Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
En naturlig motfråga är om det finns några "marknadslyckanden", d.v.s. om marknaden någonsin fungerar som den gör i nationalekonomiska teorier. Även den mest förhärdade neoklassikern måste ju hålla med om att teorierna bygger på en lång rad orealistiska idealiseringar.
Det är bara ekonomiska analfabeter som får för sig att kritisera ekonomer för sitt användande av sterila modeller. Det finns, som du säger, ingen (vad jag vet, det kanske finns någon foliehatt någonstans

) som menar att någon teori eller modell är annat än generella grundprinciper. Och det är väl bara de religiösa fundamentalisterna (marxister, ultralibertarianer osv) som överhuvudtaget får för sig att hävda att de har kommit på ofelbara ekonomiska budord. Resten av ekonomerna är mer inne på att modeller är imperfekta men gör ett bra jobb för att beskriva det grundläggande.
Jag menar, vem (förutom religiösa fundamentalister) skulle någonsin få för sig att hävda att världen består av fullständigt rationella individer som inte bara är nyttomaximerande i alla lägen, utan även klarar av att vara det med fullständig information och att individen och multinationella företag står som jämlikar på en fri marknad? Eller att fullständig planekonomi är världens bästa idé? Nä, blandekonomi av någon sort är vad den absoluta majoriteten av ekonomer förespråkar.
Citat:
Om man dogmatiskt anser att alla utfall automatiskt är "lyckade" om de bygger på frivilliga transaktioner så kan man ju också konstatera att det i så fall inte existerar särskilt många lyckade utfall i den värld vi lever i, som ju präglas av mängder av tvång och inskränkningar av vilka transaktioner som är tillåtna. Några ekonomier där utfallen styrs helt av frivillighet existerar som bekant inte.
Somalia då? Det utmålas ju ibland som ett exempel på hur statslöshet har visat sig vara en succé

(Jag är alltså inte sarkastisk.)