2015-01-10, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Jo, du ser tydligt att han har en AK 47 i handen.
OK, sitter på mobil. Uppfattar honom fortfarande som panikslagen dock.
Citera
2015-01-10, 00:42
Medlem
Citat:
Jo, du ser tydligt att han har en AK 47 i handen.

Som han tappar när han faller
Citera
2015-01-10, 00:42
Medlem
Jag tycker det är helt otroligt att de kan leverera sån eldkraft, från poliserna, utan att träffa varandra i så trångt utrymme. Ingen militär enhet hade klarat det. Koordinationen är helt otrolig om jag får säga mitt. Det är extremt riskfyllt och riskabelt det dom håller på med, men den multieldkraften som dom genererar är nödvändig för att hålla GM i schack.
Tror få enheter i världen klarar detta, jag menar, bara killen som går in framför 10 skjutande RAIDs, galet, men han är inte ens nära på att bli skadad.
Citera
2015-01-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
OK, sitter på mobil. Uppfattar honom fortfarande som panikslagen dock.
Ja, där håller jag med dig. Tror att han blir det av den enorma elden från polisens kulor.
Citera
2015-01-10, 00:46
Medlem
Grandiosos avatar
Källor till AFP säger att gärningsmannen vid den judiska matbutiken ska ha ringt andra personer och uppmanat till fler attacker, rapporterar bland annat Sky News. http://korta.nu/Ri3 (Sky på Twitter)

Brodern till ägaren av kosherbutiken i Vincennes säger till I-télé att han har sett Amedy Coulibaly i butiken några dagar före gisslandramat

Chérif Kouachis flickvän, som är frihetsberövad av polis, var mycket nära vän med Amedy Coulibalys flickvän, som ännu är på fri fot (BFMTV).
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20133676.ab
Citera
2015-01-10, 00:46
Bannlyst
Med största sannolikhet var det distraktionsgranater som man smällde av för att GM skulle förbereda sig på en insats från "fel sida" av butiken. Insatsstyrkorna gick in på framsidan. Granaterna smälldes främst intill den ena väggen. Kollar man på videon så märker man att GM inte upptäcker polisen förrän efter det att den första polisen redan tagit sig in i lokalen. Då kommer han springandes och blir snabbt oskadliggjord.

Samma tillvägagångssätt användes för övrigt vid tryckeriet.
Citera
2015-01-10, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det verkar ju vara något slags laddningar? Nu ska jag väl inte uttala mig om sådant här, jag kan inte ett dugg, men man ser ju att det ryker från ingången osv. Bilsmällen förstår jag inte alls.

Gissar på att det är någon manöver för att chocka och skapa förvirring samt signalera att nu är det hela på gång?

Min gissning är att polisen använder sig av en granatkastare för att skjuta shockgranater på avstånd. De siktar helt enkelt för lågt och träffar av misstag bilen. Kort därefter ser man ju en explosion vid väggen på butiken. Kanske trodde man att det skulle gå att in i butiken genom skyltfönstren eller var det någon slags taktik för att förvirra gärningsmannen.
Senast redigerad av mandelkaka 2015-01-10 kl. 00:55.
Citera
2015-01-10, 00:53
Medlem
Madiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Med största sannolikhet var det distraktionsgranater som man smällde av för att GM skulle förbereda sig på en insats från "fel sida" av butiken. Insatsstyrkorna gick in på framsidan. Granaterna smälldes främst intill den ena väggen. Kollar man på videon så märker man att GM inte upptäcker polisen förrän efter det att den första polisen redan tagit sig in i lokalen. Då kommer han springandes och blir snabbt oskadliggjord.

Samma tillvägagångssätt användes för övrigt vid tryckeriet.

Låter troligt, tack! Bil-laddningen känns dock lite onödig?

På den ocensurerade videon ser man även att han som släpas igenom polisklungan inte är GM utan polis. Döde GM ligger till vänster om ingången.
Citera
2015-01-10, 00:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
den här skulle faktiskt kunna vara Hayat:

http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/worldnews/11336860/Astonishing-pictures-emerge-of-hostages-being-freed-at-end-of-Paris-siege.html?frame=3160326

Citat:
haha, du tror inte tidningarna hade skrivit om det då.

De kanske börjar göra det när det går upp för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av stros
Blev hon ihop med en jude där inne och tog över hans barn?

Är det hennes barn? Alltså är det en mor som flyr med sitt barn vi ser på bilden? Är mannen bredvid henne jude?
Det är mycket vi inte vet. Men enligt poliskällor kan hon ha slunkit ut just vid fritagningen och undkommit. Det är lite lustigt att hon blundar på bilden. Samt att hon ser så glad och obekymrad ut. Barnet däremot ser lite motsträvigt ut.
Kolla in kjolen också (om vi nu ska hårdra detta). Ingen flashig judekjol som t ex några andra av kvinnorna bar. Nä, hennes benkläder ser mera ut som fattiga muslimers eländiga paltor.
Citera
2015-01-10, 00:55
Medlem
dagsmejas avatar
Någon som har en teori om vad poliserna bakom Audin skjuter på mellan 1.05 och 1.37 i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=NZX6Bjp--VU

De skjuter inte mot ingången utan upp mot fönsterkarmen på fönstret längst till höger. Ser ut som en list eller sladd hänger ned som de sedan skjuter ned.
Citera
2015-01-10, 01:00
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Jag tycker det är helt otroligt att de kan leverera sån eldkraft, från poliserna, utan att träffa varandra i så trångt utrymme. Ingen militär enhet hade klarat det. Koordinationen är helt otrolig om jag får säga mitt. Det är extremt riskfyllt och riskabelt det dom håller på med, men den multieldkraften som dom genererar är nödvändig för att hålla GM i schack.
Tror få enheter i världen klarar detta, jag menar, bara killen som går in framför 10 skjutande RAIDs, galet, men han är inte ens nära på att bli skadad.

Citat:
Ja, där håller jag med dig. Tror att han blir det av den enorma elden från polisens kulor.

Polisen använder speciell ammunition som är mer lämpad i trånga utrymmen, den har mindre laddning och minskar därmed risken för rikoschetter. Meningen är att kulan skall stanna i kroppen på GM, där den gör mest "nytta".
Citera
2015-01-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Någon som har en teori om vad poliserna bakom Audin skjuter på mellan 1.05 och 1.37 i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=NZX6Bjp--VU

De skjuter inte mot ingången utan upp mot fönsterkarmen på fönstret längst till höger. Ser ut som en list eller sladd hänger ned som de sedan skjuter ned.

editerar allting jag skrev för jag ser vad som händer nu. Om ni tittar på polisen över telefonkiosken så skjuter han en chockgranat genom skyltfönstret. Troligtvis att en list trillar ner då rutan spricker. Man ser att granaten går in i rutan. 1:15 precis mellan telefonkiosken och en svart audi. Även polisen längst ner till höger skjuter in en granat.
Senast redigerad av Istidraj 2015-01-10 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in