Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 00:42
  #7177
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pressaboggien
Hur orkar ni? Snus är ju det bästa som finns i hela världen.

Jag slutade en gång, höll upp i nästan 2 år. Sämsta jag har gjort i hela mitt liv tror jag.
Ja man prioriterar olika. Jag och sambon sen 4 år har gjort slut så sitter här ensam i den stora lgh med hyra, räkningar osv upp över öronen, behöver varenda krona just och då är en smart väg att gå att sluta med snusen.
Är även på g att flytta till Norge ett tag och jobba innan en eventuell långresa i Asien i sex månader. Då jag vet att det både kommer bli dyrare och mer komplicerat att snusa då kan jag lika väl sluta nu, speciellt nu när jag behöver pengarna. Bestämde mig i förrgår för att sluta när dosan tog slut.

MVH
Citera
2015-02-27, 00:54
  #7178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsministern
På slutet så kedjesnusade jag vit portion som torkade ut min mun och irriterade mitt tandkött. Jag orkade inte med budgetsnus och började t.om. bli äcklad av Rapé och Ettan. Dagens första 2-3 snusar var alltid goda, men jag kunde inte kontrollera mig själv och bytte prilla varje kvart. Det hade kanske varit trevligt att snusa om jag kunde hålla mig till en prilla varje morgon och en på kvällen, men det kändes mycket lättare att bara sluta.



Jag har inte känt av några positiva effekter av snus på flera år. Inte ens när jag började igen efter ett långt uppehåll. Det kan vara gott ibland, men är inte värt konstnaderna. Jag räknar med att kunna spara omkring 1500-2000 kr per månad genom att sluta snusa. Det finns mycket som är roligare än snus som man kan få för den summan.

Sen har jag snusat i över 10 år. Jag får ont i magen när jag snusar mycket, stickande känslor, och jag är orolig för hur snuset kan påverka min hälsa om jag fortsätter i flera decennier till. Jag kan lika gärna sluta redan nu.

En annan sak som jag blev medveten om under mitt uppehåll var hur starkt snus luktar för en icke-snusare. Om någon öppnar en dosa i en bil eller annat stängt utrymme känns det som att få blött gräs och tobak uppkört i näsan. Jag gillar lukten, men jag kan förstå att många säkert finner den motbjudande.
Klassiskt "jag vill snusa men jag får inte för-prat". Du vet innerst inne att du vill. Är det frugan som övertalat dig?
Citera
2015-02-27, 00:56
  #7179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Ja man prioriterar olika. Jag och sambon sen 4 år har gjort slut så sitter här ensam i den stora lgh med hyra, räkningar osv upp över öronen, behöver varenda krona just och då är en smart väg att gå att sluta med snusen.
Är även på g att flytta till Norge ett tag och jobba innan en eventuell långresa i Asien i sex månader. Då jag vet att det både kommer bli dyrare och mer komplicerat att snusa då kan jag lika väl sluta nu, speciellt nu när jag behöver pengarna. Bestämde mig i förrgår för att sluta när dosan tog slut.

MVH
Jag respekterar ditt val. Det lät bra mycket bättre än han ovanför dig.

Men jag måste ändå fråga, hur kan du av ekonomiska skäl välja bort snus? Ingen kan ju idag 2015 påstå att snus är särskilt dyrt. Det kostar 200kr rullen för ett helt ok snus och det räcker bra länge.
Citera
2015-02-27, 01:02
  #7180
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pressaboggien
Jag respekterar ditt val. Det lät bra mycket bättre än han ovanför dig.

Men jag måste ändå fråga, hur kan du av ekonomiska skäl välja bort snus? Ingen kan ju idag 2015 påstå att snus är särskilt dyrt. Det kostar 200kr rullen för ett helt ok snus och det räcker bra länge.
Jag är ingen rik människa men har alltid föredragit lite lyxigare snus, tycker inte om budgetalternativen som finns och ska man snusa kan man lika väl göra det ordentligt.

Jag kommer spara ca 1000:- i månaden, vilket är väldigt mycket pengar för mig just nu. Kommer samtidigt vara skönt att inte ha ett beroende, inte behöva planera inköp av snus, kolla kvällsöppna butiker osv.

Mvh
Citera
2015-02-27, 01:05
  #7181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pressaboggien
Klassiskt "jag vill snusa men jag får inte för-prat". Du vet innerst inne att du vill. Är det frugan som övertalat dig?

Jag försöker inte övertyga mig själv eller någon annan. Du frågade hur vi orkar och jag svarade. Fast jag är beredd på att jag kommer få en hel del kommentarer från snusande bekanta framöver. Att sluta snusa är nästan lika provocerande som att bli vegetarian i vissas ögon.

Därför har jag inte sagt att jag har slutat till någon. Det är mycket ballare att kunna säga "Jag slutade för några månader sen, var ingen big deal" när det kommer på tal någon gång i framtiden än att säga att man håller på att sluta just nu.
Citera
2015-02-27, 22:48
  #7182
Medlem
Spider-Girls avatar
Noterar att det ständigt ramlar in "varför slutar ni snusa, det är ju så jäkla gött"-inlägg här i tråden...Well, den har snart funnits i elva år, den har över 7000 inlägg, och över 600.000 visningar....säger inte det nånstans att snusare nånstans går med en malande tanke om att det kanske inte är så himla härligt ändå, och en längtan om att bli fria?
Jag brukade också glorifiera min prilla in absurdum, men det finns få saker jag är så genuint nöjd med som att jag la av.
Citera
2015-02-28, 08:09
  #7183
Medlem
Just så är det! Har i 30 år glorifierat snuset..vad som helst men aldrig att jag skulle sluta snusa! Aldrig! Varför skulle jag...? Ja, så tänkte jag..min bästa vän i ur och skur, hur skulle jag kunna leva utan? Men tanken på att sluta har växt de senaste åren. Snusat de starkaste sorterna men kickarna har uteblivit...bara abstinens hela tiden..så varför snusa? Tänkte jag och har det senaste året nog "slutat" minst 5 gånger..som längst 12 dagar..nu senast jag började snusa igen så..upptäckte jag äntligen att snuset verkligen inte gav ett jävla skit. Bara min sjuka hjärna som är felinställd..så då blev jag helt övertygad om att fixa det. Nu är jag uppe i 9 dagar och som det känns nu har det aldrig gjort tidigare. Så sjukt jävla bra. Så om det är värt att sluta? Ja definitivt...men man måste vilja det. Annars går det inte...fråga mig..

Stolt nikotinfri fd snusare
Citera
2015-02-28, 12:31
  #7184
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mic99
Just så är det! Har i 30 år glorifierat snuset..vad som helst men aldrig att jag skulle sluta snusa! Aldrig! Varför skulle jag...? Ja, så tänkte jag..min bästa vän i ur och skur, hur skulle jag kunna leva utan? Men tanken på att sluta har växt de senaste åren. Snusat de starkaste sorterna men kickarna har uteblivit...bara abstinens hela tiden..så varför snusa? Tänkte jag och har det senaste året nog "slutat" minst 5 gånger..som längst 12 dagar..nu senast jag började snusa igen så..upptäckte jag äntligen att snuset verkligen inte gav ett jävla skit. Bara min sjuka hjärna som är felinställd..så då blev jag helt övertygad om att fixa det. Nu är jag uppe i 9 dagar och som det känns nu har det aldrig gjort tidigare. Så sjukt jävla bra. Så om det är värt att sluta? Ja definitivt...men man måste vilja det. Annars går det inte...fråga mig..

Stolt nikotinfri fd snusare

Grymt att du redan ser dig själv som FÖRE DETTA snusare, love it!
Citera
2015-02-28, 12:36
  #7185
Medlem
Bloodbounds avatar
Är inne på första dagen utan snus nu, har kört en successiv nedtrappning de senaste veckorna och har legat på 4-5 portionssnus per dag. Har även köpt nikotinplåster men inte börjat med dem ännu.

Det här är nog tredje gången jag slutar tror jag, men den här gången har jag mer motivation och ser faktiskt fram emot att bli fri från nikotinets bojor. Choklad och jordnötter är ett bra substitut har jag upptäckt.
Citera
2015-03-01, 23:51
  #7186
Medlem
När klockan slår midnatt så lägger jag av med nikotin i alla dess former. Jag rökte min sista cigg för en halvtimme sedan. Bättre avslut går knappast att få; riktigt blåsigt skitväder ute, och ciggen smakade riktigt illa. Fick till och med kväljningar mot slutet. När jag tog det sista blosset fylldes jag av en lyckokänsla och fick rysningar av tanken på att aldrig mer behöva röka. Det hade jag verkligen inte förväntat mig.

Sitter nu här och suger på min sista snus. Som avslutande ritual ska jag spola ner de resterande fem dosorna General Lös som jag har kvar.

Citera
2015-03-02, 00:12
  #7187
Medlem
pigginattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugnissen
När klockan slår midnatt så lägger jag av med nikotin i alla dess former. Jag rökte min sista cigg för en halvtimme sedan. Bättre avslut går knappast att få; riktigt blåsigt skitväder ute, och ciggen smakade riktigt illa. Fick till och med kväljningar mot slutet. När jag tog det sista blosset fylldes jag av en lyckokänsla och fick rysningar av tanken på att aldrig mer behöva röka. Det hade jag verkligen inte förväntat mig.

Sitter nu här och suger på min sista snus. Som avslutande ritual ska jag spola ner de resterande fem dosorna General Lös som jag har kvar.


Bra där, och lycka till!!

Förbered dig för en tuff tid framöver.
Jag är fri från nikotin (& sömn) i över en vecka nu, har snittat 2 timmars sömn/dygn.
Vet ärligt talat inte längre om jag mår dåligt p.g.a nikotinbrist eller sömnbrist.

Nu känns det iaf som att jag kommer kunna sova en längre tid, är jue så trött!! Hoppas, hoppas..

Kan inte påstå att jag saknar en prilla, en cigg skulle däremot smaka väldigt bra Har jag fått för mig.
Men nej jag ska klara mig utan substitut, förutom kaffe och godis då. Det är dyrt med allt godis men får hoppas att det bara är tillfälligt!

Sov gott
//tröttinatten
Citera
2015-03-02, 05:21
  #7188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pigginatten
Bra där, och lycka till!!

Förbered dig för en tuff tid framöver.
Jag är fri från nikotin (& sömn) i över en vecka nu, har snittat 2 timmars sömn/dygn.
Vet ärligt talat inte längre om jag mår dåligt p.g.a nikotinbrist eller sömnbrist.
Det är ju svårt att veta, men jag tror inte jag kommer drabbas av sömnproblem. (Säger jag, ironiskt nog, efter att ha vaknat mitt i natten utan att kunna somna om. ) I alla fall hoppas jag det, för jag vet hur det är att inte kunna sova ordentligt under långa perioder.

Kämpa på! Du har ju rätt inställning så det ska nog gå bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback