Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-14, 14:52
  #25
Medlem
Tingelingus avatar
Vad många människor det finns som VET för de mött en eller två hundar.
Jag har haft rasen länge,.köpte en valp ur den första svenkfödda kullen.Idag är jag inne på min 3 dje hund.Har varit på bedömningar,rasträffar och har har fått mail privat från boerboelägare med.Så jag har en aning om vad jag snackar om.

Kan säga såhär:boerboels är VÄLDIGT olika,till utseende,temperament och hälsa.
utseende:jag har sett hundar som påminner om grand danois,rhodesian ridgeback,bullmastiff,och eng mastiff.Rasen är rätt ohomogen.

Vikt:vikten varierar liksom utseendet.En tik kan väga allt från 36 kg till 85 kg.

Temperament:allt från "labradortypen som verkar h noll vakt och älskar människor och funkar bra med andra hundar ,till självsäkra hundar som är ok med främmande om ägaren är med,till helspattiga hundar som är nervösa och överdrivet vaktiga och inte kan slappna av,dessa har ofta svårt för främmande hundar (som min första bb) .

Hälsa:glöm allt snack om att rasen är frisk,den är inte friskare än andra stora hundar.Höftledsfel,armbågsfel,korsbandsskador,alle rgier,cancer ,epilepsi och vaginal prolaps exsisterar bland vissa individer.

Lite myter:boerboels HAR jaktinstinkt oavsett vad uppfödare hittar på.I mer eller mindre grad.Från kul jakt till ren vilja att döda om den får tag i det den jagar.

Rasen har INTE naturlig vakt/skyddsinstinkt.Vissa individer har det men inte alla.Vill ni vara säkra på att er hund skyddar er föreslår jag att ni låter skyddstesta den.

Rasen är följsam och inte så envis som tex bullmastiff.Den är väldigt lojal och vill vara där ägaren/familjen är.

Boerbels är ofta dominanta mot andra hundar,vissa är det dock inte,igen,hundar är individer och är olika.Skriver generellt här .

De har tjock hud och tål kyla väldigt bra.

En bra boerboel är en toppenhund (om man lyckas få tag i en ) .
En frisk,självsäker och lojal kompis .

De Danska uppfödarna har visat sig vara oseriösa,skyllt på valpköparen och inte tagit sitt ansvar när det hänt något.Finns en orsak till att rasen är förbjuden i Danmark men inte i Norge eller England som även de har rasförbud.
Citera
2015-02-14, 15:32
  #26
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingelingu
De Danska uppfödarna har visat sig vara oseriösa,skyllt på valpköparen och inte tagit sitt ansvar när det hänt något.Finns en orsak till att rasen är förbjuden i Danmark men inte i Norge eller England som även de har rasförbud.
Bra inlägg, men det där sista har nog mer att göra med Danmarks "hundrasism" i sig än oseriösa boerboel-uppfödare. Medan andra länder mest förbjuder APBT och möjligen tosa, fila och dogo, så tänkte de danska lagstiftarna "Så ni säger att det inte bara är pitbull? Okej, då förbjuder vi alla raser vi kan hitta med kamp eller vakt i bakgrunden!"
Ren, förbannad hundrasism, de har inte den minsta tanke på hundarnas välfärd.
Citera
2015-02-14, 17:40
  #27
Medlem
Tingelingus avatar
vadå HUNDRASISM! jag klagar inte på hundarna,utan de korkade uppfödarna som avlar fram farliga hundar och säljer till folk som inte alltid kan hantera dom! jag är SÅ glad att dessa uppfödare inte får avla mera.
Jag vet folk som blivit bitna av dessa hundar,jag har själv varit nära att bli biten av en som vi tittade på,jag vet en hund som innan den var ett¨år slogs till döds med en annan hund,gav sig inte! ( hon som hade den hunden skrev på sin hemsida att hon inte anser rasen lämpar sig att omplacera )

Min senaste hund är född på den skräpkenneln,attackerna har skett av hundar som blivit omplacerade.Vissa personer anser att rasen inte ska omplaceras,hellre avlivas.Jag menar att det beror på hur hunden är i huvudet.Dessa Danskfödda hundar är det något fel på ! en syster till min hund låg en dag bakom en 7 åring som diskade.Hunden reser sig plötsligt upp och flyger på honom,siktar mot halsen! 'garen får precis tag i halsbandet på hunden,det blir bara en rispa.
En annan hund,född på samma kennel,biter sin nya ägare i ansiktet besinningslöst,på grund av,lek med en pinne.Hunden avlivas.(de hade tänkt börja avla på rasen men det lades ner )

Blev själv attackerad av en tik vi tittade på,den skulle vara så snäll.Och bra med barn.Jag klappar hunden som ligger på ett bord,plötsligt hugger den efter mig,jag backar,hunden reser sig upp och kommer efter mig,hugger.Slutar enbart på grund av att uppfödaren säger till den.Uppfödaren undrade varför vi inte ville ha hunden .ÄR DE KORKADE DÄR BORTA ELLER?

Uppfödarna skyller ifrån sig .Istället för att ta sitt ansvar.Antingen förstår de inte vad de har i kopplet,eller så är det pengar inblandade och de blundar och säljer mer hundar och hoppas att något liknande inte händer igen.
En boerboel ska vara stabil i sitt psyke.En stabil hund ska klara av att bli omplacerad.Är den inte det är den inte rastypisk och den är faktiskt en fara.
Fy fan för vissa uppfödare.De utsätter andra människor för risker,och de ger en fin hundras ett dåligt namn.Och nu blev det förbud.Jag är ledsen för alla de seriösa hundägare i Danmark men jag är SÅ GLAD att förbudet stoppat de oseriösa kennlarna.!

Finns säkert mer eller mindre seriösa kennlar i Sverige.Men jag skulle inte köpa någon där.
__________________
Senast redigerad av Tingelingu 2015-02-14 kl. 17:49.
Citera
2015-03-15, 12:30
  #28
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pawprints
Jag har en boerboeltik som blir 4 år i höst.
Hon är en underbar hund så länge du tillhör familjen men vaktar med livet som insats.
Jag har köpt min i sverige och tyvärr av en mindre seriös uppfödare.Min är den enda i kullen som lever idag de andra är avlivade pga av div hälsoproblem.
Det finns väldigt bra och seriösa uppfödare här i sverige..Pancer boerboel är en av dom tex.Han gör alla hälsotester inkl mentaltester på sina avelsdjur.Han importerar även hundar och insem direkt av de bästa kennlarna i SA.
BB registreras i rasklubbar i SA och det finns några att välja på.Men det som är att föredra är BBI.De uppfödare som är anslutna dit för en databas över alla hundar och hälsostatusen på så sätt kan man gå in och läsa om hundarna i generationer och kan då få reda på ärftliga fel osv.
Det finns en och annan kennel i danmark som man bör passa sig för då de inte är så noga med mentaliteten.För att bilda dig en uppfattning om rasen och träffa många på en gång så kan jag rekommendera dig att besöka Sthlm den 16 juni där det hålls en bedömning arrangerad av BBI.

Skickar en länk till Pancer Boerboel så kan du läsa mera.
http://www.pancerboerboel.com/swe/indexs.html

Bra och seriös uppfödare ? Ta en titt på detta. https://www.scribd.com/doc/258779214...2012-07-11-pdf

Scrolla, det är mycket att läsa. Jag har pratat med handläggaren Sonia Lopes och han har fått avslag på ansökningar om att få kenneln registrerad flera gånger då han inte rättar till de brister de anmärkt på. Se protokollet jag länkar till nedan. Det är för små inhägnader mm.

Att slå hundar med slang eller mentaltest med piska ? Verkar ju inte speciellt friskt.. Det han gjort sig skyldig till är brott mot djurskyddslagen då han gjort kejsarsnitt på samma tik två gånger. Det är förbjudet att avla på djur som ej kan föda naturligt. Vidare så avlas det friskt på dåliga leder på Pancer. Både armbågar och höfter. Den tik han tog kejsarsnitt på två ggr hade dessutom ett cherry eye och avlivades sedan på grund av något, ingen vet.

Själv tänkte jag köpa en hund av Vlada Milanovic och hans Kennel Pancer. Men jag slutade bort det då det inte kändes bra då jag var där. Han hade hundar med defekter på armbågar han avlade på och sa att de "skadat" sig. Jag tyckte det lät konstigt och det kändes inte bra i magen helt enkelt så jag beslutade mig för att kolla upp honom. Jag är idag glad att jag bestämde mig att inte köpa valp från honom. Jag kommer istället att leta efter en annan uppfödare.
__________________
Senast redigerad av Goodinbed 2015-03-15 kl. 12:44.
Citera
2015-10-25, 02:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
Bra och seriös uppfödare ? Ta en titt på detta. https://www.scribd.com/doc/258779214...2012-07-11-pdf

Scrolla, det är mycket att läsa. Jag har pratat med handläggaren Sonia Lopes och han har fått avslag på ansökningar om att få kenneln registrerad flera gånger då han inte rättar till de brister de anmärkt på. Se protokollet jag länkar till nedan. Det är för små inhägnader mm.

Att slå hundar med slang eller mentaltest med piska ? Verkar ju inte speciellt friskt.. Det han gjort sig skyldig till är brott mot djurskyddslagen då han gjort kejsarsnitt på samma tik två gånger. Det är förbjudet att avla på djur som ej kan föda naturligt. Vidare så avlas det friskt på dåliga leder på Pancer. Både armbågar och höfter. Den tik han tog kejsarsnitt på två ggr hade dessutom ett cherry eye och avlivades sedan på grund av något, ingen vet.

Själv tänkte jag köpa en hund av Vlada Milanovic och hans Kennel Pancer. Men jag slutade bort det då det inte kändes bra då jag var där. Han hade hundar med defekter på armbågar han avlade på och sa att de "skadat" sig. Jag tyckte det lät konstigt och det kändes inte bra i magen helt enkelt så jag beslutade mig för att kolla upp honom. Jag är idag glad att jag bestämde mig att inte köpa valp från honom. Jag kommer istället att leta efter en annan uppfödare.

Ja det är för bedrövligt hur det är med vissa Boerboel Kennlar i Sverige. Jag har själv en Boerboel och har därför lite koll. Vlada Milanovic samarbetade med Camilla Jönsondotter Bertilsson som har kenneln Amazing Boerboel. Jag ringde precis som du gjort med Vlada Länsstyrelsen och kollade upp henne sedan hon skrivit på sin Facebook sida om att hon blivit anmält men att allt var i sin ordning och att hon blev "friad" Hon måste vara riktigt korkad också då hon inte förstår att en koll av det hon ljuger om på sin FB sida är bara ett telefonsamtal bort LOL.

Läs om hur hon erkänner för Länsstyrelsen att hon inte uppfyller ens minimireglerna för hundhållning enligt jordbruksverkets regler. Hon berättar att hon har alldeles för små rastgårdar, för små rum för hundarna där de ska sova, ingen värme på vintern samt inga utsiktstorn till hundarna.. Ändå säger hon sig ha hållit på sedan 2007 med uppfödning (fast hon bara haft 4 kullar och påstår sig vara djurvän).

Notera också hur hon pratar om sin kompis Vlada att han haft en kull på tio hundar efter sin hane Delatro Dusty som han ägt tidigare och att de tvingades avliva hälften. Hon skriver att hon också har tagit en kull på den hanen. Varför talar hon om det för den som ringer från Länsstyrelsen? Det hade väl inget med hennes problem att göra? Eller gillar hon att snacka om kompisar och ställa dem i dålig dager? Hon säger visserligen inte namnet på Vlada men det fanns och har funnits bara en Boerboel Kennel i Stockholm vad jag vet. En golning eller skitsnack, kalla det vad du vill, onödig information till myndighet? är det även om hon inte nämner hans namn. Och hanen Delatro Dusty låg länge på hans hemsida innan han släckte ner den. Mycket lätt för Länsstyrelsen att kolla. För mig framstår hon som har Amazing som en som skulle snacka ihjäl poliserna om hon sattes i ett förhörsrum framför två stycken. Hon är nog en sån som skulle gola ner allt och alla.

Hon blir skyldig att åtgärda alla brister. Länsstyrelsen ska dit och kolla så att det blir gjort. Det är då för väl för hundarnas skull.

https://www.scribd.com/doc/286878880...-Efter-Anmalan
Citera
2015-11-08, 12:08
  #30
Medlem
Tingelingus avatar
Pancer boerboels ÄR inte SERIÖS.ljuger om hundarna,och hotar folk som snackar om hundar från kenneln.Det räckermede att påpeka att en hund ser lite tjock ut för att du ska bli hotad.Vilket jag blivit.
Jag har en hund från en kennel i Danmark (som inte avlar bb mera då det är rasförbud där) denna tik hotades av avlivning innan hon var 1 år.Jag fick henne från första ägaren.Tog 4 år att få hund av henne,hon är 8 år idag och inte 100 % men ok.har hört om flera hundar från den kenneln som haft dåligt temperament.Bla en syster till min hund som skulle hugga ett barn (en 7 åring soms tod med ryggen från hunden ) den hunden avlivades.

Ska man ha en boerboel köp ingen i Sverige är mitt råd.,finns vad jag vet ingen seriös kennel.Vill jag ha en igen kommer jag att importera.
__________________
Senast redigerad av Tingelingu 2015-11-08 kl. 12:56.
Citera
2015-11-28, 14:56
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingelingu
Pancer boerboels ÄR inte SERIÖS.ljuger om hundarna,och hotar folk som snackar om hundar från kenneln.Det räckermede att påpeka att en hund ser lite tjock ut för att du ska bli hotad.Vilket jag blivit.
Jag har en hund från en kennel i Danmark (som inte avlar bb mera då det är rasförbud där) denna tik hotades av avlivning innan hon var 1 år.Jag fick henne från första ägaren.Tog 4 år att få hund av henne,hon är 8 år idag och inte 100 % men ok.har hört om flera hundar från den kenneln som haft dåligt temperament.Bla en syster till min hund som skulle hugga ett barn (en 7 åring soms tod med ryggen från hunden ) den hunden avlivades.

Ska man ha en boerboel köp ingen i Sverige är mitt råd.,finns vad jag vet ingen seriös kennel.Vill jag ha en igen kommer jag att importera.

Nej Vlada Milanovic han är verkligen inte seriös. Det går mycket historier om honom. Han ljuger om sina hundar som du säger och hotar folk. Det har varit mycket problem både med hälsa och dåligt temperament med hundar från Pancer.

En annan uppfödare som hållit på i tio år och som formligen pumpat ut sjuka hundar är Philip Nilsson som hade Kennel North Star. Hans tjejkompis verkar ha tagit över hans hundar nu. Jag är en av dem som köpte hund av honom och som vi tvingades avliva för att den hade så dålig hälsa. Det finns som du säger inga bra kennlar i Sverige. Jag ska också importera om jag ska ha en ny Boerboel igen. Jag är också en av de minst tio stycken som anmält Philip Nilsson. Han är en riktig djurplågare och tänker bara på pengar. Totalt hänsynslös. Han ska snart åtalas för grovt djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. Det finns massor att skriva om honom men jag lägger ut några dokument bara så ni får se vad det handlar om ni som är intresserade. Akta er för honom och för hans inneboende Jeanette Hämqvist.

PS: Det framgår av länsstyrelsens kontrollrapport att Phliip Nilsson nu har 2 Ovscharka också. För "sällskap och vakt" som han sa till dem. Man får hoppas att han inte sätter igång med lika dålig avel på den rasen också istället för Boerboel.

Lite av länsstyrelsens handlingar om Philip Nilsson och Jeanette Hämqvist. Det finns totalt ca 500 A4 sidor på det paret sa en handläggare. Detta är det senaste och viktigaste. Jag ska uppdatera allt eftersom.

Dom Hämqvist 20150318
https://www.scribd.com/doc/291424413/domHamqvist-pdf

Kontroll Hämqvist
https://www.scribd.com/doc/291424048...kvist-20151002

Rapport efter kontroll av Djurskyddet Philip Nilsson 20150610
https://www.scribd.com/doc/291423695...lsson-20150610

Åtalsanmälan 20150625
https://www.scribd.com/doc/291423950...2015-06-25-pdf

Avgift för Extra Offentlig Kontroll. Philip Nilsson 20150702
https://www.scribd.com/doc/291423812...lsson-20150702

Dom Hämqvist 20151002
https://www.scribd.com/doc/291424413/domHamqvist-pdf
Citera
2016-02-10, 19:55
  #32
Medlem
Tingelingus avatar
!bara till vakt och sällskap " ja eller hur .
Citera
2016-02-19, 13:53
  #33
Medlem
SuckItUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingelingu
Vad många människor det finns som VET för de mött en eller två hundar...........

Håller med det du skriver. Har själv en Boerboel och utav de raser jag haft så är jag mest nöjd med just denna (10 år i år )
Det är ett evinnerligt snack om att BB är "blandras" och att en SKK godkänd ras är så mycket bättre men har man varit med ett tag så förstår man vilket skitsnack det är.

Har varit med om mängder av tillfällen när SKK anslutna hundar ställts ut och avvikelser, aggressivitet och andra defekter accepterats just för att hunden varit "fin". SKK har vid upprepade tillfällen visat just vilken skitorganisation det verkligen är

Jag har haft omplaceringshundar med "förnäma" stamtavlor som fått tagits bort i förtid pga ärftlig sjukdom mm. Man tycker, att efter ett så gediget jobb som SKK själv vill utge sig för ha åstadkommit, att det inte borde finnas så extremt många defekta raser som det idag gör, borde de inte ha lyckats avla bort detta vid det här laget om man nu går efter friska, mentalt stabila individer.

Boerboel har verkligen haft oturen att många pengakåta människor involverats i denna ras (host host precis som de flesta andra raser man tar valpar på ) vilket är så synd då det är en jättefin och bra ras i sig. Jag hade hemskt gärna sett att Sverige skulle få in seriösa uppfödare som månar om rasen istället för snabba cash.
Citera
2016-02-19, 13:57
  #34
Medlem
SuckItUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoerboelSouthAf27
En annan uppfödare som hållit på i tio år och som formligen pumpat ut sjuka hundar är Philip Nilsson som hade Kennel North Star.

Har träffat honom på Boerboelutställningar. Blev förvånad över hur många hundar han visade, det bara spottade fram hundar (längesen nu).
Citera
2016-02-28, 22:05
  #35
Medlem
Tingelingus avatar
Instämmer !

"Boerboel har verkligen haft oturen att många pengakåta människor involverats i denna ras (host host precis som de flesta andra raser man tar valpar på ) vilket är så synd då det är en jättefin och bra ras i sig. Jag hade hemskt gärna sett att Sverige skulle få in seriösa uppfödare som månar om rasen istället för snabba cash. "
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback