2015-02-28, 00:18
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Det var faktiskt min första Malick men jag hade ganska bra ide om vad jag kunde förvänta mig för film då han är ganska omtalad som regissör.
Har du något tips på en logisk fortsättning i hans filmografi? Sneglat lite på Tree of Life och Badlands ^^

Kronologisk brukar jag själv nästan alltid välja att se filmer om jag betar av dem enligt en lista. Brukar oftast vara intressant att se hur en berättarstil kan förändras eller förstärkas för varje nytt verk som görs. Tycker du kan se Badlands som är hans första film och sedan se Tunna Röda linjen, The New World, The Tree of Life och To the Wonder i den ordning som de kom ut. Rekommenderar att du tittar på intervjuer med Brad Pitt och Jessica Chastain inför The Tree of Life, kanske även läser artiklar och recensioner om filmen. Tror inte att jag hade uppskattat den lika mycket om jag inte visste vad sjutton det vad för något jag gav mig in på när jag först såg den.

Badlands är ganska likt Days of Heaven på sättet som den är gjord. Hans senaste verk efteråt kännetecknas av mycket svepande kameraåkning, typ flytande foto och klippning som man oftast antingen hatar eller älskar. Tycker om nästan alla hans filmer förutom The New World så den behöver du inte se om du inte verkligen vill se ALLA hans filmer. Är ju å andra sidan ganska bekvämt att man kan klämma in hans över 40 år långa filmografi på (för närvande) endast 6 filmer.

Edit: Drygt 40 år är det sedan han gjorde sin debutfilm, inte 30
Senast redigerad av chessjamt 2015-02-28 kl. 00:22.
Citera
2015-02-28, 01:11
Medlem
Patrik2108s avatar
A Good Woman (2004)

En ganska tråkig film. Men, sen blir jag nästan lite förälskad i Mrs. Erlynne (Helen Hunt). Hon bär upp filmen.

6 / 10
Citera
2015-02-28, 01:33
Medlem
saggesalivs avatar
Wild Tales (2014)

Denna Argentinska lilla pärla från 2014 innehåller 6 stycken våldsbenägna, humoristiska helt galna kortfilmer. Den gemensamma nämnaren i alla dessa filmer är just våldet. Detta slutar upp i total underbart filmskapande med en humor som faller mig precis i smaken.

De sex sekvenserna är helt fristående från varandra vilket gör att de alla egentligen skulle kunna ses helt individuella. I dessa sex sekvenser så får vi bland annat beskåda en våldsam kamp på den argentinska landsbygden mellan två män av olika samhällsskikt, denna kamp innehåller allt från kiss och bajs, till bilbomber och punktering. Vi får även bevittna i en annan sekvens ett bröllop där bruden upptäcker att brudgummen varit otrogen med en gäst på bröllopet - allting slutar upp i en otrolig våldsaktion. Det är lite den stilen som Wild Tales antagit sig.

Humorn i våldet är det absolut bästa med filmen, det är gjort på ett nästan löjligt, men ändå realistiskt sätt vilket gör det så roligt.

Fotot och skådespelarinsatserna är också stora nämnare i slutbedömningen. Båda är fantastiskt välgjorda och faller mig bra i smaken.

Allt som allt en riktigt trevlig film. Slutbetyget blir 74/100, det är nästan att den faller över till 75/100 vilket skulle innebära en åtta på den tiogradiga-skalan, men den stannar just nu på en sjua på den tio-gradiga, höjer kanske efter att ha sovit på den. En fantastisk film!
Citera
2015-02-28, 04:02
Medlem
jimmyfingerss avatar
Affliction (1997)

Fick hem den här på dvd häromdagen och såg den ikväll. Nick Nolte och Willem Dafoe spelar två söner till en alkoholiserad man (James Coburn). Mästerligt skriven och regisserad av Paul Schrader, efter romanen av Russell Banks. Filmen handlar om Wade Whitehouse, spelad av Nolte. Han jobbar som polis i en småstad i New Hampshire, där han anar oråd efter en jaktolycka. Han kämpar för en god relation till sin dotter som bor hos modern, men misslyckas gång på gång då en uppväxt fylld av fadersvåld och alkoholmissbruk har satt djupa spår i honom och gjort honom oförmögen att ha någon som helst relation till någon.

En väldigt mörk och lågmäld film som går på djupet hos karaktärerna. Det snöiga landskapet är perfekt för denna film. Nolte är utomordentlig, Coburn likaså.

Vore kul att höra era omdömen om denna film, ni som har sett den. Inte mycket som sagts om den i denna tråd.

10/10
Citera
2015-02-28, 12:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Filmprojekt gamla osedda klassiker
#9 En dödsdömd har rymt

1956 av Robert Bresson

Betyg: 2.5/5

Gav den samma betyg som du då det begav sig, gillade den inte alls jag heller men har inte fördömt Bresson helt ännu då jag gärna vill se Mouchette.
Citera
2015-02-28, 12:48
Medlem
mr.demons avatar
Cold in July, den får inget betyg. Den är sida vid sida med John Wick den sämsta film jag sett i år. Enligt IMD så är den visst bra, då den fick 6.9. Mycket märkligt.
Citera
2015-02-28, 13:59
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gav den samma betyg som du då det begav sig, gillade den inte alls jag heller men har inte fördömt Bresson helt ännu då jag gärna vill se Mouchette.
Tycker den snarare är en av Bressons bästa faktiskt. Väldigt engagerande. Håller dock Le Trou (1960) och La Grande Illusion (1937) högre när det kommer till franska fängelsefilmer.
Citera
2015-02-28, 16:29
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Cold in July, den får inget betyg. Den är sida vid sida med John Wick den sämsta film jag sett i år. Enligt IMD så är den visst bra, då den fick 6.9. Mycket märkligt.

Va i hela. Den är ju fantastisk. En briljant mix av olika genrer, med fenomenalt skådespeleri. Det John Carpenter-inspirerade soundtracket är nästan nog för att ge filmen full pott. Otroligt bra film.
Citera
2015-02-28, 17:58
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon

Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Va i hela. Den är ju fantastisk. En briljant mix av olika genrer, med fenomenalt skådespeleri. Det John Carpenter-inspirerade soundtracket är nästan nog för att ge filmen full pott. Otroligt bra film.

Jag ställer mig mittemellan. Gav den en femma. Har för mig att den började lovande men sjönk allteftersom tiden gick. Konstigt nog har jag knappt något minne alls av denna film även om det inte var längesen jag såg den. Den gjorde verkligen inget intryck.

John Wick håller jag med om, längesen jag såg något så dåligt.
Citera
2015-02-28, 18:25
Medlem
snillet_1s avatar
Donnie Brasco

De flesta känner nog till den här filmen, men väldigt kort så handlar den om en FBI-agent som går under cover och infiltrerar maffian i New York, med allt vad det innebär för t.ex. familjen, vilket sedermera leder till frågor om lojalitet och moral.

Det är en rätt bra film, och de flesta skådespelare gör ett bra jobb. Storyn är intressant även om det känns som att något saknas någonstans, och manuset blev ganska tjatigt i slutändan med vissa ord som återkommer ständigt.

I efterhand funderar jag på Michael Madsen i rollen som en av maffialedarna. För mig passar han inte där, när jag ser honom så tänker jag mer på en dryg typ som hamnar i barslagsmål eller är högstadiets mobbare. Saknar det där lite mer sluga eller beräknande i sitt utseende. Fungerar ändå, alltid underhållande med sitt kaxiga sätt. Kul också att se Johnny Depp i en seriös roll, där man slipper allt flamsande och tramsande, som jag har tröttnat på från honom.

Allt som allt en helt okej film även om jag hade väntat mig mer. Nu kallar bakfyllan...

3/5 eller 7/10
Citera
2015-02-28, 18:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.

Tyckte också om den, kanske inte lika mycket som du dock, men en bra film är det ju, ingen tvekan och soundtracket är kanon, en manly made movie.
Citera
2015-02-28, 19:19
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Affliction (1997)

Fick hem den här på dvd häromdagen och såg den ikväll. Nick Nolte och Willem Dafoe spelar två söner till en alkoholiserad man (James Coburn). Mästerligt skriven och regisserad av Paul Schrader, efter romanen av Russell Banks. Filmen handlar om Wade Whitehouse, spelad av Nolte. Han jobbar som polis i en småstad i New Hampshire, där han anar oråd efter en jaktolycka. Han kämpar för en god relation till sin dotter som bor hos modern, men misslyckas gång på gång då en uppväxt fylld av fadersvåld och alkoholmissbruk har satt djupa spår i honom och gjort honom oförmögen att ha någon som helst relation till någon.

En väldigt mörk och lågmäld film som går på djupet hos karaktärerna. Det snöiga landskapet är perfekt för denna film. Nolte är utomordentlig, Coburn likaså.

Vore kul att höra era omdömen om denna film, ni som har sett den. Inte mycket som sagts om den i denna tråd.

10/10
Riktigt bra! Paul Schrader är kung!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in