2015-01-24, 12:08
Medlem
Hur länge kan jag köra med en Volvo S40 1998 över tiden sedan servicelampan tändes för kanske 3 veckor sedan? Jag ska besikta bilen i slutet av februari och tänkte se vad besiktningen säger innan jag gör service så alla ev åtgärder kan ske samtidigt. Vad tror ni? =)

Mvh
Citera
2015-01-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenWithin
Hur länge kan jag köra med en Volvo S40 1998 över tiden sedan servicelampan tändes för kanske 3 veckor sedan? Jag ska besikta bilen i slutet av februari och tänkte se vad besiktningen säger innan jag gör service så alla ev åtgärder kan ske samtidigt. Vad tror ni? =)

Mvh

Kör, bara kör.
Citera
2015-01-24, 12:16
Medlem
Kör på du, har bilen funkat i 17 år, går den nog en månad till.

Å andra sidan, skitig olja och igensatt luftfilter kan ge dåliga avgasvärden på besiktningen, frågan är hur långt/hur länge sen den senast servades ??

Men ditt tänk är rätt, synd att lägga en massa pengar på service, om besiktningen dömer ut den helt.
Citera
2015-01-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Kör, bara kör.

Okej =)
Citera
2015-01-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Kör på du, har bilen funkat i 17 år, går den nog en månad till.

Å andra sidan, skitig olja och igensatt luftfilter kan ge dåliga avgasvärden på besiktningen, frågan är hur långt/hur länge sen den senast servades ??

Men ditt tänk är rätt, synd att lägga en massa pengar på service, om besiktningen dömer ut den helt.

Gjorde faktiskt en storservice på den för ett år sedan efter att jag köpt den just för att jag då ville veta allt elände jag kunde vänta mig framöver. Valde till och med att göra den på Volvo den gången just därför. Då bytte de allt, luftfilter, tändstift, bränslefilter osv osv etc osv och gick igenom hela bilen grundligt. Förra årets besiktning så sa besiktningskvinnan att hon typ aldrig sett ett så fint underrede på en S40 från före 2000-talet (den har tidigare gått i Norrland), samma har en mekaniker jag fixat lite grejs hos också sagt. Så jag hoppas den håller länge till!

Tack för era svar!
Citera
2015-01-25, 12:09
Medlem
Provocative2.0s avatar
Finns det servicelampa på den? Jag har ägt två V40 -00/-01. Servar själv o har aldrig sett den lampan
Men jag tror dig.
Däremot så är oljans kvalitet dålig o planerar du att köra vidare efter en snäll besiktning kanske du iaf kan slänga i en sköljolja för att skölja ut motorn. Billigaste skit duger bra.
En sliten olja sliter hårt på motorn o till slut går den sönder. Nu kan en sliten motor paja en vecka efter service men lika gärna gå lika länge som morsans 240. Den gick minst 21 000 innan syrran lånade den o hällde i 4-5l
Citera
2015-01-25, 13:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Service lampan säger bara att du har kört x antal timmar sen och eller x antal mil sedan service lampan blev släckt sist. Den säger inget per se om kvalitet eller att den känner av ett behov av någon viss service.
Citera
2015-01-25, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Finns det servicelampa på den? Jag har ägt två V40 -00/-01. Servar själv o har aldrig sett den lampan
Men jag tror dig.
Däremot så är oljans kvalitet dålig o planerar du att köra vidare efter en snäll besiktning kanske du iaf kan slänga i en sköljolja för att skölja ut motorn. Billigaste skit duger bra.
En sliten olja sliter hårt på motorn o till slut går den sönder. Nu kan en sliten motor paja en vecka efter service men lika gärna gå lika länge som morsans 240. Den gick minst 21 000 innan syrran lånade den o hällde i 4-5l

Hade 240:in B21 eller B23 så rymmer de 3,8 liter olja vid oljebyte inkl filter. Så jag tror du skarvar en smula faktiskt. Inte ens en gammal Volvo går utan olja.
Citera
2015-01-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Hade 240:in B21 eller B23 så rymmer de 3,8 liter olja vid oljebyte inkl filter. Så jag tror du skarvar en smula faktiskt. Inte ens en gammal Volvo går utan olja.

Du får nog läsa på dina 240 kunskaper då de släppt några fler motorer. Sen var 3,8 l till minimum på stickan 4,5 gick det i till max på tex B23 sugis
B21 fanns i flera oljevolymer. tex B21et hade större volym.
D24, B21ET
B21E, B23E, B230E, B230F, B230FX, B230FD, B27E, B28E

B27E motorn är u tex V6 på 2,7 l så den lär det ju stämma oljemängd mesigt på.
B21Et är turbomotorn som också hade större oljevolym då den var utrustad med turbo.
Så det där med oljevolymen kan du lägga ner.
Senast redigerad av RallyFrida 2015-01-25 kl. 13:41.
Citera
2015-01-25, 14:21
Medlem
ääh de bara släcka servicelampan själv och köra vidare.

men det viktigaste är väl att se över oljan?, tar ju inte många minuter? kolla på stickan om det är rätt nivå och hur smutsig den är... inte särskilt svårt att köra in på en "gör det själv" verkstad och byta olja själv om det nu skulle ligga i fatet..
Citera
2015-01-25, 18:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag ver inte med utan detta är vad min syster brukar påminna min mamma om. Kontentan för dig som inte förstår är att motorn var tom på olja samt drog tre liter milen.
Citera
2015-01-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
En sliten olja sliter hårt på motorn o till slut går den sönder.

Japp.. en arbetskompis köpte en 740 med b230f som bara hade gått 8000 mil sedan ny, dock utan oljebyten bara påfyllning. En sån motor är ju bland det mest hållbara och slitstarka som volvo har gjort, den skar strax efter han köpt den o blev komplös på en cylinder. Så inte ens en B230F tål hur mkt misshandel som helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in