2015-01-15, 14:57
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juicee1
Läs och lär dig något! Fattar inte att min skatt gått till att utbilda dig!
Detta är ur en artikel, källa nämns längst ned

Sveriges statsskuld riskerar att bli för liten

– För att de ska kunna bedriva en penningpolitik så krävs en väl fungerande marknad och blir det en för liten statsskuld så kan marknadens funktionssätt påverkas och då blir det svårare för Riksbanken, säger Bergqvist.

Robert Bergqvist anser att dagens nivå på statsskulden på ungefär en tredjedel av BNP är lagom. Pengar som blir över borde i stället investeras.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4577485

Fast om Sveriges statsskuld kommer fortsätta att växa för varje år, så kommer det väl inte ligga på vad som enligt honom är "lagom nivå"?

Jag tänker inte ens gå in på källkritiksfrågan om att du använder svensk ljugmedia (dessutom regimmedia) som källa, eller varför SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist skulle vara en trovärdig person och hur hans påståenden förhåller sig till andra utländska och från svenska systemet oavhängiga ekonomer, för att nu inte tala om ekonomers generella förmåga att göra korrekta förutsägelser.

Låt oss lyssna på vad exakt samma man har att säga tre år senare, för två månader sedan:

Citat:
Svensk ekonomi är inne i en svacka och det går inte att utesluta att vi är i recession under andra halvåret i år. "Det är en mardröm för många företag", säger SEB:s chefekonom Robert Bergqvist.
Citat:
Men i arbetet med SEB:s Nordic Outlook, som publiceras på tisdag, noterar bankens chefekonom Robert Bergqvist ett stort mått av osäkerhet och åtskilliga vittnesmål om överkapacitet ute på företagen.

– Räntorna är låga och man får låna pengar. Men en vanlig fråga är var vi befinner oss i konjunkturcykeln. Och jag kan inte svara på det, säger han.

– Jag ser ingen konjunkturcykel. Den har, i alla fall under viss tid, upphört att existera. Och det är en mardröm för många företag, tillägger han.

Han hoppas att en tydlig vändning uppåt kan få fäste de kommande åren, när vad han kallar en global balansräknings-recession har värkt ut sina åtta år efter finanskrisen 2008. Men detta scenario är långt ifrån gjutet i sten.

– Vi är kanske inne i en period med varaktigt lägre tillväxt, som kommer bli väldigt tärande på våra politiska och sociala system framöver, säger Bergqvist.
Källa:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kan-bli-svensk-recession_4128277.svd

Verkar som att han inte längre ser allt lika rosenrött som i din äldre artikel.
Citera
2015-01-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Kanske för att invandrare/underklass också är "folk". Varför ska folk avstå pengar för att Lasse har brutit benet? Eller? Jag är osäker.

Men det var väl en jävla jämförelse , jag undrar varför folk skall avstå mer av sina pengar än vi redan gör!
Citera
2015-01-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
M Men hört talas om valutaväxling?

Absolut, har inte sagt något om det. Därav det jag sa att man skickar inte "svenska" pengar till utlandet, de svenska pengarna stannar här.
Citera
2015-01-15, 14:59
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det kan vara lönsamt på sikt. Säger inte att det är så, men det kan vara så. Eller? Jag är osäker.

Invandring kan givetvis vara lönsam både på kort och lång sikt, men vår typ av invandring är ingetdera. På kort sikt kan vi ju konkret visa att den inte är lönsam och genom jämförelser mellan första och andra generationens invandrare å ena sidan och svenskar å andra sidan, så kan vi enkelt se att invandringen inte kommer att vara lönsam inom någon som helst överskådlig framtid då även andra generationens invandrare har mycket sämre utbildning, sämre inkomst, mer brottsbenägna etc. etc. etc. Möjligtvis om ett par generationer kan den bli lönsam, men knappast tidigare än så.
Citera
2015-01-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Källa tack! (Inte aftonhoran, sexpressen, interasistmen, DN, SvD eller Metro)

Källa tack! (Inte aftonhoran, sexpressen, interasistmen, DN, SvD eller Metro)

För att du är så väldigt duktig på att argumentera? Det enda jag ser från dig är påståenden utan källa och substans.

Källa på att skatterna rubbade balansen är vår finansminister. Tror du kan hitta den information i vilken tidning som helst. Ang debatten om akademisk bakgrund så svarade jag på ett påstående som någon skrivit där de länkar ihop invandrare som kommer hit med låg akademisk bakgrund. Läs lite längre tillbaks i texten så finner du nog vad jag menar, behövs ingen källa. Jag är väldigt duktig på att argumentera
Citera
2015-01-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niksi
Absolut, har inte sagt något om det. Därav det jag sa att man skickar inte "svenska" pengar till utlandet, de svenska pengarna stannar här.

