Citat:
Ursprungligen postat av
VidgatBrugdgap
Det där med hemlöshet och att tappa alla sociala skyddsnät har jag också funderat på ur ett könsperspektiv. Kan det vara så att kvinnor sällan riktigt behöver hamna där eftersom de är ett mycket mer omhuldat och uppassat kön (inte sällan av sexuella baktankar)?
Nej, jag tror att huvuddelen av det faktiskt ligger i att kvinnor oftare ser till att ta ansvar för att dessa delar blir gjorda. Det är också därför det finns en relevant andel killar i vuxen ålder som fortsätter bo hemma hos föräldrar medan tjejer enligt mig ofta flyttar ut tidigare.
En jag känner är över 30 och har flyttat tbk hem till föräldrarna, han fixar med mycket annat men har släppt den här biten tills vidare. En annan jag känner hade förmodligen varit outbildad och spelberoende efter 30 om inte hans tjej hade lyckats sätta styr på honom. Jag har flera killvänner som kring 25 fortfarande bor hemma medan alla mina tjejvänner är utflyttade (trots att de är överlag yngre). Fler av tjejer har även färdigt yrke eller går större utbildning enligt min erfarenhet. Tjejer är lite mer målmedvetna, medan killar oftare fastnar i en specifik sak men tappar andra saker lättare.
Utöver detta så kan ju en del av det vara att när det väl knipar sig så har tjejer större benägenhet att be om hjälp, medan killar kanske försöker vara stolta och "klara sig själva" mer. Men min tolkning är att killar lite oftare hamnar i det läget där det knipar sig till att börja med, pga exempelvis alkoholism, drogberoende och spelberoende.