34 350 besökare online
949 359 medlemmar • 49 524 385 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Mat, dryck & tobak Tobak
Svara på ämne
Ämnesverktyg
blomkossan
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pressaboggien 
Hur orkar ni? Snus är ju det bästa som finns i hela världen.

Jag slutade en gång, höll upp i nästan 2 år. Sämsta jag har gjort i hela mitt liv tror jag.
Ja man prioriterar olika. Jag och sambon sen 4 år har gjort slut så sitter här ensam i den stora lgh med hyra, räkningar osv upp över öronen, behöver varenda krona just och då är en smart väg att gå att sluta med snusen.
Är även på g att flytta till Norge ett tag och jobba innan en eventuell långresa i Asien i sex månader. Då jag vet att det både kommer bli dyrare och mer komplicerat att snusa då kan jag lika väl sluta nu, speciellt nu när jag behöver pengarna. Bestämde mig i förrgår för att sluta när dosan tog slut.

MVH

pressaboggien
Medlem
pressaboggiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsministern 
På slutet så kedjesnusade jag vit portion som torkade ut min mun och irriterade mitt tandkött. Jag orkade inte med budgetsnus och började t.om. bli äcklad av Rapé och Ettan. Dagens första 2-3 snusar var alltid goda, men jag kunde inte kontrollera mig själv och bytte prilla varje kvart. Det hade kanske varit trevligt att snusa om jag kunde hålla mig till en prilla varje morgon och en på kvällen, men det kändes mycket lättare att bara sluta.

Jag har inte känt av några positiva effekter av snus på flera år. Inte ens när jag började igen efter ett långt uppehåll. Det kan vara gott ibland, men är inte värt konstnaderna. Jag räknar med att kunna spara omkring 1500-2000 kr per månad genom att sluta snusa. Det finns mycket som är roligare än snus som man kan få för den summan.

Sen har jag snusat i över 10 år. Jag får ont i magen när jag snusar mycket, stickande känslor, och jag är orolig för hur snuset kan påverka min hälsa om jag fortsätter i flera decennier till. Jag kan lika gärna sluta redan nu.

En annan sak som jag blev medveten om under mitt uppehåll var hur starkt snus luktar för en icke-snusare. Om någon öppnar en dosa i en bil eller annat stängt utrymme känns det som att få blött gräs och tobak uppkört i näsan. Jag gillar lukten, men jag kan förstå att många säkert finner den motbjudande.
Klassiskt "jag vill snusa men jag får inte för-prat". Du vet innerst inne att du vill. Är det frugan som övertalat dig?

pressaboggien
Medlem
pressaboggiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan 
Ja man prioriterar olika. Jag och sambon sen 4 år har gjort slut så sitter här ensam i den stora lgh med hyra, räkningar osv upp över öronen, behöver varenda krona just och då är en smart väg att gå att sluta med snusen.
Är även på g att flytta till Norge ett tag och jobba innan en eventuell långresa i Asien i sex månader. Då jag vet att det både kommer bli dyrare och mer komplicerat att snusa då kan jag lika väl sluta nu, speciellt nu när jag behöver pengarna. Bestämde mig i förrgår för att sluta när dosan tog slut.

MVH
Jag respekterar ditt val. Det lät bra mycket bättre än han ovanför dig.

Men jag måste ändå fråga, hur kan du av ekonomiska skäl välja bort snus? Ingen kan ju idag 2015 påstå att snus är särskilt dyrt. Det kostar 200kr rullen för ett helt ok snus och det räcker bra länge.

blomkossan
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Jag respekterar ditt val. Det lät bra mycket bättre än han ovanför dig.

Men jag måste ändå fråga, hur kan du av ekonomiska skäl välja bort snus? Ingen kan ju idag 2015 påstå att snus är särskilt dyrt. Det kostar 200kr rullen för ett helt ok snus och det räcker bra länge.
Jag är ingen rik människa men har alltid föredragit lite lyxigare snus, tycker inte om budgetalternativen som finns och ska man snusa kan man lika väl göra det ordentligt.

Jag kommer spara ca 1000:- i månaden, vilket är väldigt mycket pengar för mig just nu. Kommer samtidigt vara skönt att inte ha ett beroende, inte behöva planera inköp av snus, kolla kvällsöppna butiker osv.

Mvh

Forsvarsministern
Medlem
Citat:
Klassiskt "jag vill snusa men jag får inte för-prat". Du vet innerst inne att du vill. Är det frugan som övertalat dig?

Jag försöker inte övertyga mig själv eller någon annan. Du frågade hur vi orkar och jag svarade. Fast jag är beredd på att jag kommer få en hel del kommentarer från snusande bekanta framöver. Att sluta snusa är nästan lika provocerande som att bli vegetarian i vissas ögon.

Därför har jag inte sagt att jag har slutat till någon. Det är mycket ballare att kunna säga "Jag slutade för några månader sen, var ingen big deal" när det kommer på tal någon gång i framtiden än att säga att man håller på att sluta just nu.

Spider-Girl
Medlem
Spider-Girls avatar
Noterar att det ständigt ramlar in "varför slutar ni snusa, det är ju så jäkla gött"-inlägg här i tråden...Well, den har snart funnits i elva år, den har över 7000 inlägg, och över 600.000 visningar....säger inte det nånstans att snusare nånstans går med en malande tanke om att det kanske inte är så himla härligt ändå, och en längtan om att bli fria?
Jag brukade också glorifiera min prilla in absurdum, men det finns få saker jag är så genuint nöjd med som att jag la av.

----

Fotboll, hårdrock och Sopranos- resten skiter vi i.

Svara på ämne
Svara Topp Dela