Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-28, 20:51
  #61
Medlem
Kvalitetsarbetes avatar
Trådämnet igen: Den upprepade mobbningen på Aspergerforum

Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetsarbete
Rätt i vad? På vilket sätt och var då i texten?
Jag såg inte många rätt där, och har också bemödat mig med att kommentera inlägget i fråga.
Är du ironisk? Jag har knappt sett forumet ifråga men GoggeGogelius är ju en typisk mobbare mot Pemer och inte tvärtom.
Du har alltså inte läst Aspergerforum, forumet som är föremål för, ämnets utgångspunkt, på tråden? Ändå uttalar du dig i återkommande inlägg på den här tråden.

Du har en del intressanta poäng om aspergare i dina inlägg, men det kan vara av godo om du läser AF (se TS) eller åtminstone diskuterar i själva ämnessaken.

Här kan du, Hackebeilchen, se vad trådämnet är igen (ditt gaggande med esant hör inte till det ämne som TS adresserat).

Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Nu är man igång och mobbar för fullt på aspergerforum.se igen.
(...)
Jag skulle kunna hålla på länge på det här sättet och rada upp exempel på exempel av syndabockar som utsatts för pöbelns vrede, men det är säkert inte så jäkla intressant för er läsare att ta del av forumets dramatiska histora i full detalj. Vad jag verkligen undrar dock är vad som kan tänkas ligga till grund för beteendet?
(...) besserwissermobbiga (...)
Finns det en bra förklaring på vad som sker på aspergerforum som faller inom ramen för aspergerdiagnosen? Något som kan förklara beteendet på ett rimligt sätt? Misstolkar jag rentav situationen och läser in något som inte finns?
Citera
2015-02-28, 22:24
  #62
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetsarbete
Trådämnet igen: Den upprepade mobbningen på Aspergerforum

Du har alltså inte läst Aspergerforum, forumet som är föremål för, ämnets utgångspunkt, på tråden? Ändå uttalar du dig i återkommande inlägg på den här tråden.

Du har en del intressanta poäng om aspergare i dina inlägg, men det kan vara av godo om du läser AF (se TS) eller åtminstone diskuterar i själva ämnessaken.

Här kan du, Hackebeilchen, se vad trådämnet är igen (ditt gaggande med esant hör inte till det ämne som TS adresserat).

Vad gäller mobbning finns ju beteendet hos massor av "normala" människor också. Aspergare gör det också. Det fanns judar som var "kapos" i koncentrationsläger och stod över andra judar. Man blir inte automatiskt lojal mot sin egen minoritet bara genom att tillhöra den, även om den är en utsatt sådan.
Citera
2015-03-01, 16:09
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetsarbete
Amice:
Ditt användarnamn: intressant.
Ditt användarnamn är också "intressant".

Citat:
Jag har inte AS, dock har jag ett flertal anhöriga, nära, bekanta. Så pass många personer under så pass många år - har berättat, har vittnat - så att jag har gedigen inblick i hur personer med AS har det och fungerar, hur funktionsnedsättningen kommer till uttryck.

Har du själv AS? Jag utgår från att du svarar på detta då du ställde frågan till mig och jag besvarat den.
Ja, jag har AS.

Citat:
Din inledning är småmärklig: Ett tankefel på en gång. Den här tråden handlar om Varför mobbar aspergare andra aspergare? - att som du direkt börja prata om ett "ondgörande över mobbning på ett annat forum, som om alla är så snälla här" hör ju inte direkt till saken.
Ja, jag tycker det är dubbelmoral. Ingen ifrågasätter den mobbning som flashbackare (med el utan AS) utsätter andra för här på FB. Däremot ifrågasätter man mobbning på ett annat forum här. Varför inte skriva och klaga inne på Aspergerforum i stället?

Citat:
Inte mycket har skett i "friskare" riktning sedan TS startade tråden 2009. Snarare tvärtom är det häpnadsväckande att Lie#ert låter trakasserier, personangrepp och mobbningar bero på AF.
Ja, här ser jag dubbelmoralen igen. Varför klagar ni inte på vad ägaren/moderatorerna tillåter på Flashback? Antar att ni inte törs, riskerar väl att bli bannade då. Skillnaden är att det är mycket mer demokratiskt på Aspergerforum. På avdelningen Regler, nyheter och synpunkter kommer medlemmarna inte bara med synpunkter utan även med hård kritik. Om någon får en varning el postförbud är det mer regel än undantag att andra forumister kritiserar detta, klagar på för hård moderering el rentav kräver "ta tillbaka varningen" (och det skedde också minst en gång). I motsats till FB tjänar heller inte Aspergerforums ägare några pengar på sitt forum. Det finns inga irriterande (tom rörliga ) annonser som på FB där (mycket skönt för många av oss som tycker sådant är jobbigt).
Så om det förekommer mobbning på Aspergerforum så skulle forumisterna klaga på det. Eller menar du att mobbningen är så subtil så vi andra aspergare inte ser den? Den kanske bara förekommer i ditt huvud?

Citat:
Att det finns en hel del aspergare på Flashback är inget nytt. Vad menar du med det i sammanhanget?
Det kanske just är aspergarna från Flashback som är ansvariga för den hårda tonen på Aspergerforum? Den som påstås avskräcka folk från att skriva där.

Citat:
Jag har följt hans skrivande ända sedan reggningen för över 6 år sedan
Nu tycker jag du verkar som en ältande, långsint och stalkande aspergare (vissa är så) själv. Varför rota i saker som är flera år gamla?

Citat:
Genomgående är hans uppseendeväckande brister, och däri hans fäbless för att tracka folk och te sig mobbande på olika vis. Jag har hur mycket bevis som helst på det. Därför har det varit intressant att se hans privata förehavanden under senare år i olika domstolsärenden: mycket med misskötsel, bråk med hyresvärdar, avhysningar, oansvarigheter. Då förstår man också en del varför han betett sig som den störiga, trackiga, mobbiga, problematiska, näsan i blöt i allt och åter allt-aktiga, tillkortakommande, impulsbristande, aggressiva, och så vidare, listan kan göras lång när det gäller Mi#he på AF.
Är verkligen mobbning så vanligt på Aspergerforum? Visa några exempel då, här el i pm. Likaså undrar jag var Mich* har mobbat så mycket och så många. Det skulle jag också vilja se exempel på. Jag menar alltså inte då hård kritik i t ex diskussioner om religion utan dessa återkommande personangrepp och trakasserier. Annars tycker jag snarare det är du som mobbar Mich*. Du kommer med svepande påståenden som är omöjliga att bemöta. Det är ju inte ovanligt att folk skriver skvaller och rena lögner på Flashback och offren kan inte göra något. Du drar också in hans tidigare problem i privatlivet som egentligen inte har med saken att göra. Många av oss aspergare har haft det trassligt innan vi fick diagnos. Många av oss har också adhd som kan göra livet ännu trassligare. Och har man manodepressiv sjukdom dessutom så riskerar man att göra mycket dumt under sina manier. Att ta upp sådant anser jag vara förtal.

Påhopp mot nya medlemmar har tyvärr förekommit (dock har jag inte märkt att just Mich* gjort det). Kanske ett bevis på bristande empati och inlevelseförmåga. Men detta är väl något du kan anmäla i så fall. Även vi vanliga forumister har sagt till i inlägg när någon går över gränsen mot en ny medlem.

Citat:
Han har bland annat passerat en klar gräns mot en person. Det är fullkomligt oacceptabelt det han där sysslade med. Den personen är helt enkelt märkt för livet. Personen är under stora perioder totalt sönderbruten, både socialt och psykiskt, delvis p.g.a. M#ches trakasseriaktivitet på Aspergerforum och annat i dess efterföljd. Hen, som är mycket yngre än M#che, har haft svårt att återhämta sig. Posttraumatiskt stressyndrom, något slags, är ofta närvarande.

Det låter ju förfärligt men har medlemmen anmält då? Och är du säker på att inte hen är extra känslig? Som sagt kan somliga av oss vara väldigt rakt på sak, mycket kritiska och ibland tappa humöret. Hur väl man tål det är ju olika. En del forumister hävdar att alla som är där läser och skriver på egen risk. Diskussionen om hur både "mimosorna" och "bufflarna" ska trivas på Aspergerforum har pågått till och från i många år. Lättare för FB där man öht inte bekymrar sig för hur känsliga personer kan må av bli påhoppade.

Citat:
Pemer har jag aldrig ansett vara en mobbare. Han är något helt annat. Verkar vara en snäll och go man. Precis som du säger har han tappat humöret många gånger, en del gånger rejält, det är bara att läsa Flashback också och tråden med Gogge som du nämner. Snarare är Pemer egentligen en stor tillgång, på många sätt, i aspergervärlden. Jag tycker det är tråkigt att han inte skriver mer än han gör nu för tiden.
Ändå pekas han ut som mobbare i TS startinlägg:
Citat:
Aktiv i mobbandet i vanlig ordning är också Pemer
Vilket gör att jag ifrågasätter TS omdöme och undrar om h-n vet vad mobbning är. Det dåliga omdömet visar sig också i att Eddie och Josef1 pekas ut som "mobboffer" när det är de som mobbat och hånat andra. Eddie ägnade sig verkligen åt påhopp mot nya medlemmar. (Eddie är inte bannad utan lämnade själv forumet.) Josef1 lyckades med att bli bannad två gånger. Han hånade aspergare som fula och töntiga och inte värda att få leva - på ett forum för aspergare. Hade jag fått bestämma hade han åkt ut långt tidigare. En aspergare kan ha ASP också, och de gillar förstås att trakassera andra aspergare.

