32 839 besökare online
949 359 medlemmar • 49 520 035 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Fordon & trafik Trafik och körkortsfrågor
Svara på ämne
Ämnesverktyg
HerrGickhan
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666 
För att underlätta för dom klentrogna så citerar vi...

"Allmän åklagare väckte vid Jönköpings TR åtal mot P-Å.R. för vårdslöshet i trafik enligt följande gärningsbeskrivning: P-Å.R. förde d 27 sept 1989 personbil med tillkopplad husvagn på länsväg 842 i Barnarp, Jönköpings kommun. Vid färd in på Lovsjövägen, där väjningsplikt föreligger, var P-Å.R. ovarsam genom att ej lämna företräde åt en denna väg norrifrån kommande personbil, därvid bilarna sammanstötte."

För att underlätta för de lättrogna: ...där väjningsplikt föreligger, var P-Å.R. ovarsam genom att ej lämna företräde...

Det således väjningsplikt som är den trafikjuridiska termen och lämna företräde är den vardagliga beskrivningen.

Den trafikjuridiska beteckningen återfinns i listan över böter för trafikförseelser. Där framgår klart att "lämna företräde" inte existerar som term. Gruppen som omfattar dessa moment rubriceras Ej respekterat rödljus, stopp- eller väjningsplikt. Punkterna är:

Ej iakttagit väjningsplikt med motorfordon (ej moped klass II) 2 000 kr
Ej iakttagit väjningsplikt med cykel, moped klass II eller hästfordon1 000 kr

Enda gången man ska vara helt ärlig är när man ljuger.

Vart du än går, när det än sker och vem du än möter, ring BO!. Han svarar inte.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-02-21 kl. 01:17.

Makkanxd
Medlem
Folk som blinkar vänster i rondeller. Jävla pack

HerrGickhan
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkanxd 

För att inte tala om folk som gör det i cirkulationsplatser.

Enda gången man ska vara helt ärlig är när man ljuger.

Vart du än går, när det än sker och vem du än möter, ring BO!. Han svarar inte.

Provocative2.0
Avstängd
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin 
Det tror jag, för bussen ska lämna väjningsplikt egentligen pga byte av fil.
Gäller endast 50 och under.

Det är möjligt att reglerna har ändrats dock.

Du är alltid så tvärsäker i dina uttalanden, irriterande värre, samma med rondellerna.
Det finns ALLTID undantag.

Får väl googla upp något fall när jag orkar, det har garanterat hänt i Stockholm nån gång att en bilist kört in i en buss och fällts i domstol.
Se där. På vägar som är 50km/h eller under.
Med andra ord så har de bara företräde på vissa vägar o inte som du först påstod.
Med andra ord så är du nu ännu mer irriterad då du i detta exempel gav mig helt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin 
Bussar i linjetrafik har också företräde när de ska ut från hållplats tex.
Är det inte så att du menar att det är irriterande när du påstår felaktigheter som jag motsätter mig? I så fall kan du lätt lösa det genom att sluta ha fel.
Senast redigerad av Provocative2.0 2015-02-21 kl. 01:41.

Moltas666
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0 
Se där. På vägar som är 50km/h eller under.
Med andra ord så har de bara företräde på vissa vägar o inte som du först påstod.
Med andra ord så är du nu ännu mer irriterad då du i detta exempel gav mig helt rätt.
Är det inte så att du menar att det är irriterande när du påstår felaktigheter som jag motsätter mig? I så fall kan du lätt lösa det genom att sluta ha fel.

Begreppet "företräde" finns inte rent trafikjuridiskt om vi utgår från lagstiftningen. Det finns alltså ingen som egentligen har företräde.

Utgångspunkten kan variera rent definitionsmässigt men en av de vanligaste utgångspunkterna är begreppet "väjningsplikt". Begreppet "väjningsplikt" har, precis som varningsskylten för väjningsplikt, två sidor.

- Den ena sidan beskriver att väjningsplikten innebär att annan trafik har väjningsplikt mot korsande trafik.

- Den andra sidan beskriver på vilket sätt man skall iaktta väjningsplikten - nämligen genom att lämna företräde.

Ingenstans (nåja, det existerar några undantag) talar trafiklagstiftningen om att någon har RÄTT till någonting.

Både väjningsplikt och lämna företräde har med andra ord ett trafikjuridiskt innehåll som dock inte ligger på den nivån att uttrycken måste definieras (till skillnad från en rad andra juridiska uttryck).

Väjningslikt som uttryck förekommer knappast speciellt frekvent utanför trafiklagstiftningen. Samma sak gäller sannolikt även lämna företräde.

Uttrycket företräde har dock delvis lite andra betydelser. Ges företräde är ett uttryck som förekommer ofta inom t ex EU-lagstiftningen, tolkningsföreträde kan ha en arbetsrättslig betydelse rent juridiskt.

"Jag har en ganska enkel smak, jag är alltid nöjd med det bästa - Oscar Wilde" ~ AS Roma

"SM-Guld till Malmö FF 2015" ~ "Hjärtat är blått - Malmö FF" ~ "Francesco Totti är Gud"

FarbrorKrut
Medlem
FarbrorKruts avatar
Något av det mest irriterande måste nog vara de som totalt saknar respekt för sina medtrafikanter. Aldrig tidigare upplevt någon i trafiken som varit så märkbart påverkad av att pilla med mobilen som idag. Starkt varierande hastighet (plusminus 50), starka inbromsningar utan någon som helst anledning (tom väg) och höll sig inte kvar i rätt fil utan vajade ut hela tiden.

Jag låg bakom honom ett bra tag men när han låg betydligt under hastigheten (100km/h-väg) så kunde jag inte hålla mig från att köra om. Såg då att han inte ens hade ögonen på vägen utan hade ögonen som limmade på mobilen, som han hade i höjd med växelspaken ... Har man en sån förkärlek till sin mobil så ska man ta tåget, idioter bakom ratt är ingen bra kombination.

Rassa
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut 
Något av det mest irriterande måste nog vara de som totalt saknar respekt för sina medtrafikanter. Aldrig tidigare upplevt någon i trafiken som varit så märkbart påverkad av att pilla med mobilen som idag. Starkt varierande hastighet (plusminus 50), starka inbromsningar utan någon som helst anledning (tom väg) och höll sig inte kvar i rätt fil utan vajade ut hela tiden.

Jag låg bakom honom ett bra tag men när han låg betydligt under hastigheten (100km/h-väg) så kunde jag inte hålla mig från att köra om. Såg då att han inte ens hade ögonen på vägen utan hade ögonen som limmade på mobilen, som han hade i höjd med växelspaken ... Har man en sån förkärlek till sin mobil så ska man ta tåget, idioter bakom ratt är ingen bra kombination.

Stör mig som fan på detta också. Det är dessutom inte bara störande utan rent trafikfarligt. Även folk som pratar i telefon medan dom kör kan vara farliga. Låg bakom en sådan för en vecka sen, på 50-väg i stan. Han bromsade plötligt hårt, och skulle svänga vänster in på en parkeringsplats, givetvis utan att använda blinkers. I sista stund ser han att det är infart förbjuden, då fortsätter han 100 meter i fel körbana, mot trafiken och svänger in på nästa infart. Ingen blinkers nu heller. För att sedan snyggt avsluta sina idiotmanövrar genom att stanna bilen tvärs över två P-rutor, fullt fokuserad på sitt telefonsamtal.

FarbrorKrut
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa 

Stör mig som fan på detta också. Det är dessutom inte bara störande utan rent trafikfarligt. Även folk som pratar i telefon medan dom kör kan vara farliga. Låg bakom en sådan för en vecka sen, på 50-väg i stan. Han bromsade plötligt hårt, och skulle svänga vänster in på en parkeringsplats, givetvis utan att använda blinkers. I sista stund ser han att det är infart förbjuden, då fortsätter han 100 meter i fel körbana, mot trafiken och svänger in på nästa infart. Ingen blinkers nu heller. För att sedan snyggt avsluta sina idiotmanövrar genom att stanna bilen tvärs över två P-rutor, fullt fokuserad på sitt telefonsamtal.
Oj fan, jag upplever att de flesta som endast pratar i telefon kör hyfsat bra, men vissa bör nog lägga undan mobilen helt. Efter att jag skrev mitt förra inlägg så satte jag mig i bilen igen, även denna gången så var det en distraherad förare framför mig. Någon decimeter till åt vänster så hade han knuffat in en omkörande i mitträcket och jag hade suttit på 1a parkett till att bevittna olyckan. Förvånansvärt mycket dåliga förare på vägarna idag ...

Malingin
Medlem
Malingins avatar
Har skrivit det förut men telefonpratande eller skriver sms, det tål verkligen att upprepas.

Folk som bara byter fil trots att man kommer med högre hastighet.

Amanite
Medlem
Amanites avatar
Listan kan göras hur lång som helst.
Men rövhål som kör ut framför en på huvudled så att dom hamnar ivägen (och sedan inte gasar på) är en sorts idioter.
Folk som smäller upp dörrar i ens bil på parkeringar är en annan sort.
Men värst av allt är nog de horungar som inte håller till höger då man vill köra om. Vill du köra sakta eller lagligt, fine by me. Men släpp då för i helvete fram dom som inte vill det också!

Citat:
Ursprungligen postat av Makkanxd 

Förklara tack.
Senast redigerad av Amanite Idag kl. 01:51.

Svara på ämne
Svara Topp Dela