Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-21, 20:47
  #589
Avstängd
Der.Schizoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kort och gott är det bara att vänta till pricken försvinner 2018, för att vara på den säkra sidan innan inresa till USA som turist?
Du kan aldrig vara på den säkra sidan då USA inte ser på brott som vår polis måste följa (läs gallring). Har du begått ett brott i Sverige som omfattas av de som nämns på ESTA eller för visum så är det fullt möjligt att du aldrig får inresetillstånd till USA.

Men i nuläget verkar inte immigration ha något samarbete med svensk polis eller utnyttja något av de andra möjligheter som finns för att ta reda på svenskars brott så att ljuga på ESTA är oftast det bästa rådet. För i och med att du berättat om ditt brott till immigration så kommer det vara noterat för alltid i deras papper och som sagt kan immigration när som helst börja ta hjälp av svensk polis eller svenska öppna kriminalregister där gallring inte sker på samma sätt som svensk polis måste göra.
Citera
2015-01-03, 13:18
  #590
Medlem
Mittpunkts avatar
Drar till Dominikanska Republiken i Februari 2016 och fick detta mail från Thomas Cook Airlines. Bokade resa med Ving och det är en charterresa.

Arlanda-Köpenhamn (mellanlandning)
Köpenhamn-Punta Cana (direktkflyg)

Citat:
Secure flight

Regler för resenärer till USA och resenärer som flyger över amerikanskt luftrum.

De amerikanska myndigheterna har ålagt alla flygbolag att samla in personuppgifter om alla passagerare som flyger till USA eller över amerikanskt luftrum (Secure Flight).*
Er flygning färdas över amerikanskt luftrum. Amerikanska myndigheter förbehåller sig rätten att neka ombordstigning för personer som inte är tillåtna i USA.

Vi vill be dig att fylla i alla uppgifter så snart som möjligt inför resan - dock senast sju dagar före avresa. Om Thomas Cook Airlines inte har fått in dina uppgifter kan vi inte utfärda något boardingpass till dig och du kommer då att nekas att gå ombord på planet.

Jag kommer alltså inte få något boardingpass utfärdat på Arlanda när jag ska till Dominikanska Republiken eftersom jag har en prick i belastningsregistret? Är det rätt uppfattat? Jag ska varken mellanlanda eller byta flygplan i USA, bara flyga igenom luftrummet.
__________________
Senast redigerad av Mittpunkt 2015-01-03 kl. 13:25.
Citera
2015-01-03, 14:04
  #591
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Drar till Dominikanska Republiken i Februari 2016 och fick detta mail från Thomas Cook Airlines. Bokade resa med Ving och det är en charterresa.

Arlanda-Köpenhamn (mellanlandning)
Köpenhamn-Punta Cana (direktkflyg)



Jag kommer alltså inte få något boardingpass utfärdat på Arlanda när jag ska till Dominikanska Republiken eftersom jag har en prick i belastningsregistret? Är det rätt uppfattat? Jag ska varken mellanlanda eller byta flygplan i USA, bara flyga igenom luftrummet.

Nej, det är INTE rätt uppfattat!
Du får inget boardingpass om du inte lämnar uppgifterna, precis som det står.
Du måste lämna dem helt enkelt men det här är ingen ESTA-ansökan eller liknande, de kollar i princip så du inte är misstänkt terrorist (de har ett register över sådana individer), de frågar inte om din brottsliga bana i övrigt utan vill ha namn, passnummer och någon uppgift till tror jag
Citera
2015-01-03, 15:43
  #592
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Nej, det är INTE rätt uppfattat!
Du får inget boardingpass om du inte lämnar uppgifterna, precis som det står.
Du måste lämna dem helt enkelt men det här är ingen ESTA-ansökan eller liknande, de kollar i princip så du inte är misstänkt terrorist (de har ett register över sådana individer), de frågar inte om din brottsliga bana i övrigt utan vill ha namn, passnummer och någon uppgift till tror jag

Puh!

Jag som genast blev nervös och tänkte att "Nä, nu kommer jag inte iväg till Dominikanska Republiken."

Sambon och jag har lämnat in våra uppgifter. Det är som du säger inge ESTA-ansökan eller liknande utan en flygning som sker genom amerikanskt luftrum.

Att resa till USA i övrigt kan jag inte pga min prick i belastningsregistret. Så USA får jag lägga åt sidan och köra andra länder. Pricken försvinner förresten om 3 år.

