• 1
  • 2
2015-02-25, 13:59
Medlem
Zeke Wargs avatar
Hej!

Jag har nyligen fått hjälp med att installera en SSD-disk (C). På sista tiden har datorn blivit allt slöare, särskilt vid uppstarten. När jag kollar C-diskens olika mappar och räknar samman mängden data så får jag det till ca 35 GB (varav Windows upptar 24,1 GB). Disken är på 111 GB, men endast 9,45 GB finns ledigt, så den liggande stapeln är röd.

Fråga: Jag tycker (i min amatöristiska okunnighet) att det borde finnas cirka minst 75 GB kvar? Kan någon förklara denna egendomlighet för mig, så vore jag fetaktigt tacksam.

MVH
Zeke

Citera
2015-02-25, 14:06
Medlem
Han som hjälpte dig har troligen partitionerat upp disken så att C: bara är en del av disken.

Klicka på start och skriv "Disk Management" i sökrutan så får du upp information om dina diskar.
Citera
2015-02-25, 14:12
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det finns dolda filer och systemfiler som inte visas i utforskaren och därmed kan man inte göra som du gjort, då den endast räknar med det du kan se i utforskaren (och därmed missar dolda filer)

Vad visas om du i utforskaren högerklickar på C: och väljer: Egenskaper?
Skiljer det sig mot det du tidigare sett?
Citera
2015-02-25, 14:18
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det finns dolda filer och systemfiler som inte visas i utforskaren och därmed kan man inte göra som du gjort, då den endast räknar med det du kan se i utforskaren (och därmed missar dolda filer)

Vad visas om du i utforskaren högerklickar på C: och väljer: Egenskaper?
Skiljer det sig mot det du tidigare sett?

Tack för svaret. Det står då: Använt utrymme 102 GB, ledigt utrymme 9,44 GB.
Citera
2015-02-25, 14:19
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Han som hjälpte dig har troligen partitionerat upp disken så att C: bara är en del av disken.

Klicka på start och skriv "Disk Management" i sökrutan så får du upp information om dina diskar.

Hej, tack för svaret. Testade detta men fick inte fram någon info om diskarna.
Citera
2015-02-25, 14:42
Medlem
Sådär blev det för mig en gång när jag använde photoshop.. Jag exporterade en bild och tydligen gjorde det så att hårddisken "låtsades" vara full.. Kommer dock inte ihåg hur jag löste det.
Citera
2015-02-25, 15:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Hej, tack för svaret. Testade detta men fick inte fram någon info om diskarna.

Detta program ger dig en bra översikt.

http://www.jam-software.de/treesize_free/

Men, en 120GB disk är (i mitt tycke) för liten för ett modernt windowssystem. Troligen är det SxS som äter utrymme.
Citera
2015-02-25, 15:27
Medlem
Minska utrymmet som tillåts för systemåterställning, står normalt på 50%.
Citera
2015-02-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det där funkade bra för mig.
Citera
2015-02-25, 16:17
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Detta program ger dig en bra översikt.

http://www.jam-software.de/treesize_free/

Men, en 120GB disk är (i mitt tycke) för liten för ett modernt windowssystem. Troligen är det SxS som äter utrymme.

Tack! Kunde med detta program se att System Volume Information upptar hela 53,8 GB, vilket ju förklarar varför det finns så lite utrymme kvar.

Som den idiot jag är undrar jag om man kan flytta System Volume Information till en annan hårddisk. Det finns utrymme på en annan hårddisk som finns i burken.
Citera
2015-02-25, 16:21
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:

Hallå där! Vad innebär detta för min SSD-disk? Hur går jag tillväga? Var gärna tydlig när du förklarar, jag är - som sagt - novis när det gäller detta (för att inte säga idiot).

Tack igen!
Citera
2015-02-25, 16:30
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:

Hej igen! Var minskar man utrymmet som tillåts för systemåterställning? Och till vilken procentnivå ska man minska det till?

Mvh
Zeke
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här