Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-03, 11:08
  #1249
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Vid första anblick ser alla kinesiska tecken bara ut som slumpmässiga kråkfötter man måste memorera, men när man lärt sig 50-100+ tecken så börjar man se mönstret. Alla tecken är inte unika utan består av ett begränsat antal beståndsdelar som återkommer, där beståndsdelarna har en egen mening och kan ge betydelse i samanhanget.

口 mun
水 vatten
人 eld

Några få exempel på tecken som återkommer i väldigt många tecken där de har relevans, fast då i en mer komprimerad form.

湖 sjö,河 flod har båda vattnet till vänster, och högersidan 胡 och 可 ger en hint om uttalet, (hu och he).
们 som indikerar plural har personen till vänster 人 och uttalet till höger 门 men (som enskilt både ser ut som och betyder dörr).

Så här (i kanske 80% av fallen?) så kan man faktiskt såhär se mönstret vilket gör det mycket lättare att komma ihåg tecknen.

Håller med, efter ett tag så tänker man inte så mycket på att tecknena är så svåra men samtidigt så är det jävligt svårt och komplext med tanke på hur många tecken det finns i kinesiska. Även när man dagligen stöter på tecken man inte känner igen. Vilket sker dagligen för mig även fast jag har väl studerat kinesiska i 2-3 år i olika perioder.

Sedan spelar det ingen roll om du kan läsa tecknena, ord brukar bestå av två tecken eller tre och då spelar det ingen roll om du kan tyda varje enskilt tecken du kommer ändå inte förstå ordet. I vissa fall kan du gissa dess betydelse men fortfarande, det är en av de svåra med kinesiska.
Citera
2014-11-03, 11:10
  #1250
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankReynolds
Tre, fyra och fem är väl dom jag villl skriva inom dom närmsta sex månaderna.

Och varför ska du skriva tre och fyra och fem under de närmaste månaderna? Om du har kunskaper som räcker för HSK5 kan du bara skriva det provet. HSK är inte uppbyggt så att man måste klarat proven innan. HSK3 är väldigt enkelt och det är en väldigt stor skillnad mellan HSK3 och 5. Om du ligger på HSK3-nivå så tvivlar jag att du kan uppnå HSK5 under sex månader.

Om du ligger på en godnivå när det kommer till grammatik o.s.v. så räcker det att plugga flashcards för de olika provet. Ladda ned Anki och börja nöta flashcards. HSK5 har en lista på 1300 ord.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2014-11-03 kl. 11:14.
Citera
2014-12-12, 01:28
  #1251
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Vad är 加油 tänkt att betyda? Jag ser det överallt på internet där kineser vistas, i diverse chattar och forum, och det används i för mig irrelevanta sammanhang så jag gissar att det är något slang jag inte förstår?
Citera
2014-12-12, 05:04
  #1252
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Vad är 加油 tänkt att betyda? Jag ser det överallt på internet där kineser vistas, i diverse chattar och forum, och det används i för mig irrelevanta sammanhang så jag gissar att det är något slang jag inte förstår?

Det betyder lycka till eller kom igen! och används i alla sammanhang där man vill uppmuntra någon.
Citera
2014-12-12, 09:30
  #1253
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Vad är 加油 tänkt att betyda? Jag ser det överallt på internet där kineser vistas, i diverse chattar och forum, och det används i för mig irrelevanta sammanhang så jag gissar att det är något slang jag inte förstår?
Från början betyder det ju lägg till olja precis som i 加油店 som betyder bensinstation.

加油 betyder "Kämpa" och "Hejja!!". Hejjarklacken kommer alltid skrika 加油!加油!Används också som uppmuntran till någon. 工作真累!。你加油吧!
Citera
2015-01-06, 19:00
  #1254
Medlem
Hej, Är tecknen på bifogade fil kinesiska eller japanska? (De kan mycket väl vara upp och ner...) Och vad betyder de?

http://i57.tinypic.com/30ij2me.jpg
Citera
2015-01-07, 04:59
  #1255
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGM
Hej, Är tecknen på bifogade fil kinesiska eller japanska? (De kan mycket väl vara upp och ner...) Och vad betyder de?

http://i57.tinypic.com/30ij2me.jpg
大日本 verkar det stå som betyder stor Japan. Kinesiska, men kan väl vara japanska också då jag inte kan det och dom använder samma tecken. Nederdelen kanske bara är en pil.
Citera
2015-02-04, 21:46
  #1256
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Tack för senast. Nu sitter jag och översätter Gao Xingjians bok 灵山, Soul Mountain, och har fastnat vid en svår "passage". Jag förstår innebörden av den, men finner det nästan omöjligt att föra över det till idiomatisk svenska. Fram till första kommatecknet är jag ganska säker på att jag har fått det rätt. Följande lyder:

她们该是走亲友或回娘家的新鲜媳妇,可这里人媳妇专指的是儿子的老婆,要照北方老垮那样通称已婚的年轻妇女 ,立刻会招来一顿臭骂。

"De är nog nygifta fruar som besöker nära och kära, eller så har de återvänt hem till sina föräldrahem. Det som ordet xifu speciellt pekar på här är söners mödrar, och ska i enlighet med nordborna förstöra sådana allmäna termer för gifta, unga kvinnor och detta kommer direkt frammana förbannade [bybor?]."

Som synes låter det heltokigt. Helgad vare den som orkar med att förklara!
Citera
2015-02-09, 20:25
  #1257
Medlem
Hej! Clara heter jag och bor i Stockholm. Har precis börjat studera Kinesiska på Su. Undrar ifall det är någon som bor i Stockholm som skulle vilja hjälpa/lära sig kinesiska med mig.
Citera
2015-02-09, 20:28
  #1258
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuteandsweet
Hej! Clara heter jag och bor i Stockholm. Har precis börjat studera Kinesiska på Su. Undrar ifall det är någon som bor i Stockholm som skulle vilja hjälpa/lära sig kinesiska med mig.
Nej, men du kan räkna med svar här i tråden.

http://www.reddit.com/r/chineselanguage är också en bra källa för massor av hjälp samt länktips.

Allra bästa är förstås att prata med kineser. Installera QQ på datorn och WeChat på mobilen, finns en funktion att söka på folk i närheten, adda alla bara. Går lätt att hitta "language-partners".
__________________
Senast redigerad av Sweetiepie 2015-02-09 kl. 20:32.
Citera
2015-02-18, 13:23
  #1259
Medlem
Är det någon som är bra på kinesiska och kan hjälpa till med en grej? Tar det helst via PM.
Citera
2015-02-19, 15:21
  #1260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikj90
Är det någon som är bra på kinesiska och kan hjälpa till med en grej? Tar det helst via PM.

Jag kan förtydliga: behöver hjälp med att aktivera ett konto, där man ska skriva in en kod på kinesiska. Någon som kan va snäll och hjälpa till med detta?

http://passport.baidu.com/v2/?regver...erge=0&subpro=
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback