2015-02-09, 22:29
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är okej att Nisse bagare förmedlar varför han hatar bögar, men en advokat eller politiker får inte göra det?
Nej det är inte "ok". Alla patriarker, antifeminister, biologister och såsselakejer skall hängas ut!

Vad händer med läkarsvinet? Antar att han förlorar sin legitimation nu!
Citera
2015-02-09, 22:29
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Precis!
Varför kan man inte bara låt folk vara anonyma, säga vad man vill och bara acceptera yttrandefrihetsgrundlagen.

Ungefär så, ja.
Likväl som en ultramussleman ska få säga vad han vill, så måste en skinnbule-nasse-hasse eller en röding som är rödare än det rödaste som finns (och allt där emellan) få lufta sin åsikt anonymt utan att man ska riskera förföljelse av media eller annat.

För helt ärligt, åsiktsförföljelser eller registrering av detsamma har sällan slutat bra...
Citera
2015-02-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Och vem bestämmer vem som är näthatare idag? Imorgon? Nästa vecka?
Du? Aftonbladet? FRA? Jultomten?

Om du tycker att den linjen är svår så har du uppenbara problem.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Som skrivet tidigare. Ni som inte uppskattar anonymositet varför inte skriva era riktiga namn och personnummer som signatur t.ex?
Adress också så man slipper söka efter er

Om du visste vem vi var...vad skulle du gjort då?
Citera
Medlem
FittJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Intervju med doktorn

Tycker hela intervjun låter fejkad. Vissa av doktorns uttalanden låter som att de är skapade enbart för att passa Aftonblandets propaganda att alla som är kritiska till invandringen mår psykiskt dåligt och använder invandringen som en syndabock för sina egna missöden.

Nej, jag tror helt klart de har hittat på hela historien, allt från avslöjade identiteter till rasistdoktorer som haft en väldigt jobbig period i livet.
Precis. Hur svårt är det att skapa en anonym användare på Flashback och sedan låtsas vara en läkare med udda åsikter och sedan låtsas "hacka" eller dikta ihop ett avslöjande med medföljande intervju där denna låtsasfigur kryper till korset och berättar generaliserande om hur anonyma forumskribenter med obekväma åsikter är sorgliga stackare med taskig självkänsla. I krig finns nämligen inga regler.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Allt på internet är offentligt. Internet kan jämföras lite med stadens torg. Att skriva ett inlägg i ett forum är därmed som att fästa en lapp på en anslagstavla. Det kanske är anonymt, men oavsett så är det en offentligt handling.

Om läkaren vill ventilera åsikter kan vederbörande göra det utan att ta upp sina patienter som exempel. De kommer till läkaren med förtroendet att deras åkommor och berättelser ur vardagen inte lämnar rummets fyra väggar. Att de inte sprids. Att de inte kan identifieras.

Det är åtminstone allt jag begär av mina läkare.

Det enda jag begär av de läkare jag möter är att de kan sitt hantverk och att de bemöter mig med respekt. Det finns inget som tyder på att den uthängde läkaren saknar empatisk förmåga. Vad som sades inom fyra väggar spreds inte rakt av utan lyftes fram som ett exempel, maskerat, omgjort för att patienten inte skulle kunna identifieras. Samma sak sker inom forskningen där enskilda människor lyfts fram, maskerade, för att man ska kunna förstå och få bättre kunskap om de fenomen som man undersöker. Det är så vi kunskapar, och av allt att döma har läkaren i det här fallet följt denna etik. Ingen patient har kommit till skada, ingen sekretess är bruten.

Om läkaren hade skrivit "hugg huvudet av xx" eller "j-a inavlade jävlar" och liknande så hade jag blivit bekymrad, men så är inte fallet. Han har beskrivit sin frustration och motvilja över fenomen som han möter i sin yrkespraktik. Aftonbladet tycker inte att han har rätt att anonymt diskutera detta, utan exponerar honom. Det här gör mig allvarligt bekymrad. Varför anser AB att det är en smaskig nyhet när människor reflekterar över "fel" saker? Saker som inte får sägas, tankar som inte får tänkas ... även om de är uppenbara sanningar och fullt logiska.

Edit: Forskningsrapporter är offentliga.
Senast redigerad av Passepartout 2015-02-09 kl. 22:37.
Citera
2015-02-09, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Jag förstår inte folk som inte kan stå för sina åsikter alternativt de som inte säger sig mena det de skriver. Vad är det för folk egentligen?

GROW A PAIR.

Och det säger du bakom ett nick. Ska vi ta dig på allvar eller är du ett troll? Du kan erkänna om du trollar, tråkigt med folk som inte står för sina åsikter.
Citera
2015-02-09, 22:33
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Om du visste vem vi var...vad skulle du gjort då?

Vad jag skulle göra?
Jag skulle inte göra ett skit.
Citera
2015-02-09, 22:33
Medlem
ArtFevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Precis. Hur svårt är det att skapa en anonym användare på Flashback och sedan låtsas vara en läkare med udda åsikter och sedan låtsas "hacka" eller dikta ihop ett avslöjande med medföljande intervju där denna låtsasfigur kryper till korset och berättar generaliserande om hur anonyma forumskribenter med obekväma åsikter är sorgliga stackare med taskig självkänsla. I krig finns nämligen inga regler.

Om det är sant så är AB/RG verkligen crazy-prepared som skapade en profil och började skriva redan 2006.
Citera
2015-02-09, 22:34
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Är det alltså bara genom att få tag på mejladresser som Aftonbladet lyckats hitta flasback-kontons identiteter?

Ja, vad skulle de annars ha fått tag i tänker du? IP-nummer från registreringen eller vid postning? Om det skulle sparas så är det väl ändå ingen framkomlig väg för att finna identiteten på en person om det inte är polisen som gör det.
Citera
2015-02-09, 22:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det enda jag begär av de läkare jag möter är att de kan sitt hantverk och att de bemöter mig med respekt. Det finns inget som tyder på att den uthängde läkaren saknar empatisk förmåga. Vad som sades inom fyra väggar spreds inte rakt av utan lyftes fram som ett exempel, maskerat, omgjort för att patienten inte skulle kunna identifieras. Samma sak sker inom forskningen där enskilda människor lyfts fram, maskerade, för att man ska kunna förstå och få bättre kunskap om de fenomen man undersöker. Det är så vi kunskapar, och av allt att döma har läkaren i det här fallet följt denna etik. Ingen patient har kommit till skada, ingen sekretess är bruten.

Om läkaren hade skrivit "hugg huvudet av xx" eller "j-a inavlade jävlar" och liknande så hade jag blivit bekymrad, men så är inte fallet. Han har beskrivit sin frustration och motvilja över fenomen som han möter i sin yrkespraktik. Aftonbladet tycker inte att han har rätt att anonymt diskutera detta, utan exponerar honom. Det här gör mig allvarligt bekymrad. Varför anser AB att det är en smaskig nyhet när människor reflekterar över "fel" saker? Saker som inte får sägas, tankar som inte får tänkas ... även om de är uppenbara sanningar och fullt logiska.

Edit: Forskningsrapporter är offentliga.

Förr gömde man inavlade missfoster på mentalsjukhus, nuförtiden förhindrar media att dessa biologiska misslyckanden görs kända för allmänheten, det är min tanke kring storyn om läkaren och inavlade barn.
Citera
2015-02-09, 22:36
Medlem
Har jag fattat det rätt att dom hota med outning om man inte talar ut? Vad ska du göra isåfall då? SKriva en liden artikel, "läkaren anders erklund misstänker vi skrev "neger för vem år sen, tror vi eftersom hans reggade mailadress är likt har riktiga namn"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in