2015-03-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Vet inte om det avhandlats ännu.

När jag flög med SAS i Måndags meddelades det på planet att det från och med Mars inte längre kommer attskelas ut dagstidningar på SAS flygningar.

Det måste ändå vara ett betydande sntal SvD och Di som delats ut på detta vis.

LL

Kul! Jag tänkte på det när jag var ute och flög i vintras med SAS, visserligen till en utländsk destination så alla på planet var nog inte svenskar. Men det var ändå bara max 8-10 personer som tog emot tidningar som de erbjöd, och då var planet ändå kanske 70-75% fullt.

Detta är ändå rätt intressant för vad jag vet så har inget flygbolag (iaf av de som jag har åkt med som flyger till sverige) förutom Norwegian WIFI på sina plan. Och än så länge är det ju förbjudet att ha internet via telefonerna på flygen. Jag trodde faktiskt att många fler skulle ta en tidning och slöläsa i den för att få tiden att gå.

Kommer ihåg för bara några år sedan så var det nästan slagsmål vid gaten när de hade tidningar i ett litet stånd. Alla skulle ha en och helst både aftonbladet och expressen eller dn/svd eller vad som fanns.

Nu är det alltså inte ens lönt att ge bort de längre, det går snabbt åt rätt håll!
Citera
2015-03-03, 11:09
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarp
Kul! Jag tänkte på det när jag var ute och flög i vintras med SAS, visserligen till en utländsk destination så alla på planet var nog inte svenskar. Men det var ändå bara max 8-10 personer som tog emot tidningar som de erbjöd, och då var planet ändå kanske 70-75% fullt.

Detta är ändå rätt intressant för vad jag vet så har inget flygbolag (iaf av de som jag har åkt med som flyger till sverige) förutom Norwegian WIFI på sina plan. Och än så länge är det ju förbjudet att ha internet via telefonerna på flygen. Jag trodde faktiskt att många fler skulle ta en tidning och slöläsa i den för att få tiden att gå.

Kommer ihåg för bara några år sedan så var det nästan slagsmål vid gaten när de hade tidningar i ett litet stånd. Alla skulle ha en och helst både aftonbladet och expressen eller dn/svd eller vad som fanns.

Nu är det alltså inte ens lönt att ge bort de längre, det går snabbt åt rätt håll!
Så fort fler stora flygbolag som SAS och FinnAir inför Wi-Fi på flyget kommer tidningarna VERKLIGEN få kämpa.

Det är säkert flera tusentals exemplar om dan som SAS står för.
Citera
2015-03-03, 11:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Är det någon som vet vad det kostar för en Ica-butik att köpa in en bunt Aftonbladet för försäljning?

Det känns som att det alltid står Aftonbladet i tidningsstället vid kassan när jag är och handlar och då drar jag slutsatsen att butikerna köper in fler tidningar än de säljer. Hur många ex måste de få över innan det inte längre lönar sig att köpa in blaskorna i butiken?
Citera
2015-03-03, 11:53
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Är det någon som vet vad det kostar för en Ica-butik att köpa in en bunt Aftonbladet för försäljning?

Det känns som att det alltid står Aftonbladet i tidningsstället vid kassan när jag är och handlar och då drar jag slutsatsen att butikerna köper in fler tidningar än de säljer. Hur många ex måste de få över innan det inte längre lönar sig att köpa in blaskorna i butiken?
Butikerna köper väl inte inte in några tidningar utan säljer lösnummer i kommission med redovisning i efterhand samt retur av överblivna ex.
Citera
2015-03-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Butikerna köper väl inte inte in några tidningar utan säljer lösnummer i kommission med redovisning i efterhand samt retur av överblivna ex.

Korrekt. Nu för tiden är det mer arbete än lönsamhet i princip.. ett tjugotal jävla bilagor som ska samsas på liten yta och bytas ut var och varannan jävla dag.
Citera
2015-03-03, 17:00
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nancygril
Korrekt. Nu för tiden är det mer arbete än lönsamhet i princip.. ett tjugotal jävla bilagor som ska samsas på liten yta och bytas ut var och varannan jävla dag.

Ja, det måste vara helt annorlunda än det var i början av 2000-talen då jag jobbade extra i mataffär. Kvällstidningarna sålde som smör och tog ofta slut.
Citera
2015-03-03, 19:50
Medlem
Japp, antalet utskickade ex har minskat med mer än 50% för båda tidningarna senaste fem åren, och ändå säljer dom inte slut.
Citera
2015-03-03, 20:36
Moderator
Siegfrids avatar
Uppdatering i frågan om tryckerimoms.

Enligt en dom i Nyköpings tingsrätt slipper tryckeriet Sörmlands Grafiska att betala tillbaka moms till sina kunder.
Målet gällde moms som Sörmlands Grafiska fått tillbaka från staten för att de tagit ut för hög moms, och där tryckeriets kunder, tidningarna, tidigare dragit av kostnaden. Ett avdrag som förvandlades till skatteskuld när procentsatsen för moms ändrades.

Tryckerierna behöver inte betala ut felaktig moms till sina kunder, men kunderna, tidningar och förlag, får nu en skatteskuld.
Totalt handlar det om minst 1,6 miljarder kronor och det kan bli upp till 3,1 miljarder totalt.

Citat:
I dag föll den första domen mot Sörmlands Grafiska om återbetalning av tryckerimoms. Tryckeriet vann mot Mediabolaget EWE, en av hittills 28 kunder som stämt tryckeriet på totalt drygt 60 miljoner kronor.
---

Men Nyköpings tingsrätt går på Sörmlands Grafiska linje och ogillar alla de grunder som Mediabolaget fört fram – bland annat avtalet parterna emellan, obehörig vinst och så kallad misstagsbetalning. Detta innebär samtidigt att Mediabolaget ska betala tryckeriets rättegångskostnad på drygt 357 000 kronor.

Domen kommer rimligen som en kalldusch för andra kunder som har stämt sina tryckerier. Tingsrätten skriver också att ”prövningen i målet har betydelse för åtskilliga snarlika krav mot Sörmlands Grafiska”.

Enda hoppet för tidningarna är om Skatteverket efterskänker tidningarnas skuld på grunden att det skulle vara "svårt eller omöjligt" att få ut pengarna från tryckerierna.
Citat:
Om tingsrättsdomen domen inte överklagas återstår det att se om Mediabolagets nederlag räcker för att nu hävda att det är ”omöjligt eller orimligt svårt” att få tillbaka pengar från Sörmlands Grafiska. Om så är fallet, kommer Skatteverket troligen att efterskänka skatteskulden – medan Sörmlands Grafiska får behålla sina pengar.

http://da.se/2015/03/sormlands-grafiska-vann-i-momsrattegang/
Citera
2015-03-04, 04:37
Medlem
Vossevangens avatar
Oppdatering om tidningsdøden i Norge:

http://stavrum.blogg.no/1425377422_papir.html

Gunnar Stavrum er veteran innen medieverden i Norge.
Han startet for noen år siden "Nettavisen" som altså er en ren nett-tidning (nett-avis på norsk).
Oppdateringen viser dramatisk nedgang for de to største papiravisene i Norge, Schibsted-eide Aftenppsten og VG. Alle papiravisene går nedåt. Som i Sverige prøver man triks i målingene for å kamuflere realiteten.

Link til Nettavisen:
http://www.nettavisen.no
Senast redigerad av Vossevangen 2015-03-04 kl. 04:41.
Citera
2015-03-05, 13:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Så fort fler stora flygbolag som SAS och FinnAir inför Wi-Fi på flyget kommer tidningarna VERKLIGEN få kämpa.

Det är säkert flera tusentals exemplar om dan som SAS står för.
Når man flyger SAS i Norge, informerer kabinbesetningen om at fysiske tidninger nå er erstattet av digitale tidninger. Last ned SAS-appen og du kan som flypassasjer lese alle tidninger på din IPhone, IPad eller lesebrett uten betaling fra og med 22 timer før flygavgang og inntil flygturen er avsluttet.

De få tidningene som lå igjen i flyget etter landing (5-10 stk) idag på min reise til Stavanger (fra Oslo) var medbrakt av noen få passasjerer fra før de entret flygplanet.
Citera
2015-03-05, 17:23
Medlem
Vossevangens avatar
Digitale tidninger i SAS ble innført 1 mars 2015.
Her er en offisiell meddelelse fra SAS om ordningen - inkl opplysningen om fri tilgang til alle tidninger fra og med 22 timer før flyavgang:

http://www.scandinaviantraveler.com/no/fly/sas-newsstand-i-lommen
Citera
2015-03-05, 20:51
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Alice Bah ska stoppa tidningsdöden: http://www.svd.se/kultur/sa-ska-regeringen-stoppa-tidningsdoden_4384715.svd
Vet inte hur man använder unvis men jag känner inget behov av det då när det gäller SvD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in