2015-02-10, 21:36
Medlem
ambivallenss avatar
Ni som har gjort provet, hur fyllde ni i svarshäftet?

Kryssade ni i efter varje löst fråga eller markerade ni bokstaven för att fylla i allt på en och samma gång vid senare tillfälle?
Citera
2015-02-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Jag har hittills gjort i princip alla uppgifter, började med kapitel 4 idag som behandlar geometri och märkte att det är lite svårt att komma ihåg formlerna för att beräkna volymen och liknande av olika figurer. Har du något tips för att ställa upp ekvationer relativt snabbt? Försöker hinna med ett halvt kapitel per dag, vill ha ca en månad på mig för att gå igenom gamla högskoleprov.

Mitt problem kommer nog vara Kvant där man får ställa upp diverse ekvationer. Tror nog att det går att finslipa denna lilla moment när man verkligen går igenom de gamla proven.

Det finns väl inget tips mer än att använda formeln och fylla i det man har... Vet inte riktigt vad du menar. Om du bara menar att du inte kommer ihåg formlerna så är det bara att skriva en lista som du läser igenom ett par gånger om dagen, och går tillbaka och räknar uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Ni som har gjort provet, hur fyllde ni i svarshäftet?

Kryssade ni i efter varje löst fråga eller markerade ni bokstaven för att fylla i allt på en och samma gång vid senare tillfälle?

Ringade in i frågehäftet och förde över allt i slutet.
Citera
2015-02-11, 11:15
Medlem
LampknappeNs avatar
Då mitt arbete skulle kunna ses som en synonym för monotoni och tristess har jag väldigt mycket tid över till att sitta med hörlurar och hörselkåpor när jag arbetar. Har ni några tips på hur jag så effektivt som möjligt kan utnyttja tiden på jobbet genom att på något sätt plugga till HP? Existerar ljudböcker med ett varierat och mer komplicerat vokabulär? Man kanske kan lyssna på ordlistor på något sätt? Det kanske finns ljudböcker om hur man tränar sin läsförståelse eller matematik eller ja, vad som helst egentligen. Tacksam för svar!
Citera
2015-02-11, 15:21
Medlem
GrovBenstommes avatar
Läser på många stället om att provet ändrats? På vilket sätt? Mer än att det är dyrare? Skrev mitt senaste 2009.

Duger "den kompletta guiden till högskoleprovet" från 2008 som hjälp i studier?
Senast redigerad av GrovBenstomme 2015-02-11 kl. 15:26.
Citera
2015-02-11, 15:27
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrovBenstomme
Läser på många stället om att provet ändrats? På vilket sätt? Mer än att det är dyrare? Skrev mitt senaste 2009.

ORD-delen har minskats till 20 ord från 40. Man har lagt till 3 nya delar: XYZ,KVA, MEK

Det finns mer information om det på nätet. Sök.
Citera
2015-02-11, 15:29
Medlem
GrovBenstommes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
ORD-delen har minskats till 20 ord från 40. Man har lagt till 3 nya delar: XYZ,KVA, MEK

Det finns mer information om det på nätet. Sök.

Ok tack skall fortsätta min sökning
Citera
2015-02-11, 17:35
Medlem
hpguidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Håller faktiskt med TS till viss del. HP som det fungerar idag är inte optimalt, men jag tror främst det beror på den extrema betygsinflation som funnits under några år. Idag finns det ju utbildningar där HP är ett obligatoriskt kompliment för att ens komma in på en önskad utbildning.

Hela tanken med HP systemet är ju att det inte enbart är betygen från gymnasiet som ska räknas som meriterande. Det finns ju tex folk som sent i livet kommer fram till att de vill söka en högre utbildning, men under gymnasietiden kanske hade helt andra planer.

Jag tycker ett bättre system tex skulle vara att 1/3 av platserna skulle ges till personer som inte kom in på betyg, men som istället skriver ett prov mer aktuellt för den utbildning man söker. Dessutom skulle andra meriter så som arbetslivserfarenhet också kunna väga in i resultatet.

Trollar du?
Citera
2015-02-11, 19:50
Medlem
Håller med, bättre att ha anpassade inträdesprov till varje program istället.
Citera
2015-02-11, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Inte det han menar. Om man inte har förberett sig så är chansen stor att man presterar under sin förmåga, mycket för att man inte var medveten om upplägget eller hur man ska svara på frågorna. Vill man ha så högt resultat som möjligt första gången så bör man förbereda sig.
hur tycker du att man ska öva då?
Citera
2015-02-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av centerban
hur tycker du att man ska öva då?

Ordprov.se, gamla prov, memrise.se, HP-prov (app) är sätten jag iaf övar.
Citera
2015-02-11, 23:34
Medlem
Läsdelen är rena grekiskan för mig och jag kan verkligen inte höja mig. Försökt i 3 års tid nu. Någon som har tips kring läsdelen?
Citera
2015-02-12, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Ordprov.se, gamla prov, memrise.se, HP-prov (app) är sätten jag iaf övar.
hmm, bra sida, fattar inte riktigt den här uppgiften, http://www.bilddump.se/bilder/20150212095346-81.224.187.93.png jag vet att det går att lösa med förhållanden typ att eftersom AE är 4 gånger så stor som BD så borde BC vara 21*4 men det finns ju inte ens som alternativ så vet inte riktigt hur man ska lösa den med förhållande metoden, någon som har koll?

det kan ju vara en helt annan sätt att lösa det på som är rätt eftersom förhållanden och topptrianglesatsen inte gås igenom förens i matte 2 och som jag förstått är hp endast på matte 1
Senast redigerad av centerban 2015-02-12 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in