Så TS definition av "mobbning" tycks här vara: "mobbare som får kritik av andra forumister och reprimander av forumledningen" är mobbade.
Citera
2015-03-01, 17:36
  #64
Medlem
BaalZeBubs avatar
Finns det något sätt att se denna mobbing och de refererade diskussionerna utan att registrera sig på aspieforumet?
Citera
2015-03-01, 17:47
  #65
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Finns det något sätt att se denna mobbing och de refererade diskussionerna utan att registrera sig på aspieforumet?

Förr kunde man men jag har inte kollat forumet ifråga på länge. Men aspies kan vara skoningslösa, helt klart. Även om det låter klichéartat tror jag faktiskt att Hitler och de andra mest fanatiska nazisterna faktiskt var aspies som menade att det de gjorde var för världens bästa i slutändan.
Citera
2015-03-01, 20:26
  #66
Medlem
Kvalitetsarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Finns det något sätt att se denna mobbing och de refererade diskussionerna utan att registrera sig på aspieforumet?
Ja. Forumet är alltså Aspergerforum.se. Där kan du läsa ett antal trådar. Det du måste vara reggad för att läsa är delforumet Bara för medlemmar - Aspergare off-Google. Där har (också) mycket intressant hänt i mobbnings- och trakasseriväg under åren. För att söka på t.ex. de värsta mobbarnas användarnamn (stora klassika mobbare som #iche - drygast och den största påhopparen av alla; #allen - extrem trackare, göteborgare som inte har något till övers för andra aspergare än "smarta", lönearbetande, nationalister som han själv; #arvlon - mest tidigare, idag strukturellt utmobbad genom spindeln på AF, m#che; #rigarSjäl - i åtskilliga poster under åren, KS tror själv att han är ren, men han har trackat andra aspergare som fan under åren), läsa deras historik och så vidare, då behövs att man registrerar sig. Detta kan du göra snabbt, precis som på Flashback. Det går hur snabbt som helst.


De andra två Aspergerforumen att räkna med i dag i Sverige är dessa (drivs av kända aspergare):

Aspieforum - ett forum som (är ganska dött, och "internt") styrs med "öst"-järnhand via en extremt datakunnig man i medelåldern (glöm allt vad proxy och Tor heter vid reggning, ägaren* kuggar sådant)
* En person som självklart också har skrivit under många år på Aspergerforum.

OA-forumet, Organiserade Aspergare - ett forum som är rätt dött, den AS-kände Anders Pemer har ett finger med i det mesta som sker där; orförande i OA är annars den lätt omstridde men kompetente Johannes Sandquist.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Förr kunde man men jag har inte kollat forumet ifråga på länge. Men aspies kan vara skoningslösa, helt klart. Även om det låter klichéartat tror jag faktiskt att Hitler och de andra mest fanatiska nazisterna faktiskt var aspies som menade att det de gjorde var för världens bästa i slutändan.
Ändå fortsätter du att uttala dig. Märkvärdigt må jag säga, då trådämnet - aspergare mobbar aspergare på Aspergerforum - utgår från forumet i fråga, Aspergerforum.se. Egentligen borde jag ställa den fråga du ställde till mig tidigare - Är du ironisk? - men jag avvaktar med den.
__________________
Senast redigerad av Kvalitetsarbete 2015-03-01 kl. 20:29.
Citera
2015-03-01, 23:14
  #67
Medlem
Kvalitetsarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amice
Ja, jag tycker det är dubbelmoral. Ingen ifrågasätter den mobbning som flashbackare (med el utan AS) utsätter andra för här på FB. Däremot ifrågasätter man mobbning på ett annat forum här. Varför inte skriva och klaga inne på Aspergerforum i stället?
Det här forumet och dylik mobbning här ingår inte i topic. Tråden avser mobbningen på Aspergerforum.
Att skriva inne på Aspergerforum skulle jag själv aldrig göra, har aldrig skrivit där. Flera skäl till det. Jag har bl.a. sett hur forumister råkat illa ut där, släkting-ar och bekanta till mig, vilket jag beskrivit i tidigare inlägg. Sedan är modereringen usel på Aspergerforum. Mobbning och trakasserier tillåts delvis av deras moderatorer. Moderatorn Alien t.ex. skulle ha bytts ut redan för 5 år sedan. Hon brister på ett antal punkter, vilket underlättar för strukturella mobbare som M#che där.

Citat:
Ja, här ser jag dubbelmoralen igen. Varför klagar ni inte på vad ägaren/moderatorerna tillåter på Flashback? Antar att ni inte törs, riskerar väl att bli bannade då. Skillnaden är att det är mycket mer demokratiskt på Aspergerforum. På avdelningen Regler, nyheter och synpunkter kommer medlemmarna inte bara med synpunkter utan även med hård kritik. Om någon får en varning el postförbud är det mer regel än undantag att andra forumister kritiserar detta, klagar på för hård moderering el rentav kräver "ta tillbaka varningen" (och det skedde också minst en gång). I motsats till FB tjänar heller inte Aspergerforums ägare några pengar på sitt forum. Det finns inga irriterande (tom rörliga ) annonser som på FB där (mycket skönt för många av oss som tycker sådant är jobbigt).
Så om det förekommer mobbning på Aspergerforum så skulle forumisterna klaga på det. Eller menar du att mobbningen är så subtil så vi andra aspergare inte ser den? Den kanske bara förekommer i ditt huvud?
Finns ingen dubbelmoral, det är du som skapar en dubbelmoral för dig själv. Att klaga till AF:s moderatorer (som en del av mina källor har gjort under åren) har visat sig meningslöst. Det leder ingen vart. Alien ältar på i gamla hjulspår, förmår inte agera eller ta tag i aktuella problem. Hon är usel på gehör allmänt. Som en parodi på bilden av många autistiska aspergare. De övriga moderatorerna är för passiva och statiska. De ger inte heller som regel gensvar på den allvarliga mobbning/de trakasserier t.ex. Mich# och under långa perioder nal#en agerat med. Inte mycket sker på avdelningen Regler, nyheter och synpunkter, det är mest samma dravel som på trådarna. Samma styrande och kontrollerande av Mich# t.ex. Intressant ändå att en varning tagits tillbaka på AF, det var mer än min närmaste källa berättat.

Det där med annonser stämmer säkert som du säger. Många använder väl ändå Adblock i någon form? Då ser man ju inga som helst annonser.

Många har känt sig tvungna att sluta, de har inte orkat mer, beroende på den press, den dylika mobbning, de utstuderade spel, de trakasserier som bedrivs där. Också: du vet, som nämndes i Trolljägarna med den 60-åriga kvinnan som trakasserade en yngre person - många nålstick blir till slut....

Citat:
Det kanske just är aspergarna från Flashback som är ansvariga för den hårda tonen på Aspergerforum? Den som påstås avskräcka folk från att skriva där.
Inte primärt. Det finns s.k. Flashback-aspergare på Aspergerforum, så är det. Jag vet vilka en del av dessa också är. Men här gäller 1.06, så jag går inte in på det i detalj. Så mycket kan jag ändå säga att figurer som Mich# och Kriga#Själ (hade de eliminerats från AF hade det varit bättre i stort sett, bara de två gör att stämningen där är dålig och mängder av användare inte vill eller vågar skriva, eller har fått sluta), dessa skriver inte på Flashback, det är rätt säkert.


Citat:
/.../ ältande, långsint och stalkande aspergare (vissa är så) själv. Varför rota i saker som är flera år gamla?
Du läser och förstår dåligt med andra ord. Titta på den aktuella informationen i stället för att komma med en svepande grundlös beskyllning. Det gamla i det här fallet är jätteintressant då det på ett klart sätt delvis visar, förklarar varför Mich# betett och beter sig som den problematiska person han är. Gång efter annan uppvisar han samma mönster, år efter år. Precis samma impulsbristande, utagerande, aggressiva mönster på Aspergerforum (både som moderator och som forumist) och IRL då folk kopplat in polisen p.g.a. hans beteende, där han varit föremål i förvaltningsrätter, tingsrätter mot bakgrund av sina uppenbara tillkortakommanden på olika sätt. Att veta om det gör det praktiskt enkelt att också förstå varför han härjar dagligen på Aspergerforum. Att symptom klingar av med åldern tycks inte gälla alla, M#che fortsätter hela tiden, trots att han fyller 55 år i år.


Citat:
Är verkligen mobbning så vanligt på Aspergerforum? Visa några exempel då, här el i pm. Likaså undrar jag var Mich* har mobbat så mycket och så många. Det skulle jag också vilja se exempel på. Jag menar alltså inte då hård kritik i t ex diskussioner om religion utan dessa återkommande personangrepp och trakasserier. Annars tycker jag snarare det är du som mobbar Mich*. Du kommer med svepande påståenden som är omöjliga att bemöta. Det är ju inte ovanligt att folk skriver skvaller och rena lögner på Flashback och offren kan inte göra något. Du drar också in hans tidigare problem i privatlivet som egentligen inte har med saken att göra. Många av oss aspergare har haft det trassligt innan vi fick diagnos. Många av oss har också adhd som kan göra livet ännu trassligare. Och har man manodepressiv sjukdom dessutom så riskerar man att göra mycket dumt under sina manier. Att ta upp sådant anser jag vara förtal.
Så där jättevanligt är det inte, men desto allvarligare där det förekommer! Gällande Mich# måste man se helheten hur han håller på - ihärdigheten, frekvensen, att han hela tiden är där precis som den 60-åriga kvinnan i Trolljägarna som Aschberg ställde mot väggen. Nålstick efter nålstick, aktion efter aktion, inlägg som avser att exkludera och mobba iväg upprepat, varianter av direkta/indirekta personangrepp regelbundet. Han utnyttjar kan man se det faktum att han känner forumet utan och innan - via sin moderatorstid, forumteknikertid och att han är vän med ägaren Lieber# - konstant. Så fort man tittar på Mic#es skrivande, går igenom hans poster över ett par dagar, ser man hur strukturerat han beter sig i den meningen. Jag har berättat om Mich#s förehavanden på AF på ett sådant sätt att det knappast bör gå under "svepande". Igen: Läs om, läs bättre!

Mi#he har ju outat sig på Aspergerforum med utlämnande av sina diagnoser som jag nämnt, däri alltså adhd och bipolär sjukdom bl.a. Det märks påtagligt på AF att han har en komplex problematik. Som jag sagt är han också mer av en stökig, impulsbristande, aggressiv, överaktiv adhd- och bipolaritetsperson än en aspergare. Jag undrar lite varför han ens håller på och härjar och ska pådyvla alla röstsvaga aspergare på AF sina påstridiga, frekvent nålstickande, teorier? Har han ens AS, vet du något om det?

Citat:
Påhopp mot nya medlemmar har tyvärr förekommit (dock har jag inte märkt att just Mich* gjort det). Kanske ett bevis på bristande empati och inlevelseförmåga. Men detta är väl något du kan anmäla i så fall. Även vi vanliga forumister har sagt till i inlägg när någon går över gränsen mot en ny medlem.
Mic#e är långt ifrån den värsta gällande påhopp på nya AF-medlemmar. Han är förhållandevis återhållen, många är betydligt värre. Genom historien är väl sannolikt Krigar#jäl och Parvl#n de värsta vad gäller den saken. Dessa båda har dock blivit "snällare" med åren. Jo, brist på empati och inlevelseförmåga är ett generellt problem på AF. Det har verkligen Mi#he manifesterat.

Citat:
Det låter ju förfärligt men har medlemmen anmält då? Och är du säker på att inte hen är extra känslig? Som sagt kan somliga av oss vara väldigt rakt på sak, mycket kritiska och ibland tappa humöret. Hur väl man tål det är ju olika. En del forumister hävdar att alla som är där läser och skriver på egen risk. Diskussionen om hur både "mimosorna" och "bufflarna" ska trivas på Aspergerforum har pågått till och från i många år. Lättare för FB där man öht inte bekymrar sig för hur känsliga personer kan må av bli påhoppade.
Den som drabbats värst (vad jag tror) har, säger h*n själv, inte anmält det. Dock vet Lieb#rt och ett par av moderatorerna om det egentligen, det är min uppfattning av det jag fått återberättat. De som hävdar att man är där på egen risk är främst Krigar#jäl med följe. Som sagt, FB är något annat än AF. Här är det hårdare än AF på många sätt, men också - faktiskt! - mänskligare på flera sätt. Yttrandefriheten här t.ex. är en fördel.

Citat:
Ändå pekas [Pemer] ut som mobbare i TS startinlägg:

Vilket gör att jag ifrågasätter TS omdöme och undrar om h-n vet vad mobbning är. Det dåliga omdömet visar sig också i att Eddie och Josef1 pekas ut som "mobboffer" när det är de som mobbat och hånat andra. Eddie ägnade sig verkligen åt påhopp mot nya medlemmar. (Eddie är inte bannad utan lämnade själv forumet.) Josef1 lyckades med att bli bannad två gånger. Han hånade aspergare som fula och töntiga och inte värda att få leva - på ett forum för aspergare. Hade jag fått bestämma hade han åkt ut långt tidigare. En aspergare kan ha ASP också, och de gillar förstås att trakassera andra aspergare.
TS tog i en del där då 2009. Svängarna togs ut på ett inte helt lyckat sätt. Pemer är ingen mobbare, i alla fall inte i en direkt mening. Det ligger inte i hans karaktär alls att mobba. Han är en ängel på alla sätt jämfört med bråkstakar, provokationsforumister etc. som t.ex. Mich#, Parvlo#, KrigarSjä# och nalle# med flera.
__________________
Senast redigerad av Kvalitetsarbete 2015-03-01 kl. 23:21.
Citera
2015-03-03, 00:38
  #68
Medlem
Det finns en person som är en riktig mobbare på Aspergerforum.se och som har bestämt sig för att en viss annan medlem är fel oavsett vad denne medlem skriver.
Ena stunden är denne person trevlig och tycker att den andra medlemen är helt okej för att helt plötsligt vara otrevlig, säga att den andra medlemen är fel och är mobbare etc.

Denne person säger även till den andra medlemen "om jag lämnar forumet så är det ditt fel". Personen utsätter helt enkelt en utvald medlem medvetet för rena kränkningar.

En ren mobbare den där personen. ######.
Citera
2015-03-03, 01:49
  #69
Medlem
Kvalitetsarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinkFluffyCloud
Det finns en person som är en riktig mobbare på Aspergerforum.se och som har bestämt sig för att en viss annan medlem är fel oavsett vad denne medlem skriver.
Ena stunden är denne person trevlig och tycker att den andra medlemen är helt okej för att helt plötsligt vara otrevlig, säga att den andra medlemen är fel och är mobbare etc.

Denne person säger även till den andra medlemen "om jag lämnar forumet så är det ditt fel". Personen utsätter helt enkelt en utvald medlem medvetet för rena kränkningar.

En ren mobbare den där personen. ######.
Intressant. Jag får nästan en bild direkt vem det kan vara, det är något i det hela som känns bekant på något vis.
Vill du säga något ytterligare? Här på Flashback råder inget förbud att nämna vem det är, du kan göra det antingen via AS-medlemmens forumnamn eller om du vill maska bort någon del i namnet.

Den jag tänker på är en rätt märkvärdig aspergermedlem, en som själv ofta talar om att hen är utsatt och förföljd (eller har varit det, det går i perioder hur mycket hen klagar), som ibland "hotar" med att försvinna från forumet helt, men som i stället själv är med och iscensätter olika utstuderade mobbningar. Och aldrig lämnar forumet, det har alltid varit tomma ord. Hen tar bl.a. hjälp av (eller kommer till undsättning genom) en av AF:s mest framträdande medlemmar, och gärna även av Aspergerforums chatt, när hen behöver stöd. En chat där hen har varit väldigt mycket de senaste åren, det vet jag då min kompis (en av de jag känner som är medlem på forumet) ibland när vi ses bruka låta mig se vilka som är i chatten och hur och vad det snackas om. Oftast är det samma personer där, däribland denna "hen".
Citera
2015-03-03, 02:00
  #70
Medlem
Triremers avatar
Aspergare vill se sig som speciella istället för handikappade. När de möter eller stöter på andra med aspergers känner de sig inte längre speciella vilket leder till den hårda tongången.
Citera
2015-03-03, 02:57
  #71
Medlem
Kvalitetsarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Aspergare vill se sig som speciella istället för handikappade. När de möter eller stöter på andra med aspergers känner de sig inte längre speciella vilket leder till den hårda tongången.
Dessa andra aspergare som vill se sig som speciella kan nog se lite skiftande ut. På AF har jag en känsla av att det är en "egen" sorts aspergertyp som försöker bestämma/styra, påverka genom en aggressiv ton, som härjar i någon mening och som mobbar eller bedriver strukurerad pennalism, gärna med lätt trakasserande inslag. Många har sagt så till mig utifrån: de där mest utmärkande som håller på där på AF, de finns bara där, sådana aspergare finns inte i det verkliga vardagslivet ute bland folk. Låter konstigt någonstans.

AF har en tradition att beivra hårda ord, riktade personangrepp i en märkbar mening, vissa verbala utfall. Netiketten är på ett helt annat sätt än i detta forum, Flashback. En del kan ryka på AF bara utifrån tonläget nästan, kombinerat med något giftigt ord. En som fallit offer många gånger på så sätt är Krig#rSjäl.

Däremot släpper AF mer raffinerade former av mobbningar mot enstaka individer. Finns många exempel på det. Subtil mobbning har moderatorerna och/eller forumägaren/administratören Lieber# inte en tillräckligt väl utvecklad förmåga att se. Den givna frågan: beror det på att alla dessa har AS (vilket de har)? Allmän fråga, inte bara till dig i denna citerade post.

En hård tongång tillåter AF, men ändå inte. Reglerna, toleransen är speciell där. Man måste läsa forumet länge eller skriva där för att förstå och verkligen kunna känna till jargongen, tror jag.

Skillnaden helhetsmässigt är annars stor jämfört med FB. På AF tillåts trams och OT som direkt ger varning och relativt kort tid därefter (med tanke på personens ohörsamhet alt upprepande mönster) sannolikt avstängning på FB. Det vet också AF-medlemmarna, vilket många använder sig av i strukturell mening när vissa medlemmar ska mobbas bort, exkluderas (som ett led på vägen) eller fördrivas in i inaktiv-positionering.
__________________
Senast redigerad av Kvalitetsarbete 2015-03-03 kl. 03:35.
Citera
2015-03-03, 06:08
  #72
Medlem
Kvalitetsarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Upprinnelsen är att medlemmen "Manne" skriver lite klumpigt och är en en aning obetänksam i sitt postande. "Barnsligt spontant" kanske kunde vara en bra beskrivning. Som sig bör med aspergare...
Fortfarande lika aktuellt. Denne Manne är ett bra exempel på en som fått utstå extrema proportioner av mobbning på Aspergerforum. Inte bara då när TS skrev detta - utan än idag, senast i vintras. Jag skulle kunna rada upp 5-10 mobbare på AF som varit med i sammantagna gruppmobbningen av Manne.

Citat:
och inte exklusivt för denne Manne ,,, listan på utsatta kan göras oändligt lång och anklagelserna haglar jämt och ständigt om att enskilda medlemmar ligger forumets uttalat "normala profil" till last. ,,,aspig frispråkighet följt av mobbing och i vissa fall rättshaveri.
Den kanske värste på Aspergerforum historiskt, eventuellt Sveriges mest dryga och stöddigaste aspie, den medelåders nalle# (n). Avstängd också på AF tidigare. Han ska ha fler mobbningsoffer på sitt samvete än någon annan på AF troligen. n registrerade sig 2006 och har hållit på under alla dessa år med sin nedtryckande, trackiga och mobbiga stil.
Detta har en när bekant till mig berättat mycket om, och vill att jag ska skriva om det här. En kvinna för övrigt.

Citat:
en tråd där medlemmarna går i taket över att amfetaministen Charley? blivit bannad efter ett stycke skolgårdsmobbing mot medlemmen Fighterbabe. Innan det här ramaskriet har man bland annat hånat henne (Fighterbabe) för att vara fet och äcklig efter att hon lagt upp bilder på sin utveckling i träningen och denne Charley? har även startat en blogg som hanterar hennes äcklighet/fetma. I just det här fallet har Fighterbabe frågat om tillåtelse om att publicera medlemsbilder från en forumträff men någon illvillig sate kommer på idén att dennes ansikte kan synas 100 meter bort i bakgrunden och mobbarna kräver att Fighterbabe skall erkänna att hon är dum i huvudet, inte går att lita på och fortsättningsvis lydigt skall lämna kameran hemma:

http://www.aspergerforum.se/namninsa...ng-t12142.html

Jämför gärna med själva "brottet":

http://www.aspergerforum.se/halsning...t11998-96.html
Charle# har ett sämre rykte än vad hen förtjänar, enl min källa. C är en sån som kommit på kant med moderatorer och admin på AF, på ett sätt som aldrig riktigt har kunnat reparerats f.ö. Vissa aspiesar glömmer inte, detta gäller även för AF-AS-moderatorer.

Citat:
Jag skulle kunna hålla på länge på det här sättet och rada upp exempel på exempel av syndabockar som utsatts för pöbelns vrede, men det är säkert inte så jäkla intressant för er läsare att ta del av forumets dramatiska histora i full detalj. Vad jag verkligen undrar dock är vad som kan tänkas ligga till grund för beteendet? Jag har själv AS och har snarare svårt att avgöra när och hur jag skall döma någon (med förödande konsekvenser ibland) och tycker också det är krångligt att infoga och avläsa känslor i sociala situationer (med många ömma tår som resultat). Sånt jag förstår mig bäst på är tydliga signaler (skrik/skratt) och det mesta däremellan är en aning grumligt och svagt på nyanser. Jag har också erfarenhet av missförstånd och mobbing på grund av mitt okänsliga sätt och kan därför relatera till hur det kan bli fel, men här verkar man snarast hypersocialt besserwissermobbiga med enorma krav på fingertoppskänsla? Alltså själva motsatsen till "normal aspighet"?
Synd att du inte kommit tillbaka i tråden. Det är jäkligt intressant det du säger. AFs dramatiska historia har fortsatt i samma hjulspår. Utrensningarna är som tidigare, enligt hörsägen. Oliktänkande aspergare mobbas ut. Jag vet en person som haft svåra självmordstänkar pga #m#che för två-tre år sedan. H*n är sjuk stora tider än idag. (Är 30-40 år idag.) Det finns ingen fingertoppskänsla alls balnd aspegare eller i modereringen på AF enl uppfigt. Pöbelns vrede visar sitt fula och elaka tryne ofta på det forumet.

Citat:
Vad säger ni som har kunskap om det här? Finns det en bra förklaring till varför till exempel Pemer som själv blivit "mobbad" här på Flashback själv väljer att mobba? Ett vanligt argument för att aspergare har empatisk förståelse brukar ju annars vara att den fungerar lite annorlunda, att man måste ha en sympatisk anknytning för att femkronan skall trilla ner (erfarenhet av en liknande händelse/känsla), men här saknas det bevisligen inte sympatisk insikt för medlemmarnas känslomässiga situation?
Jag är rätt säker på att det kommer en tid framöver då någon av mobbarna stiger in i tråden och börjar berätta om alla jävligheter som har utspelats och som utspelas på AF. Kanske träder även offer/offren fram snart?

Pemer har jag alltså inte sett själv live s.a.s. mobba själv eller blivit mobbad. Om han nu gjort fel är ju då en naturlig fråga, hur länge ska han få höra det, hur många år efteråt? Han är extremkänslig att prata om också på internet då han känner ALLA aspergare väl, och ALLA känner honom?!? Pemer har ju också skrivit på AF tidigare att han fört liststatistik över alla aspiesar han träffat på träffar, det var väl nära 300 för ett par år sedan. Kan det vara 400-500 nu? Han har 1351 vänner på Facebook nu. Hur aspigt är det? Hur AS är det på en skala? Finns det ens en jämförbara skala för sådant?

Eller: Har Pemer ens missat att träffa en enda aspergare i vuxen ålder i Sverige?
Det här sista är ett skämt tror jag.

Apropå Pemer och hans speciallista tidigare på Aspergerforum, så kunde man i den även se hur många aspergare han hade haft hembesök av, då 120 om jag minns korrekt. 15-20 aspisar hade då sammanlagt (olika tillfällen utgår jag från) sovit över hos honom.



Citat:
Utan att avslöja mig kan jag också säga att jag träffat några av dom aktiva mobbarna i verkliga livet och fick samma känsla då som jag får när jag nu läser på forumet, att det var något som inte stod riktigt rätt till eller hur man skall säga. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det saknades liksom en slags "befriande distans" kanske man kan uttrycka det som. Man var för "på". Alldeles för "utstuderad".
Verkligen? Om du nu inte kommer tillbaka (det var ju ett tag sedan), kan någon annan bekräfta eller utveckla det här!? Vilka personer var det? Det är ju från ett annat forum, så det går bra att outa här på FB. Skriver dom i dag på AF? Många från 2009 är ju inte direkt aktiva längre på AF. Skulle vara intressant att sätta lite ljus på dessa figurer, dessa aktiva mobbare, och vad mobbningen då bestod i. Det kan förstås ske med maskning av användarnamnen om det skulle vara alltför känsligt.

Citat:
Vad tror ni icke-störda om det hela? Finns det en bra förklaring på vad som sker på aspergerforum som faller inom ramen för aspegerdiagnosen? Något som kan förklara beteendet på ett rimligt sätt? Misstolkar jag rentav situationen och läser in något som inte finns?
Jag försökte svara en gång tidigare lite grann, jag har lite alzheimertendens, märker jag. Men jag vill gärna veta och förstå AFs sammanhangande historia rörande mobbning-ar.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
samlar en skock i bästa fall halvdant diagnosticerade outcasts till misantroper omkring sig för att racka ned på de som beter sig - just det - "aspigt". En synnerligen äcklande och fascistoid teater av allra lägsta och nesligaste slag.
Det där kan gälla för i dag faktiskt. Det finns mycket som idag kan gå inom det du målar upp.
__________________
Senast redigerad av Kvalitetsarbete 2015-03-03 kl. 07:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback