Citat:
Läs och lär dig något! Fattar inte att min skatt gått till att utbilda dig!
Detta är ur en artikel, källa nämns längst ned
Sveriges statsskuld riskerar att bli för liten
– För att de ska kunna bedriva en penningpolitik så krävs en väl fungerande marknad och blir det en för liten statsskuld så kan marknadens funktionssätt påverkas och då blir det svårare för Riksbanken, säger Bergqvist.
Robert Bergqvist anser att dagens nivå på statsskulden på ungefär en tredjedel av BNP är lagom. Pengar som blir över borde i stället investeras.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4577485
Detta är ur en artikel, källa nämns längst ned
Sveriges statsskuld riskerar att bli för liten
– För att de ska kunna bedriva en penningpolitik så krävs en väl fungerande marknad och blir det en för liten statsskuld så kan marknadens funktionssätt påverkas och då blir det svårare för Riksbanken, säger Bergqvist.
Robert Bergqvist anser att dagens nivå på statsskulden på ungefär en tredjedel av BNP är lagom. Pengar som blir över borde i stället investeras.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4577485
Fast om Sveriges statsskuld kommer fortsätta att växa för varje år, så kommer det väl inte ligga på vad som enligt honom är "lagom nivå"?
Jag tänker inte ens gå in på källkritiksfrågan om att du använder svensk ljugmedia (dessutom regimmedia) som källa, eller varför SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist skulle vara en trovärdig person och hur hans påståenden förhåller sig till andra utländska och från svenska systemet oavhängiga ekonomer, för att nu inte tala om ekonomers generella förmåga att göra korrekta förutsägelser.
Låt oss lyssna på vad exakt samma man har att säga tre år senare, för två månader sedan:
Citat:
Svensk ekonomi är inne i en svacka och det går inte att utesluta att vi är i recession under andra halvåret i år. "Det är en mardröm för många företag", säger SEB:s chefekonom Robert Bergqvist.
Citat:
Källa:
Men i arbetet med SEB:s Nordic Outlook, som publiceras på tisdag, noterar bankens chefekonom Robert Bergqvist ett stort mått av osäkerhet och åtskilliga vittnesmål om överkapacitet ute på företagen.
– Räntorna är låga och man får låna pengar. Men en vanlig fråga är var vi befinner oss i konjunkturcykeln. Och jag kan inte svara på det, säger han.
– Jag ser ingen konjunkturcykel. Den har, i alla fall under viss tid, upphört att existera. Och det är en mardröm för många företag, tillägger han.
Han hoppas att en tydlig vändning uppåt kan få fäste de kommande åren, när vad han kallar en global balansräknings-recession har värkt ut sina åtta år efter finanskrisen 2008. Men detta scenario är långt ifrån gjutet i sten.
– Vi är kanske inne i en period med varaktigt lägre tillväxt, som kommer bli väldigt tärande på våra politiska och sociala system framöver, säger Bergqvist.
– Räntorna är låga och man får låna pengar. Men en vanlig fråga är var vi befinner oss i konjunkturcykeln. Och jag kan inte svara på det, säger han.
– Jag ser ingen konjunkturcykel. Den har, i alla fall under viss tid, upphört att existera. Och det är en mardröm för många företag, tillägger han.
Han hoppas att en tydlig vändning uppåt kan få fäste de kommande åren, när vad han kallar en global balansräknings-recession har värkt ut sina åtta år efter finanskrisen 2008. Men detta scenario är långt ifrån gjutet i sten.
– Vi är kanske inne i en period med varaktigt lägre tillväxt, som kommer bli väldigt tärande på våra politiska och sociala system framöver, säger Bergqvist.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kan-bli-svensk-recession_4128277.svd
Verkar som att han inte längre ser allt lika rosenrött som i din äldre artikel.
Men hört talas om valutaväxling?