2015-02-20, 23:26
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
hur ska man tolka situationen när det går så sjukt snabbt upp, snabbare ner, och sen ännu snabbare upp igen, under samma dag?

Optionslösen den 20:e på fredag..? Testar nerverna på de som ligger i fel positioner och vill fresta dem att gå ur och utlösa stopplossorder?
Citera
2015-02-20, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Bästa jag läst på länge! Mot nya höjder på börsen imorgon mina vänner! Cashing!
och det stämde, trots att det luktar ironi om ditt inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du har helt rätt. Samtidigt är det oroande att Börsen lever sitt eget liv. Vet inte om någon minns det, men ursprungligen var ett bolags aktievärden en spegling av väntade framtida vinster. (Om Volvo fick en jätteorder från Kina steg kursen på Volvoaktier, om Norsk Hydro hittad en ny källa steg den kursen).
Men så är det inte längre, aktiemarknaden liknar bostadsmarknaden i Stockholm. Om en lägenhet är värd 3 miljoner så kan jag köpa den för 4 miljoner, eftersom jag vet att jag kan sälja den vidare för 5 miljoner i morgon. Och den som köper den kan snart sälja den för 6 miljoner, osv osv.
Nåt är inte som det ska med Stockholmsbörsen, men hur det kommer att gå i framtiden vet ingen. Det kan fortsätta upp flera år, och det kan vända i morgon.
Visst är det oroande, börsen styrs ju tyvärr av just detta bakom oro nämligen "känslor". Känslor är just det som gör börsen så svårhandlad. Man får väl lita på magkänslan? (höhö..)
Det du nämner kring Volvo är till viss del fortfarande applicerbart, förväntan är alltid något som kan få en kurs att bära eller brista.

Gällande bostadsmarknaden tycker jag det är srkämmande hur mycket kapital vi idag låser in i fastigheter.
Vi har barnfamiljer med lån över öronen och sparande till detta som börjar vid födsel.
Varför är svenskar så naiva här, trots att vårt land i övrigt blir mindre och mindre attraktivt.. någon som sitter inne på en bra teori?
Citera
2015-02-20, 23:44
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano

Visst är det oroande, börsen styrs ju tyvärr av just detta bakom oro nämligen "känslor". Känslor är just det som gör börsen så svårhandlad. Man får väl lita på magkänslan? (höhö..)
Det du nämner kring Volvo är till viss del fortfarande applicerbart, förväntan är alltid något som kan få en kurs att bära eller brista.

Gällande bostadsmarknaden tycker jag det är srkämmande hur mycket kapital vi idag låser in i fastigheter.
Vi har barnfamiljer med lån över öronen och sparande till detta som börjar vid födsel.
Varför är svenskar så naiva här, trots att vårt land i övrigt blir mindre och mindre attraktivt.. någon som sitter inne på en bra teori?

På vilket sätt blir vårt land mindre attraktivt? Personligen tycker jag det går ganska bra för Sverige trotts andras elände. Blir dock svårare med tiden då vi är beroende av export men jag tycker det känns dumt att säga att vi inte längre är attraktiva.
Citera
2015-02-21, 10:23
Medlem
Benziinas avatar
Citat:

+1

Tycker inte man ska stoppa alla pengar i boendet. Boendet bara kostar.
Citera
2015-02-21, 12:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Sverige är lite speciellt i många avseenden. Stockholmsbörsen har gått bäst i hela Europa de senaste decennierna, lägenhetspriserna i våra storstäder hör till de högsta i Europa, svenskarna äger mest fonder och aktier bland Europas folk, vi kör de största och dyraste bilarna och motorcyklarna. Vi är oerhört fixerade vid boendestandard och lägger stora pengar på inredning och möblering.
Har vi det bättre än alla andra, och i så fall varför?
Citera
2015-02-21, 13:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
De som bygger gick ju ut och sade att de 250 000 nya bostäder våra politiker vill ha för att få plats med det ständiga inflödet av invandrare (just det sade de inte) skulle kosta 700 miljarder.

Men "vi har ju har råd."

Får väl dock lägga det på de övriga invandringskostnaderna i närtid.

Ett annat alternativ vore ju att aldrig bygga dem och stoppa invandringen. Vinst! Vinst! Vinst!
Citera
2015-02-21, 14:00
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Du menar sämre?

Sverige är väl fortfarande ett av de bästa länderna att leva i får man anta.
Citera
2015-02-21, 14:37
Medlem
Citat:
Sverige är lite speciellt i många avseenden. Stockholmsbörsen har gått bäst i hela Europa de senaste decennierna, lägenhetspriserna i våra storstäder hör till de högsta i Europa, svenskarna äger mest fonder och aktier bland Europas folk, vi kör de största och dyraste bilarna och motorcyklarna. Vi är oerhört fixerade vid boendestandard och lägger stora pengar på inredning och möblering.

Jag instämmer i det du skriver. Bostadsfrågan är ett systemfel i Sverige just nu.
Jag ställer mig även i skaran som tycker att vi har en börs- och bostadsbubbla just nu.
Problemet är att det är omöjligt att säga när den ska spricka, desto svårare blir det när politikerna med jämna mellanrum eldar på bubblan med låga räntor o s v.

Sen tror jag att i Sverige så har man en överdriven statusfixering kring boende och allt vad det innebär. Media har också eldat på det här med alla inredningsprogram o s v.
Sen har svenska folket en märklig inställning till lån, även om politikerna och samhällsklimatet eldat på detta, så har man ju tills sist ett eget ansvar att ifrågasätta trenden att låna hur mycket som helst.
Klimatet gör ju sitt att man måste vistas rätt mkt inomhus, men det blir konstigt när priserna i Stockholm överstiger priserna i ett antal metropoler världen över.

Jag haft tyska och japanska besökare i Sverige och de har reagerat på två saker vad gäller bostäder, att svenskarna har så fina hem, samt varför de tar så vansinnigt höga lån till dessa....
Citera
2015-02-21, 15:39
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Jag instämmer i det du skriver. Bostadsfrågan är ett systemfel i Sverige just nu.
Jag ställer mig även i skaran som tycker att vi har en börs- och bostadsbubbla just nu.
Problemet är att det är omöjligt att säga när den ska spricka, desto svårare blir det när politikerna med jämna mellanrum eldar på bubblan med låga räntor o s v.

Sen tror jag att i Sverige så har man en överdriven statusfixering kring boende och allt vad det innebär. Media har också eldat på det här med alla inredningsprogram o s v.
Sen har svenska folket en märklig inställning till lån, även om politikerna och samhällsklimatet eldat på detta, så har man ju tills sist ett eget ansvar att ifrågasätta trenden att låna hur mycket som helst.
Klimatet gör ju sitt att man måste vistas rätt mkt inomhus, men det blir konstigt när priserna i Stockholm överstiger priserna i ett antal metropoler världen över.

Jag haft tyska och japanska besökare i Sverige och de har reagerat på två saker vad gäller bostäder, att svenskarna har så fina hem, samt varför de tar så vansinnigt höga lån till dessa....
Det finns ju billigt boende också dock.
Det är ju på attraktiva platser det är dyrt.

Jag tittar rätt mycket på brittiska program där de grejar med hus och emellanåt är det ju någon där som köper treglasfönster från Sverige och det brukar ju ta en jävla tid och är antagligen dyrt men det är ju inte det normala där. Men det är det ju här. Och isolering, materialval o.s.v. är ju kanske mer exklusiva som du säger.

Talar vi städerna så är det ju trots allt så att Sverige trots allt fortfarande ligger bland toppen vad gäller BNP / capita, med höga skatter (vilket rimligtvis trycker upp prisnivån ytterligare) och mer jämna löner än säg i USA vilket kanske gör att det ligger närmare "var mans möjlighet" att ha råd med dyrt boende. Det är ju inte gratis i Oslo heller.

Å andra sidan kanske det är billigare i Berlin?

Appropå lån så är det ju så att folk trots allt tycker att det är viktigt att ha någonstans att bo.. Så det är väl bekymret.

Det mer idiotiska är ju varför vi anser att folk som inte har någon egen inkomst skall ha likvärdiga bostäder.

https://www.youtube.com/watch?v=2IDBxPLp3i0

Min pappa växte upp med sina två bröder i ett och samma rum.
Min mamma växte upp med två syskon i ett rum och kök till en början och är född i hemmet.

Var man på sin höjd getfarmare och bodde i ett hus av pinnar och lera/bajs / trångt / whatever så behöver man väl kanske inte få en nyrenoverad lägenhet på 150 kvm i storstan betald av någon annan.

Sen kan man väl tycka vad man vill om ghetton o.s.v. men.

Har man inga pengar får man väl anpassa sig efter det och leva med lägre standard och mindre o.s.v.
Knasig attityd att man skall ha rätt till allt ifrån någon annan. "Allt åt alla."

Dagis i baracker och sjuka och döda i korridorer är ju visst en grej så varför kan inte fattiga leva i ett sämre hus eller att barnen får dela rum?
Citera
2015-02-21, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
På vilket sätt blir vårt land mindre attraktivt? Personligen tycker jag det går ganska bra för Sverige trotts andras elände. Blir dock svårare med tiden då vi är beroende av export men jag tycker det känns dumt att säga att vi inte längre är attraktiva.
Tänker främst på den skenade arbetslösheten, den bristande kvalitéen i sjukvården och våra resultat i globala skolundersökningar de senaste åren (där vi i samtliga punkter gått från varit topp i världen till medelmåtta). Vi blir alltså sämre på alla dessa områden samtidigt som vi bara pumpar mer och mer pengar in i hjulet.
För att späda på situationen har vi en sämre finanspolitik att vänta, med den bruna soppan vi valt att kalla regering.
Citat:
Vi lägger pengarna på boendet, andra lägger pengarna på annat. Vi Svenskar är defakto inget vidare på att lyxkonsumera, som många andra länders folk gör vid rikedom. Vi Svenskar trycker istället in det i våra fastigheter eller stora engångsposter som bilar istället.
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
De som bygger gick ju ut och sade att de 250 000 nya bostäder våra politiker vill ha för att få plats med det ständiga inflödet av invandrare (just det sade de inte) skulle kosta 700 miljarder.

Men "vi har ju har råd."

Får väl dock lägga det på de övriga invandringskostnaderna i närtid.

Ett annat alternativ vore ju att aldrig bygga dem och stoppa invandringen. Vinst! Vinst! Vinst!
Du är något på spåret.. kanske inte så radikalt som att stoppa invandringen (det är ju rasistiskt!) men att begränsa den och till exempel få våra grannländer i EU att följa genevekonvetionen.

Sverige ska inte behöva vara världens nyktra pappa.
Vi bör också göra en större insats kring vår intregrationspolitik, det är ju mycket där skon klämmer.
Detta tillsammans med en liten finanspolitisk "massage" för att sätta fart på bostadsbyggandet skulle lösa mycket med lite.
Citera
2015-02-21, 20:13
Medlem
Wildsomes avatar
När "vad händer med börsen" blir en diskussion om invandringspolitik så vet man att för många puckon börjat investera, då är det dags att dra sig ur och invänta kraschen.
Citera
2015-02-21, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
När "vad händer med börsen" blir en diskussion om invandringspolitik så vet man att för många puckon börjat investera, då är det dags att dra sig ur och invänta kraschen.
Nja, osäker på var du läser.. men debatten är snarare politikens inverkan på börsens votalitet.

Man behöver knappast vara ett geni för att förstå att politik är en vital del av marknadsekonomin.
Sen att du väljer att lyfta ut invandringen är bara trist, och då är det snarare du som bidrar till en off topic diskussion mer än andra.

Seså, får vi höra vad du mer har för några vettiga argument kring denna "krasch"?
Mer än ditt sakliga: att högerextremas intåg på börsen kommer leda till en krasch.

Vilket mer känns som ett omoget påstående från en vänsterlutad student?
Senast redigerad av Helliano 2015-02-21 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in