2015-02-13, 16:14
Medlem
Nice med flera svar, vill gärna höra fler åsikter om det är värt eller ej att ha både Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag.

Själv ligger jag 30% i Sverige fördelat på Zero 20% och Spiltan Invest 10%. Känns stabilt.

Utöver Sverige ligger jag 50% i USA och 20% Europa, fördelat på varsin indexfond.

Tillgångsallokeringen går efter min ålder och då jag är 22 år så har jag ca 20% cash och ca 80% aktiefonder. Känns stabilt, vad tycks?
Citera
2015-02-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nice med flera svar, vill gärna höra fler åsikter om det är värt eller ej att ha både Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag.

Själv ligger jag 30% i Sverige fördelat på Zero 20% och Spiltan Invest 10%. Känns stabilt.

Utöver Sverige ligger jag 50% i USA och 20% Europa, fördelat på varsin indexfond.

Tillgångsallokeringen går efter min ålder och då jag är 22 år så har jag ca 20% cash och ca 80% aktiefonder. Känns stabilt, vad tycks?
Jag har bara Spiltan Investmentbolag. Tycker den är tillräckligt stabil. Hittills har fonden aldrig presterat sämre än index.
Citera
2015-02-13, 16:24
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Investmentbolag går bättre än index men kanske även dippar mer än index så jag hade bara valt spiltan
Citera
2015-02-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Inte jag, jag har båda. Men visst följer de liknande index men, både har bra innehav som jag vill ha men inte lust att köpa då inköpen kommer bli för små. Sen räknar jag ju ihop alla mina fonder som verkar på svenska marknaden och utifrån det handlar jag Spiltan och Avanza. 30% Avanza zero eller 10%zero, 10% länsförsäkring fastighetsfond och 10% Spiltan spelar mig ingen roll. Utefter tycke.

Jag funderar lite på det här med smala aktiefonder.

Ta fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag som ett utmärkt exempel. Man skulle väl med lite jobb ganska enkelt kunna fixa den aktiesamlingen själv, just för att slippa avgiften på 0.20%? Tittar man på deras kvartalsrapporter för 2014 framgår ju de 10 största innehaven. Med lite uträkning kan man ju då själv köpa på sig rätt andel aktier för det totalbelopp man tänkt investera? Det borde väl resultera i samma kurva/avkastning (till 95+%) som fonden, eller?

Med andra ord, det man betalar i ren avgift till fonden innebär framför allt att 1) låta fonden övervaka och omplacera aktier löpande och 2) låta fonden köpa korrekt andel aktier givet ett satsat totalbelopp

Korrekt?
Citera
2015-02-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Jag funderar lite på det här med smala aktiefonder.

Ta fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag som ett utmärkt exempel. Man skulle väl med lite jobb ganska enkelt kunna fixa den aktiesamlingen själv, just för att slippa avgiften på 0.20%? Tittar man på deras kvartalsrapporter för 2014 framgår ju de 10 största innehaven. Med lite uträkning kan man ju då själv köpa på sig rätt andel aktier för det totalbelopp man tänkt investera? Det borde väl resultera i samma kurva/avkastning (till 95+%) som fonden, eller?

Med andra ord, det man betalar i ren avgift till fonden innebär framför allt att 1) låta fonden övervaka och omplacera aktier löpande och 2) låta fonden köpa korrekt andel aktier givet ett satsat totalbelopp

Korrekt?
Visst kan man köpa aktierna själv. Avgiftsmässigt blir det nog dyrare p.g.a courtage.
Citera
2015-02-13, 17:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Det är just det att mina summor blir iallafall för små för att courtage ska vara vört det. Blir helt enkelt för dyrt. Sen litar jag mer på Spiltan att de lägger tungvikten på rätt aktier och lättare i andra. Sen vill jag själv ligga tyngre i Ratos och har därför även en ratos aktiepost.
Citera
2015-02-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FillilutteN2
Stort tack för ditt utförliga svar. Uppskattas verkligen! Köpte in mig på Länsförsäkringar Global Index. Hoppas det kan vara ett bra komplement eller är det dumt tänkt att välja global vs europa?

En globalfond är alltid bra. Men tänk på att globalfonden har 60% exponering mot Nordamerika. Eftersom du redan har en fond med exponering mot USA (30% av din totala portföljen) så fick du nu ett större USA-fokus än tidigare.

/J
Senast redigerad av JosefB 2015-02-13 kl. 22:44.
Citera
2015-02-13, 23:20
Medlem
Någon som kan förklara varför jag inte hittar Länsförsäkringars indexfonder i Nordnets utbud?
Citera
2015-02-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strodder
Någon som kan förklara varför jag inte hittar Länsförsäkringars indexfonder i Nordnets utbud?
Undrar samma sak. Jag tror inte Nordnet har dom.
Citera
2015-02-14, 08:51
Medlem
Hej!

Jag är rätt ny på det här med fonder och just nu har jag mitt fondsparande i en kass fond från SHB (rekommendation från banken..).

Jag har läst lite här i forumet och på andra sidor och tänkte flytta över de pengarna till Avanza och investera i följande fonder för att sedan månadsspara i dem.

Avanza Zero
Swedbank Robur Asien
Swedbank Robur Indexfond Europa
SEB Bioteknik

50% på Avanza och 50% på resterande tre fonder.

Jag har även kollat lite på att istället köra på Avanza Zero, SPP Aktiefond USA, Danske Invest Global Index och Carnegie Indienfond. Det jag tänkte var att fonderna skulle vara utspridda mellan Sverige, Europa, Usa och Indien.

All feedback och rekommendationer välkomnas

Tack på förhand!
Citera
2015-02-14, 09:24
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av accomplice
Hej!

Jag är rätt ny på det här med fonder och just nu har jag mitt fondsparande i en kass fond från SHB (rekommendation från banken..).

Jag har läst lite här i forumet och på andra sidor och tänkte flytta över de pengarna till Avanza och investera i följande fonder för att sedan månadsspara i dem.

Avanza Zero
Swedbank Robur Asien
Swedbank Robur Indexfond Europa
SEB Bioteknik

50% på Avanza och 50% på resterande tre fonder.

Jag har även kollat lite på att istället köra på Avanza Zero, SPP Aktiefond USA, Danske Invest Global Index och Carnegie Indienfond. Det jag tänkte var att fonderna skulle vara utspridda mellan Sverige, Europa, Usa och Indien.

All feedback och rekommendationer välkomnas

Tack på förhand!

Jag valde Danske Invest India A med förvaltningsavgift 1.7 i stället för Carnegie Indien Fond som kostar 2.2
Citera
2015-02-14, 09:49
Medlem
Isnatts avatar
Jag köpte en drös fonder för en tid sen, bla Spiltan Aktiefond Småland med förv.avgift på 1.5%.
Den gick dåligt och jag väntade ut så den skulle ligga bara ett par kronor plus sen sålde jag, tänkte då inte ha nåt blysänke i min portfölj inte
Jag hade kvar en femhundring i den för att lätt kunna se att jag minsann inte gjort fel som sålde den. Vad händer, jo nu ligger den +18%

En fråga, jag läser ju överallt och hör i poddar att man ska akta sig för fonder med höga avgifter.
Vad räknas som 'hög avgift' och om fonden presterar bättre än billigare fonder, spelar då avgiften nån roll? Om avgiften är 1.5% och fonden presterar 3% bättre än liknande gratisfonder så är man ju ändå 1.5% plus?

Hur dras förvaltningsavgiften? Köper jag en fond för 10 000:- och förv.avgift 1.5%, dras 1.5% på 10 000:- + ökningen per år då? Eller dras den bara på avkastningen, som i fonden ovan var 18%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in