Edit:

Nu säger Ving

Citat:
Hej x! Jag vågar inte svara dig på det utan hänvisar till amerikanska ambassaden i Stockholm. Kontaktuppgifter hittar du här: http://1.usa.gov/1AnAOFd. Lycka till! Hälsningar X, Ving

Jag vet inte men fy fan vad löjligt egentligen! Att det måste fyllas ett dokument det förstår jag men som straffad att eventuellt inte få flyga på charter kanske bara för att vi passerar amerikanskt luftrum. Jisses vilka problem. Har USA för lite att göra?
__________________
Senast redigerad av Mittpunkt 2015-01-03 kl. 16:36.
Citera
2015-01-04, 01:45
  #593
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Puh!

Jag som genast blev nervös och tänkte att "Nä, nu kommer jag inte iväg till Dominikanska Republiken."

Sambon och jag har lämnat in våra uppgifter. Det är som du säger inge ESTA-ansökan eller liknande utan en flygning som sker genom amerikanskt luftrum.

Att resa till USA i övrigt kan jag inte pga min prick i belastningsregistret. Så USA får jag lägga åt sidan och köra andra länder. Pricken försvinner förresten om 3 år.

Edit:

Nu säger Ving



Jag vet inte men fy fan vad löjligt egentligen! Att det måste fyllas ett dokument det förstår jag men som straffad att eventuellt inte få flyga på charter kanske bara för att vi passerar amerikanskt luftrum. Jisses vilka problem. Har USA för lite att göra?

Inte det minsta löjligt, reglerna är till för att minska risken för attentat, minns du 9/11?

Till fakta Har Ving några regler som säger att man inte får flyga som straffad, något helt nytt, att hänvisa till eller är det som vanligt att de inte vet någonting annat än hur de ska ta pengar från folk utan minsta service i gengäld? Själv undviker jag charterbolagen för de är numera oseriösa skojare som inte ger valuta för pengarna
Kan du själv hitta några regler som stödjer att det skulle vara förbjudet att flyga för att man har dömts? Jag känner inte till några sådana regler. Är du terroriststämplad får du problem annars kan jag inte se vad som ska kunna gå snett här (förutom just att du valt Ving
Citera
2015-02-07, 14:15
  #594
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Komma in i USA trots narkotikabrott i Norden

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om man kan komma in i USA om man har ETT narkotikabrott på sig i norden där straffet var en penningbot?
  1. Är det någon här som har genomfört detta?
  2. Vilken sorts kontroll är det när man väl landar i USA?
  3. Vilka brott är dom mest kinkiga på?
  4. Bör man vara ärlig om brottet när man söker visum?
  5. Vad kan konsekvenserna bli om man ljuger och dom gör en kontroll?
  6. Om man är ärlig, kan det bli konsekvenser då? T.ex. att man blir "märkt" och får problem i framtiden om man ska resa dit?


Jeg vill gärna ha andra inspel på detta. Har sett flera som skrivit om att de ska åka dit, men inte hur det faktiskt gick :-(


Tacksam för svar och erfarenheter om detta!


/Katten
Citera
2015-02-07, 15:14
  #595
Medlem
RickyRozays avatar
Undrar samma sak
Citera
2015-02-07, 15:36
  #596
Medlem
Nirps avatar
Om du söker lite så hittar du fler trådar om samma sak här på forumet.

Jag har gjort detta, samt många andra som jag känner. Skriv inte ut att du är dömd för narkotikabrott på din ESTA-ansökan, gränspolisen har inte dessa uppgifter. Det kommer säkert att gå bra. Vad som händer om de skulle kontrollera vet jag inte, men antagligen får du vända hemåt igen.
Citera
2015-02-07, 15:39
  #597
Medlem
missmortys avatar
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om man kan komma in i USA om man har ETT narkotikabrott på sig i norden där straffet var en penningbot?
[list=1][*]Är det någon här som har genomfört detta? Har en vän som har gjort.[*]Vilken sorts kontroll är det när man väl landar i USA? De förhörde han och slog han.[*]Vilka brott är dom mest kinkiga på? vet ej.[*]Bör man vara ärlig om brottet när man söker visum? Ja alltid...de ser om du ljuger.[*]Vad kan konsekvenserna bli om man ljuger och dom gör en kontroll? du skickas hem.[*]Om man är ärlig, kan det bli konsekvenser då? T.ex. att man blir "märkt" och får problem i framtiden om man ska resa dit? Märkt blir man alltid i USA de vet allt om dig. Dock kommer du antagligen komma in i landet om du uppför dig.


Jeg vill gärna ha andra inspel på detta. Har sett flera som skrivit om att de ska åka dit, men inte hur det faktiskt gick :-(


Tacksam för svar och erfarenheter om detta!


/Katten





Dock mådde personen dåligt efter de behandlat han som skit så han åkte hem.
Citera
2015-02-08, 07:00
  #598
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om man kan komma in i USA om man har ETT narkotikabrott på sig i norden där straffet var en penningbot?
  1. Är det någon här som har genomfört detta?
  2. Vilken sorts kontroll är det när man väl landar i USA?
  3. Vilka brott är dom mest kinkiga på?
  4. Bör man vara ärlig om brottet när man söker visum?
  5. Vad kan konsekvenserna bli om man ljuger och dom gör en kontroll?
  6. Om man är ärlig, kan det bli konsekvenser då? T.ex. att man blir "märkt" och får problem i framtiden om man ska resa dit?

Det är inte så svårt, och detta har behandlats i flera andra trådar.
* Om du begått narkotikabrott så får du inte åka till USA på ESTA/Visa Wainer, du måste ansöka om ett visum.
* Om du ansöker om ESTA så kan de inte kolla om du ljuger, när ESTA utfärdas har de ingen tillgång till svenska register.
* När du kommer till USA och går igenom immigrationen så kan de inte se att du ljugit på din ESTA-ansökning, de har inte tillgång till svenska register.

Med andra ord, du kan kryssa "nej" på frågan och kan således komma in i USA.
Du begår dock ett brott genom att göra detta.

Om du däremot i framtiden vill åka till USA och behöver ett visum (kanske för att plugga eller för att du träffat en amerikansk medborgare du vill gifta dig med) så måste du ansöka om ett riktigt visum, och då krävs i många fall utdrag ur straffregistret. Då kommer de att kolla mot dina gamla ESTA-ansökningar och se att du ljugit samt begått innigrationsbrott. Så då kommer det vara kört att någonsin komma in i USA.

Så tänk om du skulle få jobb på Google, Microsoft, Eriksson eller nåt annat företag, och erbjudas att flytta till USA? Vore det inte surt att inte kunna göra det bara för att du ljugit om ett knarkbrott för att kunna åka på ESTA en gång i tiden?

Fast sådant skulle du kanske ha tänkt på innan du begick narkotikabrott. :-)
Citera
2015-02-08, 13:35
  #599
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det är inte så svårt, och detta har behandlats i flera andra trådar.
* Om du begått narkotikabrott så får du inte åka till USA på ESTA/Visa Wainer, du måste ansöka om ett visum.
* Om du ansöker om ESTA så kan de inte kolla om du ljuger, när ESTA utfärdas har de ingen tillgång till svenska register.
* När du kommer till USA och går igenom immigrationen så kan de inte se att du ljugit på din ESTA-ansökning, de har inte tillgång till svenska register.

Med andra ord, du kan kryssa "nej" på frågan och kan således komma in i USA.
Du begår dock ett brott genom att göra detta.

Om du däremot i framtiden vill åka till USA och behöver ett visum (kanske för att plugga eller för att du träffat en amerikansk medborgare du vill gifta dig med) så måste du ansöka om ett riktigt visum, och då krävs i många fall utdrag ur straffregistret. Då kommer de att kolla mot dina gamla ESTA-ansökningar och se att du ljugit samt begått innigrationsbrott. Så då kommer det vara kört att någonsin komma in i USA.

Så tänk om du skulle få jobb på Google, Microsoft, Eriksson eller nåt annat företag, och erbjudas att flytta till USA? Vore det inte surt att inte kunna göra det bara för att du ljugit om ett knarkbrott för att kunna åka på ESTA en gång i tiden?

Fast sådant skulle du kanske ha tänkt på innan du begick narkotikabrott. :-)

Tack för svaret Texas!

Vet du hur det är stt söka Visa istället för ESTA? Eller kan man kanske vara helt ärlig när man söker och skriva som det är? Den personen det gäller fick en penningbot och det är den enda gånga han förekommer i brottsregistret.

Läste tidigare i en eller annan tråd att det inte alls var lika problematiskt att vara straffad som turist, jämfört med om man skulle flytta till USA.

https://www.flashback.org/sp47961296
Citera
2015-02-17, 22:11
  #600
Medlem
Någon som vet om arbetsmiljöbrott räknas som "moral turpitude"?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback