Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-25, 12:17
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Detta är absolut en milstolpe för SvD. Mycket välskriven och långt utanför åsiktskorridoren.

Även DI har alltmer börjat att ställa sig på andra sidan om skiljelinjen. Jag tänker t.ex. på PM Nilssons ledare för några veckor sedan där han skrev att Alliansen borde samarbeta med SD.

Skiljelinjen verkar nu gå mellan svenska Bonniers och norska Schibsted. Det intressanta är att AB, som har intimt samarbete med SvD, också ägs av Schibsted. Hur påverkar det AB om DI och SvD plötsligt vidgar åsiktskorridoren?

Är det inte som så att Schibstedt inte har något inflytande över ledarsidor och kultur på AB? Jag har ett minne av att det var en del av uppgörelsen.

Därmed kommer sannolikt ingen större skillnad att märkas på ABs ideologiska texter.

Oavsett. DN ångar på på sin inslagna väg med ännu en ny bredsida:
Citat:
Ursprungligen postat av Wiman
Treblinka. Bergen-Belsen. Mengele. Dachau. Stöveltramp. Käbbel
dn.se/trams/ordbajs/bjorn-wiman-av-900-000-som-fordes-till-treblinka-finns-bara-en-kvar-i-livet/

Samt då den, i sammanhanget ironiskt nog tysklandsfödda, svenska ärkebiskopens sameutspel:
Citat:
Trots upprepad kritik präglas urfolkspolitiken fortfarande av passivitet och brist på ansvarstagande. Öka samernas självbestämmande, stärk rätten till marken och ta ansvar för Sveriges koloniala förflutna...

There it is. Sveriges koloniala förflutna. Och Renbeteslandet och den fria fiskerätten räcker uppenbarligen inte enligt Antje.

och
Citat:
Under mina år i USA slogs jag av amerikaners ibland så självklara sätt att tala om överlappande nationella identiteter. Man kan vara Swedish American eller Native American utan att få frågan om sin egentliga hemvist. I Sverige fungerar det inte så och det ligger därför närmare till hands att identiteter ställs mot varandra. Det är oroväckande och oacceptabelt med uttalanden som ifrågasätter samers hemortsrätt i Sverige genom att till exempel hävda att samisk och svensk identitet inte går att kombinera.

Man kan argumentera att just samisk nation och svensk judendom är ganska problematiskt att diskutera - inte minst i ljuset av Orrenius/Wolo/DNs senaste debaclé...
dn.se/ännu mer ordbajs/samernas-urfolksrattigheter-maste-tas-pa-storre-allvar/

Nä du Antje. Du är välkommen att diskutera Tysklands historia. Men vi skiter ganska högaktningsfullt i vad du tycker om den Sveriges historia.

Nästan så man önskar att man såväl kunde gå ur kyrkan som att säga upp prenumerationen på DN ännu en gång.
Citera
2015-01-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ett litet exempel på TT-krigande. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/majoritet-for-norskt-tiggeriforbud_4278753.svd

Man redogör torrt för de faktiska omständigheterna kring förslaget och lägger sedan till:

Så trots att nyheten är att det finns majoritet för lagen, så utgörs en tredjedel av artikeln av människorättskommissionär Nils Muiznieks invändningar och påstående om rasistiska undertoner. Ingen person citeras som uttryckligen är av annan åsikt och går i polemik med människorättskommissionär Nils Muiznieks. Det är dålig journalistik helt enkelt, och den är dålig för att mediakriget sätts före journalistiken.
Jag tror att de tror att det är rimlig journalistik med hänsyn till att tiggeridebatten i Sverige är ungefär så här avancerad:

- Man kanske borde överväga att förbj
- Man kan inte förbjuda fattigdom! Man kan inte straffa de svagaste!

High five, ryggdunkar laget runt, ridå.
Citera
2015-01-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F4123
Devin Rexvid skriver väldigt intressant om islamofobi i SvD:

Citat:
Kulturministerns utlovade satsning mot islamofobi kan få en för ministern oönskad effekt. Ökad kunskap om en del förtryckande islamiska praktiker kan inge samma rädsla hos vissa svenskar som gjorde mig så pass rädd att jag inte bara lämnade utan också vände mig mot islam, skriver Devin Rexvid.
Kan tvärtom vara det som är den önskade effekten. Man får först skapa en opinion för något. Sedan kan man vidta åtgärd, och så anser väljarna att man är duglig politiker.
Citera
2015-01-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F4123
Devin Rexvid skriver väldigt intressant om islamofobi i SvD:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/att-hata-islam-ar-inte-en-fobi_4279619.svd

Givetvis ska vi vädra kritik, t.o.m. hat, mot islam.

Denne Rexvid har ju pådyvlats Irans Shiabaserade-Islam, en ganska tråkig historia som mycket handlar om förbud och måsten.
Det finns olika varianter av Islam och inte att som görs i Islams namn är gott.
Iranier börjar bli trötta på sin pådyvling, vilket man även kan se tecken på i Saudi Arabien t.ex. (i både länder ökar både kristendomen och ateism, trots förföljelse)

Problemet är att de flesta islam-"kritiker" vet inte så mycket om islam.
En muslim ska inte 20 gånger per dag behöver svara för "hur känns det att tro på en pedofil och våldta kvinnor", etc.
Så visst finns begreppet "islamofobo", men vi skulle vilja uppgradera islamofoberna till islamkritiker, så att man kan diskutera saken.
Citera
2015-01-25, 12:37
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
I all vänlighet, tillåt mig tvivla på att det är någon strategisk skillnad mellan DN och SvD, mellan Bonniers och Schibsted. Ägarna tillhör samma elitskikt. Samma antivitism, samma globalism, samma ångvält som ska mosa traditionella svenskar gäller på båda hållen. Massinvandring i evigheters evighet amen.

My two cents.

Tvivla skall man alltid! Och jag använde ordet "alltmer" vilket kanske var för starkt. "Visat några enstaka tecken på" kanske vore bättre formulering.

Men jag ser ändå tydliga gradskillnader mellan Bonnier och Schibsted vad gäller åsiktskorridoren.

-Expressen jagar människor med researchgruppen och gick t.ex. nu i veckan på och vinklade om SD:s maktkamp om gruppledaren. Aftonbladet citerar istället Jimmy/Söder och reder ut.

-DN låter hittepåexperten Arnstad få titeln vetenskapsjournalist på första sidan och låter honom ge nästan en miljon svenskar epitetet fascister. SvD låter en doktorand från Umeå på ett sakligt sätt berätta varför ordet Islamofobi är problematiskt.

Jag tycker nog att det finns en skillnad (i PK helvetet). Sen är de flesta skribenter på SvD, DN, AB och Expressen miljöpartister och vänsterpartister och det kommer man inte ifrån.
Senast redigerad av FruLibertas 2015-01-25 kl. 12:44.
Citera
2015-01-25, 12:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Författaren Devin Rexvid - om vilken jag inget vet - tituleras "doktorand i socialt arbete, Umeå Universitet". Det är mycket förvånande. Både med tanke på disciplinen och röda Umeå
Det finns god anledning att misstänka att det kommer att bli väldigt svårt att få avhandlingen godkänd.
"Socialt arbete", vid sidan av genusvetenskap, är väl det mest postmarxist-infekterade området inom akademin.
Citera
2015-01-25, 12:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Nä du Antje. Du är välkommen att diskutera Tysklands historia. Men vi skiter ganska högaktningsfullt i vad du tycker om den Sveriges historia.
Det skulle vara kul om hon fick frågan hur glad hon blev när Stasi-arkiven på Säpo skulle förstöras.
Citera
2015-01-25, 12:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
I all vänlighet, tillåt mig tvivla på att det är någon strategisk skillnad mellan DN och SvD, mellan Bonniers och Schibsted. Ägarna tillhör samma elitskikt. Samma antivitism, samma globalism, samma ångvält som ska mosa traditionella svenskar gäller på båda hållen. Massinvandring i evigheters evighet amen.

Globalist-nihilismen kör sin agenda i botten, vare sig den etiketteras som "DN" eller "SvD", vare sig "tecken på att de tagit sitt förnuft till fånga" visas upp eller inte. Essentiellt har inget ändrats. De ompositioneringar vi ser är blott av typen, "rearraging of the deck chairs on Titanic".

Pröva att säga till en SvD-redaktör: "Jag är en traditionell svensk och jag är stolt över det; för att bevara Sveriges kulturella, etniska och traditionella integritet bör massinvandringen upphöra." -- SvD kommer aldrig någonsin att publicera en sådan åsikt. Endast "pseudokritiska" åsikter förs fram, som "var på vakt mot islamism" och "förbättra integrationen".

My two cents.

Som du påpekar är nihilismen central här. Man bör dock veta att värdenihilismen i första hand var ett sätt för Uppsalafilosoferna att komma åt ålderdomlig kristen etik. I etik finns inget som är sant eller falskt, vilket är korrekt. Problemet är att detta tillämpas på allt numer, även empirisk fakta. Då inget är sant eller snarare det sanna är det man bestämmer sig för, uppstår det vi kallar Agenda med påstådd fara för islamofobi, invandringen är egentligen liten och bara berikar, kritiker är per automatik fascister, Sverige har varit en brutal kolonialmakt, endast svenskar kan vara rasister, det råder strukturell rasism osv. Det var med den här typen av egen tillverkad verklighetsbeskrivning som nazismen och kommunismen fick makten. Ironiskt nog övertog kommunismen och nazismen samma typ av agenda som den man ville krossa och dagens antirasister och agendasättande mediaelit gör samma sak.

Smaka på den här. Vid ett seminarium ifrågasatte en man Tiina Rosenbergs tankar om härskarteknik, varvid hon replikerade: - Du är man och jag är kvinna, du håller käft!
Senast redigerad av TheLucky 2015-01-25 kl. 12:57.
Citera
2015-01-25, 13:11
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ironiskt nog övertog kommunismen och nazismen samma typ av agenda som den man ville krossa och dagens antirasister och agendasättande mediaelit gör samma sak.

En av anledningarna till att Nazisterna och Hitler hatade judar så mycket var bl.a för att de kontrollerade tidningarna som var mycket negativa mot Tyskland. Hitler ägnar ett helt kapitel åt detta i sin Mein Kampf. Tysk media gav Tyskland, tyskarna och den tyska kulturen hela skulden för första världskriget vilket Hitler inte höll med om. Visst, Hitler var en krigsskadad psykopat men det gör automatiskt inte alla hans observationer 1923 felaktiga även om hans lösningar var vanvettiga och onda.

Bonniers borde lära av historien och förstå att risken med agendasättande journalistik av den typ som man ägnar sig åt skapar grogrund för kraftigt odemokratiska rörelser.
Senast redigerad av FruLibertas 2015-01-25 kl. 13:14.
Citera
2015-01-25, 13:21
Medlem
Arcanes avatar
Mer tungt fiske i "grumliga SD-vatten" i SvD. Denna gång av fd M-riksdagsledamoten Sedat Dogru, numer kommunpolitiker i Haninge:

Citat:
Miljöpartiet sitter i den regering som vi ska opponera emot. Vi kan inte vara bundna av gamla beslut.
...
En asylprövning som, till skillnad från idag, verkligen försöker utreda vad som är rätt och fel och som inte behandlar den asylsökande som en socialhjälpstagare bör vara inriktningen för en ny flyktingpolitik. En konkret första förändring är ett krav på att den som kommer till Sverige ska ha korrekta ID-handlingar.
....
Asylprövningen bör alltid ske utifrån individens situation och inte vilken folkgrupp eller nationalitet denne antas höra till. Utgångspunkten ska vara att ge temporära uppehållstillstånd de första tre åren. När skyddsbehovet inte längre finns för den asylsökande görs en ny prövning och om den asylsökande har egen försörjning kan permanenta uppehållstillstånd beviljas.
...
För det andra är det helt orimligt att Sverige alltid godtas som första asylland när människor flyr från krig och förföljelse i Mellanöstern eller Afrika ... Därför måste en strikt tillämpning av Dublin-konventionen vara naturlig i det svenska flyktingmottagandet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-kan-paverka-antalet-asylsokande_4279591.svd
Citera
2015-01-25, 14:23
Medlem
Gdanzigsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Mer tungt fiske i "grumliga SD-vatten" i SvD. Denna gång av fd M-riksdagsledamoten Sedat Dogru, numer kommunpolitiker i Haninge:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-kan-paverka-antalet-asylsokande_4279591.svd

Ironiskt hur det nästan bara är utlandsklingande namn som vågar sig på att kritisera vansinnet. Håller för övrigt med honom om det mesta.
Citera
2015-01-25, 14:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Detta är absolut en milstolpe för SvD. Mycket välskriven och långt utanför åsiktskorridoren.

Även DI har alltmer börjat att ställa sig på andra sidan om skiljelinjen. Jag tänker t.ex. på PM Nilssons ledare för några veckor sedan där han skrev att Alliansen borde samarbeta med SD.

Skiljelinjen verkar nu gå mellan svenska Bonniers och norska Schibsted. Det intressanta är att AB, som har intimt samarbete med SvD, också ägs av Schibsted. Hur påverkar det AB om DI och SvD plötsligt vidgar åsiktskorridoren?

Dagens Samhälle som finansieras av Sveriges Kommuner och Landsting är enligt min mening mest realistisk bland MSM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in