2015-01-15, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikloz
Titeln säger allt.

Hur ser GUD ut? Vad är Gud? Har ni upplevt Gud och isåfall hur?

Du kommar möjligen att fä 34.000 mer eller mindre olika svar (om alla typer av kristna svarar).

Och jag är lite nyfiken på vad du vill använda en sån information till.
Citera
2015-01-15, 17:05
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ickemateriell ,ickefysisk och existerar i en dimension parallell med vårt fysiska kosmos.
Ungefär som känslor i kroppen. Känslorna är inte kroppen de lever parallellt i kroppen. Vi upplever det endast.
Gud är en ande så att säga.
Ja det var min närmaste beskrivning av Gud.
Hur kan ngt vara ickemateriellt och ickefysiskt och ändå existera? Är inte det lite motsägelsefullt?
Känslor som vadå? Lycka, ilska, nestämdhet? Finns fysiska förklararingar för sånt så de är absolut något fysiskt.

Och hur kan du vara så säker på det du säger? Dvs, varför är inte gud fysisk? Vad säger att hen inte kan va det?
Citera
2015-01-15, 17:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Hur kan ngt vara ickemateriellt och ickefysiskt och ändå existera? Är inte det lite motsägelsefullt?
Känslor som vadå? Lycka, ilska, nestämdhet? Finns fysiska förklararingar för sånt så de är absolut något fysiskt.

Och hur kan du vara så säker på det du säger? Dvs, varför är inte gud fysisk? Vad säger att hen inte kan va det?

Nej inte så konstigt. Kan du ta en enda kvark i handen?
Ja vad är det som säger att han inte kan vara det? Ingen vet.
Jag beskrev Gud som en präst beskriver det hela och jag tycker den beskrivningen var bra.
Lycka, ilska ,nedstämdhet är känslor( inte fysiska) men du kan visa dem fysiskt via kroppen. Le, skratta, gråta osv.
Citera
2015-01-15, 17:51
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ickemateriell ,ickefysisk och existerar i en dimension parallell med vårt fysiska kosmos.
Ungefär som känslor i kroppen. Känslorna är inte kroppen de lever parallellt i kroppen. Vi upplever det endast.
Gud är en ande så att säga.
Ja det var min närmaste beskrivning av Gud.
På vilket sätt interagerar denna ickemateriella, ickefysiska ande från en annan dimension med vår dimension? Det vill säga, kan gud göra sig närvarande i vår värld och i så fall på vilket sätt?
Citera
2015-01-15, 17:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
På vilket sätt interagerar denna ickemateriella, ickefysiska ande från en annan dimension med vår dimension? Det vill säga, kan gud göra sig närvarande i vår värld och i så fall på vilket sätt?

Skulle jag kunna svara på det så skulle jag få nobelpris.
Citera
2015-01-15, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Grattis i så fall. För du brukar ju annanstans att hävde att 'gud' på något sätt finns i eller i kontakt med ditt hjärta.
Citera
2015-01-15, 18:06
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Okej. Men du är kristen? Du anser att denna ande har uppenbarat sig här på jorden och givit mänskligheten instruktioner och riktlinjer för hur vi ska leva?
Citera
2015-01-15, 18:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Okej. Men du är kristen? Du anser att denna ande har uppenbarat sig här på jorden och givit mänskligheten instruktioner och riktlinjer för hur vi ska leva?

Jag anser att Gud är en ande och att vi har en ande inom oss som har koppling till Gud.
Ande betyder bland annat själ, psyke och mentalitet.
Jag tror på GUD och tillhör ingen religion direkt. Tror till och med på reinkarnation så Kristen får jag förmodligen inte kalla mig.
Tro på Gud räcker för mig.
Citera
2015-01-15, 19:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att Gud är en ande och att vi har en ande inom oss som har koppling till Gud.

"Vi" har en ande inom oss ... speak for yourself.
Citera
2015-01-15, 20:20
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikloz
Titeln säger allt.

Hur ser GUD ut? Vad är Gud? Har ni upplevt Gud och isåfall hur?

Ja, jättebra fråga Mikloz och tack för den. =)

Jag tror så här: Gud är inte gjord av materia, han är Ande. Så Gud är inte beroende av tid och rum, som vi är.

Jag upplever i bönen att Gud är närvarande och talar tillbaka i form av känslor som jag får. Ibland upplever jag även att Gud ger mig bilder, vilket är helt fantastiskt. Jag kan ge ett exempel: För några månader sedan så trodde jag att jag hade tappat min plånbok under en promenad. Jag blir tyvärr ofta nervös för småsaker och detta var för mig en stor sak. Jag hade både leg och bankomatkortet i plånboken. Plötsligt från ingenstans så fick jag upp en bild i huvudet, och såg plånboken ligga i en ICAkasse i ett skåp på jobbet. Och den bilden gjorde mig såpass övertygad så att nervositeten försvann. Jag bara visste att den var där och blev lugn.

Jag ringde till jobbet och frågade (ifall att) och mycket riktigt: Där låg plånboken.
Citera
2015-01-15, 20:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja, jättebra fråga Mikloz och tack för den. =)

Jag tror så här: Gud är inte gjord av materia, han är Ande. Så Gud är inte beroende av tid och rum, som vi är.

Jag upplever i bönen att Gud är närvarande och talar tillbaka i form av känslor som jag får. Ibland upplever jag även att Gud ger mig bilder, vilket är helt fantastiskt. Jag kan ge ett exempel: För några månader sedan så trodde jag att jag hade tappat min plånbok under en promenad. Jag blir tyvärr ofta nervös för småsaker och detta var för mig en stor sak. Jag hade både leg och bankomatkortet i plånboken. Plötsligt från ingenstans så fick jag upp en bild i huvudet, och såg plånboken ligga i en ICAkasse i ett skåp på jobbet. Och den bilden gjorde mig såpass övertygad så att nervositeten försvann. Jag bara visste att den var där och blev lugn.

Jag ringde till jobbet och frågade (ifall att) och mycket riktigt: Där låg plånboken.

Om bara du kan hålla dig på detta "vittnande"-nivå utan att bli pseudo-objektiv finns det inget att protestera emot i din TROS-position.
Citera
2015-01-15, 20:31
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om bara du kan hålla dig på detta "vittnande"-nivå utan att bli pseudo-objektiv finns det inget att protestera emot i din TROS-position.

Vad exakt menar du med pseudo-objektiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in