Det har du helt rätt i !
Citera
2015-01-15, 15:03
Medlem
Citat:
]Källa på att skatterna rubbade balansen är vår finansminister[/b]. Tror du kan hitta den information i vilken tidning som helst. Ang debatten om akademisk bakgrund så svarade jag på ett påstående som någon skrivit där de länkar ihop invandrare som kommer hit med låg akademisk bakgrund. Läs lite längre tillbaks i texten så finner du nog vad jag menar, behövs ingen källa. Jag är väldigt duktig på att argumentera

Ja och det var ju trovärdigt för då är man ju inne på vem man frågar! Kändes ju sådär!
Citera
Medlem
Citat:
Seriöst talat, tror du på fullaste allvar att detta kommer skena iväg? Anledningen till att detta överhuvud taget blev en nyhet var för att Magdalena vart totalsågad när hon tillträdde och påstod att ladorna var tomma. Nu fick hon och alla vänstertidningar revansch, thats it. De har redan en plan lagd för hur man ska nå överskott igen inom ca 5 år.

Sen så är det väldigt intressant att vi talar om underskott NU i efterhand. Vi har inte haft några problem med en borglig regering som gång på gång på gång har sänkt skatterna trots att vänstern varnat för att de är ofinansierade. Men nu när det helt plötsligt krävs en skattehöjning för att hejda detta så pekar man på den vanliga syndabocken, nämligen invandrarna. Asså kan vi seriöst börja ta ansvar för vårt egna agerande, bara nån gång hade varit skönt att se.

Sådana som du verkar ha så jävla svårt att begripa detta men jag har delat upp det i två steg för att underlätta:

1. Det är få som skyller på invandrarna.
2. Det är fler och fler som skyller på invandringspolitiken.
Senast redigerad av XrayCharles 2015-01-15 kl. 15:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ett land behöver inte ha en statsskuld , men det underlättar ju att ha då det är lättare att låna än att reglera intäkterna med skattehöjningar. Och det kan bli mycket farligt att vara skuldsatt när man inte har kontroll på utgifterna.

Och till dina tidiga inlägg, varför skall folk avstå mer av sina pengar för att vi skall fortsätta med en havererad invandringspolitik och integration? Det är ju din uppfattning, vi kan omfördela pengarna i detta land och hjälpa många fler via UNHCR.

Jag har aldrig krävt att andra ska göra det. Läs vad jag skrev och tolkade det objektivt. Jag skrev vad jag skulle föredra för system, har inte krävt någonstans att människor ska avstå ifrån sina pengar.
Det jag dock ifrågasätter är varför man sänker skatterna för mycket och sedan pekar på invandringen som den stora boven när vi åter behöver höja de? Det är en rimlig fråga att ställa i en sån här diskussion

Ang ditt påstående om UNHCR så finns det utrymme för diskussion men i och med att den här tråden inte har med det att göra så väljer jag att lägga det åt sidan.
Citera
2015-01-15, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Sådana som du verkar ha så jävla svårt att begripa detta men jag har delat upp det i två steg för att underlätta:

2. Det fler och fler som skyller på invandringspolitiken.

Instämmer helt. Det där tankesättet har alltid felaktigt vinklats som rasism och nazism av pk-folket.
Citera
2015-01-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

2. Det fler och fler som skyller på invandringspolitiken.

Jo tack, jag kände till det sedan tidigare. Men du tror i all ärlighet att det är så verkligheten ser ut?
SDs nolltolerans mot rasism visade sig senare i järnrörsskandalen. Jag menar inte att alla som kritiserar invandringspolitiken har dubbla budskap, självt så kritiserar jag starkt integrations processen. Men ser du till tonerna i tråden så tror jag att du tydligt ser invandrarna som problemet. Sedan är invandringpolitiken roten till alla problem i Sverige på sistone. Gräset har slutat växa, de e för att vi öppnat landet till för många invandrare!
Citera
2015-01-15, 15:10
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Men det var väl en jävla jämförelse , jag undrar varför folk skall avstå mer av sina pengar än vi redan gör!
Varför inte? Det finns ju fördelar med att ta in invandrare, både påtagliga fördelar och mer diffusa som påverkar samhällsklimatet. Mer, mindre eller lika mycket, det beror på vilket sorts samhälle man vill ha. Invandringen är sammanflätad med många andra politiska frågor och invävd i klimatet. Att minska invandringen innebär större förändringar än att man släpper in färre invandrare och slipper utgifter. Eller? Jag är osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in