Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-10, 01:36
  #1
Medlem
www.alltom02promillepasjon.se
www.båtfolket.se

Sveriges 3 största båtorg samt många fler protesterar. Varför svarar inte regeringen på deras skrivelser?
__________________
Senast redigerad av Ljungbergarn 2015-01-10 kl. 01:57.
Citera
2015-01-10, 01:40
  #2
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbergarn
www.alltom02promillepasjon.se
www.båtfolket.se

Japp, det borde vara 0,0‰ och inget annat.
Citera
2015-01-10, 01:53
  #3
Avstängd
Qertyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Japp, det borde vara 0,0‰ och inget annat.

Varför?
Citera
2015-01-10, 03:53
  #4
Medlem
BaraSkitidags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Japp, det borde vara 0,0‰ och inget annat.

klarar de ej av att mäta. Noll finns inte.
Citera
2015-01-10, 10:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
klarar de ej av att mäta. Noll finns inte.

Då blir noll med lite säkerhetsmarginaler bra tycker jag. Kan 0,2 promille i säkerhetsmarginaler vara lämpligt?

Varför är det så viktigt för så många att få supa till sjöss?
Citera
2015-01-10, 10:22
  #6
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Varför är det så viktigt för så många att få supa till sjöss?
1. Vem har gett dig rätt att inkräkta på min frihet?
Statistiskt sett skadas bara en själv till sjöss vid alkoholintag.
2. Man har aldrig fått "supa" på sjön tidigare heller.
Har man varit sjöoduglig enligt polismans bedömning har man inte fått köra.
Citera
2015-01-10, 11:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsarkitekten
1. Vem har gett dig rätt att inkräkta på min frihet?
Statistiskt sett skadas bara en själv till sjöss vid alkoholintag.

Du har själv varit med och röstat fram ledningen i Sverige som tagit beslutet. Jag tycker dock våra politiker gjort ett bra jobb i just det här ärendet.

Men min fråga kvarstår. Varför motståndet till att vara nykter när du kör båt?
Citera
2015-01-10, 11:59
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraSkitidag
klarar de ej av att mäta. Noll finns inte.
0,0000 skulle inte gå att mäta och kanske inte 0,00 heller, möjligt att utandningsluften naturligt håller någon ppm etanolånga även utan att ha förtärt en droppe alkohol i hela ens liv, jag vet inte om det kan uppstå i kroppens metabolism.

Men 0,0 promille är inget som helst problem att mäta med en vanlig handhållen utandningsprovare.
Citera
2015-01-10, 12:06
  #9
Avstängd
Qertyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
0,0000 skulle inte gå att mäta och kanske inte 0,00 heller, möjligt att utandningsluften naturligt håller någon ppm etanolånga även utan att ha förtärt en droppe alkohol i hela ens liv, jag vet inte om det kan uppstå i kroppens metabolism.

Men 0,0 promille är inget som helst problem att mäta med en vanlig handhållen utandningsprovare.

Går mycket väl att få i sig alkohol på andra sätt än att dricka alkohol, det är en naturlig biprodukt av jäsning av div. organiska föreningar.

Finns till och med fall där 0.4 promille uppmäts enbart genom maten.

http://edition.cnn.com/2013/09/19/he...tion-syndrome/

Citat:
His wife, a nurse, began to give him breathalyzer tests. Even when he hadn't been drinking at all, his blood alcohol content was as high 0.40 -- five times the legal driving limit -- according to the study.
Citera
2015-01-10, 12:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Då blir noll med lite säkerhetsmarginaler bra tycker jag. Kan 0,2 promille i säkerhetsmarginaler vara lämpligt?

Varför är det så viktigt för så många att få supa till sjöss?

"viktigt supa till sjöss". Ja, det här är det klassiska demoniserande argumentet.
Man kan se här hur fostrade svenska folket, hur man i modersmjölken fått med att att 0,2promille är att supa. Supa gör de som har missbruksproblem, skilj på bruk och missbruk.
Om man nu anser i präktighetens namn att man "super" vid så här låga nivåer så är det ju märkligt att man inte i resten av världen anser det. Som exempel, lagligt med max 0,5promille på autobahn med delvis fri fart, man får köra en oljetanker med 0,8p osv osv...

Men det handlar inte endast om promille hit o dit. Detta är en lag som ny-kriminilaserar vanligt skötsamt folk utan sakliga grunder för att blidka särintressen som i små steg vill införa alkoholfria zoner utan vetenskapliga belägg. Vart går de gränserna? Ska vi avsätta stora brottsbekämpande resurser på morallagar? Jag råder de som är intresserade av en viktig principfråga att läsa in åtfolket.se vitbok som är full av knastertorra fakta detta riktar jag speciellt till de som anser att man är "full" vid 0,2promille och dessutom inte är lagberörd. För oss som är utsatta av denna lag är saken betydligt mer komplex än så.
Citera
2015-01-10, 12:07
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbergarn
www.alltom02promillepasjon.se
www.båtfolket.se

Sveriges 3 största båtorg samt många fler protesterar. Varför svarar inte regeringen på deras skrivelser?

Du funderade aldrig på att söka...?

https://www.flashback.org/sok/alkoho...j%C3%B6n?f=340
Citera
2015-01-10, 12:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du funderade aldrig på att söka...?

https://www.flashback.org/sok/alkoho...j%C3%B6n?f=340

Attans! Jag sökte men såg inte att det redan fanns..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback