Citat:
Ursprungligen postat av
HerroFruBoll
Ingen skillnad, båda tillhör Ukraina. USA har aldrig ockuperat Kosovo och Kosovo är inte tråden här.
Jag vill inte snacka om Kosovo, men det är meningsfullt att jämföra med Krim. USA har ockuperat Kosovo, deras bas Camp Bondsteel ligger där.
Citat:
Ockuperas ett territorium av främmande makt/styrkor skulle samtliga länder, med någon form av krigsmakt, inkl Ryssland,försöka återta detta territorium med vapenmakt. Att sedan ockupanterna placerar sitt artilleri i områden med civilbefolkning är förstås ingen slump, många civila offer stärker ju propagandamässigt deras case.
Spelar ingen roll var separatisterna och ryssarna lägger ut sitt artilleri, det är inte rättfärdigat att bomba sitt egna folk. Det är helt olagligt. Du stör dig att ryssar invaderar Krim trots att ingen dött där men du är beredd att stödja mord på civila sålänge en bit mark står på spel. En av de sjukaste sakerna med den demokratiska och fria världen är att dess förespråkare tror att dom är goda även när de utför de hemskaste handlingarna, när civila dricker kaffe i ena stunden och får kroppen bortsprängd i tusen bitar i nästa. Det man är lite glad över är att de förmodligen inte kände av eller märkte av det, medans de som överlevde måste se allt det hemska och leva med det.
Du får gärna hålla den åsikten, men i regel så är bombarderingar mot civilbefolkning starkt fördömt av Västvärlden oavsett om man strider mot terrorister. Hur ofta har inte EU fördömt när liknande situationer i andra länder (speciellt deras fiendestater) men när skiten sker i Ukraina så håller de tyst. Ryska liv är inte värda mycket.
Citat:
Men jag tolkar dig som att du inte hittar någon legal rätt för Ryssland att agera som man gör i Ukraina.
Ryssland har ingen legal rätt att invadera länder. Har aldrig påstått det. Däremot tycker jag att det var bra av dom att ta Krim. Stor skillnad.