Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Visst kan man köpa aktierna själv. Avgiftsmässigt blir det nog dyrare p.g.a courtage.
Citat:
Ursprungligen postat av
utan.att.stanna
Det är just det att mina summor blir iallafall för små för att courtage ska vara vört det. Blir helt enkelt för dyrt. Sen litar jag mer på Spiltan att de lägger tungvikten på rätt aktier och lättare i andra. Sen vill jag själv ligga tyngre i Ratos och har därför även en ratos aktiepost.
Det är väl snarare tvärtom?
Att betala courtage är ju en engångskostnad per affär (allt från 1 kr till 99 kr beroende på orderstorlek (på Avanza)) Utöver den kostnaden tillfaller ju all avkastning dig själv.
En fondavgift å andra sidan, är löpande, t.ex. 0.20% för Spiltan, oavsett hur fonden presterar. Redan från fondköp på 500 kr och uppåt blir det alltså dyrare än motsvarande courtageavgift och, som sagt, så betalar du varje dag den löpande avgiften vilket inte sker med courtage.
Sedan en annan sak. Jag tycker det är mycket märkligt att dom flesta har stor andel i
både Avanza Zero och
Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Tar man upp dessa två sida vid sida är deras utvecklingar i princip identiska i alla tidshorisonter. Så varför gör de flesta detta?