2015-02-10, 12:43
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkonny
Det är fel, IP adressen skickas alltid med i mailheadern, kolla i ditt eget epostprogram så får du se, du måste klicka i kryssrutan "show all" eller "show header" beroende på epostprogram för att se det.

Nej jag menade att IP-adress aldrig direkt framgår av ett mail, du måste trycka fram den.

Citat:
Det är fel. I ett mail ingår alltid IP adressen annars kan man inte skicka iväg ett mail och tas ej heller emot. Hela mailet inklusive IP adressen blir en allmän handling.

Självklart ingår alltid IP-adress i paket men en header är inte en allmän handling.
Citera
2015-02-10, 12:45
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Det är sant att Piscatus begär ut mail som allmänheten skickat till domstolar för att ta ett exempel, men i ett mail står aldrig IP-adress. Har du testat att skriva ut ett mail? Det står namn, avsändarepost, tillsända epost, datum och klockslag samt ämnet och vad mailet innehåller. En mailheader är inte en allmän handling. Lika lite som att ett frimärke som är poststämplat som kommer in till en myndighet via ett brev är det.

Citat:
Det är fel, IP adressen skickas alltid med i mailheadern, kolla i ditt eget epostprogram så får du se, du måste klicka i kryssrutan "show all" eller "show header" beroende på epostprogram för att se det.

Det är fel. I ett mail ingår alltid IP adressen annars kan man inte skicka iväg ett mail och tas ej heller emot. Hela mailet inklusive IP adressen blir en allmän handling.

Det brukade följa med mailheadern, men gör inte alls det längre på alla klienter. En del skickar med den och en del gör det inte. Vilka som göra vad kan jag inte säga.
Citera
2015-02-10, 12:51
Medlem
Supczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Nej jag menade att IP-adress aldrig direkt framgår av ett mail, du måste trycka fram den.

Självklart ingår alltid IP-adress i paket men en header är inte en allmän handling.

Du har fel. Headern är inkommen till myndiheten, dvs. en allmän handling. Läs OSL samt TF.
Citera
2015-02-10, 13:00
Medlem
Fattar ärligt talat inte varför folk är rädda. Jag skulle aldrig säga något här på fb som jag inte kan stå för. Det är liksom den svenska fegheten som kryper fram, man blir fan mörkrädd när man läser alla dessa kommentarer.
Citera
2015-02-10, 13:10
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supcz
Du har fel. Headern är inkommen till myndiheten, dvs. en allmän handling. Läs OSL samt TF.

Headern har inget med budskapet i handlingen att göra. Om jag går in på en myndighet med en kartong som innehåller 100 handlingar jag vill lämna in i ett ärende stämplas aldrig kartongen in som inkommen, bara handlingarna.
Citera
2015-02-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nervgasad
Fattar ärligt talat inte varför folk är rädda. Jag skulle aldrig säga något här på fb som jag inte kan stå för. Det är liksom den svenska fegheten som kryper fram, man blir fan mörkrädd när man läser alla dessa kommentarer.
Kul att tappa jobbet osv.
Citera
2015-02-10, 13:20
Bannlyst
Citat:

Man kan utsättas för repressalier för att tycka "fel", det är ju det som det handlar om. Det är ingen struntsak att bli av med sitt arbete eller sin plats på universitetet osv.

Hade vi haft en sund debatt till att börja med i Sverige, så hade Flashback knappt existerat. Flashback existerar ju i princip bara just för att Sverige är ett land med åsiktsförtryck.
Citera
2015-02-10, 13:26
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:

Om du hade varit en offentlig person hade ju du definitivt fått skit för dina inlägg.
Citera
2015-02-10, 13:30
Bannlyst
Om dom kopplar samman en användare med en person och på nått sätt publicerar det och inte kan bevisa att det är samma person kan dom bli skyldiga till nått brott då? Förtal t.ex.?
Citera
2015-02-10, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inkvisitionen
Om dom kopplar samman en användare med en person och på nått sätt publicerar det och inte kan bevisa att det är samma person kan dom bli skyldiga till nått brott då? Förtal t.ex.?

Ja, det är en möjlighet.
Citera
2015-02-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkvisitionen

De skulle även kunna åka dit för förtal även om det skulle vara rätt person. Att hänga ut vanliga privatpersoner skulle nog t ex ligga närmre förtal än uthängning av offentliga personer.
Citera
2015-02-10, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
De skulle även kunna åka dit för förtal även om det skulle vara rätt person. Att hänga ut vanliga privatpersoner skulle nog t ex ligga närmre förtal än uthängning av offentliga personer.

Stämmer också. Eftersom de nu månar så väldigt mycket om den svenska definitionen av yttrandefrihet borde de måna lika mycket om den svenska definitionen av förtal. Men som sagt det där med konsekvent moral och ärlighet är ju inget för gammelmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in