2015-01-24, 17:49
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu kommer det ännu mer bevis för att det var en planerad attack från Kiev:
https://www.facebook.com/TruthfromUkraine/posts/1601612826728730
Varför är dina "källor" sanna medan alla andra bara ljuger och hittar på?
Kan det bero på att du är ultra-kommunist och endast tror på sådant som gynnar dig och din ideologi?

- Rebellerna har redan tagit flygplatsen. Och nu börjar de förstöra själva Mariupol, säger Mariupolbon Eduard i telefon till nyhetsbyrån AFP.
Från tidigare nämnd SvD-artikel.
2015-01-24, 17:50
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
En stab fråga, de ryska soldater vi dödat, tänker främst på det kompani från 76:e VDV, tycker du själv att det låter troligt att ett helt kompani går över som frivilliga till Novoazovsk med material och allt? Och ja, vi har själv sett 84 kroppar för att vara exakt. Dessa begravdes på plats av resterna från de ryska trupper som fanns kring безимени.

/Micke

micke varför tog ni inga bilder och dokumneterade det hela eller har ni gjort det
2015-01-24, 17:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Ursprungligen postat av micks
Du sa ju att det var en T80 med dieselmotor i en tidigare post?

Citat:
Ursprungligen postat av daezz
Nej, det gjorde jag inte.
Nej, Daezz sa att det inte var en sådan, att den ukrainska är längre och att man på videon kan höra att det är en gasturbin=rysk motor som de ryska T-8X-XX har.

Citat:
Ursprungligen postat av m.skillt
tänker främst på det kompani från 76:e VDV, tycker du själv att det låter troligt att ett helt kompani går över som frivilliga till Novoazovsk med material och allt?
Har Ukraina möjligheter att svara på de ryska GRAD-attackerna med artilleri? Hur hårt har ryssarna grävt ned sig utanför staden, är det lönt att anfalla som hämnd för det ryska massmordet?
2015-01-24, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Du har fel, det finns fina bilder på bägge STRV´s bakpartier, leta upp dom själv. Det är förbandssatta dvs Ryska T80U på bilderna, inte T72.
Jag har nog koll på stridsvagnarnas baksida. Kan mycket riktigt vara T80U, men det finns ingen sådan stridsvagn med ERA på sidorna.. på det viset iaf. lite motsägelse i sig själv här.
2015-01-24, 17:51
Medlem
bernad_laws avatar
Det är INTE okej att önska livet ur andra medlemmar här i tråden, mer sån skit och ni åker ut med huvudet före. /Mod
2015-01-24, 17:56
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Inslag om en av fabrikerna i Donetsk där man reparerar övertagna stridsfordon och annat från UA åt DNR

https://www.youtube.com/watch?v=eBu_8JC7Jd4&x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=84503534

https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=84503534&v=bXUAQre2dIk

Hade varit intressant att få veta från DaEzz vilken typ av tanks det är på sista videon för när jag tittar på de ukrainska på google så hittar jag ingen likvärdig. Sen att de samlat lite skrot och låter nån mekaniker leka lite kanske gör att de får fram 1 eller 2st. De ska ju hitta reservdelar också men de köper väl online?

Nu har ju terroristerna 100-tals stridsvagnar där inne enligt uppgifter från troliga källor men hur de Ryska stridsvagnarna kommer in i Ukraina är fortfarande ett mysterie. Vissa hävdar fortfarande att det inte är reguljära ryska trupper som strider utan semesterfirare. I ett land som Ryssland, där man inte ens får fisa åt Putins håll så är det alltså helt ok för alla militärer att ta semester när de vill och även ta med sig Ryska arméns Strela-10, stridsvagnar, GRAD-bilar, Dyra radarutrustningar, avancerade Buk och S-300, kulsprutor, ryska arméns matprovianter, Ryska armékläder m.m.

Låter troligt
2015-01-24, 17:59
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
micke varför tog ni inga bilder och dokumneterade det hela eller har ni gjort det
Jag har aldrig tagit en enda bild på en endaste död soldat, det anstår inte en krigare. Men SBU har material såndet räcker och blir över. Pro-Ryssar och annat pack kan ägna sig åt att skända de döda.

/Mivke
2015-01-24, 17:59
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag har nog koll på stridsvagnarnas baksida. Kan mycket riktigt vara T80U, men det finns ingen sådan stridsvagn med ERA på sidorna.. på det viset iaf. lite motsägelse i sig själv här.

Samma chassi, svårt att se det håller jag med om. Jag har sett bägge modellerna på mycket nära håll men ljudet av gasturbiner glömmer man aldrig. Och de ser helt olika ut bakifrån som sagt.

I vilket fall, Kontakt-5 kan hängas på T80U och då även lateralt på tornet.
2015-01-24, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej, Daezz sa att det inte var en sådan, att den ukrainska är längre och att man på videon kan höra att det är en gasturbin=rysk motor som de ryska T-8X-XX har.

Har Ukraina möjligheter att svara på de ryska GRAD-attackerna med artilleri? Hur hårt har ryssarna grävt ned sig utanför staden, är det lönt att anfalla som hämnd för det ryska massmordet?
Om det inte finns ryska soldater i Ukraina, hur kan det då bli ett ryskt massmord? Förklara det för mig är du snäll! Då måste ju det finnas ett svenskt massmord i Ukraina eftersom Skillt varit där och dödat civila ukrainare.
2015-01-24, 18:11
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Att de ryska terroristerna i Donetsk först sa att det inte var de som låg bakom beror på att DE inte har trupper där nere, utan det är reguljära ryska trupper från Krim. De har tvingat clownen i Donetsk att ta på sig anfallet helt enkelt. Det lär komma mer information om det här ryska massmordet senare ikväll, säkert även från amerikansk håll och från EU, då krigsbrottet fortsätter.

Ja, det skulle förklara varför Ukrainska armen kund lokalisera och slå ut de ryska systemen så snabbt. Och dessutom varför han vill officiellt attackera. För att städa upp efter att några ryska soldater...

Men tyvärr så lär vi inte få några bilder då ryssarna nog inte vill på påkomna med handen i kakburken mer än nödvändigt.
2015-01-24, 18:12
Medlem
Vindpinads avatar
Hur kommer det sig att Ukraina inte använder sig av flyg och helikoptrar i striderna? Hela konflikten liknar mer ett ställningskrig a la första världskriget. Man gräver ner sig på båda sidor och lobbar granater på varandra.
2015-01-24, 18:13
Medlem
baggebo1s avatar
Den här amerikanske legosoldaten var inte så sugen på att vara med på film när han upptäcktes i Mariupol idag. "Out of my face, out of my face, please":

https://www.youtube.com/watch?v=cJtaEWtD6aQ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in