2015-02-19, 14:02
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Den ukrainska försvarsmakten ljuger. Man har inte lyckats dra tillbaka 80-90% av styrkorna. Min gissning (efter att ha följt konflikten noga) är att man hade 7000 soldater i grytan. Av dessa fick 1000 fri lejd efter förhandlingar, ytterligare 1000 lyckades ta sig ut till fots eller genom att forcera NAF:s linjer. 3000 är döda. Av de sista 2000 är kanske 1000 tagna som krigsfångar och övriga fortfarande kringirrande nånstans i grytan.
Flera hundra, kanske över 1000 har dött sammantaget i kampanjen mot Debaltsevo.

Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
jasså? Och du vill att man ska tro ny Times eller kyiv post? En sida som ljugit och fört propaganda sen 1945. Rolig kille är du.

Herrejesus, går ni verkligen på den lögnen? Att 3000 skulle ha dött i striderna kring Debaltsevo? Det är så mycket propaganda att Nordkoreas KCTV framställs som objektiv.

Om man nu skall vara ärlig så tror jag siffran kommer att hamna någonstans vid 400-600 döda. Vi får se vad som sägs. Bägge sidors propagandamaskiner är genomruttna och enkla att se igenom om man är någorlunda objektiv i sin bedömning.
2015-02-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Herrejesus, går ni verkligen på den lögnen? Att 3000 skulle ha dött i striderna kring Debaltsevo? Det är så mycket propaganda att Nordkoreas KCTV framställs som objektiv.

Om man nu skall vara ärlig så tror jag siffran kommer att hamna någonstans vid 400-600 döda. Vi får se vad som sägs. Bägge sidors propagandamaskiner är genomruttna och enkla att se igenom om man är någorlunda objektiv i sin bedömning.
Nej jag går inte på den lögnen. Sanningen är någonstans mellan. Jag blir bara upprörd på hycklare, som gafflar om öst propaganda när hela världen genomskådat den sjuka väst propagandan sen 20 år tillbaka.
2015-02-19, 14:10
Medlem
Citat:
Din analys av situationen är väldigt felaktig. Du vet verkligen inte vad konflikten egentligen handlar om. Jag har varit på många forums, amerikanska, tyska, engelska.. Dem flesta är medvetna. Men majoriteten av svenskar är totalt vilsna. Läs vad amerikaner skriver på deras forum då en svensk infinner sig där och spottar ur sig sådan dynga som dig, dem skrattar åt honom och tycker synd om han. Majoriteten av svenskar har noll kunskap om geopolitik, analyserna är som från högstadiet och är totalt vilsna i sina analyser. Du är en praktexempel.
Jag analyserar inte, jag följer utvecklingen och har givetvis bättre kunskap än putins dresserade lärljungar. Vad är din analys om läget? Utan politiska flosker inblandade givetvis. Som svensk är man ju dessutom oerhört mer upplyst och kritisk i sin tanke än som flertalet, inte alla, ryssar.
2015-02-19, 14:15
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Nej jag går inte på den lögnen. Sanningen är någonstans mellan. Jag blir bara upprörd på hycklare, som gafflar om öst propaganda när hela världen genomskådat den sjuka väst propagandan sen 20 år tillbaka.

Okej, bra. Om man inte är kritisk mot allt som skrivs så är man blind. Jag är mer åt väst-hållet men man bör veta att varje tidning, röd som blå, har en agenda att gå efter. Därför skall man även vara kritisk, visst det finns vissa tidningar som är mer trovärdigare än andra. Men som sagt i sådana här situationer som krig bör man läsa nyheterna med en viss aning om att de är vinklade från bägge sidor.
2015-02-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jag analyserar inte, jag följer utvecklingen och har givetvis bättre kunskap än putins dresserade lärljungar. Vad är din analys om läget? Utan politiska flosker inblandade givetvis. Som svensk är man ju dessutom oerhört mer upplyst och kritisk i sin tanke än som flertalet, inte alla, ryssar.
Du analyserar inte, du följer utvecklingen? Där har vi svaret, du saknar förmåga att se utanför boxen, du saknar förmågan att se helheten och förmågan att förstå problematiken.
Är det så du har lärt dig i skolan? Att följa en händelse utan någon som helst kritisk syn på det hela? Givetvis är inte alla svenskar på din nivå vad gäller förståelse av en exempelvis internationell konflikt, men flertalet är det. En av Judeo Liberalismens dresserade lärjungar?
2015-02-19, 14:28
Medlem
Citat:
Men "nästan hela världen" är ju väst . Hur kan man genomskåda sig själv? Krigsherrarna sitter ju enligt en i stort sett enig omvärld i Kreml. Ryssland är ju krigshotet alla pratar om. Ukraina har ju omvärldens sympatier . En liten minotitet slickar Putinmedhårs i konflikten, då främst nazist, fascist och andra misslyckade extrempartier. Hur förklara den uppenbara kopplingen till Putin? Så vår demokrati skall vi därför värna om, inte sälja ut till Putin för lite rysk gas eller lågkvalitativ olja.
2015-02-19, 14:29
Medlem
baggebo1s avatar
Ukrainska soldater berättar om den "planerade reträtten". Skrämmande att folk i den här tråden fortfarande tror på Poroshenkos lögner:

https://www.youtube.com/watch?v=bi4ITsUMh_I
2015-02-19, 14:36
Medlem
Citat:
Du analyserar inte, du följer utvecklingen? Där har vi svaret, du saknar förmåga att se utanför boxen, du saknar förmågan att se helheten och förmågan att förstå problematiken.
Är det så du har lärt dig i skolan? Att följa en händelse utan någon som helst kritisk syn på det hela? Givetvis är inte alla svenskar på din nivå vad gäller förståelse av en exempelvis internationell konflikt, men flertalet är det. En av Judeo Liberalismens dresserade lärjungar?

Du bekräftar min syn på okritiskt tänkande proryssar som slänger sig med politiska formuleringar utan innebörd.

Men Ukraina är ju värd ett bättre öde än fortsatt skadlig rysspåverkan som hindrar utvecklingen i landet vad än Putin och hans anhang tycker om saken. Det är ju Ryssland som sitter i smeten, inte väst.
2015-02-19, 14:43
Medlem
Ryssland går i borgen för separatisterna och utlovar rysk gas till Donbass.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/rysk-gas-som-humanitar-hjalp_4348035.svd

Kan detta ge en föraning om att Ryssland faktiskt avser att annektera området? Jag har svårt att tro att man skulle ge sig in i en ekonomisk investering i området om separatisterna enbart skall få självstyre eller fortfarande tillhöra Ukraina?
2015-02-19, 14:53
Medlem
Intressant läsning om ukrainska soldater som var posterade vid den ryska gränsen under sommaren.

http://www.theguardian.com/world/2015/feb/17/remembering-the-shelling-we-saw-a-glow-they-were-burned-alive?CMP=share_btn_tw

Citat:
“A drone showed up in the sky before every episode of shelling,” he says. “We were trying to hit it but we lacked the ammunition to be able to do that. After every shelling, we carried our wounded across the Russian border as it was impossible for us to transport them through Ukrainian territory. So in the morning we were handing over our wounded to Russians as a report on their work.”

“Grads are not the worst thing. You can get used to them. They are more a kind of moral pressure. The most horrible was when they shelled at us from artillery, and after that we were told that the young Russian artillerists conducted their training this way … The large-calibre artillery is very scary because if this kind of shell hits close there is no way to survive. I’m 1.8 metres (5ft 9in) tall and I can stand under the ground in the shell crater that remains after it hit.”

The Ukrainians resisted the attacks but they have never dared to shoot back across the Russian border. “We didn’t even think about it, we all realised it would be the end for us.” Denys says that eventually the shelling became so intense hundreds of soldiers crossed the border into Russia.

Citaten säger väl det mesta om hur galna ryssarna har blivit.

Man låter alltså unga rekryter träna beskjutning mot andra människor, mot ett annat land.
2015-02-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Ryssland går i borgen för separatisterna och utlovar rysk gas till Donbass.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/rysk-gas-som-humanitar-hjalp_4348035.svd

Kan detta ge en föraning om att Ryssland faktiskt avser att annektera området? Jag har svårt att tro att man skulle ge sig in i en ekonomisk investering i området om separatisterna enbart skall få självstyre eller fortfarande tillhöra Ukraina?

Dom försöker skapa ett beroende från Ukraina. Ryssland har inte råd med Donbass. De vill bara ha ett kontrollinstrument mot Ukraina.
2015-02-19, 15:04
Medlem
baggebo1s avatar
En artikel om den sjuka militärdiktaturen "Ukraina". Om hur unga män inte vill slåss för Poroshenko (90 000 har vägrat inkallelsen). Om hur människor som uttalar sig kritisk mot mobiliseringen fängslas för "anti-ukrainsk verksamhet". Hur regimen spionerar på sociala medier och att all kritik förbjuds. Otäckt likt det sovjetiska skräckväldet som en gång plågade samma land, med samma arkitekter: den organiserade judenheten. När man läser en sån här artikel tänker man att det inte bara vore "bra", utan att det nog är nödvändigt att Ryssland går in och befriar befolkningen från detta helvete. För bara ett år sedan var Ukraina en demokrati, nu är det en brutal militärdiktatur.
Citat:
“I am against every war, but especially this war, because it’s meaningless,” said Roman, who has been staying in an apartment in Lviv that belongs to his wife’s relatives. “I think this conflict was created artificially. The Ukrainian mass media helped this along by spreading this patriotic hysteria.
Citat:
The military said in September that during partial mobilizations in 13 regions in 2014, 85,792 of those summoned didn’t report to their draft offices and 9,969 were proven to be illegally avoiding service.
Citat:
President Petro Poroshenko announced that the security service had “detained 19 active critics of mobilization” for their “anti-Ukrainian activity.” New regulations reportedly in the works could soon prevent those eligible from service for going abroad or even leaving their home regions without permission.
Citat:
Roman, for his part, is nervous. This month, worried that his arguments against the war would attract the attention of the authorities, Roman deleted all the posts on his Facebook page.

“I deleted everything, cleaned out the page, because I’m afraid,” he said. “I’ve been reading the statements of these parliamentarians that social network pages are full of terrorist propaganda … that what you write on networks can be held against you, that censorship should exist even on the Internet.”
Citat:
The moves come just as Ukraine faces increasing scrutiny for its handling of the detained journalist, Kotsaba, who faces treason and espionage charges for recording a video statement in which he called on Ukrainians to resist Kiev’s “illegal” mobilization, and argued that the conflict in eastern Ukraine was a “civil war,” not an “anti-terrorist operation,” as Kiev officially calls it. (Kotsaba was detained for 60 days and, if convicted, could spend at least 15 years in prison.)
Citat:
After Kotsaba’s arrest, Anton Geraschenko, an aid to interior minister Arsen Avakov, said he was working with Parliament to introduce legislation making it a crime to publicly call on people to avoid mobilization. On Feb. 7, Geraschenko warned activists planning to hold a picket against mobilization the next day that if they spoke out, each of them would be held for several hours to ascertain their identity, Amnesty International reported.
http://foreignpolicy.com/2015/02/18/the-draft-dodgers-of-ukraine-russia-putin/

Obehagligt att såna här totalitära regimer återigen har tagit sig in på europeisk mark, över 20 år efter att vi trodde att kommunismen slutligen var besegrad.
Senast redigerad av baggebo1 2015-02-19 kl. 15:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in