2015-02-15, 19:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Finns det någon som inte vet vem Vilks är? Det har ju skrivits spaltkilometer om honom både i Sverige och Danmark.

Att Vilks står på AQIP:s dödslista tror jag dock spelade mindre roll. Finns inget som talar för att GM haft något med AQIP att göra, till skillnad från attentatsmännen i Paris.
Jag skulle tro att de flesta danska 22-åringar innan igår inte hade en susning om vem Vilks var. När Vilks gjorde sina Rondellhundar var de 15 år gamla.
Citera
2015-02-15, 19:52
Medlem
Jag hittade en riktigt intressant artikel angående radikalisering i danska fängelser:

http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/nationalt/faengslede-muslimer-skal-have-brev-fra-ekstreme-islamister&
Citera
2015-02-15, 19:52
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Märkligt att du inte nämner högerextremister (om de hade varit vita) i sammanhanget. SMR/SvPs anhängare är ju riktiga stolpskott också. Även i det fallet, luras många mobbade/utstötta/adhd-barn iin.

Skillnaden mellan högerextrema och islamister är att högerextrema sällan är redo att dö för sin sak.
Man är allt som oftast inte lika fanatiska som islamister och har heller inte samma uppbackning som islamister har. Det bör vara ganska känt vid det här laget att Saudiarabien har finansierat IS och andra jihadistgrupper i Syrien för att störta Assad-regimen, samma Saudiarabien som lever efter wahhabismen som har väldigt många likheter med ISIS ideologi. Behöver jag påpeka att majoriteten av alla moskeér som byggs i västvärlden finansieras just av Saudiarabien?

Islamister är och skall ses som ett större hot än högerextrema helt enkelt för att man är redo att plikta för sina liv för att straffa oss "otrogna". Man räds inte att dö martyrdöden.
Notera att jag inte försvarar högerextrema på något sätt, de är precis lika stora drägg även om man slåss för en annan sak och inte har samma drivkraft.

Det intressanta med GM i det här fallet är hur han har radikaliserats. Moskeér och "kulturföreningar" är kända tillhål för att sprida den sjuka ideologin som är wahhabismen men man kan tydligen inte utesluta fängelser heller. Han är även född i Danmark vilket försvårar det hela, hur ska säkerhetspolisen veta vilka som är potentiella skurkar om även de som är födda i landet kan bli precis lika fanatiska som personerna som flyr från dessa krigshärjade länder?
Senast redigerad av Glaucius 2015-02-15 kl. 19:56.
Citera
2015-02-15, 19:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag skulle tro att de flesta danska 22-åringar innan igår inte hade en susning om vem Vilks var. När Vilks gjorde sina Rondellhundar var de 15 år gamla. 22-åringar är inte kända för att ta del av spaltkilometrar.

De flesta muslimer har nog koll på vem Vilks är.
Citera
2015-02-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag skulle tro att de flesta danska 22-åringar innan igår inte hade en susning om vem Vilks var. När Vilks gjorde sina Rondellhundar var de 15 år gamla.

Det kan ju tänkas att GM har fått sina idéer av någon äldre person....även om han var ensam när han utförde dåden. Polisen har ju gjort ett antal hudrannsakningar i såväl bostäder som på ett internetcafé.
Citera
2015-02-15, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Kan du utveckla ditt svammel?

Tja,det är bara lonewolf som ger sig på "signalmål" som judar, Vilks, etc, föt att terroristen inte ska behöva tvivla på att budskapet går fram. Charli Hebdo-terrorn är ett hybridfall.
En terrorist med en terrororganisation i ryggen väljer istället mål som metron, för att maxa effekten och antal döda. Men varje gång en terrororganisation tar på sig ett dåd frodas konspirationsteorierna, titta bara på 9/11.
Såna här lonewolf-attacker som det i Danmark passar däremot inte in i konsprirationsteoretikernas mönster och då ignoreras dem. Nu kommer de att hålla tyst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag hittade en riktigt intressant artikel angående radikalisering i danska fängelser:

http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/nationalt/faengslede-muslimer-skal-have-brev-fra-ekstreme-islamister&
Bra grävt.......tydligen vill imamerna ha pojkar med kriminell våldsbakgrund. Inte på någotvis förvånande för den som tänker en smula, men bra att det uppmärksammas i media.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Brothas gänget är lite speciellt för att vara ett kriminellt gäng. Du måste i princip vara muslim och från mellanöstern för att få vara med. Dessutom ursäktar de mycket av sin kriminalitet med att de är förtryckta muslimer. Alltså inte endast kriminella affärer utan också politiskt aktiva. Läs Svarta pantrarna i USA.
Citera
2015-02-15, 20:00
Medlem
Gärningsmannen är ju född i Danmark säger de, men vilket land kommer familjen ursprungligen ifrån?
Citera
2015-02-15, 20:00
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Märkligt att du inte nämner högerextremister (om de hade varit vita) i sammanhanget. SMR/SvPs anhängare är ju riktiga stolpskott också. Även i det fallet, luras många mobbade/utstötta/adhd-barn iin.

Skillnaden jag ser är att jag ser inte högerextrema gå runt och våldta/tortera/mörda barnfamiljer på daglig basis. Jag ser de inte ha en armé med hundratusen medlemmar och ett mycket större antal supporters. Jag ser de inte förbereda etnisk rensning på än större skala än vad som sker i dagsläget, och faktiskt vara på god väg att lyckas.

Det finns gott om högutbildade inom ISIS också. Detta är inte bara "lättlurade adhd barn" som människor vill tro för att bli mer bekväma med situationen. Många av dessa personer är helt normala i de flesta avseenden, bara att de är såpass ideologiskt övertygade att de är beredda att mörda på de premisser som står beskrivet i en helig bok. Låt det sjunka in.

Det är dags att folk tar hotet från Islam på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Skillnaden mellan högerextrema och islamister är att högerextrema sällan är redo att dö för sin sak.
Man är allt som oftast inte lika fanatiska som islamister och har heller inte samma uppbackning som islamister har. Det bör vara ganska känt vid det här laget att Saudiarabien har finansierat IS och andra jihadistgrupper i Syrien för att störta Assad-regimen, samma Saudiarabien som lever efter wahhabismen som har väldigt många likheter med ISIS ideologi. Behöver jag påpeka att majoriteten av alla moskeér som byggs i västvärlden finansieras just av Saudiarabien?

Islamister är och skall ses som ett större hot än högerextrema helt enkelt för att man är redo att plikta för sina liv för att straffa oss "otrogna". Man räds inte att dö martyrdöden.
Notera att jag inte försvarar högerextrema på något sätt, de är precis lika stora drägg även om man slåss för en annan sak och inte har samma drivkraft.

Det intressanta med GM i det här fallet är hur han har radikaliserats. Moskeér och "kulturföreningar" är kända tillhål för att sprida den sjuka ideologin som är wahhabismen men man kan tydligen inte utesluta fängelser heller. Han är även född i Danmark vilket försvårar det hela, hur ska säkerhetspolisen veta vilka som är potentiella skurkar om även de som är födda i landet kan bli precis lika fanatiska som personerna som flyr från dessa krigshärjade länder?

Bra inlägg. Citerar det enbart för att det tål att läsas, om någon missade det.
Allt i det inlägget stämmer.
Citera
2015-02-15, 20:01
Medlem
Jag tror ju det har något med gängrelaterat göra mer än islamistiskt , dom polisen hämtade på det där datacafet skulle jag tro tillhör samma gäng som GM ,skulle förvåna mig om han varit stridit i Syrien tex, tror snarare det är en person med lite psykiska problem som kanske triggades av Paris attacken , och den mot Synagogan var ju lite lik den som utfördes i belgien mot det där Judestället.
Citera
2015-02-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Men uppenbarligen har ju konstnärer i Sverige fått en massa hot av högerextremister.
Ett problem gör ju inte det andra mindre angenämt ?

Jag tycker personligen att det är dags att vi slår våra kloka huvuden ihop och inser att ALL extremism är samma skit. Höger/Vänster/Islamism

Sen kan jag inte tänka mig att Lars Vilks eller Dan Parks blir bjuden till några större debatter ändå eftersom dessa två är mer provokatörer än konstnärer.

Men vi måste sluta dela upp extremister i vänster/höger/religion. Extremism är extremism.
Samma tankemönster, samma tröga trasiga människor, samma hat emot samhället, samma utanförskaps-känsla, samma skit.. Kan man "bota" extremism så kan man använda samma botmedel på alla dessa grupper som ändå inte står upp för någon demokrati.

Fick en tanke - kan man tala om konstnärsextremism? Det känns ju som Vilks går till ytterligheter inom sitt gebit just for the fun of it, liksom kallar på döden med hånleendet i mungipan. Han satt tydligen och drog skämt i kylrummet enligt den franska ambassadören under pågående skottlossning. Helt oberörd, fast folk dog "pga" honom, och många befann sig i direkt livsfara. Och sen fortsatte Vilks konferensensen som inget hänt. Känns inte helt psykiskt normalt.

OBS inget försvar mot terrorn, men jag bara undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in