Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 20:34
  #1
Medlem
-Muhammed-s avatar
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed
Citera
2015-02-27, 20:40
  #2
Medlem
Framtyrs avatar
Har aldrig hört talas om "Sufister", är det en ny gren inom islam?

Ni får gärna ha Sharia men inte i mitt/svenskarnas land..
Citera
2015-02-27, 20:43
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Du skall inte ha religiöst grundade lagar i ett samhälle på 2000-talet så enkelt är det.

Du kan inte påvisa gud.
Så varför skulle då andra behöva rätta sig efter lagar som ingen kan härleda?

Om jag sade till dig att gud hade befallt att alla muslimska kvinnor skulle gå omkring nakna hade det varit ok för dig?

Vad är det för principiell skillnad på din och min lag?
Citera
2015-02-27, 20:43
  #4
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed
Medier pratar alltid om att Sharia är allt som har med bestialiska handlingar att göra.
Det verkar som att det är endast den sidan de vill att man skall se? Jag vet inte.
Medier belyser fel sida och egentligen lyfter fram galningarna.
Så tycker jag det verkar som. Jag kan inte påstå att jag vet vad Sharia är utan mer vad jag hört det vara och då alltid ihop med bestialiska bilder och förklaringar.
Vad betyder Sharia ? Är det endast bön och andlig utövande för de flesta muslimer?
Varför tror du att ISIS tror att Sharia som de gör nu då halshugger och har sig, att de tror att det är ett andligt utövande? Är det en tolkningsfråga?
Citera
2015-02-27, 20:46
  #5
Medlem
MrChows avatar
Själv föredrar jag ett rättssystem som inte är fullt så flexibelt i sina tolkningar vad det gäller straff.
Citera
2015-02-27, 20:49
  #6
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du skall inte ha religiöst grundade lagar i ett samhälle på 2000-talet så enkelt är det.

Du kan inte påvisa gud.
Så varför skulle då andra behöva rätta sig efter lagar som ingen kan härleda?

Om jag sade till dig att gud hade befallt att alla muslimska kvinnor skulle gå omkring nakna hade det varit ok för dig?

Vad är det för principiell skillnad på din och min lag?

Hej!
Jag håller helt med dig. Du frågar hur jag hade reagerat om Gud hade befallt kvinnorna att gå omkring nakna, problemet är ju att alla inriktningar inom Islam kommer göra var sin tolkning av den befallningen, så ser verkligheten ut.

Sharia lagar tolkas olika av de olika inriktningar som finns inom islam. ISIS gör sin tolkning, och anhängare till Sufimen har sin tolkning, varför har ISIS tolkningsföreträde?

Ta hand om dig,
Fred,

Muhammed
Citera
2015-02-27, 20:54
  #7
Medlem
Jag kan ingenting om det här öht - men borde inte "bokstavstroendet" göra att tolkningsutrymmet är ganska smalt?
Citera
2015-02-27, 21:01
  #8
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Har aldrig hört talas om "Sufister", är det en ny gren inom islam?

Ni får gärna ha Sharia men inte i mitt/svenskarnas land..

Jag tycker att religion är en privat sak och ska inte gå över andra människor. Sharia är något flyktigt och definitionen av begreppet är inte konstant, den tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller.
Citera
2015-02-27, 21:03
  #9
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Jag kan ingenting om det här öht - men borde inte "bokstavstroendet" göra att tolkningsutrymmet är ganska smalt?

Hej!

Utveckla gärna, vad menar du med bokstavstroende? Det finns befallningar i Koranen som var aktuella för tusen år sedan, som tex. att muslimerna i nu skulle inleda striden i slaget vid Badr, hur och vad gör en s.k. Bokstavstroende med detta?
Citera
2015-02-27, 21:07
  #10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!
Jag håller helt med dig. Du frågar hur jag hade reagerat om Gud hade befallt kvinnorna att gå omkring nakna, problemet är ju att alla inriktningar inom Islam kommer göra var sin tolkning av den befallningen, så ser verkligheten ut.

Sharia lagar tolkas olika av de olika inriktningar som finns inom islam. ISIS gör sin tolkning, och anhängare till Sufimen har sin tolkning, varför har ISIS tolkningsföreträde?

Ta hand om dig,
Fred,

Muhammed
Ja så är det med religion och avtal, finns lika många tolkningar som det finns parter.
Fred till dig med.
Citera
2015-02-27, 21:08
  #11
Avstängd
TokenOfTimes avatar
Jag antar att sufister betyder salafister. Den medeltidsreligionen har ingen som helst vettig funktionalitet i ett modernt samhälle som är baserat på demokrati och kapitalism/blandad med gammaldags svensk mellanmjölkspolitik (inte för att det fungerar smärtfritt men hyfsat).

Kort sagt, salafism är inte kompatibelt med ett modernt västland.

Edit; Det skulle enbart leda till konflikter.
Citera
2015-02-27, 21:11
  #12
Avstängd
YP4XQs avatar
Sverige är perfekt balanserat och utöver de oärliga invandrarna har vi det förbannat bra med våra utvecklade lagar och regler. Dock skulle vi behöva, pga idioter till invandrare(tiggare, islamister, muslimer, brottslingar) behöva en sekulär lagstiftning på grund av att den här gruppen inte har samma respekt för det svenska samhället, våra regler och lagar som svenskarna själva har.

Inte rädd för sharia, jag bara föraktar den något fruktansvärt och kan inte se på något plan att den bör existera i vårat land. Jag skulle aldrig någonsin i hela helvetet vilja ens ta i den med lyftkran. Vi har kommit så mycket längre och att införa förtryckar-regler och lagar är bara idiotiskt och dravel. Kanske för män med för små penisar kan det kännas kul med sharia lagar...

Skall ett samhälle fungera så kan en bok och en skrift skriven av människor inte gå först.
__________________
Senast redigerad av YP4XQ 2015-02-27 kl. 21:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback