Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-17, 14:47
  #1909
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kanske dykt upp, men en av mina favoriter är karamellfabrikör K.A Ramell.

Inte illa, kontrar med en av mina favoriter gruvdirektör Sten Grusberg. Säkert 15 år sedan jag läste de namnet i Kalle och glömmer de nog aldrig för jag som 10 åring skrattade rätt bra åt de
Citera
2015-02-17, 20:42
  #1910
Medlem
Bilingualbverns avatar
Sångerskan Skråla Häckvift, nån gång på 80-talet hehe
Citera
2015-02-18, 22:23
  #1911
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Sångerskan Skråla Häckvift, nån gång på 80-talet hehe
1984 tror jag, fritt ur minnet, men vet ej nummer. Serien heter väl nåt med lyckokakor och är väl tecknad av Barks?
Citera
2015-03-02, 23:51
  #1912
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Inte illa, kontrar med en av mina favoriter gruvdirektör Sten Grusberg. Säkert 15 år sedan jag läste de namnet i Kalle och glömmer de nog aldrig för jag som 10 åring skrattade rätt bra åt de


Sgrunt...
Citera
2015-03-05, 22:48
  #1913
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
Har en 80-tals nummer (ligger någonstanns) läste den i veckan, då kallar Björnbusarna någon (kalle) för flatlöss. Tyckte de var komiskt.
Citera
2015-07-14, 00:42
  #1914
Medlem
Elementarts avatar
I en spoof på Aladdin så hade man en karaktär som hette Fanfar istället för Jafar.
Citera
2015-07-14, 11:03
  #1915
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Jag minns en serie som var en uppenbar av rip-off av The Shining(!). Kalle och knattarna ska ta hand om ett hotell som inte heter Overlook men däremot Överkokt.
Jag har också stött på såna serier, som är baserade på kända filmer/böcker.

En på The Adams Family, där jag tror det var Björnligan som kom till ett mystiskt hus, där bl.a Joakim o Gittan bodde som i TV-serien, samt Lurchben (Långben/Lurch)...

Sen nån som är baserad på Twin Peaks, Musse o Långben åker till Twin Kex för att leta efter den försvunna Laura Kringler...

O så minns jag en som är baserad på James Bond-filmen Goldfinger. Med bl.a. Bucko som kan kasta sina hemska hängslen (Oddjob o hans hatt i Goldfinger)...

Alla är i pocketarna.
Citera
2015-07-14, 14:38
  #1916
Medlem
Lite namn från kalle anka,

Sam .U Raj
Putte-Pistol
Pjatman & Robert

Uttryck,

- Farbror Joakim, "Bah, humbug!"
- Kalle Anka på lyx restaurang, "Utsökt årgång på denna läskeblasken"


Något dock som alltid jag undrat över är ju att Långben har ju en son vid namn Max.
Då måste ju Långbens fru dött?
Även knattarnas föräldrar?
Citera
2015-07-14, 15:53
  #1917
Medlem
Mulla Krekars avatar
Enligt Don Rosa är knattarnas mamma Dumbella "Della" Anka, så egentligen är farbror Kalle "morbror" Kalle. Vem fadern är är dock ett stort mysterium... Har läst nånstans, att knattarna sprängde honom i samband med ett busstreck... Men jag tror inte på det.
Citera
2015-07-14, 22:52
  #1918
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Enligt Don Rosa är knattarnas mamma Dumbella "Della" Anka, så egentligen är farbror Kalle "morbror" Kalle. Vem fadern är är dock ett stort mysterium... Har läst nånstans, att knattarna sprängde honom i samband med ett busstreck... Men jag tror inte på det.
Likaså är ju Joakim von Anka Kalles morbror (Kalles mor är Joakims lillasyster Hortensia)
Det hela är ju en översättning av Uncle som ju kan betyda både farbror och morbror på engelska. Men översättningen gjordes ju också innan Don Rosa tog fram hela släktträdet, så jag vet inte hur original morbrorsrelationen är

När knattarna kom till Kalle, så var de ena riktiga busungar. De sprängde inte sin farsa, men de gjorde slut på hans nerver (med smällare under stolen). När Kalle får ta över knattarna, så är det för att knattarnas föräldrar skall kunna ta en semester på obestämd tid för att vila upp sig.
(en av de längsta semestrarna i serievärlden)
Citera
2015-07-14, 23:12
  #1919
Medlem
Galopperande gangstergrodor
Citera
2015-08-23, 22:08
  #1920
Medlem
Koddmongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonyalol
Något dock som alltid jag undrat över är ju att Långben har ju en son vid namn Max.
Då måste ju Långbens fru dött?
Även knattarnas föräldrar?
I den animerade serien Goof Troop så nämns det i ett avsnitt att Långbens fru är död. I de äldre filmerna där Max är yngre så minns jag dock att hon är vid liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback