Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-10, 19:49
  #589
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk

Men då amorterar du inget, och det är helt värdelöst. Då är du istället HELT beroende av att bostaden går upp i värde mer än inflationen.

Mvh
AsburyPerk

Det känns som att jag sagt detta några gånger nu...

Nej jag amorterar inte något efter som räntan är så pass låg att det inte är lönsamt att göra det. Det du amorterar motsvarar ju ett sparande med ränta. Om jag har ett lån på 1 miljon till 3% ränta och amorterar 10.000:- under ett år så kommer det att motsvara en sänkning av din räntekostnad med 300:- på ett år. Dvs du tjänar 300:- på att amortera. Om du istället placerar de 10.000:- på någon typ av bankkonto eller värdepapper som ger exempelvis 4% avkastning så ger det dig 400:- i avkastning under ett år.

Det är i det fallet alltså mer lönsamt att spara själv än att amortera. Självklart är det förknippat med risk att spara och placera i värdepapper men har man råd att ta risken har man möjlighet att tjäna mer.

Det är inte fel att amortera generellt men just nu med den låga räntan finns det betydligt bättre och mer ekonomiska alternativ.
Citera
2015-03-10, 20:00
  #590
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Det känns som att jag sagt detta några gånger nu...

Nej jag amorterar inte något efter som räntan är så pass låg att det inte är lönsamt att göra det. Det du amorterar motsvarar ju ett sparande med ränta. Om jag har ett lån på 1 miljon till 3% ränta och amorterar 10.000:- under ett år så kommer det att motsvara en sänkning av din räntekostnad med 300:- på ett år. Dvs du tjänar 300:- på att amortera. Om du istället placerar de 10.000:- på någon typ av bankkonto eller värdepapper som ger exempelvis 4% avkastning så ger det dig 400:- i avkastning under ett år.

Det är i det fallet alltså mer lönsamt att spara själv än att amortera. Självklart är det förknippat med risk att spara och placera i värdepapper men har man råd att ta risken har man möjlighet att tjäna mer.

Det är inte fel att amortera generellt men just nu med den låga räntan finns det betydligt bättre och mer ekonomiska alternativ.
Många gör som du och tänker att de äger ett hus + har sparkapital vilket ju blir helt fel. Det är verkligen double jeopardy du kör.

Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-03-10, 21:44
  #591
Medlem
Hej!
Jag bor i en hyresrätt och såg denna tråd då jag nyligen funderat en del på detta och vill lämna mina åsikter.

En vanlig bostadsrätt i min kommun.
Jag va idag med jobbet inne i en kunds ny köpta lägenhet den ligger ca 2 minuter ifrån där jag bor och på andra våningen, väldigt centralt i en förort till en utav våra större städer.
Den kändes väldigt risig då tapeter och kök va gammalt och man fick sig en avsmak ifrån 80 talet när man kom in.
Storleken på denna va mellan 30-35 kvadrat det kändes som en liten hundlåda, sängen stog i vardagsrummet då det inte fanns ett sovrum.
Köket va långt och väldigt smalt, det hade inte gått att vara två stycken i det samtidigt och laga mat.
Hallen va egentligen garderober då det inte fanns ett sovrum där man kunde förvara sina kläder.

Denna lägenhet är standard i min stad och är väldigt lik andra bostadsrätter, just denna vet jag inte vad hen betalade men jag skulle tippa på 1,2-1,5 miljoner. (det är vad dom andra i samma storlek och i samma område låg på)


Min hyreslägenhet
Byggdes 1991 fullt renoverad i år 2015 helt ny ek parkett i hela lägenheten och nya tapeter som jag själv fick välja. Köket renoverades 2014 med helt nya vitvaror.
Det är svårt att förklara hur min lägenhet ser ut men tänk er ett radhus med egen gräsmatta på framsidan och en uteplats på baksidan.
Uteplatsen är vad jag skulle gissa på 10 kvadrat och framsidan 8 kvadrat med en liten gräsplätt rabatter och buskar.
Lägenheten är en 2:a på 59 kvadrat väldigt modern på flera olika sätt, på vissa platser är taket så högt som 4m så jag har högt i tak i kök och vardagsrum, planlösningen är med andra ord väldigt "öppen".
På altanen (baksidan) har jag utemöbler en egen grill och lite lampor runt om kring, jag har även kvällssol så mysiga grill kvällar blir det gott om.
I vardagsrummet har jag ikeas största soffa för att få plats med alla polarna eller vid fester, den har en rygg på 4 m sittyta och två långa schäslonger.

Denna lägenhet betalar jag 5000:- + parkering på 200:- i månaden.
Den ligger som sagt ca 5-8 m gåendes ifrån centrum.

Min utvärdering och åsikter
Jag tycker att ifall man ska betala 1,5 miljoner för en lägenhet och sedan bo i vad jag ser med mina ögon, misär.
Att jämföra mitt sovrum som hens vardagsrum/sovrum så är dom lika stora. Skulle man träffa någon och flytta ihop får det inte plats en dubbel säng i bostadsrättens vardagsrum/sovrum. (Och hur hade det sett ut?)
Går något sönder i min hyresrätt, bara att göra ett ärende i en app så hör dom av sig nästa arbetsdag, detta gäller inte för bostadsrätt då du får köpa en ny spis om den går sönder och det kan va jobbigt en dålig månad ifall man har lite cach. (Glöm inte att den ska fraktas ifrån inköpsstället till din lägenhet på 2:våningen)
Jag tjärnar bra och har ett fint jobb så jag hade kunnat köpa mig en bostadsrätt med lån.
MEN varför inte betala lite extra som i mitt fall och bo så mycket bättre? Du behöver inte tänka på något om bostaden förutom att du ska få fram 5000:- varje månad till hyra.
Jag hade köpt mig en liten sommar stuga om jag haft en partner men jag är ensam just nu och kommer bo så här tills jag träffar någon.

Vad hade du valt?
Citera
2015-03-10, 21:53
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Många gör som du och tänker att de äger ett hus + har sparkapital vilket ju blir helt fel. Det är verkligen double jeopardy du kör.

Mvh
AsburyPerk
Jag gör så, vad är felet menar du? Jag har 2,5 i lån och typ 100 sparat.
Citera
2015-03-10, 21:55
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maint
Massa text...
Vad hade du valt?
Jag hade valt att jämföra en liten etta mot en liten etta, alternativt en tvåa mot en tvåa, vad tror du om det?
Att en gubbe bor i en BR med risiga tapeter säger liksom inte så mycket mer än att det är hans val att bo så.
Citera
2015-03-10, 22:05
  #594
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag gör så, vad är felet menar du? Jag har 2,5 i lån och typ 100 sparat.

Felet är att om marknaden viker så riskerar du ditt sparkapital och en räntechock.

Jag gör f.ö. som du. Jag har lån som jag inte ammorterar av och sparar istället i aktier och fonder. Skulle räntorna börja röra sig uppåt så har jag för avsikt att betala av lånet, men så länge räntorna är låga (har 1,75%) och bostadsmarknaden är stabil så finns det ingen direkt anledning att ammortera.
Citera
2015-03-10, 22:54
  #595
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maint
Hej!
Jag bor i en hyresrätt och såg denna tråd då jag nyligen funderat en del på detta och vill lämna mina åsikter.

En vanlig bostadsrätt i min kommun.
Jag va idag med jobbet inne i en kunds ny köpta lägenhet den ligger ca 2 minuter ifrån där jag bor och på andra våningen, väldigt centralt i en förort till en utav våra större städer.
Den kändes väldigt risig då tapeter och kök va gammalt och man fick sig en avsmak ifrån 80 talet när man kom in.
Storleken på denna va mellan 30-35 kvadrat det kändes som en liten hundlåda, sängen stog i vardagsrummet då det inte fanns ett sovrum.
Köket va långt och väldigt smalt, det hade inte gått att vara två stycken i det samtidigt och laga mat.
Hallen va egentligen garderober då det inte fanns ett sovrum där man kunde förvara sina kläder.

Denna lägenhet är standard i min stad och är väldigt lik andra bostadsrätter, just denna vet jag inte vad hen betalade men jag skulle tippa på 1,2-1,5 miljoner. (det är vad dom andra i samma storlek och i samma område låg på)


Min hyreslägenhet
Byggdes 1991 fullt renoverad i år 2015 helt ny ek parkett i hela lägenheten och nya tapeter som jag själv fick välja. Köket renoverades 2014 med helt nya vitvaror.
Det är svårt att förklara hur min lägenhet ser ut men tänk er ett radhus med egen gräsmatta på framsidan och en uteplats på baksidan.
Uteplatsen är vad jag skulle gissa på 10 kvadrat och framsidan 8 kvadrat med en liten gräsplätt rabatter och buskar.
Lägenheten är en 2:a på 59 kvadrat väldigt modern på flera olika sätt, på vissa platser är taket så högt som 4m så jag har högt i tak i kök och vardagsrum, planlösningen är med andra ord väldigt "öppen".
På altanen (baksidan) har jag utemöbler en egen grill och lite lampor runt om kring, jag har även kvällssol så mysiga grill kvällar blir det gott om.
I vardagsrummet har jag ikeas största soffa för att få plats med alla polarna eller vid fester, den har en rygg på 4 m sittyta och två långa schäslonger.

Denna lägenhet betalar jag 5000:- + parkering på 200:- i månaden.
Den ligger som sagt ca 5-8 m gåendes ifrån centrum.

Min utvärdering och åsikter
Jag tycker att ifall man ska betala 1,5 miljoner för en lägenhet och sedan bo i vad jag ser med mina ögon, misär.
Att jämföra mitt sovrum som hens vardagsrum/sovrum så är dom lika stora. Skulle man träffa någon och flytta ihop får det inte plats en dubbel säng i bostadsrättens vardagsrum/sovrum. (Och hur hade det sett ut?)
Går något sönder i min hyresrätt, bara att göra ett ärende i en app så hör dom av sig nästa arbetsdag, detta gäller inte för bostadsrätt då du får köpa en ny spis om den går sönder och det kan va jobbigt en dålig månad ifall man har lite cach. (Glöm inte att den ska fraktas ifrån inköpsstället till din lägenhet på 2:våningen)
Jag tjärnar bra och har ett fint jobb så jag hade kunnat köpa mig en bostadsrätt med lån.
MEN varför inte betala lite extra som i mitt fall och bo så mycket bättre? Du behöver inte tänka på något om bostaden förutom att du ska få fram 5000:- varje månad till hyra.
Jag hade köpt mig en liten sommar stuga om jag haft en partner men jag är ensam just nu och kommer bo så här tills jag träffar någon.

Vad hade du valt?

Du jämför alltså med en lägenhet som du inte vet vad hen betalde för? Du vet heller inte vad hen betalar i månaden. Du vill få det till att alla BR ser ut så!?

Din empiriska studie saknar dessvärre substans. Det finns nybyggda BR också (om du nu värderar det). Det är väldigt svårt att uttala sig om dina observationer...
Citera
2015-03-11, 01:06
  #596
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maint
Hej!
Jag bor i en hyresrätt och såg denna tråd då jag nyligen funderat en del på detta och vill lämna mina åsikter.

En vanlig bostadsrätt i min kommun.
Jag va idag med jobbet inne i en kunds ny köpta lägenhet den ligger ca 2 minuter ifrån där jag bor och på andra våningen, väldigt centralt i en förort till en utav våra större städer.
Den kändes väldigt risig då tapeter och kök va gammalt och man fick sig en avsmak ifrån 80 talet när man kom in.
Storleken på denna va mellan 30-35 kvadrat det kändes som en liten hundlåda, sängen stog i vardagsrummet då det inte fanns ett sovrum.
Köket va långt och väldigt smalt, det hade inte gått att vara två stycken i det samtidigt och laga mat.
Hallen va egentligen garderober då det inte fanns ett sovrum där man kunde förvara sina kläder.

Denna lägenhet är standard i min stad och är väldigt lik andra bostadsrätter, just denna vet jag inte vad hen betalade men jag skulle tippa på 1,2-1,5 miljoner. (det är vad dom andra i samma storlek och i samma område låg på)


Min hyreslägenhet
Byggdes 1991 fullt renoverad i år 2015 helt ny ek parkett i hela lägenheten och nya tapeter som jag själv fick välja. Köket renoverades 2014 med helt nya vitvaror.
Det är svårt att förklara hur min lägenhet ser ut men tänk er ett radhus med egen gräsmatta på framsidan och en uteplats på baksidan.
Uteplatsen är vad jag skulle gissa på 10 kvadrat och framsidan 8 kvadrat med en liten gräsplätt rabatter och buskar.
Lägenheten är en 2:a på 59 kvadrat väldigt modern på flera olika sätt, på vissa platser är taket så högt som 4m så jag har högt i tak i kök och vardagsrum, planlösningen är med andra ord väldigt "öppen".
På altanen (baksidan) har jag utemöbler en egen grill och lite lampor runt om kring, jag har även kvällssol så mysiga grill kvällar blir det gott om.
I vardagsrummet har jag ikeas största soffa för att få plats med alla polarna eller vid fester, den har en rygg på 4 m sittyta och två långa schäslonger.

Denna lägenhet betalar jag 5000:- + parkering på 200:- i månaden.
Den ligger som sagt ca 5-8 m gåendes ifrån centrum.

Min utvärdering och åsikter
Jag tycker att ifall man ska betala 1,5 miljoner för en lägenhet och sedan bo i vad jag ser med mina ögon, misär.
Att jämföra mitt sovrum som hens vardagsrum/sovrum så är dom lika stora. Skulle man träffa någon och flytta ihop får det inte plats en dubbel säng i bostadsrättens vardagsrum/sovrum. (Och hur hade det sett ut?)
Går något sönder i min hyresrätt, bara att göra ett ärende i en app så hör dom av sig nästa arbetsdag, detta gäller inte för bostadsrätt då du får köpa en ny spis om den går sönder och det kan va jobbigt en dålig månad ifall man har lite cach. (Glöm inte att den ska fraktas ifrån inköpsstället till din lägenhet på 2:våningen)
Jag tjärnar bra och har ett fint jobb så jag hade kunnat köpa mig en bostadsrätt med lån.
MEN varför inte betala lite extra som i mitt fall och bo så mycket bättre? Du behöver inte tänka på något om bostaden förutom att du ska få fram 5000:- varje månad till hyra.
Jag hade köpt mig en liten sommar stuga om jag haft en partner men jag är ensam just nu och kommer bo så här tills jag träffar någon.

Vad hade du valt?

Trevligt att du trivs med bostaden, men det är fortfarande inte "din" lägenhet. Om man bor i hyresrätt så har man inget.

Även om det är nyrenoverat så tycker jag att hyreslägenheter överlag är fula. Ofta matta i badrummen, i alla fall på golvet, plåtdiskbänk osv. Finns inget som hindrar dig att renovera en bostadsrätt du köpt, det behöver inte vara dyrt.
Dock är det väldigt dumt att köpa en bostadsrätt som är i minsta laget, det håller jag med om. Visst, man har inte alltid råd att köpa större, men det är just om man sitter på 35 kvadrat som det blir extra känsligt direkt när något ändrar sig i livet, tex sambo, barn eller så. Om det händer under en dipp på bostadsmarknaden så blir det extra tråkigt.

Hyra är bra om man använder något tillfälligt. Finns ingen logik i att hyra något man använder varje dag. Om man har råd, köp!


Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-03-11, 01:21
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Om man bor i hyresrätt så har man inget.

Man har ett grymt starkt besittningsskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Även om det är nyrenoverat så tycker jag att hyreslägenheter överlag är fula. Ofta matta i badrummen, i alla fall på golvet, plåtdiskbänk osv.

Det varierar ungefär lika mycket i alla boendeformer. Det finns kanonfräscha hyresrätter som är antingen nybyggda eller nyrenoverade i samband med stambyte eller annat, likväl som det finns bostadsrätter och villor som inte renoverats på 50 år. Och tvärtom förstås.
Citera
2015-03-11, 01:53
  #598
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Man har ett grymt starkt besittningsskydd.



Det varierar ungefär lika mycket i alla boendeformer. Det finns kanonfräscha hyresrätter som är antingen nybyggda eller nyrenoverade i samband med stambyte eller annat, likväl som det finns bostadsrätter och villor som inte renoverats på 50 år. Och tvärtom förstås.

Givetvis är det så. Om man inte har något kan man heller inte förlora något.

Generellt sätt håller hyresrätter lägre klass, även om de inte på något sätt är dåliga. Jag menar inte att det är sprickor i golvet eller hål i väggen. Hyresrätter har väldigt hög standard trots allt. Det jag menar är att när en hyresvärd renoverar så är det otroligt sällsynt att de kostar på marmorbänk istället för plåtbänk, eller kakel istället för matta, eller inbyggt handfat etc. förutsatt att den dåvarande hyresgästen inte ville betala extra för det, vilket de oftast inte vill. Den typen av "lyx" ska man ha en väldig tur att få som hyresgäst. Vidare har man sällan tvättmaskin och tumlare direkt i bostaden.

Mvh
AsburyPerk
Citera
2015-03-11, 02:11
  #599
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Givetvis är det så. Om man inte har något kan man heller inte förlora något.

Generellt sätt håller hyresrätter lägre klass, även om de inte på något sätt är dåliga. Jag menar inte att det är sprickor i golvet eller hål i väggen. Hyresrätter har väldigt hög standard trots allt. Det jag menar är att när en hyresvärd renoverar så är det otroligt sällsynt att de kostar på marmorbänk istället för plåtbänk, eller kakel istället för matta, eller inbyggt handfat etc. förutsatt att den dåvarande hyresgästen inte ville betala extra för det, vilket de oftast inte vill. Den typen av "lyx" ska man ha en väldig tur att få som hyresgäst. Vidare har man sällan tvättmaskin och tumlare direkt i bostaden.

Mvh
AsburyPerk

Så är det absolut, man får ofta mindre "lyx" när man får en hyresrätt renoverad. Om det är ett problem sen beror ju lite på vad personen som bor där anser vara lyx och vad som är viktigt. Fördelen är ju att det inte kostar mig ett skit.

I en bostadsrätt har man absolut mer valfrihet, men man får ju även bekosta allting själv. Och har man otur så är det inte vad en potentiell köpera tycker är deras stil och kanske inte vill betala dom extra slantarna som renoveringen kostade.
Att det sen går åt skattepengar för att bostadsrättägare ska få sina renoveringar billigare är en annan diskussion som kanske inte passar skg här direkt.

Det som ska bli intressant att se är om man tar bort ränteavdraget i framtiden och vilken effekt det eventuellt har på folks förmåga att klara sina lån/amorteringar osv.
Citera
2015-03-11, 02:14
  #600
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Ok, sätt gärna siffror på hur du kom fram till den slutsatsen. Jag sätter lite siffror på hur jag kom fram till min slutsats

Om jag lånar 1,5 miljoner och binder dessa på en trygg 10års ränta som för närvarande går att binda till lite drygt 3% ger det en kapitalkostnad på 3750:- i månaden (2625:- efter ränteavdrag)

För 1,5 miljoner får man en relativt central tvåa i ett attraktivt område (Nu snackar vi ett genomsnittligt pris och inte någon toppnotering)

En ren månadsavgift (om man räknar bort el, internet, kabel-tv m.m som ofta är inbakat i avgiften) ligger för merparten av dessa lägenheter i snitt på ca 2500:- i månaden. Vi kan för rättvisans skull då även lägga på ett par hundralappar som täcker underhåll och normal renovering. Så säg att den faktiska månadsavgiften blir 2750:- då har du 3000:- per år avsatt i reparation och underhåll, vilket jag anser är högt räknat för normalt nödvändigt underhåll.

Vill jag ha en hyreslägenhet i motsvarande standard och samma del av staden ligger dessa på mellan 7000-10000 i månaden.

Den totala månadskostnaden för en BR i mitt exempel blir alltså 5375:- Skulle ränteavdraget slopas ger det en månadskostnad på 6500:-

Så även om ränteavdraget skulle slopas och att jag skulle vara 100% belånad så är fortfarande mitt boende billigare än motsvarande HR.

Märk väl att nu pratar vi motsvarande HR. Det går att hitta halvsunkiga HR i liknande storlek i sämre områden för ca 5000:- i månaden, men det är ju som att jämföra äpplen och päron.

I vår förening köper vi in el gemensamt, vilket även det ger en besparing jämfört med om man skall ha eget elavtal som de flesta HR har. Parkeringsplatser är ungefär halva priset jämfört med vad de kostar hos HR. Föreningen har en gemensam fiber för internet in i huset som ger en väldigt låg avgift för internet. Väger man även in dessa faktorer så är en BR väldigt ekonomiskt fördelaktigt jämfört med en HR. Även om du är belånad till 100%

Det blir skevt att räkna med ev amorteringar i kalkylen efter som det är pengar du betalar till dig själv.

Så, varsågod att skjuta hål på min kalkyl


Det första jag kan säga om din kalkyl är att du nog allt får slänga på minst en miljon för en tvåa centralt i vår huvudstad. Minst. Så redan där har du fel.
Och nej, alla bor såklart inte i Stockholm, men det innebär att ganska många människor som bor, eller vill flytta till Stockholm, helt enkelt inte har råd att ta dom här lånen eller betala handpenningen.

Så din kalkyl kanske passar på vissa ställen, men långt ifrån på alla ställen.
Du för knappt en sketen etta för 1.5 här.

Och räkna in amorteringar måste du nästan göra iom att det är, eller kommer komma, krav på det.
Oavsätt om du betalar till dig själv eller inte så är det en kostnad för dig varje månad som du inte kan hoppa över eller inte räkna med i din månadsbudget.

Att du sen eventuellt kan "få tillbaka den" vid en försäljning ändrar inte på att du varje månad måste betala det.

Ska man jämnföra kostnader så måste man väl ändå jämnföra den totala kostnaden som blir att bo där, oavsätt VART pengarna hamna, eftersom du inte kan tillgodoräkna dig eventuell vinst förens du faktiskt sålt?
__________________
Senast redigerad av GeneralPoop 2015-03-11 kl. 02:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback