2015-02-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
En skillnad på Ukraina och Ryssland är friheten. I Kramatorsk får Ukrainare signa in sig till att slåss för terroristerna. Det borde såklart vara fel men man får öppet tycka att Ryssland har rätt och det finns folk som demonstrerar mot Ukrainska regeringen. Poliser är där för att se så inget våld uppkommer. I Ryssland åker man i fängelse om man visar sympatier för Ukraina alt. försvinner.

https://twitter.com/kramatorsk_ukr/status/562551523910356993

Det måste ju ändå ses som en positiv utveckling. Även om Ryssland skulle anektera hela Ukraina så kommer det Ukrainska folket nog att göra en sån sak möjligt för Ryssland.
Vilken frihet pratar du om? Ukraina har bannlyst och förbjudit otaliga filmer med en skådespelare som är prorysk för att han just är prorysk.
2015-02-03, 13:10
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Visst talar tiden till västs fördel, ju längre det tar desto sämre kommer ryska ekonomin vara. Men samtidigt är ekonomin även ett bekymmer, för när Ryssland blir tillräckligt desperat kan de starta krig som en sista utväg.

Det är en svår balansgång för väst, ska de vänta och hoppas Ryssland kollapsar fredligt eller ska de stödja Ukraina och riskera att användas som ursäkt för rysk aggression?

Just nu hotas "bara" Ukraina, men insatserna kan höjas drastiskt i detta spel.

Ofta tror man, eller vill tro iaf, att politiker som styr länder är smarta och som har smarta rådgivare. Jag tror inte det är så alltid dock. Maktgalna människor är oftast inte dom duktigaste eleverna i skolan utan dom där som insåg att makt är nödvändigt för deras överlevnad socialt sett.

Jag tror det är klokt att förbereda Europa på krig och att låta Ukraina ta hand om sitt egna land. Med tiden så tynar Putin och Ryssland in i nån slags glömska, blir ett riktigt U-land och får jobba sig uppåt igen.

Jag vill däremot att länder supportar Ukraina militärt med vapen och träning men även mindre taktiska styrkor. Men det kan man ju göra med semesterfirare precis som Putin gör. Och detta tror jag är väldigt nödvändigt. Jag tror heller inte man har råd med yttrandefrihet under krigstider som jag nyss skrev om att Ukraina kostar på sig. Det skapar bara oro inom egna ledet och ökar riskerna för infiltrationer och sabotage från Fi.

Sen i slutändan kanske Donbass ändå bör bli Ryskt eller eget land. Framtiden för ett sånt land kommer se horribelt ut för befolkningen och resultera i att det blir en slags anarkistisk stat där vapen sköter snacket. Lär inte bo kvar några civila vetiiga där. Så eftersom scenariot troligast är att Pro-ryssarna drar till Ryssland och Pro-ukrainarna drar till Ukraina så kanske Ryssälskarna redan nu kan dra därifrån och låta Ukraina vara ifred.

Hade jag varit Kung över Lettland idag så hade jag deporterat alla Ryssar från mitt land. Varför bo i ett land man inte vill tillhöra?

Skulle Ryssen flippa ur fullständigt(ännu mer än idag alltså), så är Europa med på noterna. Detta verkar inte våra politiker ha förstått som ger Svenska försvaret pengar till att köpa 2 nya stridsvagnar...eftersom det kan bli krig

Svenska arbetslösheten kunde gått få gynnas av dagens krig i Europa. Sätt fart på Bofors!
2015-02-03, 13:13
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vilken frihet pratar du om? Ukraina har bannlyst och förbjudit otaliga filmer med en skådespelare som är prorysk för att han just är prorysk.

Har du nån länk eller källa på det? Eller bör jag lägga till dig med på ignorlistan över ljugande hittepå-ryssälskare?

Jag gav dig en länk till bilder som tydligt bekräftar det jag skrev. Jag kan länka bilder på hur det går till i Ryssland men det har ju redan gjort så många gånger... Men googla lite så kanske du förstår vad jag menade med frihet.
2015-02-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Har du nån länk eller källa på det? Eller bör jag lägga till dig med på ignorlistan över ljugande hittepå-ryssälskare?

Jag gav dig en länk till bilder som tydligt bekräftar det jag skrev. Jag kan länka bilder på hur det går till i Ryssland men det har ju redan gjort så många gånger... Men googla lite så kanske du förstår vad jag menade med frihet.
http://www.kyivpost.com/content/lifestyle/the-hollywood-reporter-ukraine-bans-films-featuring-a-russian-actor-who-supported-separatists-374741 .html

I din värld går frihet och censur hand i hand.
2015-02-03, 13:34
Medlem
Stabskaptens avatar
Två nya artiklar av Christopher Miller, en av få västerländska journalister som fortfarande besöker Debaltseve regelbundet:

http://mashable.com/2015/02/02/kiev-evacuates-civilians-ukraine/?utm_cid=mash-com-Tw-main-link

http://mashable.com/2015/02/03/debaltseve-ukraine/#:eyJzIjoidCIsImkiOiJfcHpqa3o0eDU2OWh4dDQyNCJ9

Den första artikeln innehåller en hel del information om förhållandena på väg M03 mellan Artemivsk och Debaltseve.

Den andra artikeln innehåller följande, angående en stor vapendepå i närheten av Artemivsk:

Citat:
Stashed hundreds of meters below ground is a weapons arsenal of more than 3 million arms, one of the largest in Europe. Created during the Soviet Union, much of what exists there (and the Ukrainian military is tight-lipped about what exactly is kept inside) are old Kalashnikov rifles and machine guns.

"But there are heavier weapons, too," a senior official in the Security Service of Ukraine (SBU) told Mashable this week. A military spokesperson denied access to the site for "intelligence reasons" but confirmed the SBU official's remarks.

If the rebels seized control of the cache, “it would change the game,” the official said. They have attacked it once before, but failed to take control over it.

Detta borde sticka i ögonen på trådens invasionstroende pojkrumsdeckare och deras så omhuldade foliehattsbloggare, kan man tycka. Varför vore det en "gamechanger" om den ryska reguljära armén fick tag på stora mängder automatkarbiner och en del tyngre vapen från sovjettiden?
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-03 kl. 13:38.
2015-02-03, 14:07
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det är en svår balansgång för väst, ska de vänta och hoppas Ryssland kollapsar fredligt eller ska de stödja Ukraina och riskera att användas som ursäkt för rysk aggression?

För mig är det här ingen svår balansgång. Alternativ 1 alla dagar i veckan. Huvudskälet är att vi i princip kan stryka osäkerhetsuttrycken "hoppas" och "riskera" i respektive alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Inse fakta. Konflikten har redan eskalerats och Ukraina är i desperat behov av militärt stöd. Den diplomatiska vägen har misslyckats. Sanktionerna har effekt men endast på lång sikt. Det är som att ge en stor boxare en dos ebolavirus - man hinner bli sönderslagen innan dosen ger effekt.

Inte om du håller dig utanför ringen. Det står var och en uppenbarligen fritt att åka ner och joina Skillt, eller spendera hur mycket som helst på donationer till Ukrainas armé eller diverse frivilliga förband. Om man inte är beredd på något av dessa två alternativ kanske man ska fundera på varför man är beredd att riskera hela sitt lands välstånd istället? Putin kan vid en upptrappning av konflikten mycket väl spela ut Baltikumkortet med tanke på hur han agerat under 2014, och då sitter Sverige där, med försvarsåtagande men utan försvar. Hur ska vi lösa det?

Jag är bara beredd att offra mitt välstånd och i förlängningen mitt liv för Sverige och Tyskland, för att det är mina två hemländer. Inte för Ukraina, inte för Lettland, inte för något annat land. Om du tänker annorlunda är det ok, men gör det inte till Sveriges allmänna politik.
2015-02-03, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Men hsh...vore jag "västtaktiker" nu skulle jag tvärtom säga att tiden helt talar till min fördel och att det enda jag inte skulle göra nu vore att flytta spelet till den enda delen av planen där Ryssland har något att säga till om, nämligen den militära. Varför eskalera från väst nu om ryska statskassan läcker som ett såll och ekonomin brakar ihop? Den lär inte läcka mindre efter mobiliseringen..
Kuba, Nord Korea, Iran är kvar... Kommer det att lyckas? Vi har mycket starkare ekonomiska relationer med Ryssland än med ovannämnda länder. Det blir svårt att förklara för väljarna, varför vi vill ha icke-fördelaktiga sanktioner mot Ryssland för USA:s skull. UKIP, Front National är redan på frammarsch. De är anti-EU/USA och sympatiserar med Putin. Ock i Ryssland ökar, faktiskt, förtroende för Putin, trots att rubel nu är 3 gånger svagare än för 1 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Två nya artiklar av Christopher Miller, en av få västerländska journalister som fortfarande besöker Debaltseve regelbundet:

http://mashable.com/2015/02/02/kiev-evacuates-civilians-ukraine/?utm_cid=mash-com-Tw-main-link
Den andra artikeln innehåller följande, angående en stor vapendepå i närheten av Artemivsk:

Detta borde sticka i ögonen på trådens invasionstroende pojkrumsdeckare och deras så omhuldade foliehattsbloggare, kan man tycka. Varför vore det en "gamechanger" om den ryska reguljära armén fick tag på stora mängder automatkarbiner och en del tyngre vapen från sovjettiden?
Kanske har Putin med hjälp av maskirovka gömde ett stort antal modernaste vapen där i Artemivsk? När Janukovich var på flykt till Ryssland, stannade han för 2 dagar i just Artemivsk. Det är något konstigt här
Så här löstes ett till mysterium!
2015-02-03, 14:14
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
http://www.kyivpost.com/content/lifestyle/the-hollywood-reporter-ukraine-bans-films-featuring-a-russian-actor-who-supported-separatists-374741 .html

I din värld går frihet och censur hand i hand.

I min frihet får homosexuella leva.
Citat:
He is also notorious for statements that "gays should be put alive into an oven."

Sen är min värld samma som din. Däremot bor jag i Sverige och här finns censur också. Finns det något land utan censur? Ryssland är sämre på alla frihetsfronter och slås enbart av kommunistländer som Cuba och Nordkorea.
2015-02-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu har ju t.o.m Zakharchenko identifierat ledarna för Ukraina som judar, så visst har det med ämnet att göra. Det skrivs massor om hans uttalande i er media:

https://www.kyivpost.com/content/ukraine-abroad/agence-france-presse-russias-guy-says-ukraine-run-by-miserable-jews-379264.html
Ok, hur skall vi ha det innan det blir rent pinsamt, styrs Ukraina av judar eller nazister? Sett ur Putins förvrängda världsbild alltså. För oss upplysta styrs Ukraina av en legitimav foket vald demokatisk regim. Att skälla ikapp med Putin
är ju inte att bidra med fakta precis.
2015-02-03, 14:33
Medlem
Det som vi inrte får glömma är ju att Ukraina har all internationell rätt på sin sida medan Ryssland bryter mot all internationell rätt genom invasionen av östra Ukraina och Krim. Vem som är boven i sammanhanget är ju därmed klarlagt vilket ju omvärldens sanktioner och fördömande bara bekräftar. Ryssland som stat har lång väg att gå innan ev. demokrati kan få landet på fötter och bli en modern nation. Det är ju personer som Putin som stoppar Rysslands utveckling i tron att man minsann klarar sig utan omvärlden. Facit ser vi ju, ett hårt pressat land i ekonomisk förfall.
Ukraina har åtminstone en framtidsoptimism värd namnet, liksom Georgien. Är man fri från Ryssland ka det ju bara bli bättre framledes.
2015-02-03, 14:48
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Visst talar tiden till västs fördel, ju längre det tar desto sämre kommer ryska ekonomin vara. Men samtidigt är ekonomin även ett bekymmer, för när Ryssland blir tillräckligt desperat kan de starta krig som en sista utväg.

Just nu hotas "bara" Ukraina, men insatserna kan höjas drastiskt i detta spel.

Ja, det är intressant att spekulera kring utvecklingen över ett lite längre tidsperspektiv. Det känns som att tiden inte talar för några fördelar alls till väst, om man bortser från kanske någon högst tillfällig vinst på slagfälten i Ukraina. Men har svårt att se någon fördel Ryssland också.

För det första, Ryssland kommer alltid att finnas där i öst. Det försvinner inte från kartan oavsett hur det går i Ukraina, och det ryska folket kommer inte att gå under i en holocaust. Väst kommer att vara tvungna att förhålla sig till detta.

För det andra, vi har redan sett i världshistorien vad orättvist behandlande av nationer kan leda till i framtiden. Ett närliggande exempel är Versaillesfreden, som försåg Adolf och NSDAP med det politiska bränslet för att i slutändan ta över makten i Tyskland. Sanktionerna mot Ryssland kan lätt utnyttjas på liknande sätt i Ryssland nu, av de krafter som är lite mer radikalare än den återhållsamme Putin.

Och innan nån dömer ut jämförelsen och påpekar att Ryssland får vad det förtjänar, så är det precis så segrarmakterna resonerade när fredvillkoren 1919 sattes upp. Vad vi här i väst uppfattar som orättvist eller inte är i sammanhanget irrelevant, det är vad ryssarna själva tycker som avgör graden hur mycket denna situation kan utnyttjas politiskt.

Ponera att sanktionerna försätter Ryssland i en ekonomisk situation i nivå med Tyskland under depressionen, och att de för ryssarna upplevda orättvisorna består. Och lägg sedan till faktumet att Ryssland har en icke obetydande mängd kärnvapen. Det krävs ingen raketforskare för att inse att det är ett ganska dåligt läge för världen.
2015-02-03, 14:51
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Här är ett stycke fullständigt lysande satir om den tendentiösa mediebevakningen av Ukrainakonflikten, från det tyska tv-programmet Die Anstalt:

https://www.youtube.com/watch?v=jSOfQ7tgTLg

Vi har inte samma humor alls. Mest tragiskt bara. Men så här blir det när inte nyhetsreportrar kan skyddas. Det är rätt många journalister som farit illa i Ukrainakriget.

http://rt.com/news/180140-journalists-killed-abducted-ukraine/
Citat:
Many more journalists from a range of media outlets have come under fire during the conflict in eastern Ukraine. Ukrainian troops have also fired at people with cameras, as well as people wearing protective press vests.

Och denna artikel är gammal.

Helt klart är att så fritt som jag vill hoppas att Ukraina är är det inte. Dessutom har man använt TV-bilar för att transportera soldater som vi sett på klipp tidigare i tråden. Klart är också att Ukraina inte vill ge oss deras exakta lägesrapport om frontlinjen och om all skit som händer. Nog ligger UA bakom många civila dödsoffer men om Ryssland låtit bli konflikten så hade enormt många människoliv skonats. Och det hade ju stått alla Pro-Ryssar fritt att flytta från Ukraina tillbaka till Ryssland varifrån de en gång kommit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in