Citat:
Ursprungligen postat av
Catapilla
Det var faktiskt min första Malick men jag hade ganska bra ide om vad jag kunde förvänta mig för film då han är ganska omtalad som regissör.
Har du något tips på en logisk fortsättning i hans filmografi? Sneglat lite på Tree of Life och Badlands ^^
Kronologisk brukar jag själv nästan alltid välja att se filmer om jag betar av dem enligt en lista. Brukar oftast vara intressant att se hur en berättarstil kan förändras eller förstärkas för varje nytt verk som görs. Tycker du kan se Badlands som är hans första film och sedan se Tunna Röda linjen, The New World, The Tree of Life och To the Wonder i den ordning som de kom ut. Rekommenderar att du tittar på intervjuer med Brad Pitt och Jessica Chastain inför The Tree of Life, kanske även läser artiklar och recensioner om filmen. Tror inte att jag hade uppskattat den lika mycket om jag inte visste vad sjutton det vad för något jag gav mig in på när jag först såg den.
Badlands är ganska likt Days of Heaven på sättet som den är gjord. Hans senaste verk efteråt kännetecknas av mycket svepande kameraåkning, typ flytande foto och klippning som man oftast antingen hatar eller älskar. Tycker om nästan alla hans filmer förutom The New World så den behöver du inte se om du inte verkligen vill se ALLA hans filmer. Är ju å andra sidan ganska bekvämt att man kan klämma in hans över 40 år långa filmografi på (för närvande) endast 6 filmer.
Edit: Drygt 40 år är det sedan han gjorde sin debutfilm, inte 30