37 753 besökare online
955 980 medlemmar • 49 886 458 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Livsstil Jakt, fiske och vildmark
Svara på ämne
Ämnesverktyg
astro220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RelicDeluxe 
Suck.

Försök att tänka lite positivt ibland min gode herre.

Lösningsfokuserat kallar man även det ibland.
Lösningen är ju jätte lätt-ta bort vargen.
Det går inte att skrämma den med lösa skott,hos oss var det flera blankbommar och den lämnade inte området på flera dagar.Flera har ju blivit jagade av hundar,där ska det bli intressant att se om dom skyr hundar senare.
Blanda inte ihop tex harjakt eller älgjakt med löshund med detta,för dom har bandat till vargen varit uppe.Vargen har alltså varit medveten om att det varit människor efter den.

Viktoraight
Medlem
http://www.vf.se/nyheter/torsby/bekr...n-inte-jaktbar

4,3 älgar per 1000 hektar i norra Värmland, det talas om att populationen inom Norra Ny jaktvårdskrets (70000ha totalt) är på väg att krasha.

Vargpolitiken fungerar tydligen...

RelicDeluxe
Medlem
RelicDeluxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoraight 
http://www.vf.se/nyheter/torsby/bekr...n-inte-jaktbar

4,3 älgar per 1000 hektar i norra Värmland, det talas om att populationen inom Norra Ny jaktvårdskrets (70000ha totalt) är på väg att krasha.

Vargpolitiken fungerar tydligen...

Verkar inte vara vargpolitiken som är problemet utan att man konstaterar att inte det är jaktbart men funderar ändå på att jaga.

Viltvård my ass.

Hur tänkte man här egentligen?

"Enligt honom måste en jaktbar stam ha ungefär sex individer per 1 000 hektar.

– Men vi kan inte bara säga att vi ska strunta i jakten heller. Det är många som har arrende och betalar dyrt för det och om de säger upp det är det inte säkert att de får tillbaka det om det blir jaktbart igen. Det är mycket som spelar in."

Viktoraight
Medlem
Citat:
Verkar inte vara vargpolitiken som är problemet utan att man konstaterar att inte det är jaktbart men funderar ändå på att jaga.

Viltvård my ass.

Hur tänkte man här egentligen?

"Enligt honom måste en jaktbar stam ha ungefär sex individer per 1 000 hektar.

– Men vi kan inte bara säga att vi ska strunta i jakten heller. Det är många som har arrende och betalar dyrt för det och om de säger upp det är det inte säkert att de får tillbaka det om det blir jaktbart igen. Det är mycket som spelar in."

Att älgstammen sjunkit så kraftigt måste ändå tillskrivas vargen.
Där jag jagar betalar vi ungefär 20000kr/år för ett jaktarrende på ca 100ha (går sedan ihop med omkringliggande markägare under älgjakten). Antar vi att priserna är desamma i Värmland, vilket de inte behöver vara, så pratar vi alltså om en summa på ca 13,5 miljoner. Att då prata om att avblåsa älgjakten talar enbart för hur allvarligt läget är.

RelicDeluxe
Medlem
RelicDeluxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoraight 
Att älgstammen sjunkit så kraftigt måste ändå tillskrivas vargen.
Där jag jagar betalar vi ungefär 20000kr/år för ett jaktarrende på ca 100ha (går sedan ihop med omkringliggande markägare under älgjakten). Antar vi att priserna är desamma i Värmland, vilket de inte behöver vara, så pratar vi alltså om en summa på ca 13,5 miljoner. Att då prata om att avblåsa älgjakten talar enbart för hur allvarligt läget är.

Jakt är inte en rättighet även om man ibland kan få det för sig. Att fundera på att jaga trots att man gott ut med att stammen inte är jaktbar är fortfarande det mest kontroversiella här. Inte hur mycket vilt som rovdjuren tar.

Fettsprutan
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Jakt är inte en rättighet även om man ibland kan få det för sig. Att fundera på att jaga trots att man gott ut med att stammen inte är jaktbar är fortfarande det mest kontroversiella här. Inte hur mycket vilt som rovdjuren tar.

Jo, det heter faktiskt Jakträtt.

Och vänd på frågan.

Skjut av älgstammen totalt, varför skall markägarna, som alltså har den juridiska jakträtten, föda en till undergång dömd älgstam på sin ägandes mark utan att få något tillbaka?

Börja älgjakten som vanligt andra måndagen i oktober, skjut allt som kommer. När snön har lagt sig i januari skjuter man varg på spårsnö, och ev kvarvarande älgar.

Sedan är vi tillbaka till hur det såg ut på 1830 -talet, nöjd?
...terrorister i vilket land som helst hade mördat en kär släkting tillika på fredsuppdrag av FN:s generalsekreterare, så skulle jag knappast med glädje ha förärat detta land med statsbesök. Allra helst om mördarna förblivit ostraffade, prisats av landets medborgare, vilka dessutom valt att rösta fram de ansvariga till landets politiska ledare.

RelicDeluxe
Medlem
RelicDeluxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan 
Jo, det heter faktiskt Jakträtt.

Och vänd på frågan.

Skjut av älgstammen totalt, varför skall markägarna, som alltså har den juridiska jakträtten, föda en till undergång dömd älgstam på sin ägandes mark utan att få något tillbaka?

Börja älgjakten som vanligt andra måndagen i oktober, skjut allt som kommer. När snön har lagt sig i januari skjuter man varg på spårsnö, och ev kvarvarande älgar.

Sedan är vi tillbaka till hur det såg ut på 1830 -talet, nöjd?

Jägare ska bedriva viltvård: Hur man än vrider på ordet viltvård så går det inte ihop med att jaga en svag älgstam.

Du är en arg och hatisk person, det är ok men jag tror att det grumlar ditt sinne ibland.

Vissa år så får man helt enkelt stå över jakten, vad är det för fel med det? Jägarna i värmland bekänner nu sin färg svart på vitt och vi kan bara konstatera att cash is king.

Fettsprutan
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Jägare ska bedriva viltvård: Hur man än vrider på ordet viltvård så går det inte ihop med att jaga en svag älgstam.

Du är en arg och hatisk person, det är ok men jag tror att det grumlar ditt sinne ibland.

Vissa år så får man helt enkelt stå över jakten, vad är det för fel med det? Jägarna i värmland bekänner nu sin färg svart på vitt och vi kan bara konstatera att cash is king.

Jo, det är precis så, cash is the king.

Men det är ditt problem inte mitt

I ett av dom älgskötselområden ja jagar i har vi stoppat älgjakten 14/15, men jag bor i andra änden av landet sett från Värmland och vi har annat o jaga.
Värmland har inget annat än älg, som alltså skall räcka till både jägare o varg. Det gör den inte, helt uppenbart.

Och då kommer vi in på cash.
Ett hektar skogsmark kostar i genomsnitt 60 000.- (Där ja bor kan du nog dubbla den siffran) den som äger mark (skog*) vill av naturliga skäl ha inkomster av marken, eller hur?
Om vi nu skall ha varg, som äter älg, som äter skog, så vill mark(skogs)ägaren ha lite kompensation för det, eller hur? Vem vill ge bort en gratis lunch liksom?
Mark(skogs)ägarens kompensation är att antingen jaga själv (o ta köttet) eller hyra ut jakträtten, ok?
Hålla uppe ett år? Jo visst, men vargarna ökar, även om ökningstakten minskat något iom årets jakt.(Med tanke på Diesel-Åsas uttalanden, så lär det nog dröja till nästa)
Nästa år äter vargarna upp dom sparade älgarna, och man får stoppa älgjakten i, ja säg tre år efter ett års jakt osv osv.

Alltså det handlar om cash här....

Hur löser du nu detta, obs att det är ditt problem, jag har föreslagit en lösning, andra mer sansade än undertecknad säger att vi ska minska vargstammen
Hur gör du?

* 80% av Sveriges yta ägs av enskilda personer eller privata aktiebolag. 15% ägs av vinstdrivande statligt kontrollerade bolag. Resterande 5% ägs direkt av stat o kommuner.
...terrorister i vilket land som helst hade mördat en kär släkting tillika på fredsuppdrag av FN:s generalsekreterare, så skulle jag knappast med glädje ha förärat detta land med statsbesök. Allra helst om mördarna förblivit ostraffade, prisats av landets medborgare, vilka dessutom valt att rösta fram de ansvariga till landets politiska ledare.

ekerilar
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Man har i princip stått stått över jakten i "Nysockna". Man hade förra året en tilldelning på 2 pinntjurar och 2 kalvar/vvo i syfte att få ut folk, att kunna bedöma situationen, kunna göra en älgobs, samla in pengar till flyginventeringen som nu genomförts, hålla stigar och passlinjer öppna, samt det viktigaste av allt umgås i glada vänners lag i en vecka.

Ratatoskr
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av astro220 
Lösningen är ju jätte lätt-ta bort vargen.
Det går inte att skrämma den med lösa skott,hos oss var det flera blankbommar och den lämnade inte området på flera dagar.Flera har ju blivit jagade av hundar,där ska det bli intressant att se om dom skyr hundar senare.
Blanda inte ihop tex harjakt eller älgjakt med löshund med detta,för dom har bandat till vargen varit uppe.Vargen har alltså varit medveten om att det varit människor efter den.

Lösningen är faktiskt att ta bort dig och andra naturförstörare som dig.
Tvingar vi bort människor som dej från naturen så kan naturen börja läka och bli frisk igen. Frisk natur gynnar flora och fauna, miljön, människans utveckling och hälsa.

Flytta till en storstad så behöver du inte vara rädd för allt som finns i naturen. Man förbluffas över personer som dig. Bo med naturen omkring sig men vara så totalt inkompetent och okunnig att egoismen och hatet får styra över sig själv och alla andra i sin närhet.

Ditt totala oförstånd för etologi och canis sp. historia säger allt om dig.

ekerilar
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatoskr 
Tvingar vi bort människor som dej från naturen så kan naturen börja läka och bli frisk igen. Frisk natur gynnar flora och fauna, miljön, människans utveckling och hälsa.

Flytta till en storstad så behöver du inte vara rädd för allt som finns i naturen. Man förbluffas över personer som dig. Bo med naturen omkring sig men vara så totalt inkompetent och okunnig att egoismen och hatet får styra över sig själv och alla andra i sin närhet.

Kan du vara snäll och definiera begreppet natur?

Skogen är för mig en arbetsplats, där jag hämtar mitt dagliga bröd (skogsbruk & turism), men också ett ställe för rekreation.

Där jag bor har människan bedrivit utmarksbruk sedan 900-talet. Det kan vara lämpligt att fortsätta med det.Vagen har en plats, men den måste regleras som allt annat i skogen.

Vad menar du med läka och bli hel?

astro220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatoskr 

Korta svaret:För att jag ÄGER min mark.
Tips till dej:köp så mycket mark du kan och låt den "läka".

Svara på ämne
Svara Topp Dela