2015-01-25, 22:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De där studierna är, sådana de är beskrivna, helt förenliga. Den som Quarrel citerade berör kvinnor som bragts om livet öht. Din studie gäller, åtminstone om du har skrivit rätt, kvinnor som bragts om livet av en närstående. Att större delen av dem som bragts om livet av en närstående har dödats av partner eller ex är ingen direkt högoddsare.
Större delen av kvinnorna som bragts om livet av samtliga har fallit offer för en partner eller en ex. partner - det är vad siffrorna i studierna säger... och det handlar om fler än 50% av totalen ..
Citera
2015-01-25, 22:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur får du detta till att gälla alla kvinnor som bragts om livet?

Jag skrev 16 av 33, alltså ca 50 procent.
Fast det är gamla siffror som inte längre är giltiga .. Det mördas inga 33 kvinnor per år.
Citera
2015-01-25, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hur får du detta till att gälla alla kvinnor som bragts om livet?
Ta en kurs i innantillläsning! Jag stöder dig ju! Den studie du hänvisar till omfattar alla kvinnor som bragts om livet. Av dessa har runt hälften dödats av en make eller ex. Micros studie omfattar bara kvinnor som bragts om livet av en närstående Av dessa har naturligtvis en högre andel dödats av sin make eller ex - de som inte är det är väl mest hedersmördade tjejer, mödrar till psykstörda barn och ett och annat dödsoffer i ett släktbråk.
Citera
2015-01-25, 22:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Större delen av kvinnorna som bragts om livet av samtliga har fallit offer för en partner eller en ex. partner - det är vad siffrorna i studierna säger... och det handlar om fler än 50% av totalen ..
Det är möjligt, men det framgår inte av dina siffror.
Citera
2015-01-25, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ta en kurs i innantillläsning! Jag stöder dig ju! Den studie du hänvisar till omfattar alla kvinnor som bragts om livet. Av dessa har runt hälften dödats av en make eller ex. Micros studie omfattar bara kvinnor som bragts om livet av en närstående Av dessa har naturligtvis en högre andel dödats av sin make eller ex - de som inte är det är väl mest hedersmördade tjejer, mödrar till psykstörda barn och ett och annat dödsoffer i ett släktbråk.
Jag ber om ursäkt och börjar kurs på ABF i morgon bitti.
Citera
2015-01-25, 22:45
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN - FAKTA FRAM TILLS JUST NU

- Den avlidna är en ca 40-årig kvinna med exman (ca 40 år) och två barn födda 99 och 01. De hade separerat ganska nyligen och den avlidna kvinnan bodde nu i Uppsala ca 30 minuter från Sigtuna.

- Exmannen är dykintresserad, finns på datingsiten Badoo, ej politiskt aktiv.

- Den avlidna är engagerad i katter, hästar, och vänsterpolitik.

- Den avlidna anmäldes försvunnen lördagen den 24 januari 2015 klockan 11.52 genom att en väninna ringde Polisen. Det är inte känt vad väninnan sade förutom att hon ville anmäla försvinnandet eftersom de skulle ha hörts och det inte skett.

- Kvinnan hade då senast varit i kontakt med väninnan vid 21-tiden på fredagen, alternativt att hon missade ett möte de skulle haft då.

- Kvinnan påträffades död, möjligen med sin mobiltelefon i handen, under vattnet vid en isvak nära ropstensvägen i Sigtuna cirka klockan 14.00 på lördagen, det vill säga bara ett par timmar efter polisanmälan.

- Det framkommer inte i media eller på annat sätt, men man kan förmoda att den avlidnas mobiltelefon (spårning av sista signalen till mobilmaster) och bil lett polisen direkt till platsen för försvinnandet. Den avlidnas bil fanns direkt i anslutning till platsen hon hittades på.

- Exmannen är anhållen på den lägre misstankegraden för mord alternativ dråp. Lägre misstankegrad innebär i detta fall att det vid anhållandet inte förelåg några tekniska bevis eller vittnesmål som tyder på att han har bragt henne om livet. Däremot måste det finns det omständigheter som talar för det. Vilka dessa omständigheter är har polisen inte gått ut med, men det räcker förmodligen med att hon hittats död inte långt från hans hus och att de ligger i skilsmässa för att han ska misstänkas.

- Det är viktigt att betona följande: Inget alls har framkommit i tråden som tyder på att det skulle vara fråga om något annat än en tragisk olycka. Det finns ingen som man vet uttryckt oro för hennes säkerhet, ingen som sett något, inga spår efter någon annan i snön, ingenting sådant har framkommit.

- Det finns personer i tråden som hävdar med emfas att den nu anhållne exmannen mördat kvinnan, men inget har HITTILLS framkommit som pekar på det.
Citera
2015-01-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Exempelvis här: https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2015-01-24-1152-Morddrap-Sigtuna/

Isläget på platsen är sådant att det är is, men att den är rätt tunn. Kvinnan hittades i vattnet. Vattnet är täckt av is. Således hittades kvinnan i en så kallad vak.

Definitionen av en vak är ungefär ett hål där det är öppet vatten, men då stora delar av vattnet i övrigt är täckt av is. Jag refererar här till en definition, så att du inte missförstår http://sv.wikipedia.org/wiki/Isvak

Där står inget om en isvak. Det står:
Vid 14-tiden påträffades en kvinna i vattnet som visade sig vara den saknade kvinnan.

I Expressen står det:
Kvinna hittad död vid isen.

http://www.expressen.se/nyheter/forsvunnen-person-i-sigtuna---soks-vid-isen/

Jag har inte läst nånstans att hon skulle ha legat i en isvak. Frågan är ju hur långt ut de hittade henne. Som jag förstod det var det inte speciellt långt ut.

I övrigt vet jag mycket väl vad en isvak är, men fortsätt du mästra, hur skulle du annars kunna få upp den framöver vita kränkta man.
Citera
2015-01-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Ja, men hoaxgammon: Nu gör vi ETT försök för dig till:

UPPGIFT 1A: ANGE SKÄL TILL ATT KVINNA MÖRDATS
Var god att kort och koncist och i punktform, så tydligt du kan beskriva vilka objektiva skäl du anger föreligger för att kvinnan ska ha bragts om livet. För var och en av punkterna referera till en källa med länk och citera gärna källan ordagrannt.

Hoaxgammons Svar:
1) Skriv här
2) Skriv här
3) Skriv här

UPPGIFT 1B: ANGE SKÄL TILL ATT EXMANNEN MÖRDAT KVINNAN
Var god att kort och koncist och i punktform, så tydligt du kan beskriva vilka objektiva skäl du anger föreligger för att just kvinnans exman ska ha mördat kvinnan. För var och en av punkterna referera till en källa med länk och citera gärna källan ordagrannt.

Hoaxgammons Svar:
1) Skriv här
2) Skriv här
3) Skriv här

Det är inte alltid synd om mördare, även om det säkert kan vara det. Klart står i alla fall att det är riktigt synd om dig ifall du inte ens nu med den här mallen förmår att svara. Du kanske kan ta hjälp av de andra dårarna här på forumet som driver samma tes som du - nämligen att ifall en kvinna är död, så måste det vara hennes man som dödat henne.

Att du är ytterligt förtjust i punkter och listor, tror jag att alla har begripit vid detta laget.

Nu pågår en förundersökning och vad det ger vid handen vet ingen ännu.

En man är anhållen, en kvinna är död. Det vet vi. Nu pågår teknisk undersökning.

Innan de resultaten är redovisade. Vet vi inget.
Citera
2015-01-25, 22:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är möjligt, men det framgår inte av dina siffror.

Jodå ..

Detta

2011 -- 25 kvinnor dödade Av 81
2012 -- 21 kvinnor dödade Av 68
2013 -- 26 kvinnor dödade Av 87

Framgår i det här inlägget ...

(FB) Sigtuna: Kvinna hittad i vatten, misstänkt mord, 2015-01-23

Edit:
Och meningen:
Vilket visar att inte heller "en tredjedel" eller 30% stämmer överens med verkligheten -- utan antalet kvinnor som totalt dödas är lägre ..''

Korrekt är att kvinnliga offer utgör 30% - vilket är lägre än en tredjedel - av totalen .. 33 kvinnor kommer man inte upp i per år.

Edit 2
Inte ens om vi utgår från den högsta siffran - totalt 26 dödade kvinnor - så kommer du få siffran 50% på 17 ...
I termen "kvinnor" ingår för övrigt också flickor under 15 år av någon outgrundlig anledning.
Senast redigerad av micro113 2015-01-25 kl. 22:53.
Citera
2015-01-25, 22:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vid 14-tiden påträffades en kvinna i vattnet som visade sig vara den saknade kvinnan.

I Expressen står det:

Jag har inte läst nånstans att hon skulle ha legat i en isvak. Frågan är ju hur långt ut de hittade henne. Som jag förstod det var det inte speciellt långt ut.

I övrigt vet jag mycket väl vad en isvak är, men fortsätt du mästra, hur skulle du annars kunna få upp den framöver vita kränkta man.
http://www.dn.se/sthlm/forsvunnen-kvinna-hittad-dod/
Citat:
Vid 14-tiden hittades kroppen efter kvinnan i vattnet i ett hål i isen nära stranden inte långt från Ropstensvägen utanför samhället.
Då är vi där vid definitionen av vak...
Senast redigerad av Quarrel 2015-01-25 kl. 22:55.
Citera
2015-01-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

I Expressen står det:

Hoaxgammon: Jag ska inte vara elak mot dig för jag förstår att du inte mår bra. Men du frågade om hon hittats i en isvak och jag svarade att så var det av den anledningen att jag vet att det var så. Polisen skriver att hon hittades i vattnet. För att komma ned i vattnet krävs att det finns en öppning - dvs en vak. Vattnet i fråga är annars till stora delar där täckt av snö och is. Hur långt ut hon hittades vet jag inte, men jag kan avslöja att det inte krävs att man gör ett hål i isen för att gå igenom den så som den är just nu på mälaren. Det är bara att ta några steg ut så kan det brista. Det vill säga, det finns inget krav att någon ska ha gjort vaken med vilje för att därefter stoppa ned kvinnan i den.
Citera
2015-01-25, 22:58
Medlem
Citat:
http://www.dn.se/sthlm/forsvunnen-kvinna-hittad-dod/

Då är vi där vid definitionen av vak...

Ja då är det en vak förstås. Den där hade jag inte läst innan. Jag antar att så värst kallt har det väl inte varit i Sigtuna på sistone så gå på isen är väl inget man kan göra. Isen borde vara tunn. Det står nära stranden också. Någon kan alltså slängt i henne eller puttat i henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in