Citat:
Ursprungligen postat av
Louie
Jag instämmer i det du skriver. Bostadsfrågan är ett systemfel i Sverige just nu.
Jag ställer mig även i skaran som tycker att vi har en börs- och bostadsbubbla just nu.
Problemet är att det är omöjligt att säga när den ska spricka, desto svårare blir det när politikerna med jämna mellanrum eldar på bubblan med låga räntor o s v.
Sen tror jag att i Sverige så har man en överdriven statusfixering kring boende och allt vad det innebär. Media har också eldat på det här med alla inredningsprogram o s v.
Sen har svenska folket en märklig inställning till lån, även om politikerna och samhällsklimatet eldat på detta, så har man ju tills sist ett eget ansvar att ifrågasätta trenden att låna hur mycket som helst.
Klimatet gör ju sitt att man måste vistas rätt mkt inomhus, men det blir konstigt när priserna i Stockholm överstiger priserna i ett antal metropoler världen över.
Jag haft tyska och japanska besökare i Sverige och de har reagerat på två saker vad gäller bostäder, att svenskarna har så fina hem, samt varför de tar så vansinnigt höga lån till dessa....
Det finns ju billigt boende också dock.
Det är ju på attraktiva platser det är dyrt.
Jag tittar rätt mycket på brittiska program där de grejar med hus och emellanåt är det ju någon där som köper treglasfönster från Sverige och det brukar ju ta en jävla tid och är antagligen dyrt men det är ju inte det normala där. Men det är det ju här. Och isolering, materialval o.s.v. är ju kanske mer exklusiva som du säger.
Talar vi städerna så är det ju trots allt så att Sverige trots allt fortfarande ligger bland toppen vad gäller BNP / capita, med höga skatter (vilket rimligtvis trycker upp prisnivån ytterligare) och mer jämna löner än säg i USA vilket kanske gör att det ligger närmare "var mans möjlighet" att ha råd med dyrt boende. Det är ju inte gratis i Oslo heller.
Å andra sidan kanske det är billigare i Berlin?
Appropå lån så är det ju så att folk trots allt tycker att det är viktigt att ha någonstans att bo.. Så det är väl bekymret.
Det mer idiotiska är ju varför vi anser att folk som inte har någon egen inkomst skall ha likvärdiga bostäder.
https://www.youtube.com/watch?v=2IDBxPLp3i0
Min pappa växte upp med sina två bröder i ett och samma rum.
Min mamma växte upp med två syskon i ett rum och kök till en början och är född i hemmet.
Var man på sin höjd getfarmare och bodde i ett hus av pinnar och lera/bajs / trångt / whatever så behöver man väl kanske inte få en nyrenoverad lägenhet på 150 kvm i storstan betald av någon annan.
Sen kan man väl tycka vad man vill om ghetton o.s.v. men.
Har man inga pengar får man väl anpassa sig efter det och leva med lägre standard och mindre o.s.v.
Knasig attityd att man skall ha rätt till allt ifrån någon annan. "Allt åt alla."
Dagis i baracker och sjuka och döda i korridorer är ju visst en grej så varför kan inte fattiga leva i ett sämre hus eller att barnen får dela rum?