Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-05, 09:45
  #1
Medlem
Mohammedpoliss avatar
Sant eller Falskt?



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20405629.ab
– Jag blev värvad i Sverige av svensk säkerhetstjänst, säger Amen i en video som filmats av al-Qaida före hans död.


http://bilderblogg.se/politik/markli...agent-i-ab.htm

Märkliga uppgifter om terrorist och dubbelagent i AB
__________________
Senast redigerad av Mohammedpolis 2015-03-05 kl. 09:51.
Citera
2015-03-05, 10:02
  #2
Medlem
Igni-ferroques avatar
Jättesvårt att veta vad som är sant...han har ju blivit torterad så han erkänner troligen precis vad som helst. Kan lika gärna vara så att han fick bli syndabocken.

Dock noterar jag med en viss förvåning advokatens inställning. Tydligen verkar han tycka att SÄPO inte agerar för Sveriges bästa när man försöker motverka IS. Han har dessutom ett antal andra klienter som också verkar höra hemma i islamistträsket.

Ännu mer konstig blir historien då det verkar som "agentens" familj befinner sig i Jemen. Nej, jag gissar på att han aldrig jobade för Säpo eller USA, Al-Quida gjorde bort sig på något sätt och offrade en kille för att inte se ut som idioter.
Citera
2015-03-05, 10:07
  #3
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag skulle snarare beskriva det som att SÄPO möjligen värvar utlänningar i Sverige. Vad är det för svenskt med den tjommen?
Citera
2015-03-05, 10:09
  #4
Medlem
OliverCromwells avatar
Uppgifterna är inte ett dugg märkliga.

Verkar vara standard procedures. Det är så säkerhetstjänsterna arbetar.

Visst finns det en chans att han hittat på för att han blev torterad och hotad. Men det borde inte förvåna någon.
Citera
2015-03-05, 10:12
  #5
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Dock noterar jag med en viss förvåning advokatens inställning. Tydligen verkar han tycka att SÄPO inte agerar för Sveriges bästa när man försöker motverka IS. Han har dessutom ett antal andra klienter som också verkar höra hemma i islamistträsket.

Så du menar att det är helt riktigt gjort av SÄPO att utpressa folk och tvinga dem till att utföra farliga operationer åt dem?
Citera
2015-03-05, 10:51
  #6
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Så du menar att det är helt riktigt gjort av SÄPO att utpressa folk och tvinga dem till att utföra farliga operationer åt dem?

Jag menar att hela historien stinker ljug lång väg, inte minst advokatens version...den verkar väldigt....is-ifierad. Tänk på hur många som läser det här...tänk på vilka som gynnas av att SÄPO framställs som bad guys. Finns ju mycket som verkar jäkligt skumt här:

1. Om du var spionchef på SÄPO..skulle du värva en kille som misslyckas med att snatta i en affär? Om man tänker sig att det var en historia för att få Al-Quida att tro på honom..vore det inte bättre att ge honom 100000 från et fejkat rån? Ett rent under att Al-Quida ville ha en kille som inte ens klarar att snatta! Ingen James Bond direkt!

2. Killen påstås ha medverkat till att en mäktig släkting dödades..men skulle en spion verkligen döda den person som troligen kunde hjälpa honom? Eller blev en en bra syndabock när hans beskyddare försvann?

Hela historien får mig att tänka på fejkrättegångar under Stalineran. Så snart översta ledningen gjorde bort sig hittade man lämpliga syndabockar...och gissa om dom erkände
Citera
2015-03-05, 12:16
  #7
Medlem
Givetvis lär uppgifterna vara korrekta. Om inte avseende den här personen så någon annan. Människor har en mycket naiv syn på vidden och djupet i underrättelseverksamheten.
Citera
2015-03-05, 12:33
  #8
Medlem
flipflaps avatar
SÄPO arbetar för CIA, bekräftat

37-årige Amen från Stockholm korsfästes av al-Qaida i Jemen förra året. I en video från alldeles innan ska han ha förklarat att orsaken var att han värvats av Säpo och fått uppdrag av CIA, skriver Aftonbladet.

Mod får gärna flytta till lämpligare fora ifall jag missat.

"Historien om Amen är full av frågetecken som i värsta fall är graverande för Säpo. Myndigheten har inte velat kommentera uppgifterna.

Amen föddes i Jemen 1976 och 2003 kom han till Sverige där han fick uppehållstillstånd ett år senare. Till bekanta har han berättat att han först rest till Finland för att heja på Jemen i fotbolls-VM för 17-åringar och under resan blivit av med fyratusen dollar och id-handlingar.

I Sverige ska han ha levt ett småkriminellt liv i Stockholmsförorter med en fru och deras två barn. I domstolshandlingar som Aftonbladet tagit del av anges flera islamister som del av hans umgängeskrets.

Innan Amen sköts och korsfästes på en fotbollsplan i jemenitiska al-Shahr spelade al-Qaida in en film där han berättar om bakgrunden till terrorgruppens dödsdom mot honom. I filmen, som laddades upp på Youtube den 6 april förra året, säger Amen att han värvades av Säpo och fick uppdraget att jobba i Jemen för CIA."

JA, vadfan är det här? Utbildar vi och rekryterar vi agenter åt CIA? Eller är Sverige en lokalavdelning åt CIA?

Vad VET ni? Vad tror ni?

*flipflap är jättearg*
Citera
2015-03-05, 12:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammedpolis
Sant eller Falskt?



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20405629.ab
– Jag blev värvad i Sverige av svensk säkerhetstjänst, säger Amen i en video som filmats av al-Qaida före hans död.


http://bilderblogg.se/politik/markli...agent-i-ab.htm

Märkliga uppgifter om terrorist och dubbelagent i AB

Står inget om SÄPO. SÄPO har för övrigt inga officerare. Eller utlandstjänstgöring. I så fall är det MUST.
Citera
2015-03-05, 12:40
  #10
Medlem
Alkoliserads avatar
Känner inte till det här fallet men det som sägs i filmer som dessa är läst från ett manus skrivet av terroristerna. (oftast)

Utbildar vi och rekryterar vi agenter åt CIA? nej.
Eller är Sverige en lokalavdelning åt CIA? nej.
Citera
2015-03-05, 12:49
  #11
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Står inget om SÄPO. SÄPO har för övrigt inga officerare. Eller utlandstjänstgöring. I så fall är det MUST.

Konstigt att ingen annan reagerar på just det där. Säpo verkar inte utanför Sverige.
Citera
2015-03-05, 13:03
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Håller med tidigare skribent. Det handlar i de allra flesta fallen om låtsasbekänningar. Mannen kom från Sverige, då blev det givet Säpo och sedan slänger man såklart in CIA också. Alla i väst är fienden och då ä det bra att få med så många som möjligt. Det troliga "brottet" kan varit något helt annat att han kanske försökt desertera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback