen lägenhet för 1,5 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Och räkna in amorteringar måste du nästan göra iom att det är, eller kommer komma, krav på det.
Oavsätt om du betalar till dig själv eller inte så är det en kostnad för dig varje månad som du inte kan hoppa över eller inte räkna med i din månadsbudget.

Skilj kostnad från utgift. Det är möjligt att amorteringen inte längre är disponibel, men effekten av ett amorteringskrav är att lånetagare tar från sitt vanliga, långsiktiga sparande och istället använder för att amortera. Tvivlar på att någon både amorterar och sparar långsiktigt om ekonomin inte är väldigt god.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Att du sen eventuellt kan "få tillbaka den" vid en försäljning ändrar inte på att du varje månad måste betala det.

Långsiktigt sparande som ligger över 5-10 år fungerar på samma sätt. Givet att skillnaden är att du kan komma åt pengarna om du verkligen skulle behöva.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Ska man jämnföra kostnader så måste man väl ändå jämnföra den totala kostnaden som blir att bo där, oavsätt VART pengarna hamna, eftersom du inte kan tillgodoräkna dig eventuell vinst förens du faktiskt sålt?

Återigen behöver du skilja på kostnad och utgift.
Citera
2015-03-11, 11:13
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Nu blir det väldigt OT här, men jag måste fråga, på vilket sätt är det smidigare att ha en tvättstuga att springa fram och tillbaka till? På vilket sätt är det inte smidigare att ha det direkt i lägenheten?

Mvh
AsburyPerk

Se Slödders svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
För att oftast är det ordentliga maskiner som tål mer tryck och man kan få allt gjort på en omgång. Torkrum, mattvätt, mangel "jaja".

This!

Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Det stora behovet att "få allt gjort på en gång" uppstår ju endast pga du inte har tvättmaskin och tumlare i lägenheten, du samlar på dig stora mängder tvätt under veckan. Om du istället hade en normalstor tvättmaskin och tumlare i lägenheten så skulle du som de flesta jag känner använda tvättmaskinen som tvättkorg och köra den när den blir full. Extremt mycket smidigare än att hålla på och springa till en tvättstuga.

Det kan helt omöjligt vara smidigare med en tvättstuga. Det är ungefär som att säga "det är smidigare att ha busstoppet 500 meter från ytterdörren istället för 50".


Mvh
AsburyPerk

Vem fasen är hemma och ledig så mycket att man hinner/orkar dra en tvätt var och varannan kväll. Jag tvättar kanske var 3-4 vecka och då hinner jag med allt på en söndageftermiddag för att maskinerna är så stora och tvättar så fort.

Nåja, som sagt lite OT, och inget att diskutera egentligen förutom att man har olika behov.
Citera
2015-03-11, 12:47
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Bekvämligheten tycker jag är ett av de största argumenten för hyresrätt, förutsatt att man har bra fastighetsskötare och fastighetsägare då.

Ja, visst är det så!

Personligen har jag inte heller orken eller tiden att fixa eventuella fel som kan uppstå i en bostadsrätt eller om kylen pajar måste det ordnas snabbt.

Nu skickar jag bara en felanmälan på sidan så kommer dom inom en timme så är det åtgärdat. Pajar spisen kommer det en ny spis under dagen osv..

Värderar helt enkelt min tid & pengar till annat än bostaden
Citera
2015-03-11, 13:44
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Trevligt att du trivs med bostaden, men det är fortfarande inte "din" lägenhet. Om man bor i hyresrätt så har man inget.
Jo man har ett tak över huvudet vilket är det primära behov som en bostad skall lösa.

Citat:
Även om det är nyrenoverat så tycker jag att hyreslägenheter överlag är fula. Ofta matta i badrummen, i alla fall på golvet, plåtdiskbänk osv. Finns inget som hindrar dig att renovera en bostadsrätt du köpt, det behöver inte vara dyrt.
Med tanke på folks smak och kunskaper så borde nog fler undvika att renovera sina bostadsrätter. Hyresrätter tycks i de flesta fall vara byggd för att vara praktiska och underhållsfria medan man i bostadsrätter kan råka ut för folk som ansett att en bänkskiva av ek ser bra ut i köket trotts att det är en idiotisk lösning för en arbetsyta i ett kök. Ek har man i skärbrädor inte på köksbänkar. Nä jag är inte bitter men barn och laminat är en bättre kombination än barn och ek.

Citat:
Hyra är bra om man använder något tillfälligt. Finns ingen logik i att hyra något man använder varje dag. Om man har råd, köp!
Jag ser alla bostäder som tillfälliga. Ändrade förhållanden leder till ändrade behov. Om man köper eller hyr är rätt egalt. Det som är viktigt är läget och vad man väljer beror på vad som finns tillgängligt och som passar ens behov på de lägen/områden som är intressanta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback