2015-02-10, 21:59
Medlem
Helt underbart att höra Marit Paulsen sucka och säga: "Jaaa han är väl ett typiskt exempel på det som håller på att växa fram i Europa. En super-hopplös person i det här sammanhanget."

Tänk att du har försökt göra politisk/juridisk karriär och har på dig dina små söta übermensch-handskar och går drar på din lilla resväska. Sen kommer nån med en mikrofon och kamera och mindre än 24 timmar senare suckar Marit Paulsen "Jaaa han är helt enkelt en super-hopplös person i det här sammanhanget."

Ridå.

Citera
2015-02-10, 22:02
Medlem
bradofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazrrboz
Varken Bahnhof eller min vpn lagrar någon information, sitter ganska säkert. Men du försöker väl leka smart.

Bahnhof verkar ju ytterst oklart? Lagarar "ingenting" sen kommer läckage när man minst anar det. Inte för att någon skall lita på avtal eller ord tagna ur luften (folk verkar dock gjort så genom att tagit Bahnhofs som de vore över svea rikes lag i det här ärendet).

Avgå alla!
Citera
2015-02-10, 22:03
Medlem
Jellohs avatar
Själv har jag hatat förhållandevis lite på flashback. Dock har jag missbrukat och varit fett deprimerad och annat relaterat en hel jävla drös. På det sista "asociala mediet" kunde man vara sig själv, sårbar och under sina bättre stunder sprida en del bra saker till medmänniskor vars status var högst irrelevant. Så kan vi inte ha det.

Ingen begär källa på en kram, och folk som slåss anonymt får man fan ha överseende med (det är dem som har problem) om man skall kalla sig god.

Ja e som typ flashback fast på franska lixom då...
Citera
2015-02-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, läste vidare lite nu, ser att Jan Hellin menar på att det ska finnas en ansvarig utgivare för FB. Okej, med detta sagt lägga ner Flashback ändå. Detsamma som dubbla budskap.
De lyfter även fram andra som säger exakt samma sak.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20293994.ab
Citat:
Jag tycker att hela kulturen som växt fram där man helt anonymt kan säga vad som helst är helt orimlig. Det är inte acceptabelt att en offentlig plats som Flashback saknar ansvarig utgivare. Rasistiska uttryck, hets mot folkgrupp, förtal. Det måste finnas någon som tar ansvar för saker som uttrycks. Man måste skärpa regler för ansvarig utgivare.
Europaparlamentariker Peter Eriksson (MP)
Känns regisserat när det intervjuvar personer säger precis samma sak som de påstår sig vilja uppnå.
Vill minnas att jag läste att någon vänster gruppering skulle sammordna en offensiv på nätet den 9 februari vilket visade sig stämma väldigt bra med de nya publiceringarna, var det inte likadant när expressen använde RG för åsiktsförtryck.
Det ligger nog ett stort nätverkande och planering bakom dessa publiceringar allt från politiskt bundna grupperingar till PR företag och tankesmedjor som alla ska samverka för att ge största möjliga avtryck.
Citera
2015-02-10, 22:05
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yan
Om AB avslöjar FB får vi avslöja vilka som hjälpt AB:
Det är de ökända rättshaveristerna "skelettkvinnan" Helena Ludvigson, hennes far Kent Denny Karlsson i Angered och Linda (Persson) som nu heter Ericsson.

De har en blogg som anmäldes så pappan registrerade den som tidning för att undvika åtal. Osäkert om vi får länka dit med en massa sinnessjuka outningar där de vägrar sakliga genmälen, så de mest har medhåll från en eeu sinnessjuk och Linda.

Den maniska Kent skrev nu:

Rubriken på den utredning de sänt till Aftonbladet.

Det ligger nog ifolkets intres se att du avslöjar vem/vilka du talar om.
Citera
2015-02-10, 22:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Hoppsan!! Även Lexbase låg ju hos Bahnhof när bolaget drog igång verksamheten i januari förra året. Deras servrar packade väl ihop tämligen omgående. Bahnhof verkar inte vara idealet om man sysslar med litet mer spännande verksamhet. Frågan är om Bahnhof bara är extremt oskickliga eller om de biträder de goda krafterna mer aktivt.

Eller så är det ingen slump att många med "lite mer spännand verksamhet" ligger hos banhof?
Kanske just för att de ända sedan 90-talet har pratat mycket om integritet och konskekvent försökt motarbeta myndigheters försök att kontrollera eller samla in data från dem.

Det betyder såklart inte att det är omöjligt att nåt lurt sker där, men det skulle ju i såfall gå stick i stäv med det rykte banhof har byggt upp (trots lite mindre vackra ägarbyten och annat).
Citera
2015-02-10, 22:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Man måste förstå och inse att media alltid kommer att granska makthavare (detta sker genom alla möjliga former, t.ex dold kamera m.m) och om de kan säkerställa att politiker och andra makthavare i samhället anonymt näthatar och uttrycker sig olämpligt eller bryter mot lagen, då är det ju givet att det blir såhär.

Påminner om när de hade dold kamera och gick i valstugorna och folk hängdes ut. Som förtroendevald m.m måste du tänka som en idrottare som ska undvika doping. För när du åker fast, då kan du inte hävda...ja men nån måste lagt nåt i min flaska, eller jag litade på doktorn....eller jag trodde det var anonymt forum...jag använde ytrandefriheten m.m....DET ÄR KÖRT!

Så du är tillbaka, hyggligt !

Svarade på dina frågor men fick inte svar på mitt.
Tar det en gång till.

Vadsomhelst kan man inte skriva på FB, det modereras och det vet du. Personligen är jag inte för tex peddo-forat. Det finns regler, dessa har även skärpts..

Men det är ett pris jag betalar för att vara medlem här.

Själv då ?

Du syns att det är ok att Jan Helin med lakejer agerar åsikts-polis/åklagare och domstol med offentlig outing för åsikter ?
(på ett anonymt forum)

Samtidigt som man sopar under mattan med andra obehagliga sanningar, inte bara det.., man medvetet direkt ljuger sina läsare upp i ögonen.

Ser fram emot ert svar.
Citera
2015-02-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Läkare, Jurister och Miljöpartister har ju blivit uthängda av Aftonbladet denna gång. Alla har skrivit anonymt på ett Internet-forum, som privatpersoner.

Man är inte privatperson om man arbetar i Bryssel! Som jurist ska man kunna balansera mellan yttrandefrihet och de brotten som är förtal, hets mot folkgrupp och stalking. Du tycker väl inte synd om dessa idioter som saknar självkontroll? Särskilt inte en jurist med noll koll på offentlig rätt.

Är dessa idioter verkligen en lämpliga personer att repsentera Sverige och SD?

Jag vill ha en öppen debatt om islamiseringen och om alla kriminella som får fristad i Sverige. Då är det väl ingen bra idé att hata folk på nätet som faktiskt försörjer sig och inte är en ekonomisk belastning för staten.

Man kan inte ge sig på enskilda individer för att främja sin egen rasism, och tro att någon vill betala en lön för denna frustration. Man har sjunkit så lågt man kan komma när man inte ens är önskvärd i SD.
Citera
2015-02-10, 22:15
Medlem
sanningscentrifugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nu när jag läser chatten med Jan Helin (där han är väldigt ödmjuk och till och med positiv till allt gott som Flashback för med sig. Han säger detta ordagrant) så blir det hela väldigt motsägelsefullt. Skrev de inte något om att de ska försöka se över lagarna, för att på något sätt komma åt Flashback i morse? Jag har för mig att de skrev något om detta?

Okej, läste vidare lite nu, ser att Jan Hellin menar på att det ska finnas en ansvarig utgivare för FB. Okej, med detta sagt lägga ner Flashback ändå. Detsamma som dubbla budskap.

Men jösses vad mycket kritiska inlägg han ändå tagit med i chatten. Aftonbladet måste verkligen ha blivit anstormat.

Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag tror inte att Jan Helin har något emot Flashback. Hade han haft det skulle han försökt undvika att påvisa dess existens.
Informationen som finns här är fortfarande okänd för största delen av Svenska befolkningen, att hänvisa till den om man inte vill att människor skall veta vore ju att motverka sitt syfte.

Nej, jag tror att Jan Helin ser Flashback som sin värdiga motståndare och inte alls som något samhällsmässigt avvikande.

Får man kosta på sig att vara både lite visionär och lite balanserad i den här tråden eller är det "PK"?

Jag tror de citerade inläggen fångar Jan Helins/AB:s syfte på ett ungefär. Flashback har på sitt sätt ett inflytande på samhällsklimatet och är en del av en ny medieverklighet. I traditionella medier så finns det en ansvarig utgivare som kan ställas till svar för brott mot lagar som hets mot folkgrupp eller förtal. Flashback är ett stort och mångfasetterat fenomen som har med yttrandefrihet (och möten mellan åsikter) att göra. Samtidigt används inte alltför sällan "yttrandefriheten" på Flashback till saker som förtal, kränkningar, hets mot folkgrupp med mera - saker som helt enkelt inte är lagliga i vanliga fall.

Är Flashbacks anda och yttrandefriheten oavskiljbart från en moderering som överensstämmer med svensk lagstiftning? Jag tror inte det. Jag ser gärna ett lite mer vuxet Flashback och tror ärligt att det skulle vara närmre en yttrandefrihetsutopi om det fanns nolltolerans mot förtal, hets mot folkgrupp m.m. (precis som lagen för övrigt föreskriver). Vad är farligt och yttrandefrihetskränkande med det? Det enda motargumentet jag kan se mot det är yttrandefrihetsfundamentalistiskt och den åsikten har jag svårt att ta på allvar (krävs en ganska extrem hållning för att tycka att förtal är något som ska vara lagligt exempelvis?).

Skulle också önska att mina medmänniskor i den här tråden klarade av att nyansera sig lite, se hur motståndarna (Aftonbladet i det här fallet) tänker.

Med vänliga hälsningar
Citera
2015-02-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Du den där läkaren och Joel är det inte synd om dom förbrukade allt förtroende, jag tror inte aftonbladet hänger ut några helt utan anledning om man säger så

Som den där miljöpartisten menar du, som för övrigt verkar något skum i sina inlägg.
Senast redigerad av gs-v-se 2015-02-10 kl. 22:42.
Citera
2015-02-10, 22:16
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Man är inte privatperson om man arbetar i Bryssel! Som jurist ska man kunna balansera mellan yttrandefrihet och de brotten som är förtal, hets mot folkgrupp och stalking. Du tycker väl inte synd om dessa idioter som saknar självkontroll? Särskilt inte en jurist med noll koll på offentlig rätt.

Är dessa idioter verkligen en lämpliga personer att repsentera Sverige och SD?

Jag vill ha en öppen debatt om islamiseringen och om alla kriminella som får fristad i Sverige. Då är det väl ingen bra idé att hata folk på nätet som faktiskt försörjer sig och inte är en ekonomisk belastning för staten.

Man kan inte ge sig på enskilda individer för att främja sin egen rasism, och tro att någon vill betala en lön för denna frustration. Man har sjunkit så lågt man kan komma när man inte ens är önskvärd i SD.

Kommentaren fälldes väl sex år sen innan han arbetade i Bryssel?
Citera
2015-02-10, 22:18
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Ja men med tanke på hur samhället ser ut idag ifall man har fel åsikter, så kanske man inte är så sugen på att leva på socialbidrag och vara socialt isolerad på grund av att man tycker annorlunda rent offentligt. Och det är själva springpunkten, offentligt för vi vet alla vad det är för snack som försiggår under kafferasterna och hemma vid matborden men rent offentligt måste en viss politisk korrekthet uppehållas och är du uthängd som rasist, så förbered dig på att förlora jobbet och en hel del vänner.

Inte så kul va? Oavsett hur tuff man är, så är det läget i landet nuförtiden. Vi gör vad vi kan för att förändra detta men tyvärr kommer det bara bli värre innan det kommer bli bra igen, förhoppningsvis...
Ja jag själv har via personligt kostsamma erfarenheter lärt mig. Dessutom hängdes jag ut som rasist/nazist i folkmun som 15 åring utan att någonsin yttrat rasistiska ideal eller tendenser. So yes, jag vet konsekvenserna fast i obehagligare position så att säga. Att samhället kokar, glädjer mig idag. Så länge det gäller oss vuxna ser jag inga problem med lite turbulens så länge man tar gemensamt ansvar över de omyndiga som är beroende av en hyfsat vettig vuxenvärld, oavsett deras ursprung, oavsett vuxenvärldens ursprung. Passar inte det idealet kan gott och väl oliktänkande sparkas från sina arbeten utan något möjlighet att gömma dem själva. Om man inte vet vad man pratar om är det annars en god läxa att vara tyst. Annars kanske man får erfara hur det faktiskt fungerar i verkliga livet. Efter det lär tendenser att predika fördomar minska, när de börjar inkludera en själv som mer än kuggen i åsiktsmaskineriet.

Rasism är ett hittepå. Människor av ovärdiga människovärderingar bör och ska bekämpas. Däremot är rasism en överdramatisering ämnad att placera människor i fack där ordet rasist används likvärdigt uttryck som neger, blatte etc. Att hängas ut som rasist är lika märkvärdigt som att kallas invandrare.
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2015-02-10 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in