Citat:
Detta är absolut en milstolpe för SvD. Mycket välskriven och långt utanför åsiktskorridoren.
Även DI har alltmer börjat att ställa sig på andra sidan om skiljelinjen. Jag tänker t.ex. på PM Nilssons ledare för några veckor sedan där han skrev att Alliansen borde samarbeta med SD.
Skiljelinjen verkar nu gå mellan svenska Bonniers och norska Schibsted. Det intressanta är att AB, som har intimt samarbete med SvD, också ägs av Schibsted. Hur påverkar det AB om DI och SvD plötsligt vidgar åsiktskorridoren?
Även DI har alltmer börjat att ställa sig på andra sidan om skiljelinjen. Jag tänker t.ex. på PM Nilssons ledare för några veckor sedan där han skrev att Alliansen borde samarbeta med SD.
Skiljelinjen verkar nu gå mellan svenska Bonniers och norska Schibsted. Det intressanta är att AB, som har intimt samarbete med SvD, också ägs av Schibsted. Hur påverkar det AB om DI och SvD plötsligt vidgar åsiktskorridoren?
Är det inte som så att Schibstedt inte har något inflytande över ledarsidor och kultur på AB? Jag har ett minne av att det var en del av uppgörelsen.
Därmed kommer sannolikt ingen större skillnad att märkas på ABs ideologiska texter.
Oavsett. DN ångar på på sin inslagna väg med ännu en ny bredsida:
Citat:
dn.se/trams/ordbajs/bjorn-wiman-av-900-000-som-fordes-till-treblinka-finns-bara-en-kvar-i-livet/
Ursprungligen postat av Wiman
Treblinka. Bergen-Belsen. Mengele. Dachau. Stöveltramp. Käbbel
Samt då den, i sammanhanget ironiskt nog tysklandsfödda, svenska ärkebiskopens sameutspel:
Citat:
Trots upprepad kritik präglas urfolkspolitiken fortfarande av passivitet och brist på ansvarstagande. Öka samernas självbestämmande, stärk rätten till marken och ta ansvar för Sveriges koloniala förflutna...
There it is. Sveriges koloniala förflutna. Och Renbeteslandet och den fria fiskerätten räcker uppenbarligen inte enligt Antje.
och
Citat:
Under mina år i USA slogs jag av amerikaners ibland så självklara sätt att tala om överlappande nationella identiteter. Man kan vara Swedish American eller Native American utan att få frågan om sin egentliga hemvist. I Sverige fungerar det inte så och det ligger därför närmare till hands att identiteter ställs mot varandra. Det är oroväckande och oacceptabelt med uttalanden som ifrågasätter samers hemortsrätt i Sverige genom att till exempel hävda att samisk och svensk identitet inte går att kombinera.
Man kan argumentera att just samisk nation och svensk judendom är ganska problematiskt att diskutera - inte minst i ljuset av Orrenius/Wolo/DNs senaste debaclé...
dn.se/ännu mer ordbajs/samernas-urfolksrattigheter-maste-tas-pa-storre-allvar/
Nä du Antje. Du är välkommen att diskutera Tysklands historia. Men vi skiter ganska högaktningsfullt i vad du tycker om den Sveriges historia.
Nästan så man önskar att man såväl kunde gå ur kyrkan som att säga upp prenumerationen på DN ännu en gång.