2015-02-10, 12:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det du och många med dig inte tycks förstå är att vi i Sverige har en grundlagsskyddad yttrandefrihet.

Japp, och den lagstadgade yttrandefriheten gäller endast mellan privatperson och stat. Inget annat.
Citera
2015-02-10, 12:14
Medlem
ArneIIIs avatar
Om detta leder till mer saklighet och mindre angrepp på personer och folkgrupper här på flashback gynnar det ju bara de SD-åsikter som uttrycks här. En mer seriös site som ger en alternativ bild av invandringen exempelvis.
Citera
2015-02-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Yttrandefrihet i all ära, men jag tycker personligen inte att rätten att uttrycka ens åsikter är detsamma som att anonymt sitta och håna vissa folkgrupper med hatiska och fula beskrivningar, det är bara fegt och ynkligt, man såg ju i ögonen på den där SD juristen när Aftonbladet försökte ställa sina frågor, han var gråtfärdig, han visste ju till vilken grad han hade gjort bort sig....Sakerna han skriver finns ingen ursäkt för, han pratar ju om hur han medvetet i sitt ämbete ska försöka missgynna vissa människor baserad på deras härkomst, det om något tycker jag är mer skrämmande än en läckt databas på FB.

Yttrandefrihet betyder att man inte ska hängas ut i Aftonbladet för att man har en viss åsikt. Sverige har därmed ingen yttrandefrihet.
Citera
2015-02-10, 12:15
Medlem
Franzzies avatar
Kan nån av er som håller så hårt för er rätt att näthata förklara för varför varenda SD-människa som konfronteras med sina sjuka åsikter blir så jääävla fega direkt? Kan dom inte stå för det dom tycker?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20293855.ab
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evebackstrom
Men Aftonbladet använder sig ju bara av den grundlagsskyddade yttrandefriheten?!
Aftonbladet är en maktfaktor vars genomslagskraft i samhället är enorm. Det är inte för inte som media kallas den tredje statsmakten. Media är granskare, opinionsbildare och i så måtto makthavare. Då har man ett helt annat ansvar. När makthavare jagar vanliga privatpersoner i ett land ägnar man sig åt diktatoriska metoder för att tysta obekväma åsikter.

Enkelt uttryckt, Aftonbladet har makten att inskränka yttrandefriheten genom dessa metoder, det har inte en anonym användare på Flashback.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-02-10 kl. 12:17.
Citera
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Exakt vad jag tänkte också! På Flashback kan man ju bokstavligen diskutera precis ALLT mellan himmel och jord. Tänk alla som enbart skriver i forumet Språk exempelvis, eller kanske bara håller sig inom Data/TV-spel - ska alla vi bli anklagade för att vi är aktiva på en "rasistisk hatsajt"?

Som sagt, de gör allt för att skjuta FB i sank, och använder alla fulmetoder som finns, som då t.ex. att kalla FB för "rasistisk sajt" o.d. Skulle inte förvåna mig om FB tvingas lägga ned verksamheten. Iofs tror jag inte AB och Expressen kommer överleva för det, på litet längre sikt.

Hur är det nu med "Je suis Charlie"? Ställde inte AB och Expressen upp på det?
Citera
2015-02-10, 12:16
Medlem
micro113s avatar
Sverige Demokrater tycks vara någon konstig sort som mognar sent i livet .. men när mognaden drar igång så går det fort . hahaha ..

Citat:
Så sent som hösten 2014 skrev Joel Ankar på Flashback att han oroas över att invandrare ska invadera svenska hem och bryta sig in hos "vita människor för att ta för sig av pengar, värdeföremål hos sovande kvinnor och flickor".
Han presenterade en radikal lösning på problemet:
"Eftersom svensk polis verkar stå handfallen inför den eskalerande och allt mer brutala invandrarbrottsligheten kanske det är dags att vanliga svenskar tillåts skaffa skjutvapen?"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20293855.ab

Han är ju inte heller den första SD:aren som blixtsnabbt mognat när media lyft fram nätinlägg av minst sagt tveksam karaktär ...
Citera
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Jag ser att det finns en del personer här också som försvarar RGs tilltag. Jag kan i ett avseende ge dem rätt. Det finns vissa användare som har betett sig illa på flashback (inte nödvändigtvis genom att ha fel åskter, men till exempel att vara framträdande i att öppet skvallra om människor som egentligen inte har gjort något ont), och som nu riskerar att bli uthängda för samma sak.

Jag tror dock inte att de mest oroliga flashbackmedlemmarna just nu är Sverigedemokratiska väljare (annat än om de är det i smyg och jobbar inom media eller liknande). Om etablissemanget fortsätter bete sig på det här sättet kommer sd ändå snart ha uppbackning av halva svenska folket (antingen sådana som röstar sd eller som har förståelse för dem som gör det). Den sortens åsikter kommer snart inte vara jättekontroversiella längre.

Men de människor som jag tror har mest skäl för att vara oroliga är avvikande människor som skrivit privata saker på de mer opolitiska delarna av FB. Det kan vara den deprimerade tonåringen som överväger självmord och har berättat om det anonymt. Det kan vara människan med avvikande sexuella böjelser (kanske helt lagliga men väldigt konstigt) som berättat om det anonymt och som nu riskerar att få det utbasunerat över hela internet när man googlar personen, eller den vanlige människan som intet har skadat någon annan människa men som berättar om hur den kopplar av med droger då och då och nu riskerar att få stora delar av sitt liv förstört.

Till den som säger att "men tidningarna skulle aldrig lämna ut sådana uppgifter" kan jag bara säga att det är illa nog att RG har snokat reda på vilka det är, vilka deras personnummer är och lagrat dem i en databas. Dessutom verkar de ha gömt databasen väldigt illa, så att hackers nu har lyckats komma åt den fritt. Vi vet inte hur många människor som sitter på den här databasen nu eller i vilket syfte de gör det. Det enda vi vet är att det räcker med ett par knapptryckningar så ligger den sedan uppe på Internet till allmän beskådning för all framtid.
Citera
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerkonny
Yttrandefrihet betyder att man inte ska hängas ut i Aftonbladet för att man har en viss åsikt. Sverige har därmed ingen yttrandefrihet.

Du har inget förstått om yttrandefrihten ser jag.
Citera
2015-02-10, 12:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Det här är nådastöten för Flashback. Ingen kommer någonsin känna sig i säkerhet åter igen här.

Detta kommer vara lika mycket nådastöt för Flashback som man försökt sätta nådastöten i SD tidigare. Att kväva ett folkligt missnöje är inte lätt, och det är vad Aftonbladet och Expressen börjar inse. Det krävs regelrätt våld för att det ska finnas en chans till framgång i ett sådant uppdrag, men risken med våld är att motparten svarar med samma mynt. Jag tror inte att vänsterextremisterna skulle ha någon chans mot ett missnöjt svenskt folk som reser sig, men det återstår att se.
Citera
Medlem
De flesta är nog inte rädda att stå upp för sina åsikter men det kan vara lite svårt när man har en pistol mot sitt huvud. Att veta om att ens åsikter, inte handlingar utan åsikter, innebär förlorat heltidsarbete, inkomst, boende etc. så håller man nog tyst när man ändå inte har något att vinna. Att det är icke-PK tror jag nog de flesta struntar i men det är konsekvenserna som skrämmer folk. De är inte proportionella till brottet (annorlunda åsikter)!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Just därför uttryckte sig läkaren anonymt på internet och inte i sin läkarroll på något sjukhus. Även om han inte skulle ha uttryckt sig alls så skulle ju åsikterna finnas där under. Din utopi är beundransvärd, men du kommer inte uppnå ett samhälle där alla är lika goda, kärleksfulla och har lika öppna hjärtan som du.

Ja, det är ungefär vad jag skrev i ett tidigare inlägg. Han är i sin fulla rätt att ha osympatiska åsikter. Det enda som betyder något är att han sköter sitt arbete som läkare korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in