2015-02-02, 23:45
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Varför inte satsa stort när man väl har pengarna och intresset för sporten? Jo, det är verkligen småpengar sett till hans förmögenhet.

https://www.youtube.com/watch?v=0J6BQDKiYyM

Sluta tro att det är småpengar för en kille som kanske kom undan med två miljarder svenska kronor innan beskattning. Din länk bevisar absolut ingenting då det rör sig om så ofantligt mycket större summor.
Citera
2015-02-02, 23:46
Medlem
94jackars avatar
https://twitter.com/JahKob
Kolla på hans bilder. Luleåspelares tröjer på väggen osv. Härligt med supportrar som vill bidra!
Citera
2015-02-03, 00:01
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Sluta tro att det är småpengar för en kille som kanske kom undan med två miljarder svenska kronor innan beskattning. Din länk bevisar absolut ingenting då det rör sig om så ofantligt mycket större summor.
Fine, jag kanske tog i, men det känns inte helt orimligt med tanke på hur mycket pengar han har. Länken var endast till för att illustrera hur lätt det är att underskatta hur sanslöst jävla mycket pengar en miljard är. Även i SEK.

Hur mycket tror du det rör sig om? Knappast mindre än 50 om Luleå verkligen vill göra ett seriöst försök att ta över svensk hockey under de kommande åren. Jag menar, den summan jag spånade om är ju givetvis tänkt att finansiera dem i ett bra tag, inte bara nästa säsong.

Rent spontant känns det som du underskattar hur mycket pengar SHL och dess lag har i omlopp. Att han skulle kunna köpa en stor del av lagen för den summan är ett befängt påstående.
Citera
2015-02-03, 00:18
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Fine, jag kanske tog i, men det känns inte helt orimligt med tanke på hur mycket pengar han har. Länken var endast till för att illustrera hur lätt det är att underskatta hur sanslöst jävla mycket pengar en miljard är. Även i SEK.

Hur mycket tror du det rör sig om? Knappast mindre än 50 om Luleå verkligen vill göra ett seriöst försök att ta över svensk hockey under de kommande åren. Jag menar, den summan jag spånade om är ju givetvis tänkt att finansiera dem i ett bra tag, inte bara nästa säsong.

Rent spontant känns det som du underskattar hur mycket pengar SHL och dess lag har i omlopp. Att han skulle kunna köpa en stor del av lagen för den summan är ett befängt påstående.

Jag tror att han, om det är sant, har gått in med någonstans runt 5 miljoner kronor samt löften om en plan för framtiden där han varje år skjuter till en summa någonstans i den trakten. Att bara helt vips skjuta in 250 miljoner i en förening som omsätter 140 miljoner är galenskap. Varken han eller Luleå är dummare än dom givetvis lagt upp en långsiktig plan där man successivt försöker bygga upp Luleå både sportsligt och ekonomiskt. Att bara ekonomiskt dopa en förening med sanslöst stora summor pengar skulle kanske köpa Luleå ett SM-guld nästa säsong, det skulle dock inte skapa en stabil förening i klass med Skellefteå.

Citat:
Länken var endast till för att illustrera hur lätt det är att underskatta hur sanslöst jävla mycket pengar en miljard är. Även i SEK.

Han illustrerade det dock med en tiotusendels miljard. Du med en fjärdedel.
Senast redigerad av loafmaster 2015-02-03 kl. 00:21.
Citera
2015-02-03, 00:35
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Han illustrerade det dock med en tiotusendels miljard. Du med en fjärdedel.
Vet inte om jag skulle kalla mitt spånande för en illustration av något öht. Det var därför jag använde videon. Men jag förstår din poäng och det ligger nog en del i det. 5 milj låter dock fortfarande för lite om man vill vara med och utmana redan nästa säsong och säsongerna därpå. Hur långt räcker det egentligen?
Citera
2015-02-03, 00:45
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Vet inte om jag skulle kalla mitt spånande för en illustration av något öht. Det var därför jag använde videon. Men jag förstår din poäng och det ligger nog en del i det. 5 milj låter dock fortfarande för lite om man vill vara med och utmana redan nästa säsong och säsongerna därpå. Hur långt räcker det egentligen?
Räcker en bit, beror på helt vad man gör med pengarna. Skulle kunna säga att Växjo är ett bra exempel att dra en parallell med, vad pengarna kan göra. Att bygga ett stadigt lag, och sedan efter det, börja med att t.ex. fixa ungdomslagen, för att kunna börja leverera juniorer(för att kunna mäta sig med brynäs/saik/frölunda+andra klubbar som har bra lag i junioråldern).
Citera
2015-02-03, 00:49
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:

5 miljoner extra per säsong innebär en landslagsspelare att krydda truppen med. Kanske inte VM-klasspelare men en absolut toppspelare i SHL.

Räcker det för att utmana Skellefteå? Det är upp till övriga spelare att svara på, för en spelare gör inget lag.
Citera
2015-02-03, 02:04
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiefenLHF
250 miljoner är såklart i överkant. Men säg att det rör sig om 5-10 miljoner om året så skulle det ändå göra en jäkla skillnad på spelarbudgeten.

Fem miljoner extra varje år i spelarbudget skulle göra en enorm skillnad.
Citera
2015-02-03, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Fem miljoner extra varje år i spelarbudget skulle göra en enorm skillnad.
Malmö och Stenbeck är bra bevis för det.
Citera
2015-02-03, 02:54
Medlem
Killen är god för 4 miljarder.

http://www.va.se/nyheter/2014/12/09/45.-jakob-porser---4-mdr/
Citera
2015-02-03, 07:01
Medlem
Jckssns avatar
Allt beror ju lite på hur mycket killen är redo att satsa.
kan spekuleras i att han redan har satsat en del pengar med Luleås nya värvningar - Osten var ju nöjd med laget för att sedan öppna stora plånboken.

Fem miljoner per år gör mycket för alla lag, för Osten som missat budget två år i rad (?) ger det en mindre stressfylld tillvaro.

Men som jag sa innan handlar allt om hur mycket pengar den här sponsorn är villig att gå in med, hur högt värderar han ett guld?
Säg att han pytsar in 5miljoner per säsong i 5år utan större resultat - finns inget som säger att det inte kommer in ännu mer pengar. I relation till vad han är god för så är 5miljoner årligen ungefär samma procentuella summa en medelsvensson lägger på ett säsongskort.

Får hoppas att hybrisen övertar förnuftet och att Luleå snart åt norra Sveriges svar på Malmö.

Förutspår redan nu att nu när pengar finns i klubben så lyssnar Klasen på sin hjärta och uppfyller sin pojkdröm att åter få spela i Luleå.
Citera
2015-02-03, 07:49
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn

Förutspår redan nu att nu när pengar finns i klubben så lyssnar Klasen på sin hjärta och uppfyller sin pojkdröm att åter få spela i Luleå.
Tror du fått det om bakfoten. Klasens pojkdröm var att få spela i Lugano.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in